نقش عکس بازها در افشای تاریخ ایرلند

رضا اردو
رضا اردو دوشنبه، ۲۷ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۲۱:۳۰
نقش عکس بازها در افشای تاریخ ایرلند

عکس‌های قدیمی ناگفته‌هایی دارند که با هم‌فکری می‌توان آن‌ها را فاش ساخت. پروژه کتابخانه ملی ایرلند نمونه جذاب این امر است.

کتابخانه‌ی ملی ایرلند از مردم کمک خواست، مردم هم اجابت کردند. آرشیو عکس کتابخانه‌ی ملی ایرلند با دارا بودن حدود ۵٫۲ میلیون عکس از سده‌ی ۱۹ تا به حال، بیشتر شبیه به آلبوم خانوادگی ملی است. با این حال زمان خود خاطرات تاریخی را فرسوده می‌کند و بسیاری از اطلاعات مربوط به مردم داخل عکس‌ها را به فراموشی می‌سپارد.

کتابخانه در سال ۲۰۱۱ به مجموعه‌ی فلیکر (Flickr)، که محیطی برای به اشتراک گذاشتن عکس‌های عمومی است، پیوست. سپس، کتابخانه از کاربران خواست تا کمک کنند که داستان‌های پشت چهره‌ها و مکان‌های درون عکس‌ها را کشف کنند.

عکس قدیمی دوبلین

تپه‌ی سنت پتریک (St. Patrick)، شهر کرک (Cork)، ایرلند، حدود ۱۹۰۰

جالب آن که این حرکت کارساز شد! از کارآگاهان عکس، که کارمند کتابخانه بودند، گرفته تا تاریخ‌دانان مبتدی محلی و اعضای متفرقه شروع کردند به نظر دادن زیر عکس‌ها که حدود ۴۰ هزار نظر ثبت شد. نتیجه‌ این که توانستند جزئیات مجموعه عکس‌های کتابخانه‌ی ملی را کشف کنند.

کتابخانه‌ی ملی نتایج پروژه را طی نمایشگاهی با نام کارآگاهان عکس (Photo Detectives) در آرشیو عکس‌های ملی به نمایش خواهد گذاشت. نمایشگاه در منطقه‌ی تمپل بار (Temple Bar) شهر دوبلین در سپتامبر ۲۰۱۸ دایر خواهد شد.

اطلس آبسکورا (Atlas Obscura) گزیده‌ای از تصاویر نمایشگاه را در اختیار دارد که در بازه‌ی زمانی ۱۸۷۱ تا ۱۹۷۰ قرار دارند و روایتی تصویری از یک سده تغییر را نشان می‌دهند.

عکس قدیمی دوبلین

جاده ابرکرن ۱۸ (Abercorn؛ حدود ۱۹۷۰)

  • خانه‌ی سابق نویسنده شان اکیسی (Sean O’Casey)

برای مدت طولانی این عکس، که گروهی از کودکان را نشان می‌دهد، با عبارت «عکسی ناشناخته از مجموعه‌ی ویلتشایر (Wiltshire)» زیرنویس شده بود. اما وقتی شارن کربت (Sharon Corbet) ساختمان درون عکس (در جاده‌ی ابرکرن ۱۸، محله‌ی East Wall در شمال دوبلین) را تشخیص داد، بعضی حقایق جالب آشکار شد.

کربت دریافت که آن ساختمان زمانی خانه‌ی نویسنده‌ و نمایشنامه‌نویس ایرلندی، شان اکیسی بوده که بخاطر نمایش واقع‌بینانه از محله‌های فقیرنشین دوبلین در زمان جنگ داخلی و انقلاب ۱۹۱۶ علیه بریتانیا معروف شده بود. اکنون مرکزی هم با نام او در این محله دایر است. کربت سپس با مارین اسولیوان (Maureen O’Sullivan)، که یک کاره‌ای در شهرداری و اصالتا اهل محله‌ی ایست وال بود، دیدار کرد تا کمک کند تمام کودکان را شناسایی کنند.

آن‌ها، ردیف بالا از چپ به راست، کترین بیرن (Catherine Byrne)، هلن بویل (Helen Boyle)، رز بیرن (Rose Byrne)، الین کین (Elaine Kane)، ایملدا ردموند (Imelda Redmond) و ان بیرن (Ann Byrne) هستند. پسران کوچک‌تر دوقلوهای رایان هستند.

گارد ایرلند

طبل‌زن گارد ایرلند با سگ خوش‌یمن (۱۹۱۷)

  • لایتریم

سگ ایرلندی بخشی دوست‌داشتنی از فرهنگ ایرلندی است. کارآگاهان عکس کمک کردند تا این سگ زیبا را از طریق جزئیات شناسایی کنند. ساختمان پس‌زمینه به سرعت شناخته شد که «سربازخانه»، بنایی در واترفرد (Waterford) است. نشان فلزی روی آستین پسر هم نشان می‌داد که طبل‌زن گارد ایرلند است. چنین تصور می‌شد که این عکس زمانی گرفته شد که گروه در حال بازدید از سربازخانه برای سربازگیری جهت جنگ جهانی اول بودند.

در آن زمان رسم بود که خانواده‌ی سلطنتی سگی شکاری را به عنوان نشان خوش‌یمنی به گارد ایرلند بدهند. با نظری که نیال مک‌آلی (Niall McAuley) بر عکس داد، مشخص شد که آن سگ سلطنتی لایتریم (Leitrim) نام داشته و در نوامبر ۱۹۰۷ به دنیا آمده بوده است. هویت انسانی که همراه سگ است هنوز مشخص نیست.

سرباز ایرلندی

ا. ف. فریسر (۱۹۰۴)

  • ستوان دوم، ادوارد فرانسیس فریزر

این عکس با عنوان «ا. ف. فریسر» دسته‌بندی شده بود اما زندگی سرباز جوان همچنان مبهم باقی مانده بود. کارآگاهان عکس با این پیشنهاد که به جای «فریسر» باید «فریزر» تلفظ شود، مسئله را حل کردند. همین پیشنهاد باب تازه‌ای در کشف زندگی و حرفه‌ی ادوارد فرانسیس فریزر، از تولدش در چین تا روزگارش در ارتش، باز کرد. بر کلاهخودی که روی میز کنارش‌اش است، نشان تاج توپخانه‌ی سلطنتی درج شده است؛ جایی که فریزر در طول جنگ جهانی اول در نیجریه آنجا خدمت می‌کرد.

اما تنها این نبود؛ فریزر همچنین عموی بازیگر ایرلندی، مارین اسولیوان، بود که بخاطر بازی در نقش جین در فیلم‌های تارزان بین سال‌های ۱۹۳۰ تا ۱۹۴۰ معروف شده بود. فریزر از این لحاظ هم نامور شد؛ چون عموی میا فارو (Mia Farrow) بود.

مغازه ایرلندی

ا. ج. مرتیمر (۱۹۱۶)

  • خیابان بریج ۲، واترفرد

نیال مک‌آلی، که در شناسایی سگ سلطنتی کمک کرد، مکان این خواربار فروشی را از روی حروفی که روی ویترینش بازتاب یافته کشف کرد. بازتاب حروف خیلی مشخص نیست، اما مک‌آلی توانست «Fam … otel» را بخواند. او از روی دیگر عکس‌های واترفرد، قدیمی‌ترین شهر کشور، از مجموعه‌ی پول (Poole) هتل خانواده‌ی برین (Breen Family Hotel) را یافت. در نتیجه توانست نشانی دقیق مغازه را دریابد: خیابان بریج ۲. عکس‌بازی دیگر، پل افارل (Paul O’Farrel)، کمک کرد تا دختر داخل عکس را بشناسیم: مری مرتیمر (Mary Mortimer)، دختر مغازه‌دار.

او بعدا با تامی کرکران (Tommy Corcoran) ازدواج کرد و پس از مرگ پدرش مغازه را اداره کرد.

رایلی های ایرلند

رایلی‌ها (۱۹۱۵)

  • نجات‌یافتگان حادثه‌ی غرق شدن لوزیتانیا

زیرنویس عکس فقط «رایلی‌ها» بود و هیچ اشاره‌ای به داستان شگفت‌آور آن‌ها نداشت. انی (Annie) و ادوارد رایلی (Riley) اصالتا اهل گرت هرتن (Great Horton) در یرکشایر غربی (West Yorkshire) انگلستان بودند. آن‌ها به همراه دوقلوهایشان، ساتکلیف (Sutcliffe) و اتل (Ethel) در اوایل سده‌ی بیستم به ماساچوست مهاجرت کردند.

آن‌ها در سال ۱۹۱۵ با خط اقیانوس‌نوردی بریتانیا، لوزیتانیا، داشتند برای سفری به اروپا می‌رفتند که مورد اصابت اژدر آلمانی قرار گرفتند، که خود یکی از عواملی شد که آمریکا وارد جنگ جهانی اول شود. بیش از ۱۲۸ شهروند آمریکایی در این اتفاق کشته شدند و رایلی‌ها از معدود نجات‌یافتگان خوش‌شانس آن بودند.

مطالب مرتبط:

منبع atlasobscura

دیدگاه