روزشمار: ۹ آذر؛ برقراری مجدد حاكميت ايران بر جزاير ابوموسی، تنب بزرگ و كوچک

فرناز رهبران رنجبر
فرناز رهبران رنجبر پنجشنبه، ۹ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۰۰
روزشمار: ۹ آذر؛ برقراری مجدد حاكميت ايران بر جزاير ابوموسی، تنب بزرگ و كوچک

سه جزیره ابوموسی، تنب بزرگ و كوچک در سال ۱۲۸۳ شمسی تحت سلطه دولت انگلستان در آمد که با اعتراض شدید دولت ایران مواجه شد.

جزاير ابوموسی، تنب بزرگ و تنب كوچک تا سال ۱۲۸۳ شمسی (۱۹۰۴ میلادی) از خاک ایران محسوب می‌شده و بندرلنگه از توابع استان فارس این جزایر را اداره می‌کرد. ولی برای اولین بار در همین سال، کشتی‌های جنگی انگلستان در ساحل این جزایر مستقر شده و این جزایر را اشغال کردند. به‌دنبال آن پرچم ایران توسط انگلستان پایین آمده و مامورين گمرک ايران از این جزایر اخراج شدند که دولت وقت ايران به خاطر این برخورد انگلیسی‌ها به‌شدت اعتراض کرد. دولت انگلستان به‌علت ضعف حكومت مركزی یک سال بعد، پرچم اميرنشين شارجه را با یک اقدام زیرکانه بر بالای جزاير ابوموسی، تنب بزرگ و كوچک برافراشته کرد.

از سال ۱۲۸۳ تا ۱۳۴۷ شمسی این جزیره‌ها توسط انگلیسی‌ها اشغال شده بود که در طول این دوران دولت ایران حتی در بدترین شرایط سیاسی به اعتراض علیه دولت انگلیس پرداخت.

بعد از جنگ جهانی دوم به خاطر کاهش قدرت انگلستان در خليج فارس، محافظت از سه جزیره مذکور توسط دولت انگلیس به شيخ‏‌نشين شارجه سپرده شد. بنابراین ساکنان این جزیره تابعیت شارجه گرفتند.

در سال ۱۳۵۰ شمسی ایران به خاطر به دست آوردن آبروی خود، از حاکمیت خود در بحرین صرف‌نظر کرده و استقلال آن کشور را به رسمیت شناخت. به این ترتیب جزاير ابوموسی، تنب بزرگ و تنب كوچک که از سالیان قدیم به ایران تعلق داشته، توسط نیروی دریایی ایران محاصره شده و با سر و صدای ایرانیان توفيق بزرگ جنگی قلمداد شد. این اقدام، اعتراض شیخ‌نشین‌های امارات متحده عربی را برانگیخت و آنان ادعا کردند که این جزایر متعلق به آنان است. پس از این اقدام دولت وقت عراق با ایران قطع رابطه کرده که پارلمان کویت به بررسی این قطع رابطه پرداخت.

عراق، ایرانیان مقیم خود را اذیت کرده و آنان را اخراج کرد. در بسیاری از کشورها نیز اعتراضات و تظاهرات علیه ایران شکل گرفت. در نهایت دولت ايران برای برقراری آرامش مبلغ زیادی را به شيوخ پرداخت کرد و بدین ترتیب آرامش تا حدودی ایجاد شد.

در همین روز:

  • تصويب تاسيس بانک ملی توسط مجلس شورای ملی (۱۲۸۵ ش)
  • صدور و انتشار اعلاميه سران سه كشور متفق در تهران (۱۳۲۲ ش)
  • برگزاری مراسم چهلم شهادت آيت ‏الله «سيدمصطفي خمينی» (۱۳۵۶ ش)
  • انجام عمليات محدود «كانی سخت» در منطقه مهران توسط سپاه (۱۳۶۰ ش)
  • روز بزرگداشت «شيخ مفيد»
  • شهادت شهید عباس ‌علی ذکاوتمند (۱۳۶۰ ش)
  • هم‌زمان با اشغال جزایر سه گانه توسط نیروی دریایی ایران، شعبه بانک صادرات ایران در رأس الخیمه مورد حمله قرار گرفت (۱۳۵۰ ش)

مطالب مرتبط:

منبع راسخون

دیدگاه