معرفی بافت تاريخی گرگان به عنوان پايگاه ملی

فاطمه رشیدی
فاطمه رشیدی چهار شنبه، ۱ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۴۵
معرفی بافت تاريخی گرگان به عنوان پايگاه ملی

بافت تاریخی «گرگان» با موافقت همه اعضای کمیته تخصصی میراث فرهنگی، به‌عنوان «پایگاه ملی» معرفی و تصویب شد.

به‌ نقل از روابط‌ عمومی اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری گلستان؛ روز سه‌شنبه ۳۰ آبان ۹۶، جلسه پیگیری «بافت تاریخی گرگان» برای تصویب به‌ عنوان «پایگاه ملی» با حضور «فرهاد عزیزی» مدیرکل دفتر امور پایگاه‌های میراث جهانی، اعضای کمیته تخصصی میراث فرهنگی کشور، «ابراهیم کریمی» مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گلستان در محل دفتر معاونت میراث فرهنگی کشور برگزار شد.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گلستان اعلام کرد:

در این جلسه بافت تاریخی گرگان به‌عنوان پایگاه ملی معرفی و تصویب شد.

او در ادامه به مزیت‌های پایگاه ملی شدن بافت تاریخی اشاره کرد و افزود:

از مزیت‌های پایگاه ملی شدن بافت تاریخی گرگان، می‌توان به پیگیری و انجام هرچه بیشتر و دقیق‌تر طرح‌های مطالعاتی، مرمتی، باستان‌شناسی و ... اشاره کرد.

کریمی خاطرنشان کرد:

بافت تاریخی گرگان با مساحت ۱۵۶ هکتار در سال ۱۳۱۰ به شماره ۴۱ به‌عنوان «اولین بافت تاریخی کشور» در فهرست آثار ملی به ثبت رسيد.

این بافت دارای ویژگی‌های شاخص کالبدی و میراث ناملموس است که بیانگر غنای فرهنگی و تاریخی این منطقه است.

او به قدیمی‌‌ترین محلات بافت تاریخی گرگان اشاره کرد و افزود:

 بافت تاریخی گرگان دارای سه محله قدیمی به نام‌های «سبزه مشهد»، «نعلبندان» و «میدان» است که هرکدام از این محله‌ها دارای محلات فرعی نیز هستند.

آنچه اكنون آن را بافت تاريخی گرگان می‌ناميم، بازمانده مجموعه‌ای از يک شهر (استرآباد) و عناصر آن و فضاهای شهری همچون مساجد، آب‌انبارها، قنات‌ها، معابر و واحدهای مسكونی يک يا چند طبقه و... است.

«استرآباد» دروازه‌ها و كاروانسراهای متعددی داشته كه دروازه‌های «چهل دختر»، «بسطام»، «ميدان»، «فوجرد» و «سبزه مشهد» از مهم‌ترين آن‌ها بوده است.

این بافت از دو بخش اداری و مسكونی تشكيل شده است كه هم اكنون بقايای آن موجود است و منازل موجود در بخش مسكونی عمدتاً متعلق به اواخر دوره قاجار و اوايل دوران پهلوی نظير خانه شيرنگی، تقوی، باقری، مفيديان و... است.

مطالب مرتبط:

دیدگاه