گشایش تالار «هنر و زندگی» در موزه ملک

سیامک احدی
سیامک احدی چهار شنبه، ۳ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۸:۳۰
گشایش تالار «هنر و زندگی» در موزه ملک

تالار «هنر و زندگی» در روز ۶ آبان همزمان با هشتادمین سال‌روز وقف کتابخانه و موزه ملی ملک در نخستین موزه وقفی- خصوصی ایران گشایش می‌یابد.

هشتادمین سال‌روز وقف کتابخانه و موزه ملی ملک در ششم آبان ۱۳۹۶ خورشیدی، با چهار رویداد مهم فرهنگی در بزرگ‌ترین موقوفه فرهنگی ایران همراه خواهد بود:

  • گشایش تالار «هنر و زندگی» دربرگیرنده آثار و اشیای تزیینی و اسباب زندگی در تاریخ و فرهنگ ایرانی - اسلامی
  • گشایش نمایشگاه تک اثر «مصحف شریف علاء»
  • گشایش نمایشگاه «گزیده اسناد حاج حسین آقا ملک»
  • رونمایی کتاب «هشتاد خاطره تاریخ شفاهی از حاج حسین آقا ملک»

همچنین از هشت فرهیخته و فرهنگ‌ور بزرگ ایران که با حاج حسین آقا ملک، هم‌نشینی داشته یا در زمان زندگی وی از گنجینه وقفی وی بهره گرفته‌اند، تقدیر خواهد شد.

«حسین ملک» معروف به «حاج حسین آقا ملک» متولد ۱۰ خرداد ۱۲۵۰ تهران، ثروتمند بزرگ تبریزی تبار زاده تهران و ساکن در مشهد که خیریات و موقوفات او مشهور است. گستردگی موقوفات مرحوم ملک تا حدی است که فقط آستان قدس رضوی اداره‌ای به نام اداره موقوفات ملک دارد. از دیگر کارهای خیریه او اختصاص دومیلیون متر مربع زمین جهت ساخت خانه برای فرهنگیان و واگذاری چند ده‌هزار متر زمین برای پارک عمومی در مشهد است.

وی کتابخانه و موزه معروف ملک را پس از بنیان‌گذاری آن در مشهد در واپسین دهه‌های سده سیزدهم خورشیدی و جابه‌جایی آن پس از چندی به تهران، در سال ۱۳۱۶ خورشیدی بر آستان قدس رضوی وقف کرد. این رخداد مهم در منظومه نیکوکاری ایران، با گشایش موزه ایران باستان (موزه ملی ایران) در همان سال هم‌زمان شد. متولیان این دو نهاد فرهنگی در آستانه نهمین دهه زیست فرهنگی و اجتماعی دو گنجینه برآن شدند «آیین هشتاد سالگی» را برپا و این رخداد و هم‌زمانی فرخنده را با برگزاری برنامه‌هایی گوناگون گرامی بدارند.

آیین پاس‌داشت هشتادمین سال‌روز وقف کتابخانه و موزه ملی ملک

زمان برگزاری: شنبه ششم آبان ۱۳۹۶ خورشیدی، از ساعت ۱۵ تا ساعت ۱۷

مکان برگزاری: میدان امام خمینی، سردر باغ ملی، خیابان ملل متحد

مطالب مرتبط:

منبع مهرنیوز

دیدگاه