رئیس جمهور فرانسه به ایران سفر می‌کند

مینا رهبری
مینا رهبری شنبه، ۲۲ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۴۰
رئیس جمهور فرانسه به ایران سفر می‌کند

امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، به دعوت رئیس جمهور ایران، دکتر حسن روحانی به ایران سفر می‌کند.

 دفتر رییس جمهوری فرانسه  اعلام کرد که همزمان با اعلام عدم تایید پایبندی ایران به توافقات هسته‌ای (برجام) از سوی رئیس جمهور آمریکا، دونالد ترامپ، رئیس جمهور فرانسه، امانوئل مکرون، پس از مکالمه‌ی تلفنی با همتای ایرانی خود، به دعوت حسن روحانی به ایران سفر خواهد کرد.

مکرون به حسن روحانی گفت که فرانسه همچنان به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ متعهد است که در این توافق‌نامه، علاوه بر آمریکا، با بریتانیا، چین، روسیه و آلمان نیز مذاکره کرده است. 

دفتر رئیس جمهوری فرانسه اعلام کرد:

سفر رئیس جمهور فرانسه به ایران با دعوت رئیس جمهور روحانی انجام می‌شود.

همچنین وب‌سایت دفتر رئیس جمهوری ایران اعلام کرده است که این دیدار در سال آینده صورت خواهد پذیرفت. 

مکرون گفت که تصمیم آمریکا، مهر پایانی بر توافق هسته‌ای با ایران نیست و تمام احزاب در فرانسه و شرکای اروپایی آن، به انجام تعهدات خود ادامه خواهند داد. 

طبق اعلام دفتر رئیس جمهوری فرانسه، روحانی در این گفتگو به مکرون خاطرنشان کرد که ایران به نوبه‌ی خود، به تعهداتش در توافق‌نامه‌ی هسته‌ای ادامه خواهد داد.

مکرون افزود که لازم بود که در مورد سایر مسائل استراتژیک، همچون برنامه‌ی موشکی بالستیک تهران و ثبات منطقه گفتگو می‌شد. 

رئیس جمهور فرانسه همچنین در مورد تمایل همکاری با ایران برای حل بحران سیاسی سوریه به صورت پایدار، با روحانی گفتگو کرد. 

سفر مکرون به ایران، اولین سفر رئیس دولت فرانسه از سال ۱۹۷۱ میلادی تاکنون خواهد بود. وزیر امور خارجه‌ی فرانسه، Jean-Yves Le Drian، در چند هفته‌ی آینده به ایران سفر خواهد کرد. 

پیش‌تر در روز جمعه، رهبران فرانسه، آلمان و بریتانیا بیانیه‌ی مشترکی صادر کردند که نشان می‌دهد که همگی آن‌ها در مورد تصمیم ترامپ مبنی بر عدم تایید پایبندی ایران به توافق‌نامه‌ی هسته‌ای، نگران هستند.

همچنین قرار است در تاریخ ۲۶ و ۲۷ شهریور ماه،  ژان باتیست لوموان، وزیر مشاور در امور خارجه فرانسه و هیاتی از شرکت‌های عضو مدف (سازمان کارفرامایان فرانسه) بین‌الملل به ایران سفر کنند. 

قرار است در این سفر، ژان باتیست لوموان با آخوندی، وزیر راه و شهرسازی، شریعتمداری، وزیر صنعت، حجتی، وزیر کشاورزی و خزاعی، معاون وزیر اقتصاد دیدار و در مورد سرمایه‌گذاری‌های بین‌المللی گفتگو کند. 

مطالب مرتبط:

دیدگاه