آسمان خراش چرخان؛ ساختمان فرا زمانی که دنیا را شگفت زده می‌کند

سمیه اکبری
سمیه اکبری یکشنبه، ۷ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۰۰
آسمان خراش چرخان؛ ساختمان فرا زمانی که دنیا را شگفت زده می‌کند

برج داینامیک؛ برج چرخان یا برج پویا  یک آسمان‌خراش چرخان که قرار است در دبی ساخته شود. این بنا توسط معمار ایتالیایی به نام دیوید فیشر طراحی شده‌ است که هنوز در دست ساخت است و چشم همگان روی این ساختمان فرازمانی است. با کجارو همراه باشید.

آسمان‌خراش چرخان (داوینچی) در دبی

اسمانخراش داوینچی در دبی

فیشر كه بیشتر از ۳۰ سال با عشق و علاقه در حال منقلب كردن هنری و فنی و تكنیكی طرح‌های مختلف در مراكز شهرهای سراسر جهان است گفت:

ما به این ماموریت باور كامل داریم و به افراد و شركت‌ها و مهندسان دیگر كه راه ما را ادامه دهند و از ما پیروی كنند یا از ما تقلید كنند حسادت نمی‌كنیم و این باعث افتخار من خواهد بود اگر معماران دیگر طرح‌های مخصوص به خود را به الهام گرفتن از این طرح شروع كنند.

این آسمان‌خراش در بازارهای معاملات املاک جهانی در زمینه طرح‌های ساختمانی و معماری بسیار فراتر از زمان خود در حال حركت است. فیشر در یک كنفرانس مطبوعاتی در سالن «الفلک» واقع در هتل ۷ ستاره «برج العرب» در منطقه جمیرا خاطرنشان كرد:

شهر دبی خانه آسمان‌خراش‌هایی است با معماری مبتكرانه كه قادر به تغییر شكل مدام خود هستند و همچنین در تولید انرژی پاكیزه و خالی از آلودگی گرفته شده از خورشید و وزش باد نقش بسزایی خواهند داشت.

همچنین فیشر تاكید كرد:

معماری متحرک یک انقلاب تمام و كمال در زمینه ۳۰۰۰ سال تاریخچه خانه سازی بشر است.

و در ادامه افزود:

تصور كلی این نظریه قبلا در شهر رنسانس فلورانس واقع در ایتالیا متولد شده و اكنون این نظریه برای اولین بار در دبی؛ شهر آینده به حقیقت می‌پیوندند.

فیشر و همكاران مختلفش قبلا توضیحاتی در مورد نظریه‌های انقلاب برانگیز و پروژه‌های ساختمانی خود با هتل‌های زنجیره‌ای «هیلتو» دبی و «شانگاری –لا» دبی ارائه كرده بودند. با این حال هنوز آن موقع روی چیزی موافقت نشده بود. او و همكارانش همچنان طرح‌هایی را برای ساخت در شهرهای نیویورک، مسكو، میلان، پاریس، توکیو، شانگهای، هنگ‌كنگ و دیگر شهرهای مراكز اقتصادی دنیا برنامه‌ریزی می‌كنند فیشر دلیل نام‌گذاری این برج‌ها را این‌چنین می‌خواند:

«برج‌های متحرک» كه به افتخار لئوناردو داوینچی مبتكر بزرگ و هنرمند فیلسوف و دانشمند ایتالیایی عنوان برج‌های داوینچی را برخود گرفته است.

این برج حداقل قیمتی در حدود ۳۵۰ میلیون دلار خواهد داشت تقریبا ۲۵ درصد گران‌تر از ساختمان‌های معمولی است. او اضافه كرد كه فروش این آسمان‌خراش به معاملات املاک «گوویلشی» كه یكی از عمده‌ترین و برجسته‌ترین‌ها در این زمینه در دبی شناخته شده است واگذار خواهد شد. نمونه پیش ساخته اولین آسمان‌خراش ساخته فیشر كه ۹۰ درصد آن تكمیل شده واقع در شهرک صنعتی «جبل علی» دبی است. در قسمت هسته مركزی خود قسمتی از تكیه‌گاه  اصلی كه حركت عمودی را مقدور می‌سازد دارد و تنها قسمتی است كه شكل تكنیک‌های قدیمی دورانی را یک‌جا دارد.

این آسمان‌خراش بلندی ۳۱۳ متر یا ۱۰۲۷ فوت ۸۰ طبقه خواهد داشت كه  تکه تکه به‌صورت  پیش ساخته حاضر می‌شوند و به محل ساختمان منتقل و كامل خواهد شد.  به‌همراه سیم كشی الكتریكی و لوله‌كشی و سیستم‌های تهویه هوا و كولر، این مدل‌های پیش ساخته به‌صورت مكانیكی سرهم خواهد شد به نسبت ساخت، هر طبقه، هفت روز به طول می‌انجامد. فیشر گفت كه این طبقات پیش ساخت درجایی دیگر تولید می‌شود و سرهم كردن در محل انجام خواهد شد و ویژگی‌های خاص خود را داراست. به‌طور مثال اطمینان از كنترل كیفیت، امكان به دلخواه ساختن آپارتمان‌ها،‌ كاهش قیمت تولید و كاهش میزان تصادفات احتمالی و آسیب دیدگی در محل كار.

هر طبقه به‌صورت انفرادی قادر است به آهستگی چرخش ۳۶۰ درجه حول مرکز خود در هر لحظه داشته باشد، سرعت چرخش می‌تواند به ۶ متر بر دقیقه هم برسد به صورتی که این حرکت در داخل بدون نگاه کردن به بیرون قابل احساس نیست. به‌طور متوسط، چرخش هر طبقه ۷ روز به طول می‌انجامد و در این مدت می‌توان دیدی کامل به سراسر شهر دبی داشت. چرخش برج این امکان را فراهم می‌سازد که به‌عنوان مثال برای صرف ناهار شما منظره‌های متفاوتی از جمله جزیره نخل را در دید خود داشته باشید. این چرخش می‌تواند طبق فرمان اهالی ساکن در یک طبقه باشد. برای هماهنگی حرکت طبقات می‌توان از یک ضرب آهنگ کلی برای چرخش هر طبقه استفاده کرد.

این آسمان‌خراش دینامک انرژی خود را از توربین‌های بادی که در بین طبقاتش قرار گرفته‌اند تامین می‌کند، از طرفی با قرارگیری سلول‌های خورشیدی در بالای برج، انرژی خورشیدی نیز به نیروهای بادی اضافه می‌شود. مجموع بهای این انرژی‌ها در یک سال به‌ طور تقریبی ارزشی معادل ۷ میلیون دلار است. هر توربین قادر است نیروی الکتریسیته‌ای معادل ۰٫۳ مگاوات تولید کند. (هر توربین بادی معمولی و عمودی نیروی تقریبی ۱-۱٫۵ مگاوات تولید می‌کند(

طبق مطالعات انجام شده، دبی سالانه ۴,۰۰۰ ساعت باد دارد، با جمع کردن نیروهای هر توربین در نهایت به ۱,۲۰۰,۰۰۰ کیلووات ساعت انرژی خواهیم رسید. متوسط مصرف سالانه یک خانواده در دبی در حدود ۲۴,۰۰۰ کیلووات ساعت تخمین زده می‌شود. بدین ترتیب هر توربین می‌تواند انرژی ۵۰ خانوار را تامین کند. در طراحی برج DynamicArchitecture در دبی ۲۰۰ آپارتمان مسکونی مفروض بوده که با این حساب چهار توربین برای تامین احتیاجات الکتریکی کفایت می‌کند. طبق همین روال در نهایت ممکن است انرژی تولیدی توربین‌ها از انرژی مصرفی برج بیشتر شود که در طراحی فرض گرفته شده که این انرژی‌ها به مصرف همجواری‌های برج نیز برسد. طراحی مدرن ساختمان به‌گونه‌ای است که برای از بین بردن آلودگی‌های صوتی از فیبر کربن استفاده شده است.

هرچند در زمینه عملی میانگین سرعت وزش باد در دبی فقط ۱۶ كیلومتر بر ساعت است و آن‌ها شاید نیاز به دو برابر كردن تعداد توربین‌ها برای روشنایی ساختمان داشته باشند و هنوز هم ۴۰ توربین برای تولید انرژی هشت آسمان‌خراش دیگر به همین اندازه كافی خواهد بود.

توربین‌های افقی ساختمان متحرک به‌سادگی بین طبقات جاسازی شده و در واقع غیرقابل دید هستند .آن‌ها نیازی به پایه و بتون ندارند درمجموع آن‌ها در یک مسافت صفر کیلومتری نسبت به مصرف‌كننده قرار دارند كه این واقعه كار نصب و راه‌اندازی را بسیار ساده‌تر می‌سازد. طرح منحصربه‌فرد این ساختمان و فیبرهای كربنی باشد كل مخصوص بال از مسئله انتشار انرژی صوتی مراقبت می‌كند و تولید انرژی الكتریسیته به این اندازه بدون در نظر گرفتن ظرافت‌های ظاهری ساختمان یک قدم انقلابی در گردهمایی منابع انرژی متناوب به شمار می‌آید. این تولید انرژی بدون آلودگی تاثیر مثبتی بر محیط‌زیست و اقتصاد خواهد داشت.

طراحی این برج مانند برج‌هایی از این قبیل بر اساس هسته بتنی مرکزی و کنسول‌های طبقات است، در هسته مرکزی ارتباط‌های عمودی و تاسیساتی قرار دارد که استوانه‌ای بتنی آن‌ها را در برگرفته، هر طبقه به‌ صورت مجزا از قطعاتی مانند برش‌های کیک شکل تشکیل شده که این قطعات کاملا پیش ساخته هستند، نصب این قطعات بدین صورت است که با قرارگیری یک جرثقیل در بالای استوانه و دو ریل عمودی در ارتفاع برج، قطعات تک تک روی ریل‌ها بالا رفته و با چرخش جای قطعه بعدی را باز می‌کند.

سازنده برج ادعا کرده که تنها با ۹۰ نفر نیروی انسانی می‌توان این برج را ساخت، در صورتی که پروژه‌هایی از این قبیل حداقل احتیاج به ۲,۰۰۰ نیروی کار در یک زمان دارند. ساخت هر طبقه با این سیستم پیش ساخته سه روز زمان کاری احتیاج دارد در صورتی که در پروژه‌های معمول دبی ساخت یک طبقه حداقل سه هفته زمان می‌برد. ابتكار دیگر در این آسمان‌خراش استفاده از اشكال دینامیک و متحرک در فضاست. وفق دادن خود با محیط اطراف و همچنین نیازمندی‌های مالکان و حتی قدرت انتخاب منظره دلخواه افراد. یک لحظه ممكن است یک مالک تمایل به تماشای طلوع خورشید در هنگام صرف صبحانه داشته باشد و در وقت شام بر سر همان میز تمایل به تماشای ساحل دریا و لذت بردن از آن منظره را داشته باشد؛ فیشر تاکید کرد:

باید تشكر كرد از این متود كه اجازه می‌دهد كه ما در هر طبقه به‌صورت خودگردان به کمک فناوری قادر به انتخاب منظره پنجره در هر لحظه خواهیم بود. ما می‌توانیم كه با استفاده از هر چرخش آهسته با تماشا کردن از مناظر اطراف ساختمان لذت ببریم

اسمانخراش داوینچی در دبی

زمان ساخت اولین برج دینامیک هنوز اعلام نشده است اما گفته شده این آسمان‌خراش اولین ساختمان در دبی و حتی در جهان خواهد بود. قطعات پیش ساخته برج به‌راحتی در جبل علی (واقع در ۳۵ کیلومتری جنوب غربی دبی) تولید و نصب خواهند شد. برای راه‌اندازی برج‌های داوینچی شهر دبی دیوید فیشر  انتخاب شده است كه در آینده پروژه‌هایی از این قبیل در ۱۱ پایتخت اقتصادی دیگر در دنیا راه خواهد یافت و ممكن است حتی این پروژه توسط مهندسان و معماران شهری و نقشه‌کشان دیگر تكرار شود.

اسمانخراش داوینچی در دبی

این روزها عصر معماری متحرک است. ساختمان‌هایی چهار بعدی در حال تولید هستند كه شكل خود را تغییر می‌دهند و به زبان‌های مختلف صحبت می‌كنند. برای خود انرژی تولید می‌كنند یا حتی اتاق خواب‌هایی كه با فشردن یک دكمه یا به‌وسیله گوش دادن به صدا منظره خود را تغییر می‌دهد و این اتفاق در حال جریان است.

اسمانخراش داوینچی در دبی

فیشر درباره این آسمان‌خراش می‌گوید:

شكل خارجی و فرم این برج می‌تواند به‌طور مداوم تغییر یابد و امكان یک دید جدید معماری را به وجود آورد در واقع کانسپت برج تحرک را بر بی‌حرکتی ارجح می‌داند.

از این ساختمان كه به نام نیروگاه سبز نیز یاد می‌شود در زمینه تولید نیرو به طریق زیر عمل می‌كند :

برج‌های داوینچی فیشر جزو ساختمان‌های سبز خواهند بود به این معنی است كه قادر به تولید نیروی برق برای خود و ۵ ساختمان مشابهش خواهد بود (این آسمان‌خراش با معماری متحرک كه دائما در حال تغییر شكل است قادر به تولید نیروی انرژی الكتریكی برای استفاده خود و همچنان ساختمان‌های دیگر خواهد بود.)  تعداد ۴۸ توربین بادی در بین هر طبقه چرخان و همچنان ورقه‌های جذب كننده انرژی خورشید در بام ساختمان واقع می‌شوند كه از انرژی باد و خورشید با هم و بدون هیچ‌گونه آلودگی بهره‌مند می‌شوند. انرژی تولید شده توسط این نیروگاه ساخته شده درون ساختمان حدود هفت میلیون دلار قیمت خواهد داشت. فیشر با هیجان و كمی پریشانی می‌گوید:

هرگز تا به‌ حال هیچ ساختمانی با قابلیت تولید انرژی بسیار بیشتر از مصرفش طرح‌ریزی نشده بود این آسمان‌خراش دارای یک هتل ۶ ستاره در خود خواهد بود. همچنین دفاتر تجارتی و خدماتی و آپارتمان‌هایی با اندازه‌های متنوع و ۵ ویلا در قسمت طبقه فوقانی. ویلای بالاخانه (پنت هوس) واقع بر بام ساختمان دارای استخر شنا و باغچه و یک مجلس خانه عربی خواهد بود، فیشر هرگز روی ساكن شدن مستاجرها در اسرع وقت حسابی نكرده بود مگر اینكه تمایل یا ضرورتی وجود داشته باشد. او همچنان ساختمان را طوری طراحی كرده بود كه دارای یک فرودگاه جمع شدنی برای هلیكوپتر باشد. یک سكو كه از پوشش لایه طبق ۶۴ ام در هنگام فرود قابل باز شدن است.

اسمانخراش داوینچی در دبی

علاوه بر محیط‌زیست و اقتصاد، این ساختمان‌ها در ذهن بشر بسیار تاثیر خواهند گذاشت،‌ ذهنی که تا دیروز شهرها را ثابت می‌دید و تصویر ذهنی ثابتی را از شهرها داشت، از امروز با چهره‌ی شهرهایی روبه‌رو خواهد شد که هر روز در حال تغییر است،‌ این تغییر چه از نظر بصری چه از نظر روانی شهرها را دگرگون خواهند کرد. دیگر شهر مفهومی که لینچ و سایر شهر سازان داشته‌اند را نخواهد داشت. شهر مفهوم پیچیده‌تر و فرا ذهنی را در برمی‌گیرد. اینکه نتوان شهری را ثابت در ذهن متصور شد کمی ترسناک ولی در عین حال هیجان‌انگیز است. و این ذهن جست‌و‌جو‌گر بشر است که هر روز به فکر کشف شگفتی‌هاست.

مطالب مرتبط:

دیدگاه