بسته شدن مرز خسروی باعث ورشکستگی هتلداران شده است

تیم  کجارو
تیم کجارو دوشنبه، ۲۱ تیر ۱۳۹۵ ساعت ۱۹:۱۵
بسته شدن مرز خسروی باعث ورشکستگی هتلداران شده است

نام مرز بین‌المللی «خسروی» در جمهوری اسلامی ایران یک برند شناخته‌شده در میان گلوگاه‌های مبادلاتی منطقه است جایی که ظرفیت تردد روزانه ۱۰ هزار نفر زائر عتبات عالیات و تجار و بازرگانان کرد و عرب عراقی را داراست و البته عبور و مرور روزانه بیش از هزار وسیله نقلیه باری را می‌تواند پشتیبانی کند.

از طرف دیگر موقعیت جغرافیایی ویژه این مرز به‌عنوان نزدیک‌ترین نقطه به کربلای معلا سبب شده است تا تقریباً همه مسافران اماکن مقدسه عراق در صورت امکان تردد، این مرز را برای مسافرت ترجیح دهند.

مجموعه امتیازاتی که سبب شد در سال‌های ابتدایی دولت نهم نگاه ویژه‌ای به مرز خسروی شده و زیرساخت‌های استانداردی برای تسهیل تردد زوار، تاجران و بازرگانان مهیا شود.

 پایانه‌های مرزی مجهز به دستگاه‌های کنترل و بازرسی، پارکینگ و البته چندین هتل و مرکز اقامتی برای مسافران ازجمله این زیرساخت‌هاست که البته با تخصیص تسهیلات به بخش خصوصی بنانهاده شده است.

با وقوع حادثه تروریستی در بهار سال ۱۳۹۲ و شهادت ۱۴ زائر ایرانی مقامات امنیتی کشور برای تأمین سلامت هم‌وطنان تصمیم گرفتند تا مرز خسروی را مسدود اعلام کنند.

این جنایت دردناک تکفیری‌ها در خاک عراق سبب شد تا تردد از خسروی که فاصله آن با پایتخت عراق تنها ۱۸۹ کیلومتر، با کربلای معلا ۳۰۰ و با کاظمین ۲۰۲ کیلومتر است متوقف شود.

خبری از بازگشایی مرز نیست

تبعات انسداد مرز خسروی علاوه بر اینکه یک ازدحام جمعیتی برای سفر به کربلای معلا در مرز مهران استان ایلام مخصوصاً در ایام اربعین را ایجاد کرده، هتل داران قصر شیرینی که برای استقبال از زائران عتبات عالیات میلیاردها ریال تسهیلات بانکی دریافت کرده‌اند را در شرایط دشواری قرار داده است و حتی امکان انتقال سند این هتل‌ها به نام بانک وجود دارد.

گرچه هیئت‌وزیران طی مصوبه‌ای در سال ۱۳۹۳ به بخشودگی دیرکرد یک‌ساله این تسهیلات رأی داد اما واقعیت این است که این اتفاق چندان دردی از هتل‌هایی که همچنان در رکود به سر می‌برند دوا نمی‌کند. مربوطه نیز تنها از احتمال بازگشایی مرز در ایام اربعین خبر می‌دهند تا شاید ۱۴ هتل ۳ و ۴ ستاره قصر شیرین با بیش از ۳۰۰ اتاق اقامتی بتواند میزبان زائران حسینی باشد.

شرایط سخت هتلداران قصر شیرین

هتل داران قصر شیرینی که در روزهای خوب مرز خسروی با تشویق و ترغیب دولتی‌ها به اخذ تسهیلات بانکی برای احداث هتل اقدام کرده‌اند این روزها در شرایط مناسبی نیستند.

«کیومرث آبی» مدیر یکی از هتل‌های شهرستان قصر شیرین اظهار داشت:

متأسفانه چندین سال است که رکود کامل بر هتل‌های این منطقه حاکم است و ۲ هتل این شهرستان نیز که در موقعیت مرزی قرار دارند در تعطیلی به سر می‌برند و سایر هتل‌ها نیز وضعیت اسفباری به لحاظ درآمد و بدهی دارند. در ایام محدودی از سال اندک مسافرانی به شهرستان مرزی قصر شیرین سفر می‌کنند که هتل‌ها از این تعداد مسافر بی‌نصیب‌اند و باوجود در نظر گرفتن هزینه‌های بسیار ناچیز برای اقامت مسافران در هتل بازهم هتل‌ها در بیشتر ایام خالی هستند.

 

استقبال نکردن از واحدهای اقامتی در قصر شیرین

چندین سال است که مسئولان وعده بازگشایی مرز خسروی را می‌دهند اما تاکنون اقدامی صورت نگرفته و البته جای سؤال دارد که اگر آن‌سوی مرز مشکل امنیتی دارد پس چرا شاهد تردد عراقی‌ها در مرز خسروی هستیم.

متأسفانه شهرستان قصر شیرین مظلوم واقع‌شده و هیچ‌گونه رسیدگی به این شهر مرزی نمی‌شود و در هتل‌هایی که از هر لحاظ برای اقامت مسافران آماده‌ شده و کیفیت قابل‌توجهی دارد مجبورند سقف کرایه‌ها را ۱۰ هزار و ۲۵ هزار و ۳۰ هزار تومان محاسبه کنند تا شاید مسافری بیاید.

برخی هتل‌های شهرستان قصرشیرین کاملا تعطیل‌شده‌اند و هتل‌های ۳ و ۴ ستاره در این شهرستان به دلیل نبود مسافر و بدهی و بی‌درآمدی وضعیت بسیار نابسامانی دارند.

پیش‌بینی بازگشایی مرز خسروی در اربعین امسال برای تردد زوار

سرپرست فرمانداری قصر شیرین اظهار داشت:

با جدیت پیگیر بازگشایی مرز خسروی هستیم اما در این خصوص قصور از سوی جمهوری اسلامی ایران نیست بلکه طرف عراقی باید امنیت آن‌سوی مرز را تضمین کند. به‌طور مرتب جلسات متعددی برای بازگشایی مرز برگزارشده و استاندار نیز پیگیر هستند  و امیدواریم مرز خسروی برای تردد زوار در اربعین امسال بازگشایی شود و برای این مهم مقدماتی همچون ایجاد پارکینگ، افزایش گیت‌های گذرنامه و ... نیاز هست که پیگیر این امور نیز هستیم.

سرپرست فرمانداری قصر شیرین در خصوص وضعیت نا به سامان هتل داران قصر شیرین توضیح داد که سال‌های سال است که هتل‌های این شهرستان در تعطیلی به سر می‌برند و از طرفی مطالبات بانک‌ها نیز مزید بر دیگر مشکلات شده است.

تاتار تصریح کرد که وزیر محترم کشور نیز در سفری که به این شهرستان داشتند قول مساعد برای کمک به هتلداران قصر شیرین دادند تا با بخشودگی بخشی از سود وام‌های دریافتی، کمکی به هتلداران صورت گیرد و بخشی از مشکلاتشان برطرف شود.

لزوم توجه جدی دولت برای رفع مشکلات هتلداران قصر شیرین

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمانشاه اظهار داشت: یکی از اولویت‌های کاری ما در استان توجه به بحث گردشگری و به‌طور مشخص رسیدگی به مشکلات هتلداران قصر شیرین است به‌طوری‌که علاوه بر رکود حاصل به دلیل انسداد مرز خسروی، بدهی‌های معوق هتلداران قصر شیرین به بانک نیز مشکلات مضاعفی برای این افراد ایجاد کرده است.

بالایی همچنین رفع موانع بازگشایی مرز خسروی را دیگر اولویت مهم استان کرمانشاه برشمرد و بیان کرد:

معرفی سومار به‌عنوان مرز رسمی می‌تواند در کاهش مشکلات هتلداران و رونق کاری آنان راهگشا باشد و این مهم نیز پیشنهادشده است. مکاتبات لازم در خصوص موارد مذکور صورت گرفته و مشکلات هتلداران قصر شیرین و مرز خسروی نیز به‌عنوان یکی از اولویت‌های مهم استان به تیم اعزامی از سوی هیئت دولت که برای بررسی اوضاع به کرمانشاه آمده بودند، ارائه شد.

 

بدون شک ناتوانی دولت مرکزی عراق برای برقراری امنیت آن‌سوی مرز نباید بهانه‌ای برای دست روی دست گذاشتن شود

 

مطالب مرتبط:

منبع مهرنیوز

دیدگاه