هفته نامه؛ از امضای تفاهم نامه همکاری با چین تا برقراری پرواز مستقیم به قبرس

عماد جعفری | یکشنبه, ۲ خرداد ۹۵ ساعت ۱۴:۱۵

هفته‌نامه کجارو فرصتی است برای مرور مهم‌ترین رویدادهای گردشگری در هفته‌ای که گذشت. در این شماره‌ از هفته‌نامه کجارو از امضای تفاهم‌نامه همکاری با چین در حوزه گردشگری، اولین مرحله صدور ویزای الکترونیکی کنسولگری ایران در دبی  و بسیاری دیگر از اخبار مهم حوزه گردشگری در هفته‌ای که گذشت مطلع می‌شویم، با کجارو همراه باشید.

تحولات کمتر از یک سال گذشته، باعث شده تا ایران و روسیه بیشتر از هر زمان دیگری یکدیگر را در حوزه‌های مختلف به هم نزدیک ببینند، در حوزه گردشگری نیز ماجرای سقوط هواپیمای روس‌ توسط ارتش ترکیه و تحریم گردشگری ترک‌ها موجب شد تا روسیه آغوش همکاری در حوزه گردشگری را گرم‌تر از هر زمان دیگری به روی ایران بگشاید، ایران نیز که خود را تازه از شر تحریم‌های ظالمانه شورای امنیت سازمان ملل  رها یافته بود، استقبال گرمی از این رویکرد روسیه نشان داده است، در همین راستا این هفته خبری منتشر شد مبنی بر اینکه دو شرکت هواپیمایی روسی مجوز ۱۲ پرواز مسافرتی در هفته به شهرهای تهران، اصفهان و مشهد را دریافت کرده‌اند. در آن روی سکه روابط تیره و تار روسیه و ترکیه، ترک‌ها که صنعت پر سود گردشگری خود را با از دست دادن گردشگران پرشمار روس، از دست رفته می‌بینند، در صددند تا با افزایش حضور گردشگران ایرانی و توسعه روابط دوجانبه در حوزه گردشگری با ایران، بخشی از این زیان هنگفت را جبران کنند، بر همین اساس در ادامه خبرهای همکاری دوجانبه ایران و ترکیه در هفته گذشته، این هفته اعلام شد، پروازهای تهران به قونیه از ۱۰ خرداد با ۲ پرواز در هفته آغاز می‌شود. برقراری پروازهای مستقیم در هفته‌های گذشته به خبری ثابت بدل شده که تنها نام کشور مقصد در آن تغییر می‌کند، این هفته خبری منتشر شد که بر آن اساس پرواز مستقیم قبرس - ایران راه‌اندازی می‌شود. تسهیل صدور ویزا از اولیه‌ترین شرط‌های توسعه گردشگری یک کشور است. هیچ کشور پر گردشگر جهان را پیدا نمی‌کنید که حداقل برای شمار زیادی از کشورها به‌راحتی اقدام به صدور ویزا نکند. ویزای الکترونیکی با دقت و سرعت بیشتری صادر شده و امکان جعل را به حداقل ممکن می‌رساند. ایران نیز که به‌تازگی با عزم جدی برای رونق صنعت گردشگری خود تلاش می‌کند، به‌دنبال صدور ویزای الکترونیکی برای گردشگران خارجی است. در همین راستا، این هفته مرحله اول صدور آزمایشی روادید الکترونیکی، برای نخستین بار در میان نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور در سرکنسولگری کشورمان در دبی آغاز به کار کرد. ایران و چین دو کشوری که از آن‌ها به‌عنوان تمدن‌های زنده دنیا یاد می‌شود، در هفته‌ای که گذشت به‌منظور گسترش همکاری‌های دو جانبه در حوزه گردشگری و ایجاد بستر مناسب برای توسعه‌ی مناسبات در این بخش، تفاهم‌نامه همکاری مشترک امضا کردند. در چند ماه اخیر امضای این دست تفاهم‌نامه‌های دو جانبه با کشورهای مختلف نوید بخش روزهای بهتری برای آینده صنعت گردشگری کشورمان بوده است. باید دید این تفاهم‌نامه‌ها تا چه اندازه می‌توانند در عمل تاثیرات مثبت خود را نشان دهند. با این شماره از هفته‌نامه کجارو همراه باشید تا علاوه بر مرور مشروح هریک از اخبار فوق، از صعود یک جوان ایرانی به اورست بدون کپسول اکسیژن، کشف یک مجسمه چهار هزار ساله در قم، افزایش حضور گردشگران ایرانی در تایلند و بسیاری از اخبار مهم حوزه گردشگری در هفته‌ای که گذشت، بخوانیم.

امضای تفاهم نامه همکاری های گردشگری ایران و چین

تفاهم نامه

«مسعود سلطانی‌فر» معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و «لی جیانجو» وزیر گردشگری جمهوری خلق چین در حاشیه اجلاس جهانی گردشگری در شهر پکن یادداشت تفاهم امضا کردند.

این تفاهم‌نامه در هفت بند تنظیم شده و شامل بخش‌هایی چون بازاریابی و تبلیغات، سرمایه‌گذاری، خدمات و امنیت، امور آموزشی، تبادل دانش و تجربیات گردشگری و همچنین همکاری در پروژه‌ی گردشگری جاده ابریشم است.

طرفین در این تفاهم‎نامه مشترک موافقت کردند. به‌منظور فراهم کردن خدمات مناسب گردشگری و نیز افزایش تبادل گردشگر میان دو کشور، سلایق و انتظارات اتباع خود را در نظر گرفته و امکانات و شرایط لازم را برای آن‌ها فراهم کنند.

توجه به نیاز و ظرفیت بازارهای یکدیگر در راستای توسعه محصولات گردشگری و نیز معرفی فرهنگ، تاریخ و سایر اشکال مرتبط و همچنین معرفی ظرفیت‌های گردشگری دو کشور برای تورگردانان، فعالان گردشگری و اصحاب رسانه از دیگر بخش‌های مورد توافق طرفین بوده است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و همچنین وزیر گردشگری چین تاکید کردند به ارتقای ایجاد مکانیسم هماهنگی و ارتباطات در زمینه ایمنی گردشگری می‌پردازند و نظارت بر تورگردانان گردشگری را تقویت و آن‌ها را نسبت به بهبود کیفیت خدمات گردشگری تشویق خواهند کرد.

ایجاد تاسیسات و زیرساخت‌های گردشگری و نیز بهبود امکانات خدمات عمومی گردشگری در امتداد جاده ابریشم یکی دیگر از مواردی بود که «سلطانی‌فر» و «لی جیانجو» بر تحقق و اجرای آن تاکید کردند.

طرفین همچنین اعلام کردند اطلاعات و همکاری در زمینه تحصیل و آموزش کارکنان بخش خدمات گردشگری را به‌منظور تقویت نیروی انسانی گسترش داده و همکاری خود را در ارتقای دانش و مهارت‌های آن‌ها افزایش می‌دهند.

برای مشاهده جزئیات بیشتر در این زمینه به این صفحه از کجارو مراجعه کنید.

امضای تفاهم‌نامه بین کانون جهانگردی با ۵ کشور

کانون جهانگردی

امضای تفاهم‌نامه همکاری در هفته گذشته به چین محدود نشد، خبرها حاکی از آن بود که مدیرعامل کانون جهانگردی و اتومبیل‌رانی ایران با پنج کشور عضو مجمع عمومی سالانه‌ی منطقه‌ی یک فدراسیون بین‌المللی اتومبیل‌رانی (FIA) تفاهم‌نامه همکاری امضا کرده است. 

مجمع عمومی سالانه (بهاره) منطقه‌ی یک فدراسیون بین‌المللی اتومبیل‌رانی (FIA)، اردیبهشت‌ماه هر سال در یکی از کشورهای عضو برگزار می‌شود که مجمع سال ۲۰۱۶ در هلسینکی، پایتخت کشور فنلاند و با حضور ۳۰۰ نماینده از ۸۰ کشور اروپایی، آفریقایی، آسیایی و همچنین کشور ایران برگزار شد و در حاشیه به دو موضوع تخصصی «کمیسیون سیاست‌گذاری موبیلیتی فیا» و «کمیسیون بین‌المللی تاریخی فیا» پرداخت.

«حسینعلی قلی‌زاده» مدیر امور بین‌الملل کانون جهانگردی و اتومبیل‌رانی و عضو کمیسیون بین‌المللی تاریخی فیا، با حضور در این کمیسیون گزارش جامعی را درباره عملکرد دبیرخانه «شناسایی و صیانت از خودروهای تاریخی» که در این کانون فعالیت می‌کند، ارائه کرد.

وی همچنین به‌عنوان یکی از هشت عضو کمیسیون سیاست‌گذاری موبیلیتی فیا در این کمیسیون نیز حاضر شد و به جهان‌شمول نبودن برخی پروژه‌ها و موضوعات مطرح‌شده و قابل اجرا نبودن آن‌ها در خاورمیانه و برخی کشورهای دیگر انتقاد کرد و خواستار اصلاح این‌گونه طرح‌ها شد.

از میان مهم‌ترین سرفصل‌های این کمیسیون می‌توان به آلودگی هوا، محدودسازی استفاده از سوخت‌های دیزلی برای خودروها، فناوری‌های جدید در حوزه اتومبیل‌رانی و ... اشاره کرد.

مجوز ۱۲ پرواز هفتگی جدید ۲ شرکت روسی به ایران

پرواز

تحولات کمتر از یک سال گذشته، باعث شده تا ایران و روسیه بیشتر از هر زمان دیگری یکدیگر را در حوزه‌های مختلف به هم نزدیک ببینند، در حوزه گردشگری نیز ماجرای سقوط هواپیمای روس‌ها توسط ارتش ترکیه و تحریم گردشگری ترک‌ها موجب شد، تا روسیه آغوش همکاری در صنعت گردشگری را گرم‌تر از هر زمان دیگری به روی ایران بگشاید، ایران نیز که تازه از شر تحریم‌های ظالمانه شورای امنیت سازمان ملل خود را رها یافته بود، استقبال گرمی از این رویکرد روسیه نشان داده است، در همین راستا این هفته خبری منتشر شد مبنی بر اینکه دو شرکت هواپیمایی روسی مجوز ۱۲ پرواز مسافرتی در هفته به شهرهای تهران، اصفهان و مشهد را دریافت کرده‌اند که این اقدام در چارچوب گسترش روابط گردشگری دو کشور انجام می‌شود.

کمیسیون ادارات وزارت ترابری روسیه جواز پرواز از شهرهای مسکو و سن پترزبورگ به ایران را برای شرکت‌های هواپیمایی روسی خطوط هوایی اورال و S7 صادر کرد.

جواز هفت پرواز هفتگی در مسیر مسکو - تهران برای اورال و دو پرواز در هفته در مسیر مسکو - اصفهان و مسکو - مشهد برای S7 صادر شده است. همچنین جواز سه پرواز در هفته از سن پترزبورگ به تهران برای S7 صادر شده است.

هم‌اکنون «آئرو فلوت» بزرگترین شرکت هوایی روسیه پروازهای روزانه به ایران دارد، شرکت‌های هواپیمایی ایران‌ایر و ماهان نیز به مسکو پرواز دارند و پروازهای چارتری نیز به این کشور انجام می‌شود.

پرواز مستقیم قبرس - ایران راه‌اندازی می‌شود

پرواز مستقیم قبرس-ایران

برقراری پروازهای مستقیم در هفته‌های گذشته به خبری ثابت بدل شده که تنها نام کشور مقصد در آن تغییر می‌کند، این هفته خبری منتشر شد که بر آن اساس پرواز مستقیم قبرس - ایران راه‌اندازی می‌شود.

«ماریوس دمتریادس» وزیر حمل‌ونقل، ارتباطات و کار جمهوری قبرس دیروز یکشنبه ۲۶ اردیبهشت بعد از پایان جلسه مشترک خود با وزیر راه و شهرسازی ایران در نشست مطبوعاتی با بیان اینکه هدف کشور او توسعه همکاری‌های حمل و نقل بین دو کشور به‌ویژه در حوزه بنادر و دریانوردی و حوزه هوایی است، گفت:

علاوه بر این گسترش همکاری‌های دو کشور در زمینه‌های مختلف بنیان‌های مستحکمی دارد برای اینکه بتوانیم این همکاری‌ها را در آینده نزدیک پیش از بیش توسعه دهیم.

«عباس آخوندی» وزیر راه و شهرسازی ایران نیز ضمن ابراز خوشوقتی از دیدار وزیر حمل و نقل، ارتباطات و کار جمهوری قبرس گفت که قبرس یک جزیره بسیار مهم در مدیترانه است و نقش بسیار مهمی در مدیترانه دارد.

وی سابقه قبرس در بحث حمل و نقل دریایی اعم از بار و مسافر را بسیار ارزشمند خواند و افزود که قبرس به‌عنوان یک جزیره عضو اتحادیه اروپا می‌تواند به‌عنوان سکویی برای توسعه ارتباطات حمل و نقلی با اروپا عمل کند.

برای مشاهده جزئیات بیشتر از این گزارش به این صفحه از کجارو مراجعه کنید.

پرواز تهران به قونیه از ۱۰ خرداد آغاز به کار می‌کند

تهران-قونیه

در آن روی سکه روابط تیره و تار روسیه و ترکیه، ترک‌ها که صنعت پر سود گردشگری خود را با از دست دادن گردشگران پرشمار روس، از دست رفته می‌بینند، در صددند تا با افزایش حضور گردشگران ایرانی و توسعه روابط دوجانبه در حوزه گردشگری با ایران، بخشی از زیان تیرگی روابط خود با  روسیه را جبران کنند، بر همین اساس در ادامه خبرهای همکاری دوجانبه ایران و ترکیه در حوزه گردشگری، این هفته اعلام شد، پروازهای تهران به قونیه از ۱۰ خرداد با ۲ پرواز در هفته آغاز می‌شود.

 شرکت هواپیمایی ترکیه پرواز مستقیم تهران به قونیه را آغاز می‌کند، با برقراری این پرواز تعداد پروازهای هفتگی این شرکت در ایران به ۶۹ پرواز در هفته افزایش خواهد یافت.

مسیر پروازی جدید تهران - قونیه امکان مراودات بیشتر فی مابین دو کشور را میسر می‌کند، این پرواز از ۱۰ خرداد جاری از تهران به مقصد قونیه با ۲ پرواز در هفته آغاز به کار خواهد کرد.

خطوط هواپیمایی ترکیه با ارائه خدمات پروازی به ۱۱۵ کشور جهان و بیش از ۲۸۷ مقصد در سراسر دنیا از نظر گستردگی شبکه پروازی چهارمین ایرلاین دنیا محسوب می‌شود که پروازهای مستقیم از ۷ شهر تهران، تبریز، مشهد، شیراز، اصفهان، اهواز و کرمانشاه نیز از جمله این مقاصد هستند.

در بررسی عملکرد خطوط هوایی در ایران اشاره به این نکته ضروری است که ایرلاین ترکیه از جمله شرکای تجاری شرکت‌های هواپیمایی بوده است که در دوران تحریم در بازار کشورمان فعالانه حضور داشته و برنامه‌های توسعه‌ی خود را پیگیری کرده و ارائه‌ی خدمات خود را گسترش داده است.

امروز نیز در دوران پساتحریم و فضای رقابتی صنعت هوانوردی این ایرلاین با تمرکز بر مشابهت‌های فرهنگی بین دوکشور، سابقه‌ی طولانی و مشترک و نیز با تمرکز بر جذابیت‌های گردشگری کشورمان بر توسعه‌ی دامنه‌ی فعالیت و رونق صنعت گردشگری تاکید دارد.

مسافران ایرانی تایلند، ۳۰ درصد افزایش می‌یابد

تایلند

در هفته‌ای که گذشت، یک مقام تایلندی روز جمعه پیش‌بینی کرد تعداد گردشگران ایرانی که سال جاری میلادی به این کشور سفر می‌کنند به ۱۲۰ هزار نفر افزایش یابد.

«نادا بوراناسیری» مدیر اجرایی شرکت هواپیمایی «ایرآسیا ایکس» تایلند با اشاره به راه‌اندازی خط پروازی «ایرآسیا» تایلند بین بانکوک - تهران از حدود یک ماه دیگر، پیش‌بینی کرد تعداد گردشگران ایرانی که به تایلند سفر می‌کنند امسال با افزایش بیش از ۳۰ درصدی مواجه شود.

وی گفت که تعداد گردشگران ایرانی که سال گذشته‌ی میلادی به تایلند سفر کردند با افزایش ۲۰ درصدی به ۸۸ هزار نفر رسید.

مدیر اجرایی «ایرآسیا ایکس» تایلند اعلام کرد که این نخستین پرواز در مسیرهای طولانی این شرکت هواپیمایی است و هر هفته سه پرواز مستقیم بین بانکوک - تهران برقرار می‌شود.

این شرکت همچنین بین بانکوک - مسقط پایتخت عمان در هفته سه پرواز مستقیم برقرار می‌کند.

مدیر اجرایی 'ایرآسیا ایکس' تایلند گفت که لغو تحریم های اقتصادی علیه ایران، تهران را به یک مرکز جدید اقتصادی و بازار گردشگری در حال ظهور تبدیل کرده است.

«ویرا روچ پوچ چانارات» وزیر فرهنگ تایلند اردیبهشت ماه جاری اخیرا در سفر به تهران، ایران را دروازه ورود تایلند به مبادلات فرهنگی منطقه دانست.

فاز اول صدور روادید الکترونیکی در سرکنسولگری ایران در دبی راه‌اندازی شد

روادید الکترونیکی

تسهیل صدور ویزا از اولیه‌ترین شرط‌های توسعه گردشگری یک کشور است. هیچ کشور پر گردشگر جهان را پیدا نمی‌کنید که حداقل برای شمار زیادی از کشورها به‌راحتی اقدام به صدور ویزا نکند. ویزای الکترونیکی با دقت و سرعت بیشتری صادر شده و امکان جعل را به حداقل ممکن می‌رساند. ایران نیز که به‌تازگی با عزم جدی برای رونق صنعت گردشگری خود تلاش می‌کند، به‌دنبال صدور ویزای الکترونیکی برای گردشگران خارجی است. در همین راستا، این هفته مرحله اول صدور آزمایشی روادید الکترونیکی، برای نخستین بار در میان نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور در سرکنسولگری کشورمان در دبی آغاز به کار کرد.

صدور روادید الکترونیکی در راستای رونق صنعت گردشگری و نیز توسعه‌ی دولت الکترونیک طراحی و اجرا شده است.

طبق آنچه که سرکنسولگری ایران در دبی اعلام کرده است، مراحل تکمیلی طرح صدور روادید الکترونیکی پس از فراهم‌شدن بسترهای لازم عملیاتی خواهد شد.

مجسمه تاریخی مربوط به هزاره دوم قبل از میلاد در قم کشف شد

مجسمه تاریخی

در اتفاقی جالب، در هفته‌ای که گذشت، با دستگیری هفت نفر از قاچاقچیان در قم، مجسمه‌ی تاریخی مربوط به هزاره دوم قبل از میلاد و ۱۱ جلد کتب و نسخ خطی قدیمی کشف شد.

«سرهنگ احمد کرمی» رئیس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی استان گفت:

در پی کسب خبری مبنی بر اینکه افرادی قصد معامله و فروش مجسمه‌های تاریخی و نسخ خطی فاقد مجوز را دارند طی هماهنگی با مقام قضائی، مکان معامله شناسایی و سه اکیپ از کارآگاهان پلیس آگاهی استان در محل حاضر حاضر شدند.

به گفته وی پس چندین ساعت حضور در محل طی اقدامی ضربتی هفت نفر از متهمان که سه تن از آن‌ها از افراد سابقه دار بودند، دستگیر شدند.

رئیس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی استان قم ادامه داد که در بازرسی از متهمان تعداد زیادی سنگ، جواهرات یاقوت و الماس و همچنین ۱۱ جلد کتب و نسخ خطی قدیمی و نیز یک عدد مجسمه کوچک انسان قدیمی از جنس سفال کشف شد.

کرمی گفت که پس از انتقال اموال مکشوفه جهت کارشناسی به سازمان میراث فرهنگی استان، کارشناسان این اداره اعلام کردند که نسخ خطی مربوط به دوره قبل از قاجار و مجسمه نیم‌تنه‌ی انسان مربوط به هزاره‌ی دوم قبل از میلاد است.

برای مشاهده جزئیات بیشتر از این گزارش این صفحه از کجارو را مرور کنید.

امروز می‌توانید سعدآباد را رایگان ببینید

کاخ سعدآباد

امروز یک‌شنبه دوم خرداد مصادف با نیمه شعبان همه مجموعه‌های سعدآباد برای بازدید عموم رایگان هستند. چهارشنبه مصادف با روز جهانی موزه و شروع هفته میراث فرهنگی، به‌دلیل سفر ریاست جمهوری کشور کرواسی، مجموعه تاریخی فرهنگی سعدآباد تعطیل بود و به همین دلیل هموطنان گرامی و علاقه‌مندان نتوانستد از فرصت ایجاد شده مبنی بر بازدید رایگان (اعلامی از سوی اداره کل محترم موزه‌ها) بهره‌مند شوند.

به همین منظور و بنا به دستور مدیریت مجموعه سعدآباد، به جهت ارج نهادن به همه احاد مردم شریف و فرهنگ دوست و بازدیدکنندگان محترم و فرهیخته کشورمان، روز یکشنبه دوم خرداد ٩٥، به میمنت میلاد صاحب‌الزمان حضرت مهدی (عج) و نیمه شعبان، بازدید از کلیه‌ی موزه‌های مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد رایگان است.

فتح قله اورست توسط یک ایرانی، بدون کپسول اکسیژن

عظیم قیچی ساز

در هفته‌ای که گذشت، یک جوان ۳۴ ساله‌ی ایرانی قله اورست را بدون استفاده از کپسول اکسیژن فتح کرد. این جوان ایرانی پیش از این نیز در سال ۸۴ قله اورست را با استفاده از کپسول اکسیژن فتح کرده بود.

«عظیم قیچی‌ساز» در سال گذشته (۱۳۹۴) قصد داشت با صعود به قله اورست بدون استفاده از کپسول اکسیژن و پس از آن با صعود به «لوتسه» به جمع فاتحان قلل هشت هزار متری جهان یا باشگاه هشت هزار متری‌ها بپیوندد، اما با سقوط بهمن در اورست در اردیبهشت‌ماه ۹۴ این مهم تحقق پیدا نکرد.

قله لوتسه با ارتفاعی بیش از هشت هزار و چهارصد متر ،‌چهارمین قله هشت هزار متری جهان محسوب می‌شود که در چهار کیلومتری جنوب اورست قرار دارد .

کوهنورد جوان کشورمان گفت که جهان دارای ۱۴ قله‌ هشت هزار متری است که تاکنون ۱۳ قله را فتح کرده‌ام، اما از آنجا که در اولین صعودم به اورست از کپسول اکسیژن استفاده کردم، می‌خواستم این قله را یک بار دیگر و بدون استفاده از کپسول اکسیژن فتح کنم و پس از آن با صعود به قله «لوتسه» به جمع باشگاه هشت هزار متری‌های دنیا بپیوندم.

این کوهنورد صاحب نام ایرانی افزود که صعود به قله اورست در سال ۸۴ همراه با کپسول اکسیژن صورت گرفت و بقیه صعودهایم به قله‌های هشت هزار متری از سال ۸۷ تا ۹۳ بدون کپسول اکسیژن بود.

قیچی‌ساز یادآور شد که صعود به قله‌های هشت هزار متری و قرارگرفتن در جمع برترین‌های کوهنوردی جهان، افتخاری برای ایران محسوب می‌شود و اکنون بسیاری از کشورها به‌دنبال افرادی هستند که با نام آنان در سطح جهان و در عرصه‌ی کوهنوردی افتخارآفرینی کند و ۱۴ نفر برتر جهان ملیت هشت یا ۹ کشور را دارند که به لطف خدا، ایران نیز به‌زودی در شمار این کشورها قرار می‌گیرد.

«عظیم قیچی‌ساز» سال ۱۳۶۰ در شهرستان تبریز متولد شده و در رشته کارشناسی تربیت‌بدنی دانشگاه تبریز تحصیل کرده و در سال ۱۳۸۴ نخستین صعود هشت هزار متری خود را به اورست (۸۸۴۸ متر) با استفاده از کپسول اکسیژن انجام داد.

عبور ارزش صادرات جهانی گردشگری از مرز ۱/۴ تریلیون

صادرات گردشگری

توسعه حمل و نقل، راه‌های ارتباطی و گسترش رسانه‌های مجازی و اطلاع‌رسانی باعث شده، تا صنعت گردشگری خود را به‌عنوان یکی از پرسودترین صنایع در حال رشد به جهان معرفی کند. به‌طور متوسط سالانه چهار درصد بر تعداد گردشگران افزوده می‌شود و ارزش صادرات جهانی صنعت گردشگری درسال ۲۰۱۵ از مرز ۱/۴ تریلیون گذشت.  در سال ۲۰۱۵ ارزش کل صادرات جهانی از محل گردشگری بین‌الملل درحدود ۱/۴ تریلیون برآورد شده و با رشدی بالاتر از نرخ جهانی تجارت کالا رشد کرده است که سهم این صنعت را درارزش صادرات جهان به ۷ درصد رسانده است.

به گزارش سازمان گردشگری جهانی صنعت گردشگری در مقصدهای مختلف جهان با ۳/۶ درصد رشد در سال گذشته و نیز افزایش ۴/۴ درصدی در شمار سفرهای بین‌المللی ارزش مالی بیش از ۱/۴ تریلیون در بر داشته است.

به گفته «طالب رفاعی» دبیرکل سازمان گردشگری جهانی توریسم امروزه بخش بزرگی از تجارت بین‌المللی است که باوجود ضعف و کندی روند بهبود در اقتصاد جهانی رشد قابل‌توجهی در هزینه وپول خرج شده دربخش‌های مختلف این صنعت داشته است. همچنین سبب ایجاد اشتغال و تحریک رشد اقتصادی، افزایش صادرات برای شمار بیشتری از اقتصادهای محلی در سراسر جهان شده است.

سال گذشته گردشگری بین المللی نمایانگر ۷ درصد از کل صادرات کالا و نیز برابر با ۳۰ درصد از کل صادرات خدمات در سطح جهانی است.

طبق آمار ارائه شده از سوی سازمان جهانی گردشگری، سهم صنعت گردشگری در صادرات کالا و خدمات به‌طور کلی برای چهارمین سال پیاپی از ۶ درصد به ۷ درصد افزایش داشته و از نرخ تجارت جهانی کالا نیز با ۲/۸ درصد رشد بالاتر بوده است.

درمقیاس صادرات جهانی صنعت گردشگری پس از صنایع سوخت و شیمیایی، سپس صنایع غذایی و سپس صادرات خودرو، رتبه سوم را دارد.

فرانسه، در صدر کشورهای محبوب گردشگران

پاریس

از اهمیت و رشد صنعت گردشگری گفتیم، اما شاید برایتان جالب باشد بدانید، کدام کشورها گوی سبقت را در حوزه گردشگری از سایرین ربوده‌اند، فرانسه با جذب ۸۶ میلیون و ۳۰۰ هزار گردشگر در سال گذشته میلادی، توانست رتبه اول را در میان ۱۰ کشور اول محبوب گردشگران جهان به خود اختصاص دهد.

مطابق گزارش سازمان جهانی گردشگری، فرانسه با جذب ۸۶.۳ میلیون گردشگر در سال گذشته میلادی، رتبه اول را در میان کشورهای محبوب گردشگران در جهان به خود اختصاص داد. همچنین آمریکا با ۷۷.۹ میلیون گردشگر و اسپانیا با ۶۸.۱ میلیون گردشگر، در جایگاه‌های دوم و سوم این فهرست جای گرفته‌اند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، به این صفحه از کجارو مراجعه کنید.

بزرگ ترین کشتی تفریحی جهان در ساحل ساوت همپتون انگلیس

بزرگترین کشتی جهان

بزرگ‌ترین کشتی تفریحی جهان به شهری شناور شباهت دارد و ظرفیت پذیرش شش هزار و ۳۶۰ مسافر و دو هزار و ۱۰۰ خدمه را دارد.

بزرگ‌ترین کشتی جهان با نام «هارمونی آو سیز» (هارمونی دریاها/ Harmony of the Seas) یکشنبه هفته گذشته، بندر «سن نزر» (Saint-Nazaire) فرانسه را ترک کرد.

اگر علاقه دارید با این کشی بیشتر آشنا شوید، به این صفحه از کجارو مراجعه کنید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه