چگونه تنهایی به اروپا سفر کنیم؟

زهره ملکی | یکشنبه, ۲۲ فروردین ۹۵ ساعت ۲۲:۱۵

شاید برای شما نیز پیش آمده باشد که گاهی تنها سفر کردن را به سفر با دوستان و خانواده ترجیح داده باشید. گاهی ممکن است تنها سفر کردن غیرقابل اجتناب باشد. با کجارو همراه باشید تا نگاهی به این موضوع بیاندازیم.

سفر کردن با دوستان و خانواده، بسیار لذت‌بخش و دلپذیر است، اما تنها سفر کردن، لذت و ناراحتی‌های خاص خودش را دارد. اکثر ما ترجیح می‌دهیم همراه خانواده و عزیزان‌مان سفر کنیم. به هر حال، اگر در حال برنامه‌ریزی برای سفری تنهایی به قاره‌ی سبز هستید، باید بدانید که به کشورهایی با ثبات و نسبتا ایمن سفر خواهید کرد. اگر چه به دلیل حوادث تروریستی اخیر این کشورها چندان هم امن و بی‌خطر نیستند. در حالت کلی باید مواردی مانند حمل و نقل، محل اقامت و نیازهای تغذیه‌ای خود را مدنظر داشته باشید، ممکن است این موارد با آنچه که در کشور خود می‌بینید شباهت‌ها یا تفاوت‌هایی داشته باشد که البته از لحاظ فرهنگی تفاوت‌های بسیاری را شاهد خواهید بود. اما دقیقا مانند زمانی که در کشور خودتان به یک منطقه‌ی ناآشنا سفر می‌کنید، در مورد سفر به کشورهای دیگر نیز باید همانگونه رفتار کنید و پیش‌بینی‌های لازم را انجام دهید تا سفر خوب و لذت‌بخشی داشته باشید.

در برنامه‌ی ثبت‌نام هوشمند مسافران ثبت‌نام کنید

قبل از سفرتان در برنامه‌ی ثبت‌نام هوشمند مسافران ثبت‌نام کنید. در صورت ثبت‌نام، سفارت کشورتان در مورد خطرات و تهدیدات احتمالی در کشور اروپایی مقصد، شما را مطلع خواهد کرد. به طور کلی، مطلع بودن از موارد خطر، یکی از راه‌هایی است که می‌توانید در مقابل خطرات و تهدیدات از خودتان محافظت کنید و ایمن بمانید. به هر کشوری که سفر می‌کنید، چندان تفاوتی ندارد و باید این نکته‌ی مهم را در نظر داشته باشید. در صورت وقوع بلایای طبیعی یا پیش آمدن هر مورد اضطراری، سفارت از حضور شما در آن کشور آگاه خواهد بود و به کمکتان خواهد آمد. علاوه بر این در مورد کشور مقصد اطلاعاتی کسب کنید. درباره‌ی آداب و رسوم و ویژگی‌های خاص آن کشور و همچنین در مورد مسائل و مشکلات احتمالی تحقیق کنید، به طور مثال در بعضی از کشورها میزان جرایمی مانند سرقت بسیار بالا است؛ بنابراین بهتر است قبل از سفر از این موارد مطلع باشید.

برنامه‌ی سفرتان را به خانواده و دوستان خود اعلام کنید

به خانواده و دوستان‌تان بگویید که در هر روز مشخص در کدام محل خواهید بود. مکانیسمی را به کار ببندید تا به طور مرتب جزئیات سفرتان را به خانواده‌ی خود اطلاع دهید. می‌توانید هر شب یک ایمیل کوتاه بفرستید یا اینکه روزانه از طریق فیس بوک یا هر راه دیگری به خانواده‌ی خود بگویید به کجا خواهید رفت و از چه مکان‌هایی دیدن خواهید کرد. بدین ترتیب اگر مشکلی برای شما پیش بیاید مطمئنا خانواده‌تان متوجه خواهند شد و مسئله را پیگیری خواهند کرد. در مورد برنامه‌ی پروازهایتان، رزرو هتل، رزرو بلیت قطار و اتوبوس و سایر موارد خانواده و دوستان‌تان را مطلع کنید.

همیشه مقداری پول نقد، کارت اعتباری و پاسپورت‌ همراهتان باشد

اگرچه اروپا نسبتا امن است، اما سارقان و جیب‌برها در همه جای دنیا وجود دارند، مخصوصا در شهرهای بزرگی مانند پاریس، رم، بارسلونا و لندن. مدارکی را که برای خروج از اروپا و بازگشت به وطن خود نیاز دارید، در هاستل یا اتاق هتل رها نکنید. پول نقد، اشیاء و مدارک با ارزش خود را در گاوصندوق هتل نگهداری کنید.

تا حد امکان گروهی گردش کنید

در تورها و برنامه‌های گروهی ثبت نام کنید تا اینکه با مسافران دیگر آشنا شوید و بتوانید سایر فعالیت‌هایتان را با همراهی آن انجام دهید. به طور مثال در تورهای متروی پاریس و تورهای لندن موسوم به big red bus شرکت یا اینکه در جنوب فرانسه در کلاس‌های آموزش غواصی اسکوبا (scuba) ثبت‌نام کنید. گزینه‌ی دیگر پیش روی‌ شما اقامت در هاستل‌ها است. از آنجا که هزینه‌های اقامت در شهرهای اروپایی نسبتا بالا است، اقامت در هاستل‌ها باعث صرفه‌جویی در هزینه‌های‌تان خواهد شد و همچنین فرصتی ایجاد می‌کند تا با مسافران دیگر آشنا شوید. تعداد این هاستل‌ها بسیار زیاد است و از این نظر مشکلی نخواهید داشت. انتخاب دیگر این است که در پانسیون‌ها و مهمانخانه‌های کوچک اقامت کنید که در این صورت می‌توانید با مالک پانسیون و خانواده‌اش آشنا شوید. اگر با افراد جدیدی آشنا شدید و قصد داشتید که وقت خود را با آن‌ها بگذرانید باید همچنان مثل سابق مراقب باشید و هوشیارانه و با احتیاط رفتار کنید.

در ساعات روز سفر کنید

هنگام سفرتان در اروپا سعی کنید ورود و عزیمت‌تان از شهری به شهر دیگر در ساعات روشنایی روز باشد. در اروپا استفاده از وسایل نقلیه‌ی عمومی بسیار رایج و سیستم حمل و نقل عمومی بسیار گسترده است، به طوری که وسایل نقلیه‌ی عمومی، شما را تقریبا به هر جایی که بخواهید در این قاره‌ی سبز خواهند برد. اگر چه در اروپا سفرهای شبانه کم‌هزینه‌تر هستند، اما تا حد امکان از سفر شبانه امتناع کنید. سعی کنید زمان عزیمت و رسیدن‌تان به مقصد در ساعات روشنایی روز باشد تا مجبور نباشید در تاریکی شب، خیابان‌های ناآشنا را پیاده طی کنید یا اینکه در ساعات نیمه شب مجبور باشید تاکسی بگیرید.

نکته‌ی آخر اینکه عادی لباس بپوشید و جلب توجه نکنید

توصیه ی پایانی

ریک استیوز، مستندساز و مجری شبکه‌ی تلوزیونی PBS، در مورد سفر و گردشگری چنین توصیه می‌کند:

به هر کشوری که سفر می‌کنید بهتر است تا حدی با زبان آن منطقه آشنایی پیدا کنید، مخصوصا چند کلمه و عبارت پر کاربرد را حتما یاد بگیرید. در این صورت راحت‌تر می‌توانید غذا سفارش دهید، خواروبار مورد نیازتان را بخرید و توصیه‌ها و اخبار محلی درباره مسائل امنیتی و حفاظتی را راحت‌تر متوجه خواهید شد.

هشدار

ممکن است بعضی از هزینه‌های زندگی در شهرهای اروپایی بسیار بالاتر از کشور خودتان باشد؛ بنابراین باید همواره حواس‌تان به بودجه‌ی سفرتان باشد تا اینکه زودتر از حد انتظار  پول‌تان تمام نشود. چون در کشور مقصد دوست و اقوامی ندارید که بتوانید روی کمک مالی آن‌ها حساب کنید، باید قبل از شروع سفر، بودجه‌ی سفرتان را واقع‌بینانه تنظیم کنید تا اینکه به دور از وطن، مستاصل و سرگردان نمانید.

مطالب مرتبط:

منبع traveltips

دیدگاه