دولت ترکیه به دلیل افت میزان گردشگران، از شرکت‌های گردشگری حمایت می‌کند

سعید میرزاپور
سعید میرزاپور سه شنبه، ۲۴ فروردین ۱۳۹۵ ساعت ۰۷:۴۵
دولت ترکیه به دلیل افت میزان گردشگران، از شرکت‌های گردشگری حمایت می‌کند

به‌دلیل انفجار‌های تروریستی که اخیرا در ترکیه اتفاق افتاد، صنعت گردشگری این کشور دچار مشکل شده است و گردشگران کمتری مایل هستند که به این کشور سفر کنند. حال دولت ترکیه اقداماتی را برای حمایت از شرکت‌های گردشگری‌ خود انجام داده است.

با توجه به کاهش چشمگیر تعداد تورهای استانبول، آنتالیا و...، ترکیه در تلاش است به شرایط اقتصادی نامناسب خود در صنعت توریسم بهبود بخشد. لازم به ذکر است که شرکت‌های گردشگری این کشور حدود ۱۷ میلیارد دلار به بانک‌های ترکیه بدهکار هستند و دولت تصمیم دارد با قوانین جدیدی از این شرکت‌ها حمایت کند.

بر اساس قانون و حمایت جدیدی که دولت ترکیه اعمال کرده است، بانک‌ها تا پایان امسال می‌توانند میزان پرداخت وام به شرکت‌های گردشگری را دو برابر کنند. این خبر توسط روزنامه رسمی ترکیه به نام Gazette منتشر شده است.

صنعت گردشگری ترکیه حدود ۵ درصد از تولید ناخالص این کشور را شامل می‌شود و به‌دلیل حملات تروریستی در برخی از شهر‌های اصلی آن، شاهد کاهش سفر گردشگران به این کشور هستیم. مقررات بانکی جدید در این کشور باعث می‌شود که شرکت‌های گردشگری و هتل‌های ترکیه به‌دلیل عدم توانایی در بازپرداخت وام‌ها، برشکست نشوند.

مدیر بخش اجرایی دنیزبانک با نام Hakan Ates در مصاحبه‌ای که در ماه مارس انجام داد، مدعی شد که احتمال دارد کاهش تمایل سفر به ترکیه حدود دو یا سه سال ماندگار باشد. بانک وام‌دهنده ترکیه متعلق به Sberbank روسیه است که میزان زیادی از وام را در اختیار شرکت‌های گردشگری قرار داده است.

البته روسیه نیز در مسئله گردشگری ترکیه بی‌تاثیر نیست. همان طور که مطلع هستید، ترکیه و روسیه سر جنگ سوریه با یکدیگر نزاع کردند و همین عاملی شد تا میزان گردشگران روسیه در ترکیه نصف شود. بر اساس آخرین اطلاعات منتشر شده، در سال ۲۰۱۴ ترکیه حدود ۲.۵ میلیون گردشگر روس را میزبانی کرده بود.

بر اساس آنچه که وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه اعلام کرده است، میزان گردشگران خارجی ترکیه سال به سال کاهش پیدا می‌کند. مودی (Moody)  روز چهارشنبه پیش‌بینی کرد که میزان وام‌های پرداخت نشده ترکیه به بیشترین حد در پنج سال گذشته می‌رسد.

طبق گفته تحلیلگران در اوراق بهادار Garanti استانبول، وام دادن به شرکت‌های گردشگری در حالی که میزان گردشگران کاهش یافته، موضوعی جنجال برانگیز است. از دیدگاه این تحلیلگران، گرفتن تصمیمی درست باعث می‌شود که برخی از این نگرانی‌ها کاهش یابد و این تصمیم برای بانک‌ها نیز مفید خواهد بود.

مطالب مرتبط:

منبع skift

دیدگاه