دستگیری ۳۰ فرد دارای بلیط جعلی در فرودگاه دهلی

راضیه شاهوردی
راضیه شاهوردی چهار شنبه، ۱۱ فروردین ۱۳۹۵ ساعت ۲۱:۳۰
دستگیری ۳۰ فرد دارای بلیط جعلی در فرودگاه دهلی

طی ۱۴ ماه گذشته، ۳۰ نفر به علت تلاش برای ورود به فرودگاه دهلی با بلیط‌های الکترونیکی جعلی دستگیر شدند. این موضوع با توجه به اتفاقات تروریستی اخیر در بروکسل و لاهور و قبل‌تر در پاریس و لبنان، قابل توجه و خطرناک است و هندوستان باید مراقبت‌های امنیتی خود را افزایش دهد. با کجارو همراه باشید.

با دستگیری سی نفر در ۱۴ ماه گذشته، افراد دارای بلیط‌های الکترونیک جعلی تبدیل به تهدیدی جدید برای امنیت فرودگاه دهلی شده‌اند. امنیت فرودگاه بین‌المللی ایندیرا گاندی در پی حملات تروریستی بروکسل به بالاترین سطح هشدار رسیده است و تقریباً هر روز این فرودگاه تماس‌هایی مبنی بر بمبگذاری دریافت می‌کند.

در این فرودگاه، بلیط‌ها در گیت‌های ورودی بررسی نمی‌شوند و مسافران تنها لازم است، نسخه‌‌ای پرینت‌ شده از بلیط را به همراه مدرکی شناسایی نشان دهند. اکثر افراد بازداشت‌ شده، هنگام خروج از ساختمان دستگیر شده‌اند. بسیاری از آن‌ها در برابر پرسش مأمورین امنیتی درباره‌ علت خروجشان از ساختمان جوابی نداشتند. بعد از اینکه مأمورین به این قضیه مشکوک شدند، بلیط این افراد بررسی و جعلی بودن آنها مشخص شد.

مقامات این موضوع را خطرناک می‌دانند، زیرا این افراد با نشان دادن بلیط الکترونیکی و کارت شناسایی توانستند وارد ساختمان شوند. حتی چمدان‌ها هم در نقطه‌ ورود سرسری و باشتاب بررسی می‌شوند. نیروی مرکزی امنیت صنعتی (CISF) که مسئول امنیت فرودگاه است، می‌گوید که نصب دستگاه‌های شناسایی پی‌‌ان‌آر (PNR یا مشخصات مسافر) در گیت‌ها خطر را کاهش می‌دهد، زیرا امکان بازرسی بدنی و شخصی برای همه ممکن نیست. یکی از مسئولان ارشد CISF می‌گوید:

به جای اینکه بلیط‌های الکترونیک را به صورت دستی بررسی کنیم، می‌توانیم این دستگاه را در گیت ورودی نصب کنیم. مأمور مسئول گیت می‌تواند قبل از اجازه ورود، بلیط را با دستگاه چک کند. این موضوع تضمین می‌کند که هیچ‌کس با بلیط غیرقانونی نتواند وارد ساختمان فرودگاه شود.

در سال ۲۰۱۵، ۲۳ مسافر هنگام خروج از فرودگاه دستگیر شدند. امسال (تا ۲۹ فوریه) نیز هفت مسافر دستگیر شده‌اند. در سال ۲۰۱۴ هم ۱۶ نفر با بلیط‌های الکترونیک جعلی دستگیر شدند. این مسئول می‌گوید:

خوشبختانه هیچ‌کدام از این ۳۰ نفر تروریست نبوده‌اند، اما ما باید در گیت ورودی یک دستگاه پی‌ان‌آر نصب کنیم.

یک مسئول دیگر CISF نیز می‌گوید:

 ما در گیت ورودی به صورت تصادفی بازرسی امنیتی را انجام می‌دهیم، اما حالا باید آن را افزایش دهیم.

تنها در شهر سرینگر مسافران در گیت ورودی تفتیش می‌شوند.

تماس تلفنی درباره‌ بمب‌گذاری

اقدامات امنیتی پس از دریافت تماسی در روز یکشنبه مبنی بر وجود بمب در شش پرواز افزایش پیدا کرد. در اوایل هفته نیز، پنج پرواز جت ایرویز و یازده پرواز اینیدگو نیز به خاطر تماس‌های مشابه کنسل شد.

یکی از مسئولان فرودگاه می‌گوید:

با ‌هتلی در جاناکپوری تماسی مبنی بر وجود بمب در شش پرواز گرفته شد. مسئولان هتل با پلیس محلی تماس گرفتند و آن‌ها نیز پلیس فرودگاه را مطلع کردند. با تشکیل کمیته‌ ارزیابی تهدیدات بمبی (BTAC) این تماس را «نادرست» تشخیص داد.

مقامات فرودگاه اعلام کردند که تماس نادرست اعلام شده است،‌ زیرا تماس‌گیرنده جزئیات پرواز را غیردقیق اطلاع داده بود، در حالی که در موارد قبلی، شماره‌های پرواز مشخصی دریافت شده بود. با این وجود، پروازهای جت ایرویز و ایر ایندیا بازرسی شدند، زیرا تماس‌گیرنده نام این هواپیمایی را آورده بود.

مطالب مرتبط:

دیدگاه