استفاده از تصفیه‌کننده‌های هوا برای مقابله با آلودگی هوای تاج محل

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی دوشنبه، ۲۰ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۱۷:۰۰
استفاده از تصفیه‌کننده‌های هوا برای مقابله با آلودگی هوای تاج محل

تاج محل یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی هند به شمار می‌رود که چند سالی است با معضل آلودگی هوا و رودخانه دست‌وپنجه نرم می‌کند، هرچند اخیراً دو تصفیه‌کننده‌ی هوا در نزدیکی آن مستقر شده است.

از آنجا که آلودگی هوا در بخش‌هایی از هند تا حد بی‌سابقه‌ای افزایش یافته است، برای تاج محل که یکی از اصلی‌ترین جاذبه‌های آن به حساب می‌آید، اقدامات خاصی در حال انجام است. تاج محل پرطرفدارترین جای دیدنی هند محسوب می‌شود که طبق برآوردها سالانه هشت میلیون بازدیدکننده دارد. این میراث جهانی یونسکو در نزدیکی شهر آگرا و در اوتار پرادش در شمال هند و حدود ۲۰۰ کیلومتری جنوب دهلی نو، پایتخت هند واقع شده‌ است. تاج محل یکی از عجایب هفت‌گانه‌ی جدید دنیا به شمار می‌رود که در کنار جاذبه‌هایی نظیر ماچو پیچو و دیوار بزرگ چین قرار دارد. با کجارو همراه باشید تا از چندوچون این خبر بیشتر مطلع شوید.

آلودگی هوا تاج محل

یک شرکت خصوصی، دو اتومبیل وَن تصفیه‌کننده‌ی هوا در تاج محل مستقر کرده است. مقامات شهرداری راجع به نحوه‌ی دقیق کار این ون‌ها و اینکه آیا این قضیه به‌صورت کوتاه‌مدت است یا بلندمدت، اطلاعات دقیقی ارائه نکرده‌اند. پراکاش یاداو (Prakash Yadav)، نماینده‌ی هیئت کنترل آلودگی اوتار پرادش، می‌گوید:

این دو ون به‌صورت آزمایشی برای ۱۰ روز فعالیت می‌کنند؛ اما ما تلاش می‌کنیم تا این شرکت خصوصی امکان استفاده از آن‌ها را برای مدت‌زمان بیشتری بدهد.

تاج محل هند

پراکاش یاداو هیچ اسمی از این شرکت خصوصی نبرد؛ اما آگهی‌های تبلیغاتی ودافون، شرکت چندملیتی مخابراتی بریتانیایی، روی برخی ون‌ها به چشم می‌خورد.

او همچنین اذعان کرد که هر یک از این ون‌ها می‌تواند ۱٫۵ میلیون مترمکعب هوا را در هشت ساعت تصفیه کند. هرچند این ون‌ها فاقد سنسور هستند و امکان تأیید این موضوع وجود ندارد؛ بنابراین مشخص نیست که آیا این ون‌ها به‌غیر از اهداف نمایشی و روابط عمومی، تأثیری دارند یا خیر. این اولین باری نیست که آلودگی هوای تاج محل باعث ایجاد جنجال‌هایی شده است. در سال ۲۰۱۸، دادگاه عالی هند به دولت دستور داد که مراقبت بهتری از این جاذبه به عمل آورد. یک قاضی در گزارشی اعلام کرد:

ما نمی‌دانیم که شما (دولت) تخصص دارید یا شاید هم هیچ تخصصی ندارید. حتی اگر تخصصی هم داشته باشید، از آن استفاده نمی‌کنید یا شاید اهمیت نمی‌دهید.

آلودگی هوای هند

بسیاری از تخریب‌هایی که در دادگاه به آن اشاره شده بود، در نتیجه‌ی آلودگی هوا و آلودگی رودخانه‌ی یامونا بوده است که در پشت تاج محل جریان دارد. به‌منظور کاهش ترافیک انسانی و وسایل نقلیه در تاج محل، طی چند سال اخیر اقداماتی برای کنترل جمعیت در دستور کار بوده است که از آن جمله می‌توان به محدودیت زمان بازدید و افزایش قیمت بلیط برای هندی‌ها و گردشگران خارجی اشاره کرد.

آلودگی هوا باعث شده است که دهلی نو، مسیر پروازها را تغییر دهد. در واقع آلودگی هوا به یک مسئله‌ی بهداشت عمومی در سراسر هند و تور هند تبدیل شده است و بعید به نظر می‌رسد که به این زودی‌ها کاهش یابد. ۲۲ شهر از ۳۰ شهر آلوده‌ی دنیا در این کشور قرار دارد؛ به‌طوری که پایتخت هند آلوده‌ترین شهر دنیا به شمار می‌رود.

تاج محل

در هفته‌ی جاری، سطح آلودگی هوا در دهلی نو به بیشترین میزان خود رسید و حدود ۲۰ درصد بیشتر از سطح ایمن سازمان جهانی بهداشت شد. آلودگی هوا در ۱۲ آبان به‌حدی شدید بود که برخی هواپیماها قادر به فرود در فرودگاه بین‌المللی شهر نبودند. عوامل مختلفی از جمله استفاده از سوخت‌های فسیلی، سوزاندن محصولات و فرسودگی وسایل نقلیه در این آلودگی نقش داشته‌اند.

مطالب مرتبط:

منبع cnn

دیدگاه