۵ راهی که واقعیت مجازی فضای سفر را متحول می‌کند

زهره زرشکیان
زهره زرشکیان سه شنبه، ۱ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۰۰
۵ راهی که واقعیت مجازی فضای سفر را متحول می‌کند

سفر به مکان‌های مختلف دنیا برای علاقه‌مندان به سفر و گردشگری از مهیج‌ترین و لذت‌بخش‌ترین تجربه‌ها است. زمان، یکی از عوامل عمده‌ای است که این تجربه را محدود می‌کند. امروزه با وجود واقعیت مجازی، در کسری از زمان، مرز میان دنیای واقعی و دنیای مجازی کمرنگ می‌شود و تجربه‌ای از یک دنیای واقعی پیش رویتان خواهد بود. با کجارو همراه باشید تا بیشتر در این مورد بدانیم.

واقعیت مجازی

به زودی رویای سفر به دور دنیا تنها با تبلیغات جهانگردی محقق خواهد شد. تکان‌دهنده است، درسته؟

بله! اما حقیقت دارد. نوآوری‌های جدید مطرح‌شده در تبلیغات، آنقدر تاثیرگذار هستند که رفته رفته نیاز به سفر فیزیکی را کم می‌کنند. بدون نیاز به هواپیما و یا ماشین، می‌توانید مکان‌های مختلف را بازدید کنید، از دیدن مناظر لذت ببرید و بودن در آن مکان را به معنای واقعی تجربه کنید.

چگونه ممکن است؟

بله! هیچ ویدئو، عکس و یا انیمیشنی تا این حد تاثیرگذار نیست که بتواند کاملا جایگزین واقعیت مجازی شود. واقعیت مجازی (Virtual Reality) همه‌ی این رویاها را محقق کرده است.

تجربه‌ی واقعیت مجازی، بسیار نفس‌گیر است و به کمک مشاهده، درک و حتی استشمام وقایع سفر آینده، فردی را که هدست واقعیت مجازی را می پوشد، کاملا درگیر تجربه‌ای واقعی می‌کند.

در حال حاضر تمرکز واقعیت مجازی، بر تبلیغات سفرهای داخلی در کشورها است تا به این شیوه بتوانند تعداد گردشگران یک کشور را افزایش دهند.

مدیر فروش و ارتباطات گردشگری استرالیا می‌گوید: واقعیت مجازی می‌تواند در آینده ابزاری برای بیان موضوعاتی راجع به استرالیا و نشان دادن استرالیای مجازی به مردمی باشد که بسیار دورتر زندگی می‌کنند و این امر آنها را ترغیب کند تا استرالیای واقعی را ببینند.

طبق آمار Sophic capital، واقعیت مجازی (VR) در حال تبدیل به جریانی مهم است و تا سال ۲۰۱۸ می‌تواند بازاری ۷ میلیارد دلاری ایجاد کند.

با درک افق وسیع واقعیت مجازی در آینده و در نظر گرفتن اینکه بازدیدکنندگان آنچه را که تجربه می‌کنند،  باور کنند، صنعت سفر و گردشگری به خاطر افزایش گردشگران داخلی بهای زیادی به این مقوله می‌دهد.

نگاهی کوتاه به مزایای واقعیت مجازی:

۱. تجربه‌ی واقعی قبل از خرید و یا پرواز

سفر به مکان‌های جدید بسیار گران تمام می‌شود و لازم است پیش از برنامه‌ریزی برای سفر، کاملا به جوانب آن فکر کنید. صرف هزینه‌ی زیاد برای سفری که ممکن است انتظاراتتان را برآورده نکند، واقعا سخت خواهد بود چرا که نمی‌دانید چه تجربه‌ای از این سفر به دست می‌آورید.

اگر مقصد سفرتان با علاقه و سلیقه شما تطابق نداشته باشد، در این صورت بخش مفرح سفر و همچنین هزاران دلار از پول خود را از دست داده‌اید.

اینجاست که واقعیت مجازی به کمک شما می‌آید و شما را به صورت مجازی به مقصد انتخابی سفرتان می‌برد. این همان راه حل نهایی است که به شما اجازه می‌دهد قبل از رزرو تور سفر و یا پرواز به آنجا، بتوانید تجربه‌ای از مقصدتان داشته باشید.

بخش گردشگری جنوب افریقا پروژه‌ی واقعیت مجازی را راه‌اندازی کرد تا به مسافران احتمالی کمک کند در مورد سفر به مناطقی که نسبت به آن احساس خطر و یا حس مرموزی دارند، اطمینان پیدا کنند.

۲. ارتباط با محیط پیرامون

زمانی که شما به عنوان مسافر بتوانید هتل‌ها، زیبایی‌های شهر، موزه‌ها، گالر‌‌ی‌ها، فروشگاه‌ها و بسیاری از مکان‌های دیگر را ببینید و میان آنها قدم بزنید، روح واقعی آن مکان ذهن‌تان را تسخیر می‌کند.

همچنین، حقیقت موجود و تاریخچه‌ی نقاط مختلف قابل مشاهده است. کاربر با استفاده از این تکنولوژی می‌تواند احساسی واقعی از بودن در آن مکان را تجربه کند؛ زیرا هدست‌های واقعیت مجازی، با ایجاد تلنگرهایی بر مغز باعث می‌شوند که شما حس کنید آنچه اتفاق می‌افتد، واقعیت دارد.

۳. شبیه‌سازی بی‌درنگ با واقعیت مجازی

خیلی وقت‌ها اتفاق می‌افتد که نمی‌توانیم تصمیم بگیریم تغییرات فصول و یا آب و هوا تاثیر بدی بر سفر ما خواهد گذاشت و یا باعث خوشحالی ما خواهد شد. در زمان حقیقی، تصمیم‌گیری و شبیه‌سازی تغییرات در دنیای واقعی مشکل است.

با این حال، تاثیر بی‌درنگ تغییرات محیط بر گردش و یا سفر شما، می‌تواند با اعمال نفوذ واقعیت مجازی مشخص شود. همچنین، اینکه چه چیزهایی از رویدادها و اتفاقات آتی تاثیر می‌گیرند، نشان داده می‌شود. شبیه‌سازی بی‌درنگ، هر گونه شک و تردیدی را که ممکن است در مواجه با تغییرات شرایط با آن روبرو شوید، از بین می‌برد.

۴. انقلاب در حمل و نقل

سفرهای طولانی با هواپیما، اتوبوس و یا قطار واقعا کسل‌کننده است. اما در حال حاضر عموما تلاش سرویس‌های حمل و نقل بر این است تا تجربه‌ی سفر مسافران را بهبود ببخشند و غنی کنند.

افراد آینده‌نگری که در ابتدای صف نوآوری اعمال نفوذ فناوری واقعیت مجازی هستند، می‌توانند به شیوه‌ی منحصربه‌فردی با مسافران تعامل برقرار کنند و از آنها پذیرایی کنند.

شرکت هواپیمایی کانتاس (Qantas Airways) در یک دوره‌ی آزمایشی سه ماهه به مسافران درجه یک خود، هدست‌های واقعیت مجازی Samsung Gear را در کابین‌های ویژه ارائه می‌کند. این شرکت گامی به جلو برداشته تا به مسافران حاضر در پروازها، تجربه‌ای بسیار عالی و جدید از فیلم‌های هالیوودی مجازی روی صندلی‌های راحت و در ارتفاع ۴۰۰۰۰ پا از زمین بدهد.

واقعیت مجازی در سفر

۵. توانمندسازی فروش

زمانی که آژانس‌های مسافرتی شروع به استفاده از شیوه‌ی واقعیت مجازی برای فروش بسته‌های مختلف سفر می‌کنند، گردشگران به سادگی می‌توانند به جای گوش دادن به تجربه‌ی دیگران در بازدید از مکان‌های مختلف، خود به تجربه و بازدید از آن مکان بپردازند.

تجربه‌ی سفر متقابل همراه با تورهای مجازی افراد را ترغیب می‌کند و شاید باعث شود در آینده‌ی نزدیک، تور مسافرتی رزرو کنند. در نهایت، فروش و درآمدهای مربوط به آن را بهبود و تسریع می‌بخشد.

جمع‌بندی

دنیل بروس (Daniel Burrus)، به عنوان یک آینده‌پژوه می‌گوید: «برخلاف آنچه عموما در فیلم های علمی-تخیلی نشان داده می‌شود، واقعیت مجازی جایگزین سفرهای حقیقی نخواهد شد. واقعیت مجازی شکل جدیدی از نمایش خواهد بود، تجربه‌ی باورنکردنی و سه بعدی از مقصد که این امکان را به مسافران می‌دهد تا تجربه‌ای واقعی از مقصد مورد نظر خود داشته باشند.»

منبع: CREDENCYS

معبد ماسک ها

مطالب مرتبط:

دیدگاه