روزشمار: ۳ آذر؛ مرگ «ژوزف ها‏مر» خاورشناس معروف اتريشی

محبوبه پوریوسفی
محبوبه پوریوسفی چهار شنبه، ۳ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۰۷:۰۰
روزشمار: ۳ آذر؛ مرگ «ژوزف ها‏مر» خاورشناس معروف اتريشی

«ژوزف ها‏مر» خاورشناس معروف اتريشی در چنین روزی در سال ۱۸۵۶ میلادی درگذشت.

«ژوزف وون ها‏مر»، خاورشناس اتريشی در نهم ژوئن سال ۱۷۷۴ میلادی در اتريش به دنيا آمد. وی پس از تكميل تحصيلات خود در مدرسه زبان‌‏های شرقی و فراگيری زبان‌‏های عربی، فارسی و ترکی، از طرف دولت اتريش به‌عنوان مترجم به دربار عثمانی راه يافت. او در اين مدت با كشورهای سوريه، لبنان، مصر و نيز ايران آشنا شد، اما گستردگی معلومات و تلاش‌‏های وی در معرفی مكاتب اسلامی و شرقی در اروپا و به ويژه در اتريش باعث شد تا در مجامع علمی و ادبی پنجاه كشور عضويت يابد و به پاس خدمات علمی، ادبی و سياسی خود به دريافت پانزده نشان علمی و سياسی از طرف دول گوناگون برسد.

هامر به اسلام گرايش داشت. او در همان جواني و در زمان حضور در امپراتوری عثمانی به اسلام روی آورده بود. جملات و كلمات هامر در كتاب‌‏هايش نشان‌دهنده علاقه او به اسلام است.

از هامر بيش از صد جلد كتاب بر جای مانده كه تاريخ امپراتوری عثمانی در ۲ جلد، مجموعه تصاوير حكام مسلمان در ۶ جلد و تاريخ شعر عثمانی در ۴ جلد از آن جمله است. كتاب‌‏های هامر در تاريخ عثمانی، مدت طولانی از منابع اصلی به شمار می‌‏رفت. هم‏چنين آثار او نمايانگر مرحله عظيمی در طول تاريخ خاورشناسی در اروپا و به ويژه آلمان است و چه بسا هامر، بهترين واسطه‏‌ای است كه تاكنون بين شرق اسلامی و اروپای مسيحی ظاهر شده است.

ژوزف وون هامر، سرانجام در ۲۳ نوامبر سال ۱۸۵۶ میلادی در ۸۲ سالگی درگذشت. هامر به سبک مسلمانان، قبل از مرگ، برای خود قبری تهيه كرده و روی لوح قبرش جملات و آياتی از قرآن از قبيل: «انا لله و انا اليه راجعون» و «كل نفس ذائقة الموت» حک کرد كه با عقايد یک مسيحی تناسبی ندارد.

قبر جوزف هامر

در همین روز:

  • قرار گرفتن پرچم ايران برای نخستين بار بر فراز قطب شمال (۱۹۵۱ میلادی)

مطالب مرتبط:

دیدگاه