استاد «نبی پور» در فهرست «مفاخر حامل میراث ناملموس» ثبت شد

تیم  کجارو
تیم کجارو دوشنبه، ۱۲ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۲۰:۴۵
استاد «نبی پور» در فهرست «مفاخر حامل میراث ناملموس» ثبت شد

با ایجاد فهرست ملی «مفاخر حامل میراث ناملموس» استاد «غلامرضا نبی پور» از استادکاران مشهور قنات در این فهرست جای گرفت.

به نقل از معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، «فرهاد نظری»، مدیرکل دفتر ثبت آثار، حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی با اعلام این خبر گفت:

استاد «غلامرضا نبی‌پور» با ۹۳ سال سن، از نادر استادان قنات‌کار است که از دوران نوجوانی با شاگردی استادکاران قدیم، این دانش بومی را آموخته و برای حفر و پایش قنات در گناباد که از عصر هخامنشیان تا عصر حاضر در این منطقه مورد بهره‌برداری است، آن‌ها را به کار برده است.

او با اشاره به اهمیت میراث فرهنگی ناملموس و پاسداری از آن ازسوی جامعه جهانی با تصویب کنوانسیون ۲۰۰۳ یونسکو و الحاق جمهوری اسلامی ایران به این کنوانسیون در سال ۱۳۸۴ گفت که یکی از مصادیق پاسداری و موثرترین راه­‌ها برای پاسداری پایدار از میراث ناملموس، تضمین استمرار و توسعه­ دانش و مهارت حاملان و مجریان آن‌ها و انتقال و آموزش آن به جوان‌ترها و نسل‌های بعدی است.

وی افزود که به همین منظور نخستین اقدام مهم در راستای پاسداری از میراث ناملموس و حاملان آن، تضمین شناسایی این عناصر و افراد و گروه‌ها به‌وسیله ایجاد و به‌روز رسانی فهرست‌های ملی است. ازاین‌رو با توجه به مهارت‌های استاد نبی‌پور در دانش سنتی و پایش قنات، نام وی را در این فهرست به ثبت رساندیم.

نظری با اشاره به ماده ۲ کنوانسیون ۲۰۰۳ مبنی بر اینکه میراث فرهنگی ناملموس به جوامع، گروه‌ها و افراد حس هویت و استمرار می‌بخشد و ضامن توسعه پایدار است بیان کرد:

بسیاری از بیان‌ها و ادبیات شفاهی، هنرهای اجرایی، آیین‌ها و مراسم اجتماعی و آئینی، دانش و مهارت‌های سنتی، صناعت و کسب و کار سنتی به‌علت تعداد در حال کاهش حاملان و مجریان این مهارت‌­ها، بی‌علاقگی رو به افزایش جوانان و نیز کمبود بودجه در خطر نابودی هستند.

او با تاکید بر اینکه به همین منظور باید حاملان و مجریان کم نظیر میراث ناملموس پس از شناسایی، به رسمیت شناخته و تکریم شوند، گفت که در این زمینه هم‌زمان باید کلیه اقدامات لازم در خصوص پاسداری از دانش و مهارت‌های این حاملان شامل انتقال و آموزش به نسل‌های بعدی، مستندنگاری، توسعه و ترویج انجام گیرد.

«استاد غلامرضا نبی‌پور» متولد ۱۰ مرداد ماه ۱۳۰۲ از شهرستان گناباد در خراسان رضوی و از استادان قناتی بنام کشور در فنون بومی و سنتی و دانش پایش قنات است. او سراسر عمر ۹۳ ساله خود را برای یادگیری مهارتهای حفر قنات از اساتید و بعدها برای به کار بردن این دانش‌ها برای حفر قنات صرف کرده و در حال حاضر نیز با توجه به روحیه روستایی از سلامت جسمانی خوبی برخوردار است.

انتقال این دانش بومی به نسل‌های آینده از مهم‌ترین دغدغههای استاد نبی‌پور است. او خود را مسئول می‌داند و به‌طور دائم دانسته‌ها و تجربیات خود را در اختیار جوانترها که دوست دارند قناتی شوند یا در این حرفه مشغول به کار هستند، قرار می‌دهد.

پرونده «دانش بومی حفر قنات در گناباد» بر پایه مصاحبه با استاد نبی‌پور و آقای صدیقی از سوی دفتر ثبت آثار ملی خراسان رضوی تهیه و پس از ارائه در شورای سیاست‌گزاری ثبت، به شماره ۸۰ در تاریخ ۱۵/۱۱/۹۳ در فهرست میراث ناملموس به ثبت رسیده است.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه