حقایق جالب در مورد پوکت

مینا رهبری
مینا رهبری سه شنبه، ۲۷ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۰۷:۰۰
 حقایق جالب در مورد پوکت

پوکت از استان‌های جنوبی کشور تایلند و یکی از مقاصد محبوب گردشگری جهان است. این استان که از یک جزیره تشکیل شده، بزرگترین جزیره‌ی تایلند است. با توجه به علاقه‌ی گردشگران ایرانی برای سفر به تایلند و جزایر زیبای آن، در این مطلب حقایق جالبی را در مورد این جزیره به شما معرفی می‌کنیم. با کجارو همراه باشید.

پوکت یکی از جزایر پرطرفدار تایلند با آب‌وهوایی گرمسیری است. یکی از ویژگی‌های خوب این جزیره، پایین بودن هزینه‌ی اقامت و دیگر هزینه‌ها در مقایسه با مناطق دیگر تایلند است. اگر شما هم دوست دارید به این جزیره‌ی زیبا سفر کنید یا اطلاعاتی در مورد آن به دست آورید، این مقاله را حتما بخوانید؛ ما در این مقاله ۱۸ حقیقت جالب آن را با شما در میان می‌گذاریم:

۱. پوکت بزرگترین جزیره‌ی کشور تایلند است که در سواحل غرب «دریای آندامان» قرار گرفته است؛ دو پل این جزیره را به سرزمین‌های اصلی تایلند وصل می‌کنند.

پوکت

۲. پوکت یکی از ۷۶ استانی است که کشور تایلند را تشکیل داده‌اند. تایلند با ۶۹/۵ میلیون نفر جمعیت، بیسمین کشور پرجمعیت جهان است. صنعت گردشگری باعث شده که جزیره‌ی پوکت به ثروتمندترین استان تایلند تبدیل شود!

۳. بیش از ۶۰۰ هزار نفر در جزیره‌ی پوکت زندگی می‌کنند؛ اما ساکنانی که به‌طور رسمی تعداد آن‌ها در سرشماری پایان سال ۲۰۱۲ تایلند به ثبت رسیده، فقط ۳۶۰،۹۰۵ نفر هستند. تعدادی از کارگران مهاجر، افراد خارجی، گردشگرانی که به‌مدت طولانی در این شهر می‌مانند و خود تایلندی‌ها که در این جزیره زندگی می‌کنند در سرشماری استان‌های دیگر ثبت‌نام کرده‌اند که حداقل بخشی از سال را در این جزیره زندگی می‌کنند و باعث افزایش جمعیت آن می‌شوند.

۴. شهر پوکت که بزرگترین شهر استان پوکت است، قطب اقتصادی جزیره به حساب می‌آید.

۵. پوکت در طول سال گرم و مرطوب است و میان‌ ماه‌های مارس تا اوایل ماه مه، بیشترین دما را دارد. در طول تابستان و فصل باران‌های موسمی از ماه می تا اکتبر، روزها معمولا آفتابی است و بعدازظهرها و عصرها باران می‌بارد. از ماه نوامبر تا فوریه هوا خنک می‌شود و پرطرفدارترین فصل گردشگران برای سفر به این جزیره است.

پوکت

۶. کشتی‌های مسافرتی که به پوکت می‌آیند، می‌توانند در «آئو ماخام» توقف کنند که تقریبا در ۵ مایلی پوکت قرار دارد. ولی معمولا در ماه نوامبر تا آوریل که هوا بسیار مساعد است، کشتی‌های مسافربری غرب جزیره را برای توقف ترجیح می‌دهند و در لنگرگاه موقف به جنوب ساحل پاتونگ توقف می‌کنند. همچنین، ساحل کالیم هم که در شمال پاتونگ قرار دارد، به‌عنوان لنگرگاه موقف استفاده می‌شود.

۷. پوکت در ۲۶ دسامبر سال ۲۰۰۴ در سونامی که حاصل زمین‌لرزه‌ای در اقیانوس هند بود، دچار آسیب گسترده شد. تمامی این خرابی‌ها در تفرجگاه‌ها تا فوریه‌ی سال ۲۰۰۵ کاملا بازسازی و مرمت شدند و امروزه آثار بسیار کمی از آن خرابی‌ها در جزیره به چشم می‌خورد.

سونامی در پوکت

۸. تایلند برای اولین بار ۲۲ شناور تشخیص سونامی (که ساخت آمریکا بودند) را به‌عنوان سیستم هشداردهنده‌ی سونامی، در دسامبر سال ۲۰۰۶ در آب‌های اقیانوس هند قرار داد. این شناورها که اطلاعات را به ماهواره‌ها می‌فرستند، ۶۲۰ مایل دورتر از ساحل و در نزدیکی نیمه‌راه تایلند و سریلانکا قرار دارند.

۹. کوه‌هایی که از شمال به جنوب کشیده شده‌اند، ۷۰ درصد زمین‌های پوکت را اشغال کرده‌اند.

۱۰. پوکت ۹ جویبار و نهر دارد اما هیچ رودخانه‌ی بزرگی ندارد.

۱۱. جاده‌ی «Thepkassatri» یکی از جاده‌های اصلی پوکت است که به «بنای یادبود زن قهرمان» منتهی می‌شود که برای ادای احترام به «تائو تپ کاساتری» و «سری سونتورن» ساخته شده است. زمانی که اهالی «برمه» در سال ۱۷۸۵ تلاش کردند که به این جزیره تجاوز کنند، بیوه‌ی فرماندار مرحوم و خواهرش به زنان جزیره فرمان دادند که مانند مردان لباس بپوشند و در دیوارهای شهر «تالانگ» مستقر شوند. برمه‌ای‌ها که فریب خورده بودند و فکر کردند پوکت سربازان زیادی دارد، از ترس و به‌دلیل گرسنگی عقب‌نشینی کردند. این دو زن قهرمانان شهر شدند. آن‌ها عناوین افتخاری را از پادشاه دریافت کردند.

یادبود زن قهرمان پوکت

۱۲. در طول تاریخ، پوکت در یکی از مسیرهای اصلی تجارت هند و چین قرار داشت و بسیاری از تاجران پرتغالی، فرانسوی، هلندی و انگلیسی در سفرنامه‌های خود از پوکت نام برده‌اند. از قرن ۱۶ میلادی، معدن منبع اصلی درآمد اهالی این شهر است. قلع و کائوچو جزوی از تاریخ غنی و رنگارنگ پوکت هستند.

۱۳. امروزه ۶۰ درصد پوکت پوشیده از جنگل‌، مزارع درختان کائوچو و روغن نخل است. تولید کائوچو در پوکت تایلند را به بزرگترین تولیدکننده‌ی این محصول در جهان تبدیل کرده است.

۱۴. با وجود اینکه ۹۵ درصد تایلندی‌ها پیرو آیین بودا هستند، جمعیت پوکت ترکیبی از بومی‌های تایلند، افراد تایلندی ـ چینی، بومی‌های مالزی و کولی‌ها بوده و بیشتر جمعیت روستایی این جزیره مسلمان هستند. 

۱۵. ساحل «پاتونگ» در سواحل غرب مرکزی، پرطرفدارترین منطقه‌ی گردشگری پوکت است که مراکز خرید ارزانی دارد. در زبان تایلندی پاتونگ به‌ معنی «جنگل پر از برگ موز» است.

پاتونگ تایلند

۱۶. سواحل «کارن»، «کاتا» و «کاتا نوا» از سواحل محبوب جنوب پاتونگ هستند. شمال پاتونگ مانند سواحل «کامالا»، «سورین» و «بانگ تائو» بسیار آرام‌تر هستند.

۱۷. غواصان در جزیره‌های مرجانی «سیمیلان» و «فیفی» در جنوب پوکت گرد هم می‌آیند.

۱۸. بعد از اینکه فیلم «مردی با تفنگ طلایی» جیمز باند در جزیره‌ی «کوه تاپو» (Koh Tapu) فیلمبرداری کردند، نام جزیره را به جزیره جیمز باند تغییر دادند. صخره‌های سنگی این جزیره بسیار مشهور هستند و مانند آسمان‌خراش‌ها از آب‌هایی به رنگ سبز زمردی بیرون آمده‌اند. در فصل‌های اوج ورود گردشگر، این جزیره مملو از قایق‌های گردشگران می‌شود.

همیشه می‌توانید تورهای مختلف آژانس‌های مسافرتی را در صفحه اختصاصی کجارو برای تور پوکت مقایسه کرده و تور مناسب خود را بیابید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه