راهنمای سفر به شانگهای

شانگهای بزرگ‌ترین شهر کشور چین و دومین شهر بزرگ جهان و همچنین پرجمعیت‌ترین شهر جهان است. این شهر را با نام جنگل آسمان‌خراش‌ها می‌شناسند.

هرآنچه می‌خواهید درباره شانگهای بدانید:

معرفی شانگهای

اطلاعات ضروری شانگهای

آب‌ و‌ هوای شانگهای

بهترین زمان سفر به شانگهای

هزینه‌ های سفر به شانگهای

جاهای دیدنی شانگهای

رژیم غذایی در شانگهای

معرفی شانگهای

نمایی شبانه از شانگهای

عکس از unsplash (عکاس: Zhou Xian)

شانگهای، بزرگترین شهر چین، مشهور به جنگل آسمان‌خراش‌ها، شهری پرزرق‌وبرق و دیدنی، لبریز از تاریخ و فرهنگ و هنر و زندگی شهری مدرن است. در کنار زندگی مدرن، سنت‌های قدیمی اهالی شهر، حفظ شده و ساختمان‌های قدیمی، نشانه‌ای جذاب از گذشته‌ این شهر دیدنی است.

شانگهای میزبان دومین برج بلند دنیا است ولی جاذبه‌های این شهر فقط به آسمان‌خراش‌های بلند و مدرن محدود نمی‌شود. آثار معماری باستانی بخش مهمی از جاذبه‌های شهر را تشکیل می‌دهند. آثار معماری در شانگهای، فقط به ساختمان‌ها محدود نمی‌شود و شامل تعداد زیادی از بناهای مذهبی است. معبدهای بودایی و کلیساهای جامع یکی دیگر از جاذبه‌های شهر شانگهای را تشکیل می‌دهند و علاوه بر اینکه از نظر معماری اهمیت دارند، نشانی از تنوع قومی و مذهبی در شانگهای هستند.

یکی از جاذبه‌های شانگهای، که در سی سال اخیر روزبه‌روز بهتر و گسترده‌تر شده، رستوران‌های بی‌شمار این شهر است که تنوعی بسیار قابل‌توجه دارند و به غیر از غذاهای سنتی و اصیل، غذاهایی از سراسر دنیا را با بهترین کیفیت عرضه می‌کنند و حتی تعداد زیادی از رستوران‌ های شانگهای، ستاره‌ میشلن دارند. اگر به غذاهای چینی علاقه داشته باشید، در شانگهای می‌توانید باکیفیت‌ترین غذاهای چینی را نوش جان کنید و غذا خوردن در این شهر، چه غذای سنتی بخورید چه غذاهایی از سراسر نقاط دنیا را امتحان کنید، یکی از بهترین تجربیات شما در طول سفر خواهد بود.

شب در شانگهای

عکس از unsplash (عکاس: zhang kaiyv)

شانگهای، بزرگترین شهر چین، مشهور به جنگل آسمان‌خراش‌ها، شهری پرزرق‌وبرق و دیدنی، لبریز از تاریخ و فرهنگ و هنر و زندگی شهری مدرن است

خرید کردن، در هر شهر و دیاری، لذت‌بخش است. به‌خصوص در شهری مثل شانگهای که مراکز خرید مدرن فراوانی دارد و بهترین محصولات از برترین برندهای دنیا در فروشگاه‌ها و مراکز تجاری آن عرضه می‌شود. به غیر از محصولات برند و بین‌المللی، این شهر موقعیت‌های زیادی برای خرید محصولات داخلی و سنتی چینی دارد. هرآنچه که در لیست خریدتان داشته باشید در شانگهای با بهترین کیفیت پیدا می‌شود.

شانگهای یکی از مراکز فرهنگی و هنری در چین است. گالری‌های هنری خلاقانه تنها یک نمونه از جاذبه‌های فرهنگی و هنری این شهر است. فستیوال‌ها و کنسرت‌های موسیقی برای گردشگرانی که به موسیقی علاقه‌دارند، تجربه‌ای جذاب است. درمجموع، هر سلیقه‌ای که داشته باشید، در شانگهای سرگرمی موردعلاقه‌ خود را پیدا می‌کنید و از سفر به این شهر بزرگ و پرشوروهیجان ناامید نمی‌شوید.

راهنمای سفر به شانگهای، اطلاعات لازم برای سفر به این شهر بزرگ و دیدنی را در اختیارتان می‌گذارد.

اطلاعات ضروری شانگهای

اختلاف ساعت با تهران

شانگهای در منطقه‌ زمانی UTC/GMT +8 قرار دارد و سه ساعت و نیم از تهران جلوتر است.

زبان رسمی

چینی

واحد پول

یوان چین

نوع برق شهری

برق شهری در چین ۲۲۰ ولت و ۵۰ هرتز است. دوشاخه‌ها و پریزها از نوع A و C  و I  است که در ادامه تصویر آن را مشاهده می‌کنید:

پریز برق A I C

عکس از وب‌سایت powerplugsocket.com

کد کشور

+۸۶

شماره‌های اضطراری

پلیس ۱۱۰

آمبولانس ۱۲۰

آتش‌نشانی ۱۱۹

جهت رانندگی

راست

آب‌ و‌ هوای شانگهای

باغ‌های زیبای شانگهای

عکس از unsplash (عکاس: manos koutras)

شانگهای، آب‌وهوای نیمه‌ استوایی مرطوب دارد و دارای چهار فصل متمایز است. زمستان‌های شانگهای، بسیار سرد و مرطوب است و بادهای شمال غربی که از طرف سیبری می‌وزد دمای هوای شب را به زیر صفر درجه می‌رساند با وجود این، در هر سال دو تا سه روز برفی وجود دارد. تابستان‌های شانگهای، گرم و مرطوب است و دمای هوا در روز به ۳۵ درجه نیز می‌رسد. در فصل تابستان و اوایل پاییز، احتمال طوفان و گردباد وجود دارد که البته هیچ‌کدام از آن‌ها در سال‌های اخیر، خسارات قابل‌توجهی به بار نیاورده‌اند.

مطبوع‌ترین آب‌وهوا را در فصل‌های بهار تجربه خواهید کرد که البته آب‌وهوا متغیر و غالبا ابری است. پاییز هم معمولا آفتابی و خشک است و آب‌وهوای مناسبی دارد.

بهترین زمان سفر به شانگهای

آسمان‌خراش‌های شانگهای

عکس از unsplash (عکاس: zhang kaiyv)

بهترین زمان برای سفر به شانگهای از اکتبر تا نوامبر است. این فصل پاییزی کوتاه، هم آب‌وهوای مناسبی دارد و هم از جمعیت زیاد گردشگران تابستانی و باران‌های شدید خبری نیست. تابستان فصل شلوغ گردشگری در شانگهای است. مسافران زمستانی این شهر با آب‌وهوای سرد مواجه می‌شوند که باعث می‌شود گشت‌وگذارهای شهری چندان برای مسافران دلچسب نباشد. دمای هوا در بهار نیز کم‌کم بالا می‌رود برای سفر مناسب است. فراموش نکنید که شانگهای یک شهر تجاری است و بسیاری از مسافران آن را تاجران تشکیل می‌دهند بنابراین نرخ کرایه‌ هتل‌ها معمولا در روزهای آخر هفته، کاهش پیدا می‌کند.

با کمک راهنمای زیر می‌توانید زمان مناسب برای سفر به شانگهای را با توجه به عوامل مختلف و اهداف مد نظرتان تعیین کنید:

از آوریل تا مه

فصل بهار میزبان شکوفه‌های زیبایی است که در پارک‌های سراسر شهر، خودنمایی می‌کنند. از نظر آب‌وهوایی، این فصل برای سفر مناسب است ولی به خاطر فستیوال‌های ملی که در این فصل برگزار می‌شود، کرایه‌ هتل‌ها کمی افزایش می‌یابد. در این فصل رویدادهای متنوعی در شهر برگزار می‌شود از جمله فستیوال Qingming در ماه آوریل، روز کارگر و می دی در ماه مه و روز جوان در ماه مه.

از ژوئن تا سپتامبر

خیابان‌های شانگهای

عکس از unsplash (عکاس: Kin Li)

فصل تابستان، فصل شلوغ گردشگری در شانگهای است. تعداد گردشگران این شهر به بیشترین مقدار خود می‌رسد و کرایه‌ هتل‌ها بالا است. هوا گرم است و احتمال بارش باران وجود دارد و اواخر تابستان احتمال طوفان نیز وجود دارد. اگر برایتان امکان‌پذیر است، بهتر است فصل دیگری را برای سفر به شانگهای انتخاب کنید. از رویدادهای مهمی که در این فصل در شهر برگزار می‌شود می‌توان به روز بین‌المللی کودک، فستیوال دراگون بوت و روز ارتش اشاره کرد.

از اکتبر تا نوامبر

در فصل پاییز، کرایه‌ هتل‌ های شانگهای کمتر می‌شود و دمای هوا پایین می‌آید. در این فصل، آب‌وهوا برای گشت‌و‌گذار بسیار مطبوع و مناسب است و فقط برای شب‌ها باید گرم‌کن یا ژاکت سبک همراه داشته باشید. در پاییز خبری از شلوغی و ازدحام تابستان و رطوبت هوا نیست و بعد از زمستان، پاییز، کم باران‌ترین فصل سال است. از سفر در اولین هفته‌ اکتبر اجتناب کنید چون تعطیلات رسمی در چین است و بسیاری از گردشگران چینی به این شهر سفر می‌کنند و سفر داخلی در چین، رونق می‌گیرد. روز ملی، مهم‌ترین رویداد این فصل از سال است.

از دسامبر تا مارس

شانگهای گرچه در زمستان به‌اندازه‌ پکن سرد نمی‌شود ولی برای سفر چندان مناسب نیست. البته مقدار بارندگی در این فصل بسیار کم است. از مزایای سفر در این فصل این است که از بیشترین تخفیف‌ها در قیمت هتل‌ها بهره‌مند می‌شوید و اگر می‌خواهید سفری بسیار ارزان به شانگهای داشته باشید، این فصل را انتخاب کنید. رویدادهای مهم این فصل، سال نوی چینی و روز اول سال جدید است.

هزینه‌های سفر به شانگهای

هزینه‌ اقامتگاه‌ها در چین

WeFlow Hostel (Shanghai Xintiandi) شانگهای

عکس از booking (عکاس: نامشخص)

در شهرهای کوچک‌تر، هزینه‌ اقامت در خوابگاه هاستل‌ها ۲۵ یوان چین است. در شهرهای بزرگ‌تر این مقدار به ۹۰ یوان می‌رسد. برای اقامت در اتاق‌های اختصاصی هاستل‌ها باید شبی ۱۲۵ یوان بپردازید که این هزینه در شهرهای بزرگ، دو برابر می‌شود.

هزینه‌ اقامت در هتل‌های ارزان از شبی ۷۵ یوان شروع می‌شود که این برای هتلی با امکانات پایه است. یکی از انتخاب‌های دیگری که در چین برای پیدا کردن محل اقامت دارید، سایت Airbnb است که در شهرهای بزرگ رایج است و در نواحی روستایی، معمولا اقامتگاهی ندارد. قیمت اقامتگاه‌ها در این سایت بین ۲۶۰ تا ۷۸۰ یوان است که این مبلغ به شهر مقصد شما بستگی دارد. اگر همراهتان چادر مسافرتی دارید، در کمپ‌های متعددی که در سراسر این کشور وجود دارد می‌توانید اقامت کنید. برای استفاده از کمپ‌ها و امکانات پایه‌ آن‌ها باید شبی ۲۰ یوان بپردازید.

هزینه‌ غذا

غذاهای چینی در شانگهای

عکس از unsplash (عکاس: Marta Markes)

غذا در چین ارزان است. یک وعده غذا که از فروشنده‌های خیابانی بخرید معمولا بین ۷ تا ۱۴ یوان قیمت دارد. این غذا معمولا شامل نودل، برنج یا سوپ است. یک غذای کامل در رستوران با سرویس میز، بین ۱۵ تا ۵۴ یوان قیمت دارد. اگر فقط غذاهای محلی بخورید، لازم نیست زیاد هزینه کنید و هزینه‌ غذای شما در یک روز کمتر از ۶۸ یوان می‌شود. در غرب، جنوب غربی و نواحی مرکزی چین، غذا بسیار ارزان‌تر از شهرهای بزرگ است و با کمتر از ۲۷ یوان در روز می‌توانید غذا بخورید که تقریبا نصف هزینه‌ خرید غذا در شهرهای بزرگ است.

برای خرید غذاهای غربی باید هزینه‌ بیشتری بپردازید که حتی ممکن است نسبت به کشور محلی زندگی خودتان هم بسیار گران‌تر باشد. یک ساندویچ به سبک غربی در حدود ۴۰ یوان قیمت دارد. از آنجایی که غذا در چین ارزان است، لازم نیست خودتان آشپزی کنید تا هزینه‌های سفر را کاهش دهید. بهتر است که وقت خود را تلف نکنید و از فروشنده‌های خیابانی یا رستوران‌ها غذا بگیرید. علاوه بر این، بسیاری از هاستل‌ها امکانات آشپزی و آشپزخانه ندارند بنابراین نمی‌توانید مواد غذایی بخرید و خودتان آشپزی کنید. با وجود این، اگر تصمیم گرفتید خودتان غذا بپزید، هزینه‌ خرید مواد اولیه بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ یوان است.

هزینه‌ حمل و نقل عمومی

متروی شانگهای

عکس از ویکی‌پدیا (عکاس: MasaneMiyaPA)

چین کشوری پهناور است ولی با وجود این نکته، سفر به گوشه و کنار آن با وسایل حمل و نقل عمومی، ارزان و راحت است. اتوبوس‌ها رایج‌ترین وسیله‌ سفر هستند و معمولا بلیط آن‌ها بین ۱/۵ تا ۳ یوان برای سفرهای داخلی شهری هزینه دارد. شهرهای بزرگ، شبکه‌ گسترده‌ مترو دارند که کرایه‌ آن کمتر از ۶ یوان است.

کرایه‌ تاکسی‌ها از ۶ یوان شروع می‌شود. قطارهای پرسرعت بین شهری بسته به مقصد و مبدا مورد نظرتان بین ۵۰۰ تا هزار یوان قیمت دارند که صندلی‌های وی‌آی‌پی آن‌ها تا ۱۸۰۰ یوان نیز قیمت دارد. برای سفر بین شهری، اتوبوس از قطار ارزان‌تر است. البته پروازهای داخلی هم برای سفر بین شهری وجود دارد که نسبت به قطار و اتوبوس گران‌تر ولی سریع‌تر است.

هزینه‌ فعالیت‌های تفریحی

دیدنی‌های شانگهای

عکس از وب‌سایت jobs.ywies.com (عکاس: نامشخص)

درمجموع، جاذبه‌ها و دیدنی‌ها در چین، هزینه‌های معقولی دارند و ورودی آن‌ها تقریبا ارزان است. به‌خصوص اگر بخواهید به معبدهای کوچک و جاذبه‌های محلی سر بزنید. ورودی معبدها و جاذبه‌های معمولی ۱۴ یوان است. برای بازدید از دیوار بزرگ چین ۴۸ یوان و برای بازدید از شهر ممنوعه باید ۶۸ یوان بپردازید.

در حالی که هزینه‌ جاذبه‌ها و معابد کوچک و بزرگ در چین کمتر از ۷۰ یوان است، فعالیت‌های تفریحی جذابی مثل پیاده‌گردی در طبیعت حدود ۲۰۵ یوان هزینه دارد. البته این هزینه بسته به مقصد و توری که در نظر دارید ممکن است کمتر و حتی بیشتر از این مقدار هم باشد.

میانگین هزینه‌ روزانه‌ پیشنهادی در چین: بین ۲۱۰ تا ۲۸۰ یوان

البته این هزینه‌ پیشنهادی برای سفر ارزان است یعنی در شرایطی که در هاستل اقامت کنید، کمتر بیرون غذا بخورید و بیشتر وعده‌های غذایی را خودتان بپزید و از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنید. با به کار بستن نکاتی که در ادامه مطرح می‌کنیم، می‌توانید هزینه‌های سفرتان را از این مقدار هم کاهش دهید ولی اگر می‌خواهید سفری لوکس‌تر و راحت‌تر باشید، هزینه‌های سفرتان به مراتب بیشتر خواهد شد.

صرفه‌جویی در هزینه‌ها

سفر به چین، نسبت به بسیاری از مقصدهای گردشگری دنیا، ارزان‌تر است با وجود این، با به کار بستن چند نکته، می‌توانید هزینه‌ سفرتان را کاهش دهید.

در فصل خلوت سال سفر کنید

آثار تاریخی شانگهای

عکس از وب‌سایت thecrazytourist.com/shutterstock (عکاس: 4045)

اولین نکته‌ای که برای سفر به شانگهای باید در نظر بگیرید این است که از سفر در تعطیلات عمومی چین اجتناب کنید به‌خصوص از اول تا ۳ مه و از اول تا ۸ اکتبر. اگر برایتان ممکن است، در فصل‌هایی سفر کنید که فصل گردشگری شانگهای نیست. در این صورت تخفیف‌های قابل‌توجهی در کرایه هتل‌ها، پروازها و ورودی جاذبه‌ها می‌گیرید. ماه‌های آوریل، مه، سپتامبر و اکتبر فصل‌های شلوغ گردشکری در شانگهای است و ماه‌های دسامبر، ژانویه و فوریه فصل خلوت گردشگری است که در آن‌ها خبری از گردشگران داخل و خارجی نیست و در آرامش و خلوتی می‌توانید از سفر لذت ببرید و از تخفیف‌های ویژه استفاده کنید.

استفاده از مترو برای سرویس فرودگاه و ایستگاه قطار

وقتی با قطار یا هواپیما خود را به شانگهای می‌رسانید ممکن است برای تاکسی گرفتن برای رسیدن به هتل وسوسه شوید ولی کرایه‌ تاکسی‌ها در شانگهای از همه شهرهای چین بیشتر است. هر دو فرودگاه شانگهای خط مترو دارند و از ایستگاه قطار هم می‌توانید خود را به‌راحتی به مرکز شهر برسانید.

اقامتگاه ارزان پیدا کنید

Chelan Homestay شانگهای

با وجود اینکه شانگهای، شهر هتل‌های لوکس است، در آن به‌راحتی می‌توانید اقامتگاه ارزان پیدا کنید. هتل‌های ارزان و هاستل‌های فراوانی در این شهر وجود دارد و به‌راحتی با بودجه‌ مورد نظر خود می‌توانید یک هتل ارزان و دنج پیدا کنید. ابتدا تصمیم بگیرید که دوست دارید در کدام محله از شانگهای اقامت کنید و بعد به‌دنبال بهترین هتل با قیمت مناسب بگردید.

از جاذبه‌های رایگان شهر لذت ببرید

بسیاری از جاذبه‌ها و تفریحات جذاب شانگهای، رایگان هستند مثلا موزه‌ شانگهای و میدان مردم. همین طور تقریبا همه‌ پارک‌ها، رایگان‌اند و بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

از مترو استفاده کنید

متروی شانگهای در چین

عکس از وب‌سایت railwaypro.com (عکاس: نامشخص)

کرایه‌ تاکسی‌ها در شانگهای بسیار زیاد است بنابراین تا جایی که ممکن است نباید از آن‌ها استفاده کنید مگر اینکه بار فراوان داشته باشید و از عهده‌ حمل و نقل آن‌ها برنیایید.  تقریبا همه‌ جاذبه‌های مهم شهر با مترو قابل دسترسی هستند. کافی است چند دقیقه نقشه‌‌ مترو را ببینید تا کاملا جهت‌ها و ایستگاه‌ها و مسیرها را یاد بگیرید و راه خود را پیدا کنید.

در تورهای گروهی محلی یا تورهای اتوبوس‌های توریستی شرکت کنید

شرکت کردن در این تورها علاوه بر اینکه هزینه‌های بسیار اندکی دارد، فرصتی برای آشنایی بیشتر با مردم شهر است. این تورها معمولا از هتل‌ها شروع می‌شوند و گردشگران را دوباره به هتل می‌رسانند. این تورها را از طریق هتل محل اقامت‌تان می‌توانید رزرو کنید.

غذای ارزان بخورید

غذای ارزان در شانگهای

عکس از وب‌سایت insightguides.com/Shutterstock (عکاس: نامشخص)

شانگهای یک کلان‌شهر بین‌المللی است و در آن رستوران‌ها و غذاخوری‌های فراوانی پیدا می‌شود که غذاهایی از سراسر دنیا را سرو می‌کنند. البته رستوران‌های لوکس و مجلل زیادی در این شهر وجود دارد که شهرت جهانی دارند ولی هزینه‌های غذا خوردن در این رستوران‌ها، سر به فلک می‌کشد. ولی این نکته به این معنا نیست که در شانگهای نمی‌توانید در رستوران غذای ارزان بخورید. در رستوران‌های محلی می‌توانید غذا بخورید. فست‌فودها و وعده‌های ناهار معمولا ارزان‌تر هستند. صبحانه نیز معمولا توسط هتل ارائه می‌شود.

موقع خرید چانه بزنید

شانگهای یک بهشت واقعی برای علاقه‌مندان به خرید است و خیابان‌های شلوغ و مراکز تجاری پرزرق‌وبرقی دارد که توجه گردشگران را جلب می‌کنند حتی اگر قصد خرید کردن نداشته باشند. مراکز خرید شانگهای بسیار مدرن و مجلل هستند چون شانگهای، پنجره‌ای به چین مدرن است.

البته در این مراکز خرید مدرن و مجلل، محصولات برتر از بهترین برندهای دنیا عرضه می‌شود. اگر می‌خواهید محصولات ارزان‌تر و بومی‌تر بخرید و بتوانید برای خرید کردن، سر قیمت‌ها چانه بزنید، از بازارچه‌های محلی خرید کنید.

از تورهای پیاده‌روی رایگان استفاده کنید

تورهای پیاده‌روی رایگان تقریبا در همه‌ شهرهای چین برپا می‌شوند. این تورها معمولا دو تا سه ساعت طول می‌کشند و از طریق آن‌ها می‌توانید به بسیاری از جاذبه‌های مهم سر بزنید و در مورد تاریخ شهر، اطلاعات جالبی به دست آورید.  

جاهای دیدنی شانگهای

جاهای دیدنی شانگهای

عکس از unsplash (عکاس: Sofia Romero)

شانگهای، بزرگترین شهر چین، جاذبه‌ها و سرگرمی‌های هیجان‌انگیز و جذابی دارد به‌خصوص برای کسانی که شهرهای شلوغ و پرجنب‌وجوش را دوست دارند. البته با وجود جمعیت بیش از ۲۴ میلیون نفری، در شانگهای، جاذبه‌های خلوت‌تر و دنج‌تر هم پیدا می‌شود که برای گردشگرانی که آرامش را ترجیح می‌دهند، مناسب است. در این شهر، جاذبه‌های مدرن و مناطق تاریخی، در کنار هم قرار دارند و تضادی جالب ایجاد کرده‌اند.

از مهم‌ترین جاذبه‌های شانگهای می‌توان به موزه‌های عالی و گالری‌های هنری برتر اشاره کرد. پارک‌ها و باغ‌های زیبا با فضاهای سبز بی‌نظیر، معبدهای قدیمی، پاگوداهای سنتی و مراکز خرید مدرن، تنها گوشه‌ای از جاذبه‌های این شهر بزرگ و پرجمعیت است. شانگهای سیستم حمل و نقل عمومی مدرن و کارآمدی دارد که شامل قطارهای پرسرعت است.

در ادامه با تعدادی از مهم‌ترین جاهای دیدنی شانگهای آشنا می‌شویم که برای سفر به آن‌ها می‌توانید برنامه‌ریزی کنید.

گردشگاه باند (The Bund)

گردشگاه باند در شانگهای

عکس از وب‌سایت getyourguide.com (عکاس: نامشخص)

گردشگاه باند، تفرجگاهی جذاب و منطقه‌ تفریحی محبوبی است که آن را با نام هندی انگلیسی‌اش می‌شناسند، گردشگاهی دوست‌داشتنی در حاشیه‌ رود هوانگپو است. این منطقه بیش از همه بین گردشگران محبوب است چون تقریبا حال‌وهوای اروپایی دارد و این حال‌وهوای جذاب را می‌توان  در ساختمان‌های انگلیسی و فرانسوی قدیمی آن مشاهده کرد. این ساختمان‌های قدیمی امروزه به رستوران، بوتیک و فروشگاه، گالری و... تبدیل شده‌اند. این منطقه همیشه شلوغ است و مکانی ایدئال برای گشت‌وگذار است و از دیدن بناهای قدیمی آن که به سبک‌های گوتیک، رمانسک و باروک، نئوکلاسیک و رنسانس ساخته شده‌اند، لذت می‌برید. از جنوب به‌سمت شمال این منطقه که قدم بزنید این ساختمان‌های جذاب را خواهید دید که دفاتر بانک‌های قدیمی بودند. در این منطقه از تفریحات فراوانی لذت خواهید برد ضمن اینکه تورهای قایق‌سواری اطراف بندر و رود وجود دارد که تجربه کردن آن‌ها، به یکی از بهترین خاطرات سفرتان تبدیل می‌شود.

یکی از زیباترین مناظری که می‌توانید در شهر شانگهای ببینید، منظره‌ غروب آفتاب در اسکله است. این منطقه ۵۲ ساختمان به سبک‌های مختلف معماری دارد که بدون تردید مورد توجه ویژه‌ علاقه‌مندان به معماری قرار می‌گیرد.

باغ یو (Yu Garden)  

باغ یو در شانگهای

عکس از وب‌سایت planetofhotels.com (عکاس: نامشخص)

باغ یو در شمال غربی منطقه‌ قدیمی شهر قرار دارد ودر سال ۱۵۵۹ پایه‌گذاری شده است. این باغ را در زبان محلی یو یوان می‌نامند و با نام باغ شادی نیز مشهور است. این باغ، وسعتی بیش از ۲۰ هزار مترمربع را می‌پوشاند و شامل یک باغ داخلی و یک باغ خارجی است.

قدیمی‌ترین بخش باغ، باغ بیرونی است که البته طی قرن‌های متمادی، به‌خصوص در قرن هجدهم، بخش‌های زیادی به آن اضافه شده است. یک تالار به نام Sansui Tang در این مجموعه ساخته شده است که آن را به خاطر تزیینات مجلل بام، پنجره‌ها و دیوارهای حکاکی شده و مزین‌ می‌شناسند.

یکی از مشهورترین بناهای موجود در این باغ، تالار بهار نام دارد که شرکتی به نام Xiaodao Hui بین سال‌های ۱۸۵۳ تا ۱۸۵۵ در آن دفتر خود را مستقر کرده بود. از بخش‌های تاریخی جذاب باغ می‌توان به صخره‌های مصنوعی آن اشاره کرد که در همین بخش از باغ قرار دارد که تنها اثر طراح باغ یعنی Zhang Nanyang است که به‌خوبی حفظ و نگهداری شده است.

بخش جدیدتر و کوچک‌تر باغ، یا باغ داخلی، در سال ۱۷۰۹ به مجموعه اضافه شده است. این باغ، ویژگی‌های باغ‌های کلاسیک چینی را دارد؛ عمارت‌های کوچک و جذاب، سنگ‌های تزیینی، رشته‌کوه‌های مینیاتوری، پل‌های کوچک و دیوارهای جداکننده و حتی یک استیج تئاتر که به زیبایی تزیین و طراحی شده است.  

معبد جید بودا (The Jade Buddha Temple)

شانگهای

معبد جید بودا، در منطقه‌ Anyuan Lu قرار دارد و دارای دو تندیس از گوتاما بودا است. ساختمان فعلی معبد در سال ۱۹۲۸ ساخته شده است. این ساختمان، جایگزینی برای معبد قدیمی بود که در سال ۱۸۸۲ ساخته شده بود. این معبد به سه تالار و دو محوطه تقسیم شده است. یکی از این تالارهای باشکوه با نام تالار امپراطور بهشت شهرت دارد. این تالار را به خاطر تندیس‌های ۴ پادشاه و دو تندیس از گوتاما بودا می‌شناسند. یکی از این تندیس‌ها از یشم سفید تراشیده شده است. این تندیس باشکوه دو متری در تالار اصلی قرار دارد. در این تالار، مجموعه‌ای از نسخ خطی و دست‌نوشته‌های بودایی نگهداری می‌شود. تندیس کوچک‌تر در محوطه‌ غربی قرار گرفته است. از دیگر دیدنی‌های این مجموعه می‌توان به تالار مشهور به تالار قهرمان بزرگ اشاره کرد که بازدید از آن، خالی از لطف نیست.

جوجیاجیائو یا ونیز شانگهای  (Zhujiajiao Ancient Town)

جوجیاجیائو یا ونیز شانگهای

عکس از وب‌سایت chinadiscovery.com (عکاس: نامشخص)

شهر قدیمی جوجیاجیائو درمنطقه‌ چینگ‌پو در شانگهای قرار دارد. جمعیت این شهر، ۶۰ هزار نفر است. این شهر آبی در حومه‌ شانگهای واقع شده و با نام ونیز شانگهای نیز شناخته می‌شود. این شهر ۱۷۰۰ سال پیش پایه‌گذاری شده است و البته آثار باستانی متعلق به ۵ هزار سال پیش در این منطقه پیدا شده است. سی‌وشش پل سنگی و تعدادی رود، بخش‌های مختلف این شهر را به هم پیوند می‌دهد. بسیاری از بناهای قدیمی شهر، هنوز پابرجا باقی مانده‌اند.

رونق این شهر مربوط به کشت برنج و دوخت لباس است. امروزه ساختمان‌های قدیمی مختلفی مثلا فروشگاه‌های برنج، بانک، فروشگاه‌های ادویه و حتی یک اداره پست متعلق به دوران چینگ در این شهر پیدا می‌شود.  این شهر به‌تنهایی یک مقصد گردشگری عالی است و مناطق و بناهای تاریخی و معبدها و باغ‌های دیدنی دارد. البته توسعه‌ شهری در سال‌های اخیر، اصالت و حال‌وهوای سنتی شهر را تهدید می‌کند.   

موزه‌ شانگهای

شانگهای

موزه‌ شانگهای در سال ۱۹۵۲ پایه‌گذاری شده است. این موزه، از همان زمان پایه‌گذاری، به‌عنوان مهم‌ترین موزه‌ چین شناخته می‌شود که میزبان هنر کلاسیک چینی است. موزه‌ شانگهای در یک بنای مدرن قرار گرفته است که این بنا به‌تنهایی یک اثر هنری جذاب است. سقف گرد و پایه‌ مربع این بنا، یادآور برداشت سنتی چینی از زمین است. این موزه چهار طبقه دارد و در این چهار طبقه، میزبان مجموعه‌های بی‌نظیر و شگفت‌انگیزی از اشیای برنزی و سرامیکی از فرهنگ‌های پیش از تاریخ تا قرن نوزدهم میلادی است.

نقاشی‌های جوهری، آثار خوشنویسی و مجموعه‌های بی‌نظیری از هنر اقلیت‌های قومی در این موزه به نمایش درآمده‌اند. مجموعه‌های ارزشمندی از سکه، سنگ‌های قیمتی و وسایل مختلف از دوران‌های مینگ و دودمان چینگ یعنی بین سال‌های ۱۳۶۸ تا ۱۹۱۲ در این موزه نگهداری می‌شود.

از دیگر موزه‌های شهر شانگهای که بدون تردید ارزش وقت گذاشتن دارد، موزه‌ تاریخ طبیعی شانگهای است. این موزه، یکی از بزرگترین موزه‌ها با تمرکز بر علوم طبیعی در کل چین است.

معبد و پاگودای لانگهوا

شانگهای

معبد و پاگودای Longhua یکی از قدیمی‌ترین و باشکوه‌ترین بناهای مذهبی در چین است. این مجموعه در یک پارک زیبا در جنوب غربی شانگهای قرار دارد. این مکان مهم زیارتی یک پاگودای چوبی و آجری ۴۰ متری دارد که در حدود سال ۲۴۲ میلادی ساخته شده است و البته در طول قرن‌ها بارها تخریب و بازسازی شده است. قدمت سازه‌ فعلی به قرن دهم برمی‌گردد.

این مکان هنوز هم به‌عنوان مکانی برای برگزاری آیین‌های بودایی مورد استفاده قرار می‌گیرد و دارای ۵ تالار بزرگ است. یکی از این تالارها به نام Mile Dian یک تندیس بسیار بزرگ بودا دارد. تالار Daxiong Baodian با تندیس‌های دیدنی و ناقوس قرن شانزدهمی‌اش یکی از دیدنی‌ترین بخش‌های این معبد است.

از مهم‌ترین دیدنی‌های این مجموعه می‌توان به برج ناقوس اشاره کرد که ناقوسی دو متری با وزن ۵ تن دارد که قدمت آن به سال ۱۳۸۲ میلادی برمی‌گردد و هنوز هم از آن در موقیعت‌ها و رویدادهای خاص استفاده می‌شود. کتابخانه‌ این مجموعه، میزبان آلات موسیقی مربوط به آیین‌های مذهبی و نسخه‌های خطی قدیمی است.

برج مروارید خاور (Oriental Pearl Tower)

شانگهای

برج مروارید خاور، یکی از مهم‌ترین دیدنی‌های شانگهای است که بازدید از آن را نباید از دست بدهید. این برج رادیویی و تلویزیونی ۴۶۸ متر طول دارد و در پارکی به نام Pudong در کرانه‌ شرقی رود هوانگپو قرار دارد. از بالای این برج می‌توانید چشم‌اندازهای زیبایی از رودخانه، شهر شانگهای و تفرجگاه قدیمی باند را ببینید. این برج در سال ۱۹۹۱ ساخته شد و دلیل نام‌گذاری آن ۱۱ کره به‌اندازه‌های مختلف است که به هم متصل شده‌اند. مرتفع‌ترین آن به نام Space Module است که در ارتفاع ۳۵۰ متری قرار گرفته و یک سکوی بازدید دارد. این برج ۱۵ منطقه‌ بازدید دارد و دارای یک رستوران گردان است که از آن می‌توانید چشم‌اندازهای بی‌نظیری از شهر شانگهای را تماشا کنید.

حتی اگر نتوانید برای غذا خوردن به این رستوران بروید یا از داخل برج بازدید کنید، منظره‌ برج از بیرون بسیار دیدنی و برایتان جذاب خواهد بود به‌خصوص شب‌ها که کل بنا به زیبایی تمام نورپردازی و روشن می‌شود.

دیزنی‌لند شانگهای

دیزنی‌لند شانگهای

عکس از unsplash (عکاس: Erin With)

دیزنی‌لند شانگهای، مقصدی فوق‌العاده برای علاقه‌مندان به دیزنی از سراسر دنیا است. این مجموعه‌ تفریحی جذاب از سال ۲۰۱۶ میزبان خانواده‌ها است و البته با سایر پارک‌های دیزنی تفاوت دارد. جاذبه‌ها و سرگرمی‌ها و سایل بازی این پارک، با طرح‌های سنتی و سبک و سیاق چینی طراحی شده‌اند و حال و هوای سنتی‌تری دارند که مناسب سلیقه‌ گردشگرانی است که به چین سفر می‌کنند.

سیرک جهانی شانگهای

سیرک جهانی شانگهای

عکس از وب‌سایت chinadiscovery.com (عکاس: نامشخص)

سفر به شانگهای و دیدن جاذبه‌های رنگارنگ آن، با تماشای سیرک و نمایش آکروباتیک کامل می‌شود. سیرک جهانی شانگهای بهترین مکان برای برگزاری رویدادهای جذاب است. نمایش‌های جذابی که در این سیرک برگزار می‌شود با نورپردازی‌های جذاب کامپیوتری، پرهیجان‌تر به نظر می‌رسد. یک پرده‌ دیجیتال آبی، تکمیل‌کننده‌ شب رویایی شما در این سیرک است.

خرید در خیابان نانجینگ (Nanjing)

شانگهای

خیابان نانجینگ، مهم‌ترین خیابان خرید در شانگهای است. این خیابان در نیمه‌ دوم قرن نوزدهم ساخته شده است. در اطراف این خیابان بلند که مخصوص عابرین پیاده است، موقعیت‌های زیادی برای خرید وجود دارد. از فروشنده‌های خیابانی که سوغاتی‌های چینی می‌فروشند تا بوتیک‌های مجلل و گران‌قیمت که هنرها و صنایع دستی سنتی را عرضه می‌کنند. علاوه بر این، در همین خیابان تعدادی از مراکز خرید شانگهای جای گرفته‌اند. 

این خیابان به غیر از اینکه برای خرید مناسب است، به‌عنوان یک منطقه‌ تفریحی شلوغ نیز شناخته می‌شود و رستوران‌ها و سینماهای متعددی دارد. مکانی برای اجراهای خیابانی در این خیابان در نظر گرفته شده است به‌خصوص اگر در تعطیلات مهم مثلا سال نوی چینی به این خیابان سر بزنید از اجراهای خیابانی، آتش‌بازی و مراسم جشن و شادی لذت می‌برید.

اگر دوست دارید حال‌وهوای پرهیجان شهر را تجربه کنید و برای خود و عزیزان‌تان خرید کنید، حتما زمانی را برای گشت‌وگذار در این خیابان در نظر بگیرید و از امکانات تفریحی متعدد آن مثلا رستوران‌های عالی، استفاده کنید.

میدان مردم

شانگهای

میدان مردم در مکانی ساخته شده است که قبلا به‌عنوان میدان مسابقه‌ شهر شناخته می‌شد. این محل مسابقه طی سال‌ها به مرور زمان به یک مکان عمومی و بهترین میدان شهر تبدیل شده است. این میدان میزبان تالار جدید شهر شانگهای، موزه‌ شانگهای، تئاتر بزرگ و... است. این میدان مکانی عالی برای شروع گشت‌وگذار در شهر است.

منطقه‌ تیانزیفانگ: ارتباط فرانسوی

شانگهای

منطقه‌ توریستی و جذاب تیانزیفانگ، از زمان‌های دور محل تفریحی اهالی شهر بوده است و امروزه به مقصدی برای خرید آثار هنری و صنایع دستی تبدیل شده است. در حالی که بسیاری از خانه‌ها و ساختمان‌های قدیمی این منطقه جایگزین شده‌اند، ولی این محله هنوز حال‌وهوای اروپایی خود را حفظ کرده است. معماری منطقه با کوچه‌های باریک و جذابش، بهترین جا برای گشت‌وگذار است.

علاوه برا اینکه موقعیت‌های زیادی برای خرید دارد میزبان گالری‌های هنری کوچک و بزرگ و فروشگاه‌های صنایع دستی است و مدل فروشگاه‌های آن با فروشگاه‌های بزرگ سایر نقاط شهر متفاوت است. این مکان، برای گشت‌وگذار شبانه نیز بسیار مناسب و جذاب است. رستوران‌های این منطقه، غذاهای سنتی سرو می‌کنند و کافه‌های فراوانی در گوشه‌وکنار آن وجود دارد. کارگاه‌ها و استودیوهای هنری در کوچه پس‌کوچه‌های آن به چشم می‌خورد. تیانزیفانگ در منطقه مستعمراتی فرانسوی شانگهای قرار گرفته است.

کلیسای جامع Xujiahui و بازیلیکای Sheshan

شانگهای

کلیسای جامع Xujiahui که با نام کلیسای جامع سنت ایگناتیوس هم شناخته می‌شود، در سال ۱۹۱۱ به سبک نئورمانسک ساخته شده است. این کلیسا یکی دیگر از نمونه‌های جذاب فرهنگ چندملیتی و غنی شانگهای است. این کلیسا در منطقه‌ Xujiahui قرار دارد که یکی از مناطق جنوبی شهر است. کلیسای جامع، بزرگترین مکان مذهبی کاتولیک رومی در شانگهای است و فضای اطراف آن بسیار دیدنی و شبیه یک پارک است. علاوه بر این، یک برج ناقوس ۵۰ متری دارد و فضای داخلی کلیسا به زیبایی مرمت شده و پنجره‌های شیشه رنگی جذابی دارد.

یکی دیگر از مکان‌های مذهبی مهم شانگهای، کلیسای شیشان (بازیلیکای Sheshan) است. این کلیسای بزرگ کاتولیک رومی در قله‌ غربی تپه‌ای به همین نام قرار گرفته است. این کلیسا هم مثل بسیاری از بناهای مذهبی شانگهای، در جریان انقلاب فرهنگی چین، آسیب‌های فراوانی دید ولی در سال‌های اخیر، پروژه‌های بزرگی برای بازسازی و مرمت بخش‌های باقی‌مانده‌ بنا انجام شده است.

موزه‌ علم و فناوری شانگهای (Shanghai Science and Technology Museum)

شانگهای

موزه‌ علم و فناوری شانگهای، یکی از مهم‌ترین دیدنی‌های شهر است که پیشرفت‌های چشمگیر این شهر در علم و تکنولوژی را به نمایش می‌گذارد. شانگهای موزه‌های فوق‌العاده‌ای دارد که موزه‌ علم و فناوری یکی از بهترین‌های آن‌ها است. این موزه، بزرگترین موزه از نوع خود در کل چین است و مورد استقبال اهالی شهر و گردشگران قرار گرفته است و سالانه دو میلیون بازدیدکننده دارد.

موزه‌ علم و فناوری در سال ۲۰۰۱ افتتاح شد و شامل چندین نمایشگاه مالتی‌مدیای تعاملی است و علاوه بر نمایشگاه‌های موقتی، تعداد زیادی مجموعه‌ دائمی دارد. از مهم‌ترین بخش‌های این موزه می‌توان به دستاوردهای علمی، نمایشگاه‌های جذاب رباتیک و نمایشگاه‌هایی با تمرکز بر سفر فضایی اشاره کرد.

 آکواریوم اقیانوس شانگهای

عکس از وب‌سایت bezoekchina.nl (عکاس: نامشخص)

یکی دیگر از جاذبه‌های سرگرم‌کننده‌ شهر برای خانواده‌ها، آکواریوم اقیانوس شانگهای است که آن را بیش از هر چیز به خاطر تونل ۱۲۰ متری‌اش می‌شناسند که از طریق آن می‌توانید نگاهی نزدیک‌تر به موجودات دریایی بیندازید. باغ وحش شانگهای، یکی دیگر از جاذبه‌های خانوادگی شهر است که بدون تردید توجه کودکان و خانواده‌های را جلب می‌کند. در این باغ وحش، گونه‌های بومی، پانداهای بزرگ و ببرهای جنوب چین نگهداری می‌شوند.

پارک تفریحی جین جیانگ  (Jinjiang Action Park)

پارک تفریحی جین جیانگ شانگهای

عکس از وب‌سایت trip.com (عکاس: نامشخص)

پارک جین جیانگ، یک پارک تفریحی بسیار بزرگ است که در سال ۱۹۸۴ افتتاح شد. از طریق خط یک متروی شانگهای و ایستگاه اختصاصی پارک، می‌توانید به آن دسترسی پیدا کنید. البته به غیر از مترو، بیش از بیست خط اتوبوس هم برای رسیدن به این پارک وجود دارد.

این پارک، میزبان چرخ‌وفلک بزرگ شانگهای است. این چرخ‌وفلک بزرگ ۱۰۸ متری، قطری برابر با ۹۸ متر دارد و دور زدن کامل آن، بیست تا ۲۵ دقیقه طول می‌کشد. هرکدام از ۶۳ کابین آن ظرفیت ۶ نفر را دارد. در روزهایی که هوا صاف باشد از بالای این چرخ‌وفلک می‌توانید برج تلویزیونی مروارید خاور و رود هوانگپو را ببینید.

شهر بازی هپی ولی

شهر بازی هپی ولی شانگهای، یک پارک تفریحی جذاب است که در منطقه‌ Songjiang در حدود ۴۰ کیلومتری از مرکز شهر شانگهای قرار دارد. این پارک وسعتی معادل ۸۶۳ هزار و ۵۰۰ مترمربع را در بر می‌گیرد. این پارک در اوت سال ۲۰۰۹ افتتاح شد و چهارمین پارک از مجموعه پارک‌های زنجیره‌ای موضوعی هپی ولی است.

موزه‌ هنر چین (The China Art Museum)

موزه هنر چین در شانگهای

عکس از وب‌سایت news.cgtn.com (عکاس: نامشخص)

موزه‌ هنر چین که گاهی با نام کاخ هنر چین نیز شناخته می‌شود، بزرگترین گالری هنری در قاره‌ آسیا است. مهم‌ترین و ارزشمندترین مجموعه‌های هنر مدرن چینی در این موزه نگهداری می‌شود. این موزه در بنای عمارت چین قرار دارد که تنها بازمانده‌ رویداد اکسپوی ۲۰۱۰ است و شبیه یک هرم وارونه طراحی شده است.

از مهم‌ترین و جذاب‌ترین دیدنی‌های این موزه می‌توان به مجموعه‌ هنر مدرن چینی، نمایشگاه هنرمندان مشهور چینی و تعدادی اثر مرتبط با توسعه‌ فرهنگی چین در دهه‌های گذشته اشاره کرد.

مرکز هنر شرقی شانگهای

عکس از وب‌سایت meet-in-shanghai.net (عکاس: نامشخص)

اگر از علاقه‌مندان به فرهنگ و هنر هستید، در شانگهای می‌توانید از مرکز هنر شرقی (Oriental Art Center) دیدن کنید. این مرکز، میزبان برترین اجراهای هنری، کنسرت‌های موسیقی کلاسیک، اپرا و اجراهای برتر تئاتر است.

پارک فاکسینگ

پارک فاکسینگ شانگهای

عکس از ویکی‌پدیا (عکاس: Jpbowen)

پارک فاکسینگ زمانی بزرکترین پارک شانگهای بود. این پارک در محله‌ تیانزیفانگ قرار دارد و مکانی محبوب برای دورهمی‌های دوستانه‌ مردم است. اگر می‌خواهید از شلوغی و ازدحام شهر فاصله بگیرید، حتما زمانی را برای گشت‌وگذار در این پارک در نظر بگیرید. در این پارک، علاوه بر فضای سبز، رستوران‌های غذای گیاهی هم وجود دارد.

رژیم غذایی در شانگهای

رژیم غذایی در شانگهای

عکس از وب‌سایت scandinaviantraveler.com (عکاس: نامشخص)

غذاهای چینی در سراسر دنیا شهرت دارند و این روزها تقریبا در همه‌ کشورهای دنیا، رستوران چینی پیدا می‌شود. گرچه در وطن خودتان هم می‌توانید غذای چینی بخورید ولی غذا خوردن در یک رستوران چینی واقعی با کارکنان چینی و دستورهای ناب و اصیل، تجربه‌ای است که در سفر به شانگهای، نباید از دست بدهید.

غذاهای چینی در سراسر دنیا شهرت دارند و این روزها تقریبا در همه‌ کشورهای دنیا، رستوران چینی پیدا می‌شود

در بین آشپزی مناطق مختلف چین، آشپزی و رژیم غذایی شانگهای، خاص‌تر است و تنوع قابل‌توجهی دارد. این شهر در نزدیکی دو رود بزرگ قرار دارد به همین دلیل تعجبی ندارد که تنوع غذاهای دریایی در شانگهای بسیار زیاد است و اگر علاقه‌مند به غذاهای دریایی باشید، شانگهای بهشتی برای غذا خوردن خواهد بود. غذاهای این منطقه با دقت و توجه زیادی، طعم‌دار می‌شوند.

اهالی شانگهای، علاقه‌ خاصی به شیرینی‌جات دارند و مصرف شکر در این شهر از هر منطقه‌ دگر چین، بالاتر است. مناطق اطراف این شهر و همسایه‌های آن نیز، تاثیرات قابل‌توجهی بر آشپزی و رژیم غذایی این منطقه داشته‌اند. در ادامه تعدادی از مهم‌ترین غذاهای این منطقه را معرفی می‌کنیم که در سفر به شانگهای نباید آن‌ها را از دست بدهید. ابتدا به سراغ غذاهای رستورانی و بعد اسنک‌های خیابانی می‌رویم.

غذای دریایی

خرچنگ بخارپز (Da Zha Xie)

خرچنگ بخارپز در شانگهای

عکس از وب‌سایت trippest.com (عکاس: نامشخص)

برای تهیه‌ی این غذا از نوع خاصی خرچنگ استفاده می‌کنند که در رودخانه‌های این منطقه پیدا می‌شود و معمولا آن را در فصل زمستان می‌خورند. برای پخت این غذا، خرچنگ‌ها را بند یا رشته‌ای می‌بندند و در ظرفی از جنس بامبو قرار داده و بخارپز می‌کنند. البته مواد غذایی دیگری هم به آن اضافه می‌شود که عطر و طعم خاصی به غذا می‌دهد. این غذا را معمولا با سرکه سرو می‌کنند. اهالی شهر معمولا در مورد زمان خوردن خرچنگ‌های نر یا ماده، سخت‌گیر هستند و برای هرکدام، زمان مشخصی دارند.

لابستر پنیری با طعم کره

این غذای نسبتا جدید طعمی متفاوت دارد.در واقع غذایی ترکیبی است که با ترکیب آشپزی چینی و اروپایی ابداع شده است و علاوه بر چین در ژاپن و کشورهای جنوب شرق آسیا رواج دارد و بسیار محبوب است.

ماهی

قطعات ماهی دودی

ماهی دودی در شانگهای

عکس از وب‌سایت thewoksoflife.com (عکاس: نامشخص)

ماهی دودی برای کسانی ایدئال است که غذاهای پرادویه را دوست دارند. این غذای لذیذ با ماهی تازه تهیه می‌شود. آن را مارینه می‌کنند و با ادویه‌جاتی طعم‌دار می‌کنند که عطر و طعم دودی به غذا می‌دهد.

ماکیان

اردک فلفلی

اردک فلفلی یکی از مشهورترین غذاهای شانگهای است. چارلی چاپلین، هنرمند مشهور کمدی، این غذا را غذایی لذیذ و فراموش‌نشدنی برای تمام عمر، توصیف کرده است. برای تهیه‌ این غذا به یک اردک کامل یا نصفه نیاز است. آن را کمی سرخ می‌کنند و با نوعی سس مخصوص و نان سرو می‌کنند. رنگ این غذا، قرمز روشن است. پوست آن ترد و گوشت آن لطیف و خوش‌طعم می‌شود. تجربه‌ خوردن اردک فلفلی، تجربه‌ای فراموش‌نشدنی است. فصل پاییز، بهترین فصل سال برای لذت بردن از این غذای فوق‌العاده است.

مرغ beggar

مرغ بگار در شانگهای

عکس از وب‌سایت chinatours.com (عکاس: نامشخص)

طبق افسانه‌های محلی، منبع اصلی پیدایش و ابداع این غذا به دوران دودمان چینگ برمی‌گردد. این غذا نوعی مرغ مارینه شده و شکم‌پر است که با لایه‌های برگ نیلوفر پوشانده می‌شود و شیوه‌ طبخ خاصی دارد. این شیوه‌ خاص پخت‌وپز مرغ باعث می‌شود که بسیار معطر، آب‌دار و خوش‌طعم باشد. این مرغ بعد از چندین ساعت پختن، بسیار نرم می‌شود و استخوان‌های آن کاملا از گوشت جدا و گوشت مرغ، بسیار خوش‌طعم می‌شود. در سفر به شانگهای، فرصت امتحان کردن این غذا را از دست ندهید و از طعم متفاوت آن لذت ببرید.

اردک بریان

در پکن اردک بریان غذایی محبوب است. این غذا رنگ روشنی دارد، پوست آن ترد و گوشت آن لطیف می‌شود. آن را با سس و نوعی پنکیک مخصوص سرو می‌کنند. این غذا در سراسر دنیا مشهور است و فقط در پکن، تهیه نمی‌شود. بلکه در شانگهای هم می‌توانید از طعم لذیذ و متفاوت آن لذت ببرید. این غذا را روی آتش بریان می‌کنند و جزو غذاهای پرطرفدار شانگهای است.

اسنک‌های شانگهای

شانگهای، ۱۸۰۰ خانه‌ اسنک و غرفه دارد که انواع مختلف غذاهای حاضری و اسنک‌های لذیذ را سرو می‌کنند. این اسنک‌ها بسیار متنوع هستند و شامل انواع نودل با تاپینگ، بیش از ۳۰ نوع دامپلینگ، خمیرهای سرخ شده، توپک‌های برنجی سرخ شده، کیک، سوپ دامپلینگ، کیک‌های برنج و... است.

اسنک‌های شانگهای بسیار لذیذ هستند و با طعم‌ها و دستورات منحصربه‌فردی تهیه می‌شوند. انواع کیک با طعم‌ها و رنگ‌های جذاب و متنوع در گوشه و کنار شهر تهیه می‌شوند. یکی از اسنک‌های تیپیکال شانگهای، دامپلینگ بخارپز با فیلینگ گوشت است که آن را در هر گوشه‌ای شهر به‌راحتی پیدا می‌کنید. چه به رستوران‌های بزرگ سر بزنید چه غذاخوری‌ها و غرفه‌های کوچک را انتخاب نید، حتما این دامپیلنگ را در منو پیدا خواهید کرد و آن فست‌فود چینی می‌گویند.

در ادامه چند مورد از اسنک‌ها و غذاهای حاضری شانگهای را معرفی می‌کنیم.

کلوچه‌های بخارپز Nanxiang

دامپلینگ‌های شانگهای

عکس از وب‌سایت thatsmags.com (عکاس: نامشخص)

این غذا در واقع نوعی دامپیلنگ است که با گوشت تهیه می‌شود و یکی از اسنک‌های سنتی منطقه‌ Nanxiang است که در نزدیکی شانگهای قرار دارد و البته امروزه در سراسر شانگهای به‌راحتی پیدا می‌شود. این دامپلینگ را با نوعی خمیر نازک تهیه می‌کنند و آن را با گوشت چرخ کرده‌ طعم‌دار شده پر می‌کنند. دامپلینگ‌ها را بعد از پر کردن در یک ظرف بخارپز بامبو، بخارپز می‌کنند. البته شیوه‌ پیچیدن خمیر این غذا، با دیگر دامپیلنگ‌ها کمی تفاوت دارد.

برای خوردن غذا باید از خوردن دامپیلنگ‌ها شروع کنید تا عصاره‌ آن خنک شود. در غیر این صورت، آب‌ غذا ممکن است زبان‌تان را بسوزاند. گاهی از سرکه‌ چینی مخصوص برای سردتر کردن آن استفاده می‌کنند.

سوپ بان

انواع غذاهای چینی در شانگهای

عکس از وب‌سایت rachelgouk.com (عکاس: نامشخص)

برای تهیه‌ این سوپ از نوع خاصی دامپلینگ استفاده می‌شود و برای طعم‌دار کردن این غذا، توجه ویژه‌ای می‌شود. خمیر این دامپلینگ نازک‌تر است و با مواد بیشتری پر می‌شود و تنوع مواد داخل آن بسیار قابل‌توجه است و هیچ محدودیتی ندارد. فرقی نمی‌کند که کدام مدل را انتخاب کنید، از همه‌ انواع این غذا لذت می‌برید.

دامپیلنگ‌ها را در ظرف مخصوص بامبو سرو می‌کنند. ظاهر غذا و عطر بی‌نظیر آن، هوش از سرتان می‌برد و اشتهایتان را برمی‌انگیزد. و جزو غذاهایی است که در سفر به شانگهای حتما باید امتحان کنید.

کلوچه‌های پر شده‌ گیاهی

این نوع از کلوچه یا پای، مخصوص رستوران‌های اطراف باغ یو است. خود پای، یک نوع نان سبک است که با انواع سبزیجات، قارچ، حبوبات و روغن کنجد پر می‌شود و از شکر به‌عنوان چاشنی و طعم‌دهنده‌ آن استفاده می‌کنند. طعم، عطر و رنگ این غذا بسیار اشتهابرانگیز است. در سایر شهرهای چین هم می‌توانید آن را پیدا کنید ولی شانگهای، مدل خاص خود را دارد.

منتوی سرخ شده

منتوی سرخ شده یکی از دیم  سام‌های محلی شانگهای است که تاریخچه‌ای بیش از ۱۰۰ سال دارد. برای تهیه‌ آن، خمیر نیمه تخمیر شده به نام منتو را در ماهیتابه سرخ می‌کنند و در طی پخت، گاهی مقدار آب، روی آن اسپری می‌شود. این غذا را بهتر است که داغ نوش جان کنید. بافت بیرونی غذا طلایی و ترد و بافت داخلی آن نرم و سفید است. از مواد مختلفی برای پر کردن آن‌ها استفاده می‌شود که مدل تهیه شده با گوشت و پیازچه و کنجد، از همه لذیذتر است. این غذا جزو بهترین اسنک‌های شانگهای است که عطر و رنگی اشتهابرانگیز دارد.

نودل Yangchun

نودل یانگ‌چون شانگهای

عکس از وب‌سایت archanaskitchen.com (عکاس: نامشخص)

ابتدا داستان نام‌گذاری این نودل را عنوان می‌کنیم. دهمین ماه قمری چینی  yangchun نامیده می‌شود و یک سنت محلی است که عدد ده را yangchun می‌نامند. وقتی این نودل‌ها اولین بار در شانگهای تهیه شدند، قیمت آن‌ها ۱۰ فن بود به همین دلیل مردم نام آن را نودل yangchun گذاشتند و این اسم هنوز هم روی این غذا باقی مانده است. این غذا، سرشار از مواد مغذی است و انواع ویتامین‌ها و پروتئین دارد. در سفر به شانگهای حتما این غذای لذیذ و سالم و مقوی را نوش جان کنید.

دامپلینگ تخم کبوتر

این دامپیلنگ ظاهری شبیه تخم کبوتر دارد و آن را با نوعی خمیر تهیه شده از برنج، شکر، نعنا و اسمانتوس تهیه می‌کنند. این غذا را معمولا در ماه‌های تابستانی می‌پزند. طعمی شیرین دارد و بسیار لطیف است.

دامپلینگ با پوشش پوره‌ لوبیا

برای تهیه‌ این غذا از پوره‌ لوبیای قرمز به‌عنوان پوشش دامپلینگ استفاده می‌کنند. فیلینگ این غذا ممکن است گوشت، لوبیای قرمز یا دانه‌ کنجد باشد. این غذا بسیار لذیذ و اشتهابرانگیز است و به‌راحتی می‌توانید آن را تهیه کنید و به خانه ببرید و حمل و نقل آن راحت است. این دامپلینگ‌، جزو محبوب‌ترین دامپیلنگ‌های شانگهای است و در مناطق توریستی به‌راحتی پیدا می‌شود.

کیک خرچنگ قهوه‌ای پخته

این کیک، ترد، لذیذ و معطر است و رنگ آن به خاطر خرچنگ، قهوه‌ای است. فیلینگ این غذا شامل پیازچه، روغن، گوشت خرچنگ، میگو، شکر و نوعی سس مخصوص است.

نیانگائو یا کیک سال نو

نیانگائو یا کیک سال نو چینی

عکس از وب‌سایت the-peak.ca (عکاس: نامشخص)

این غذا مخصوص نواحی جنوبی چین است و آن را با آرد برنج تهیه می‌کنند سپس به قطعات کوچک‌تر تقسیم می‌شود با مواد دیگر سرخ می‌شود.

غذاهای گیاهی

غذاهای گیاهی چینی بدون گوشت و ماهی تهیه می‌شوند و عطر و رنگ و طعم متفاوتی دارند. این غذاها بسیار سبک و لذیذ هستند و تنوع قابل‌توجهی دارند. این نوع از غذای سالم معمولا توسط کارشناسان تغذیه توصیه می‌شود. در شانگهای هم مثل سایر نقاط دنیا، رستوران‌های گیاهی زیادی پیدا می‌شود.

گوشت گیاهی Dongpo

برای تهیه‌ این غذا از نوعی ملون خاص زمستانی استفاده می‌شود. این ملون را پوست می‌کنند و تخمه‌های آن را جدا می‌کنند. سپس آن را به قطعات کوچک شبیه گوشت تقسیم می‌کنند و سرخ می‌کنند. در نهایت ممکن است آن را به‌نوعی سوپ گیاهی تهیه شده با چاشنی‌های مخصوص اضافه ‌کنند و روی شعله‌ ملایم بپزند تا غلیظ شود و جا بیفتد. این غذا رنگ روشنی دارد و سنگین است ولی چرب نیست.

نویسنده: حمیده کریمی

از کجا شروع کنیم

بهترین زمان سفر به شانگهای؛ شهر آسمان خراش‌ های بلند چین

نقشه جاهای دیدنی، هتل‌ها و رستوران‌ها

map