راهنمای کمپینگ با کودکان

مهدیه عباس‌زاده
مهدیه عباس‌زاده دوشنبه، ۹ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۰۳
راهنمای کمپینگ با کودکان
هوای تازه مناظر شگفت انگیز، طبیعت وحشی و شبهای پرستاره... طبیعت تجربه کاملی برای تمام این حس‌ها ایجاد می‌کند و یک راه خوب برای آشنایی بیشتر اعضای کوچکتر خانواده با چنین تجربیاتی، بردن آنها به سفرهای کمپینگ است. می‌دانید اولین قانون کمپینگ با بچه‌ها چیست؟ چطور بچه‌ها را به این سفرها ترغیب کنیم؟ یا چطور برای چنین سفرهایی آماده‌شان کنیم؟ چطور آنها را در امور سفر مشارکت دهیم؟ در ادامه با کجارو همراه باشید تا با هم نکاتی را در مورد کمپینگ با کودکان مرور کنیم که قطعا باعث می‌شود هر کسی از سفر با آنها لذت ببرد.

قبل از سفرهای کمپینگ چند روزه

تمرین کمپینگ در خانه

اگر فرزندان شما عادت به خوابیدن در بیرون از خانه ندارند، یک چادر مسافرتی در حیاط یا حتی داخل خانه برایشان برپا کنید و اجازه دهید در آن وقت گذرانی کنند و بخوابند تا اینکه با محیط خواب جدیدشان احساس راحتی کنند.

اجرای آزمایشی

قبل از سفرهای کمپینگ چند روزه، یک روز را با خانواده در پارکی نزدیک خانه بگذرانید. یک نصف روز یا بیشتر را در کنار ساحل یا پارکی باشید و ببینید بچه‌ها چطور به تجربه‌ی جدیدشان پاسخ می‌دهند. کمپینگ خانوادگی

یادداشت نکات

برای یادآوری در سفرهای بعدی نکات لازم را یادداشت کنید: کرم ضدآفتاب بیشتری بردارم، شلوار اضافی فراموش نشود یا مثلا اسباب بازی‌ها را لازم نیست بیاورم.

آماده شدن برای سفر

آمادشن کودکان برای سفر

شور و شوق داشته باشید

چطور بچه‌ها به سفر کمپینگ خانوادگی علاقمند شوند وقتی شما هیچ هیجانی نسبت به آن ندارید؟

بچه‌ها را در کارها مشارکت دهید

برنامه ریزی برای سفر را به یک امر خانوادگی تبدیل کنید. ایده‌های بچه‌ها را در مورد فعالیت‌ها یا جاهای دیدنی مقصد سوال کنید و نظرات آنها را جدی بگیرید.

بچه‌ها خود وسایلشان را ببندند

مسئولیت جمع کردن وسایل کمپینگ بچه‌ها را در خانه به خودشان محول کنید (از روی لیستی که خودتان تهیه کرده‌اید) . والدین باید چندین بار وسایل جمع شده توسط بچه‌ها را چک کنند. ساک با رنگ های متفاوت

بچه‌ها را مرتب نگه دارید

وسایل شخصی جمع بندی شده‌ی بچه‌ها را داخل یک ساک قرار دهید و ترغیب‌شان کنید که همیشه وسایلشان را داخل همان ساک برگردانند. برای تشخیص آسان‌تر، ساک هر کدام از بچه‌ها را رنگ متفاوتی انتخاب کنید.

اسباب بازی‌های مورد علاقه

اجازه دهید بچه‌ها بعضی از وسایل بازی مورد علاقه خود را همراه بیاورند تا محیط کمپ برایشان خیلی غریبه نباشد. همبازی ها در سفر

داشتن دوست و همبازی ارزشمند است

کمپ کردن با خانواده‌های دیگری که کودکی همسن فرزند شما داشته باشند، برای کودک شما سرگرم کننده خواهد بود. آنها ممکن است بعد از مدتی از بودن با بزرگترها خسته شوند ولی با وجود داشتن همبازی می‌توانند برای چندین روز با خوشحالی مشغول باشند.

دوچرخه‌ها را فراموش نکنید

اگر از فضای کمپ تا ساحل یا محل بازی فاصله زیاد است استفاده از دوچرخه سریع‌تر و حتی هیجان انگیزتر خواهد بود به جای پیاده روی یا استفاده از ماشین‌تان. دوچرخه‌ بچه‌ها را سرگرم می‌کنند. دوچرخه و بچه ها

محدودیت‌های روشن کردن آتش را بررسی کنید

قصد روشن کردن آتش در محل کمپ دارید؟ قبل از حرکت، به چند جا زنگ بزنید و مطمئن شوید در کمپ مورد نظر شما روشن کردن آتش مجاز هست یا نه. اگر چنین اجازه‌ای ندارید سایر اعضای خانواده را هم از موضوع مطلع کنید چون هیچ چیز بدتر از این نیست که کودکی هیجان روشن کردن آتش داشته باشد و مطلع شود اجازه اینکار را ندارد.

در محل کمپ

محل کمپ

به دیگران انرژی مثبت دهید

می‌دانید اولین قانون کمپینگ با بچه‌ها چیست؟ آماده بودن برای رویارویی با اذیت‌ها و ناسازگاری‌هایشان. همه چیز برایشان جدید خواهد بود مثلا دستشویی دیگر کنار هال نیست بلکه حدود ۶ کمپ‌، پایین‌تر قرار دارد. اما به عنوان یک بزرگتر شما باید خوش‌بین باشید که می‌توانید از پسش بر بیایید.

مرتب باشید

جای مشخصی برای موردهای مهم تعیین کنید مثلا جای قاشق و چنگال‌ها داخل سبد آبی رنگ و چراغ قوه‌ها داخل کیف سبز رنگ است.

مرتب باقی بمانید

به همه یادآوری کنید همیشه وسایل را پس از استفاده در جای خودش قرار دهند تا دیگران هم بتوانند راحت پیدایشان کنند، یا حتی می‌توانید لیستی تهیه کنید که جای هر چیزی در آن نوشته شده، بعد آن را در جایی که برای همه قابل دید باشد بچسبانید.

همگی محل دقیق کمپ را بشناسند

به بچه‌ها کمک کنید تا شماره کمپ سایت را بخاطر بسپارند یا محل قرار گرفتن آن را بدانند (مثلا ما سایت چهارم از سمت آمفی تئاتر هستیم) .

اجازه دهید فرزندانتان احساس مهم بودن کنند

بچه‌ها دوست دارند در کارها مشارکت داده شوند. یک سری از کارهای اصلی کمپ را به آنها بسپارید مثل جمع کردن هیزم یا آوردن آب آشامیدنی. همکاری‌هایشان را با تشویق یا رفتارتان تصدیق کنید. تقسیم کار با بچه ها

مراقب باشید

بچه‌ها همیشه باید یک سوت همراهشان باشد (به آنها یاد دهید که اگر از شما دور افتادند سوت بزنند) و به چراغ قوه یا چراغ پیشانی دسترسی داشته باشند. هر دو را با طنابی  به حلقه کمربند یکی از بچه‌ها ببندید.

طبیعت بکر

از نگهبان پارک در خصوص خطرات حمله حیوانات یا گیاهان سمی منطقه سوال کنید، به عنوان یک بزرگتر شما بایستی کنترل اوضاع را در دست داشته باشید و همواره آماده باشید. باید اهمیت غذا ندادن به حیوانات وحشی و رفتار با احترام و البته دقت به حیات وحش را، به بچه‌ها آموزش دهید.

وقت گذرانی در فضای آزاد

فضای آزاد

از طبیعت نهایت بهره را ببرید

به طبیعت بکر نگاه کنید، حشرات و سنگ‌ها را بررسی کنید، پرنده‌ها، گل‌ها، ابرها و صورت‌های فلکی را شناسایی کنید. اجازه دهید بچه‌ها روی آتش املت درست کنند. به علاقمندی‌های آنها توجه نشان دهید، یا حتی راهنمایی داشته باشید تا به کمک او، چیزهایی که بچه‌ها پیدا کردند را شناخته و یاد بگیرید.

بچه‌ها را آزاد بگذارید

سعی کنید بچه‌ها را فعال و پرانرژی نگه دارید اما نه با اجرای برنامه ریزی‌های سختگیرانه. اگر شما از پریدن روی صخره‌های وسط رودخانه لذت می‌برید آنها را راحت بگذارید تا اگر کار دیگری دوست دارند انجام دهند.

شرکت در کارهای گروهی

اگر در پارک ملی یا منطقه مشابهی کمپ کردید از نگهبان در خصوص برنامه‌هایی که ممکن است برای گردشگران داشته باشند سوال کنید. دفینه یابی

گنج‌یابی کنید

پیدا کردن چیزی که توسط گروه دیگری در طبیعت پنهان شده هم می‌تواند سرگرمی جالبی برای بچه‌ها باشد شما می‌توانید با جستجو در اینترنت و یا از طریق سایت Geocaching محل کمپ مورد نظرتان را بررسی و در صورتی که کسی یا گروهی دفینه‌ای پنهان کرده، به دنبال آن بگردید.

با یکدیگر خاطرات را مرور کنید

خاطرات خیلی خوب یکی از نتایج سفرهای کمپینگ است. با کوله‌باری از داستان‌های مختلف که فقط در فضای آزاد دست یافتنی هستند، به خانه برگردید. اگر شما هم تجربه ای از کمپینگ به همراه فرزندان‌تان دارید آن را با کجارو در میان بگذارید تا خوانندگان ما هم از تجربیات ارزشمند شما استفاده کنند. منبع: REI outdoor school

مطالب مرتبط:

دیدگاه