سکه‌ های ضرب قزوین در علاف راسته بازار کشف شد

تیم  کجارو
تیم کجارو شنبه، ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۲۱:۳۰
سکه‌ های ضرب قزوین در علاف راسته بازار کشف شد

در پی بررسی‌ها در محوطه ملک مقابل علاف راسته بازار قزوین، دیوار آجری، کف سنگ‌فرش، مهر استامپی، سکه‌های برنجی و مسی ضرب قزوین از دوران پهلوی و قاجار کشف شد.

فریبا محمدی سرپرست هیأت کاوش در محوطه ملک مقابل علاف راسته بازار قزوین اعلام کرد:

کاوش در ۴ ترانشه و یک گمانه در این محوطه تاریخی به کشف آثاری از دوران قاجار و پهلوی انجامید.

به گفته‌ی وی، این کاوش با هدف شناخت هرچه بيشتر اجزاء و اركان بافت تاريخی و الگوی سنتی ساخت و توسعه شهری در راستای طرح‌هاي جديد توسعه‌ای انجام شد. این باستان شناس با اشاره به آثار مکشوفه در این محوطه یکی از يافته‌های معماری دوران پهلوی را کفی سنگ‌فرش از نوع قلوه سنگ‌های رودخانه‌ای اعلام کرد که شيب آن از قسمت جنوب به شمال افزايش می‌يابد. محمدی گفت:

همچنین ديواري آجری با کفی از نوع آجرهای ۶ ضلعی در این کاوش نمایان شد.

از سایر آثار مكشوفه متعلق به اين دوره نيز می‌توان به تنپوشه‌های دفع فاضلاب با دو مسير جداگانه که به يک چاه ارتباط مي يابند اشاره کرد. همچنین از مهر استامپی و سکه‌های برنجی و مسی یافت شده، دو نمونه دارای ضرب قزوين هستند. وی با اشاره به اینکه براي اولين بار چنين نمونه‌هايي از کاوشهاي باستان شناسي شهر قزوين يافت شده، گفت:

علاوه بر سکه هاي یاد شده در پايين ترين عمق محوطه، تنپوشه‌هايی به‌صورت عمودی در بستر خشک رودخانه‌ای  نيز به‌دست آمد.

محمدی کاربري این تنپوشه‌ها را استخراج آبهای زيرزمينی اعلام کرد که از جايگاه مطالعاتی، موضوع مهمی در خصوص بررسی و نحوه انتقال آب به ساير نقاط شهر است. او افزود:

با توجه به کانتکس‌های شناسايی شده در ترانشه‌های حفاری شده، نهشته رسوبی که در ساير کاوش‌های باستان شناسي بافت تاريخي شهر به‌عنوان خاک بکر معرفي شده بود در همان عمق نيز شناسايي شد.

منبع: میراث آریا

مطالب مرتبط:

دیدگاه