آغاز ماراتن استان‌ها در اعلام تنوع غذایی

مینا داودی | شنبه, ۵ دی ۹۴ ساعت ۱۳:۰۱

در حالی که رشت نخستین شهری است که از تنوع غذایی خود سخن گفت و با معرفی ۱۷۰ نوع خوراک توانست نام خود را به‌عنوان شهر خلاق غذا در یونسکو به ثبت برساند، ماراتنی جدید برای اعلام آمارهای نجومی از تنوع غذایی در استان‌ها به راه افتاده‌است.

 اواسط سال گذشته بود که خبر معرفی رشت به‌عنوان شهر خلاق غذا به یونسکو منتشر شد.«رضاعلیزاده» مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری گیلان از حضور دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو در گیلان خبر داد و اعلام کرده‌بود:‌

با توجه به آنکه تنوع غذایی در استان گیلان بسیار زیاد است و یکی از جذابیت‌های گردشگری استان به حساب می‌رود، «محمدرضا سعید آبادی» دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو پیشنهاد داد تا «رشت» را به‌عنوان شهر خلاق غذا معرفی کنیم.
 

به گفته او، گیلان از نظر تنوع غذاهای محلی نخستین استان ایران است. ۱۷۰ غذای محلی در گیلان پخت می‌شود. میرزاقاسمی، ترش تره، باقلاقاتوق، ماهی فویج، فسنجان، اناربیج، کولی غورابیج، سیر قلیه، گل در چمن و کال کباب از مهمترین غذهای محلی گیلان است.

با چنین داشته‌هایی، پرونده معرفی رشت به‌عنوان شهر خلاق غذا آماده و در نشست یونسکو در پاریس ، ایرنا بوکووا ، دبیرکل یونسکو اعلام کرد رشت و ۴۶ شهر دیگر از ۳۳ کشور جهان به شبکه شهرهای خلاق جهان پیوستنه‌اند. در نهایت امر رشت تنها شهر ایران شد که در زمینه خوراک شناسی ثبت شد و اصفهان نیز در زمینه صنایع دستی به ثبت رسید.

پس از معرفی رشت به‌عنوان شهر خلاق غذا سایر شهرها و استان‌ها نیز به این صرافت افتادند تا ظرفیت‌های نهفته خود را در زمینه غذا به مرحله ظهور برسانند. چنانکه از یک سو فارس از شناسایی ۲۵۰ نوع غذا خبر می‌دهد از دیگر سو زنجان ۳۰۰ نوع غذا را رو می‌کند.

معاون گردشگری فارس به این مهم اعتراف می‌کند که گردشگری خوراک با توجه به تعداد تنوع غذاها، آداب ‌و رسوم و خوراک‌های سنتی و بومی که در هر یک از شهرستان‌های فارس وجود دارد می‌تواند این نوع گردشگری در این استان رونق گیرد اما تاکنون به آن کمتر پرداخته‌ شده است.

او همچنین گفته‌است: «زمانی در فارس یک‌هزار نوع آش طبخ می‌شد اما گذشت زمان و تغییر سلیقه و ذائقه مردم منجر شد که این نوع خوراک‌ها منسوخ شود. اما جشنواره خوراک‌های سنتی فارس یک فرصت مناسب برای معرفی و شناسایی خوراک‌ها بوده به‌طوری که در حال حاضر با گشایش این جشنواره و طبخ انواع خوراک‌ها به‌ویژه آش‌های سنتی این استان ۲۵۰ نوع خوراک شناسایی‌ شده که امیدواریم بتوانیم برای این غذاها پرونده ثبت در فهرست میراث ناملموس کشور تهیه کنیم.»

چندی پیش نیز  مشاور امور بانوان اداره‌کل آموزش‌وپرورش استان زنجان اعلام کرده بود: معلمان استان زنجان با ۳۰۰ نوع غذا در اولین جشنواره غذای سالم حضور یافتند.

هرچند معرفی انواع غذا و خوراک‌های محلی و در کنار آن آداب و رسوم هر قوم و منطقه‌ای می‌تواند در توسعه و احیای آن موثر باشد اما اغراق در هر حوزه و زمینه‌ای آسیب رسان خواهد بود. این نکته که بخواهیم ثابت کنیم ۲۰۰ یا ۳۰۰ نوع غذا در یک منطقه طبخ می‌شود قطعا حاصلی برای توسعه گردشگری غذا نخواهد داشت. استمرار و ادامه امور است که می‌تواند نام نیک و توسعه را به‌همراه داشته باشد ازاین‌رو بهتر است مسئولان این نکته را به خاطر داشته باشند که بیش از آنکه درصدد اعلام عدد و رقم چند صدتایی از تنوع غذایی و خوراک در منطقه باشند درصدد معرفی، بسط و گسترش این حوزه از گردشگری برآیند.

منبع: chn

مطالب مرتبط:

دیدگاه