هفته‌نامه کجارو شماره ۵: از کشف روستای ۶ هزار ساله تا فراخوان بازدید از مرمت لباس سلطنتی

تیم  کجارو
تیم کجارو یکشنبه، ۱۷ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۰۰
هفته‌نامه کجارو شماره ۵: از کشف روستای ۶ هزار ساله تا فراخوان بازدید از مرمت لباس سلطنتی

این هفته‌نامه همان طور که در هفته‌های قبل نیز احتمالا مشاهده کردید، نگاهی دارد به مهم‌ترین اخبار دنیای سفر و گردشگری ایران در هفته‌ای که گذشت. سعی و روال در این هفته نامه، بر خلاصه‌گویی و مروری اجمالی بر مهم‌ترین رویدادهای گردشگری کشورمان است که در واقع دریچه هفته‌نامه کجارو ، آن را برای علاقه‌مندان به سفر و تفریح در ایران می گشاید. در هفته‌ای که گذشت، رویدادهایی در دنیای گردشگری کشور اتفاق افتاد.

هفته ای که گذشت، همانند هفته‌های قبل، برای دنیای گردشگری ایران، هفته‌ای خبر‌ساز بود. نذر کتاب در چند شهر کشور به‌جای نذر غذا، همچنان نقل محافل مذهبی و گردشگری ایران هست. اعلام نرخ بلیط هوایی سفر ایرانیان به عتبات عالیات و همچنین مقررات خاص برای پیاده‌روی بزرگ و میلیونی اربعین حسینی که در هفته‌های آینده انجام می‌شود، اخباری بود که در هفته گذشته به کرات شنیده شد. انتقاد مجلسی‌ها از افزاش نرخ بلیط بازدید از موزه‌های ایران که ۵۰ درصد افزایش یافته، مسئله‌ای بود که در روزهای گذشته نیز در مطبوعات و پرتال‌ها بازتاب یافت. کشف روستای ۶ هزار‌ساله در استان فارس و همچنین فراخوان کاخ سعدآباد مبنی بر امکان بازدید علاقه‌مندان از فرایند مرمت یکی از لباس‌های سلطنتی، از دیگر اخبار مهم دنیای سفر و گردشگری کشورمان بود. با ما همراه باشید با نگاهی بر هفته‌نامه کجارو در دومین هفته آبان ماه ۹۴.

روستای ۶ هزار‌ساله در فارس کشف شد

1 خبر اول هفته‌نامه کجارو را به کشف روستایی به قدمت ۶ هزار سال در تل پای دره تل قلعه شهرستان مرودشت در استان فارس اختصاص می دهیم. اوایل هفته گذشته بود که پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری اعلام کرد که پس از بررسی سطحی و گمانه‌زنی‌ها در اطراف محوطه پای دره کامی فیروز و تهیه نقشه توپوگرافی یک تپه اصلی و آثار یک آسیاب مربوط به دره سلجوقی، کارشناسان این مرکز به وجود روستایی ۶ هزار در این منطقه پی بردند. یکی از باستان‌شناسان این اکتشاف اظهار داشت:گمانه‌زنی‌های انجام‌شده حکایت از یک روستای بزرگ تقریبا ۵ هکتاری مربوط به دوران فرهنگی لپویی و یک تپه اصلی (احتمالا قلعه) و آثار یک آسیاب مربوط به دوره سلجوقی در محوطه پای دره دارد. وی با اشاره به شناسایی یک کف شفته‌ریزی مربوط به فرهنگ لپویی گفت : در بخش شرقی تپه اسلامی به آثار کف سکونتی مربوط به دوره سلجوقی برخورد کردیم و همچنین در قسمت شمالی تل پای دره یک زباله‌دانی مربوط به دوره لپویی شناسایی شد. به گفته این باستان‌شناس بررسی‌ها و گمانه‌زنی انجام‌گرفته در تل پای دره سفال‌های دوره فرهنگی باکون الف و همچنین سفال‌های دوره بانش قدیم شناسایی شد. او افزود: با توجه به تقسیم‌بندی این دوره فرهنگی پیش از تاریخ فارس یعنی دوره لپویی توسط ویلیام سامنر آمریکایی به سه فاز دوره باکون/ لپویی، لپویی میانی و لپوی/بانش ،قدمت آن به حدود ۳۴۰۰ تا۳۹۰۰ پیش از میلاد می‌رسد. سرویس خبری کجارو، در آینده اخبار تکمیلی از این کشف با‌ارزش را به اطلاع خوانندگان محترم خواهد رساند.

کویر لوت احتمالا سال آینده ثبت جهانی می‌شود

462441_144 کرمان‌دوستان عزیز توجه داشته باشند که معاون سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کرمان هفته گذشته اعلام کرد که احتمالا، پرونده ثبت جهانی کویر لوت، سال آینده به یونسکو ارائه می‌شود. گفتنی است، سال آینده بزرگ‌ترین ماراتن کویر‌نوردی جهان با همت معروف‌ترین کویرنوردان ایتالیایی و غربی در کویر لوت کشورمان برگزار خواهد شد.

آلودگی هوای تهران، بزرگ‌ترین تهدید گردشگری

News-635205430737223327 هفته گذشته خبر رسید که تشدید آلودگی هوا در تهران، پکن و دبی، این سه قطب گردشگری آسیا را با تهدید جدی روبه‌رو کرده است. از اول این هفته نیز، سازمان هواشناسی کشورمان نسبت به آلودگی هوای پایخت، بار دیگر هشدار داد. به نظر می‌رسد برای توسعه ظرفیت‌های گردشگری بسیاری که در پایتخت ایران وجود دارد، باید مسئولان امر به مسئله هوای تهران نگاه بین‌المللی داشته باشند تا حضور میلیونی گردشگران خارجی که مشتاق سفر به کشورمان هستند، به‌خاطر هوای پایتخت به شهرهای دیگر کشور یا کنسل شدن سفر آن‌ها منجر نشود.

بخشی از برج آزادی فرو ریخت

2 سال گذشته بود که درباره مرمت نماد آزادی ایران‌زمین صحبت‌هایی در محافل مطرح شد. مسئولان برج آزادی پای میز مذاکره با مسئولان نهادها و سازمان‌های دیگر نشستند تا شاید بتوانند نماد آزادی ایران را مرمت و بازسازی کنند. نمادی که نزدیک به دو سال است، پیکرش دچار نفوذ آب شده و کاشی‌های گنبد آن ریخته است. بدنه، بیشتر از هر بخشی از آن نیاز به مرمت و بازسازی دارد. می‌گویند که نوع آب‌رسانی به چمن‌های اطراف برج که چند سال پیش تغییر کرد، این بلا را سر بنای آزادی ایران آورده است. نظری که هنوز به اثبات نرسیده است. از آن جلسات مدتی می‌گذرد، اما هفته پیش خبر رسید که مرمت این بنا باید با جدیت دنبال شود. هفته گذشته یکی از خبرهای مهم گردشگری تهران، مربوط به تخریب بخشی از نمای برج آزادی بود. - احمد حکیمی پور عضو شورای شهر، صبح امروز در دویست و سومین جلسه علنی شورای شهر تهران اظهار کرد: در پی ریزش این بخش از برج، کار مرمت و بازسازی آن آغاز شده است. وی با بیان اینکه در چهارمین دوره شورای شهر جلساتی با حضور مسئولان مرمت این برج انجام شد، گفت: قرار است تا پایان دی‌ماه و پیش از برگزاری آیین‌های دهه فجر، کار مرمت برج به پایان برسد. اما به‌دلیل بارندگی‌های اخیر به نظر می‌رسد این امر به تعویق افتاده است و از شهرداری می‌خواهیم برای سرعت‌دادن به مرمت برج وارد عمل شود. حکیمی پور ابراز امیدواری کرد که مرمت و بازسازی این برج تا پیش از آیین‌های دهه فجر امسال به پایان برسد. وی در ادامه با اشاره به ضرورت ساماندهی تذکرات اعضای شورای شهر، پیشنهاد کرد: این تذکرات برای پایان جلسه شورا در نظر گرفته شود. عضو شورای شهر تهران با اشاره به برگزاری جلسات حسابرسی شرکت‌ها و سازمان‌های وابسته به شهرداری تهران نیز گفت: حسابرسی این شرکت‌ها یکی از وظایف اصلی شورا است. انتظار داریم مرمت آثار باستانی، تاریخی و گردشگری ایران، به‌خصوص نمادهای شهری و موزه ها، در دستور کار جدی مسئولان امر قرار بگیرد تا همواره این مراکز، روی علاقه‌مندان باز باشد.

سکه تاریخی به زنجان رفت

سکه‌های تاریخی به زنجان رفت. این خبری بود که هفته پیش درباره سکه‌های تاریخی عنوان شد. تعداد ۸ عدد سکه دوره اشکانی و سلوکی و یک عدد مدال المپیک سال ۱۹۵۶ به اداره‌کل میراث فرهنگی اهداء شد. به گزارش روابط عمومی اداره‌کل میراث فرهنگی استان زنجان، پرستو قاسمی کارشناس ارشد باستان‌شناسی با اعلام این خبر گفت: این اشیاء توسط یک شهروند زنجانی به این اداره‌کل اهداء شده‌اند. وی افزود: مدال المپیک مربوط به ۵۹ سال پیش و بازی‌های ملبورن استرالیا است. تشویق مردم توسط رسانه‌های گروهی به اعطای آثار باستانی و تاریخی که در خانه‌ها نگهداری می‌شوند به موزه های کشور، یکی از فعالیت‌های ارزشمندی است که باید در دستور کار فعالان گردشگری و میراث فرهنگی ایران قرار بگیرد. البته مردم فهیم ایران، قبلا نیز نسبت به امانت دادن سکه ها برای برگزاری نمایشگاه اقدام کرده بودند. 3

(گزارش دنیای سفر درباره امانت دادن سکه‌های تاریخی توسط مردم به نمایشگاه)

آمار بازدیدکنندگان تپه تاریخی دامغان افزایش یافت

29494690-1389875016 هفته پیش خبر رسید که رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سبزوار ،با اشاره به انجام فصل دوم کاوش‌های باستان‌شناسی محوطه باستانی تپه دامغانی گفت: اين كاوش‌ها باعث شده تا افراد زيادی برای بازديد از اين تپه تاريخی مراجعه كنند. محمود رضا سلیمانی با بيان اينكه اين افزايش بازديد‌كننده نشان‌دهنده اهميت اين تپه تاريخي در سبزوار است، افزود: این دومین سال متوالی است که چنین بازدیدی را از محوطه باستانی و تاریخی دامغانی سبزوار تدارک دیده‌ایم که امسال استقبال مردم نسبت به سال گذشته چند برابر شده است. وی اظهار کرد: پارسال درمجموع ۱۷۰۰ نفر از این تپه بازدید کردند اما امسال فقط در روز اول ۱۵۰۰نفر از متخصصان، کارشناسان، سرمایه‌گذاران و مسئولان کشوری، استانی و محلی از این مکان تاریخی دیدن کردند. وی گفت: در این بازدیدها، بازدیدکنندگان تلاش‌های باستان‌شناسان و مسئولان میراث فرهنگی را از نزدیک مشاهده کرده و به ارزش واقعی و ظرفیت‌های اصلی گردشگری و فرهنگی چنین محوطه‌هایی پی می برند. بیش از ۷۵۰۰ نفر از تپه دامغانی این شهرستان دیدن کردند. تپه دامغانی مربوط به  اوایل  هزاره دوم  قبل از میلاد است و در سبزوار، ابتدای ورودی به داخل شهر واقع شده.این اثر در تاریخ ۲۸ فروردین ۱۳۸۰ با شمارهٔ ثبت ۳۷۴۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. برای کسب اطلاعات تکمیلی به sabzevar.ir مراجعه کنید.

نرخ بلیط پروازهای عتبات برای اربعین اعلام شد

4 طبق اعلام منابع رسمی کشورمان در هفته گذشته، علاقه‌مندان سفر به عتبات عالیات و شرکت در مراسم عظیم اربعین حسینی می‌توانند از امروز، نسبت به خرید بلیتهوایی برای سفر اقدام کنند. ساعت ۸ شنبه ۱۶ آبان از ۳ طریق‌ آغاز می‌شود. مقصود اسعدی سامانی در گفت‌وگو با خبرگزای فارس درباره پروازهای عتبات در ایام اربعین امسال، اظهار داشت: پروازهای نجف و بغداد نظیر سایر پروازهای خارجی مشمول قیمت‌گذاری تکلیفی نیست و تابع عرضه و تقاضا است. وی ادامه داد: با توجه به آنکه سال‌های گذشته در فروش بلیط پروازهای عتبات به‌ویژه در ایام اربعین مشکلاتی برای زائران رخ داد، تلاش کردیم امسال با برنامه‌ریزی مدون، نظارت دقیق بر نرخ‌های بلیط هواپیما برای این ایام انجام شود. دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی افزود: در راستای جلوگیری از ایجاد بازار سیاه بلیط و فعالیت واسطه‌گران، سازمان هواپیمایی کشوری با هماهنگی خطوط هوایی و انجمن شرکت‌های هواپیمایی تصمیم گرفتند نرخ ثابتی برای بلیط پروازهای عتبات در ایام اربعین حسینی مشخص کنند. دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی ادامه داد: بر این مبنا نرخ بلیط هر صندلی هواپیما برای مسیر تهران - نجف - تهران ۹۵۰ هزار تومان و تهران - بغداد - تهران ۸۵۰ هزار تومان مصوب شد. امیدواریم نظم و انظباط بزرگ‌ترین محفل گردشگری مذهبی ایرانیان که هر ساله در پیاده‌روی اربعینانجام می‌شود، همچون سال قبل ادامه داشته باشد.

فرهنگ حاجی فیروز در سردشت ۶ هزار‌ساله است

خبر بعدی این است که دوشنبه گذشته ایسنا گزارش داد که کاوش‌های نجات‌بخشی در محدوده سد «سردشت» پرده از استقرارهایی برداشت که قدمت آن‌ها در محوطه‌ای به نام «باغی» از هزاره ششم پیش از میلاد شروع شده و تحت‌عنوان فرهنگ‌های نوسنگی سفال یا «حاجی فیروز» شناخته می‌شوند. سرپرست هیئت کاوش‌های نجات‌بخشی سد سردشت  ضمن اعلام این خبر  که در این دوره از کاوش، مطالعات ژئوفیزیک، نقشه‌برداری،کاوش‌های مطالعاتی و نجات‌بخشی و مطالعات مردم‌شناسی در محوطه‌های «باغی»، «بالان»، «ملاوسو»، «بروه» و «نیسک آباد» در حال انجام است،‌ توضیح داد: در همین مدت کوتاه کاوش در محوطه‌های یاد‌شده، پرده از استقرارهایی برداشت که قدمت آن‌ها در محوطه‌ای به نام «باغی» از هزاره ششم پیش از میلاد شروع شده و به فرهنگ جوامع یک‌جا‌نشین کشاورز متعلق است که تحت عنوان فرهنگ‌های نوسنگی، سفال یا «حاجی فیروز» مشخص می‌شوند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی: منتظر سونامی گردشگر به ایران باشید

اواسط هفته گذشته، معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در مراسم اختتامیه کارگاه بین‌المللی آمار و حساب‌های اقماری گردشگری اعلام کرد که با بحران کشورهای آفریقایی مانند لیبی و مصر و امنیت ایران و تسهیلات در صدور ویزا برای اتباع ۳۰ کشور جهان، باید به‌زودی منتظر سونامی گردشگر به ایران بود. سلطانی‌فر یادآور شد: توسعه گردشگری علاوه بر اینکه در بخش‌های اقتصادی برای کشورها و به‌ویژه جمهوری اسلامی ایران دستاوردهایی را به‌همراه دارد، در توسعه فرهنگی هم دارای ارزش و اهمیت ویژه‌ای است و واقعیت‌های داخل ایران را به جهانیان نشان می‌دهد. وی اظهار کرد: ایران با وجود این جاذبه‌ها، بر اساس ارزیابی سازمان‌های بین‌المللی، جزء کشورهای برتر دنیاست، اما به‌دلیل محدودیت‌ها و معضلاتی که وجود داشته، رتبه کشور ما از نظر ورود گردشگر خارجی حدود ۴۶ است و از نظر درآمد گردشگری رتبه ۳۵ یا ۳۶ را در دنیا داریم، باید تلاش کنیم رتبه کشورمان را در این بخش‌ها بهبود ببخشیم . معاون رئیس‌جمهوری با بیان اینکه داشتن یک برنامه‌ریزی دقیق لازمه توسعه بخش گردشگری است، افزود: رویکرد ما این است که اصول و مبانی برنامه‌ها را تا سال ۲۰۲۵ میلادی مشخص کنیم و این برنامه‌ریزی‌ها باید مبتنی بر ارقام و آمار دقیق باشد، این یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های دولت و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است که با استفاده از ابزارهای مختلف، اطلاعات و آمار دقیق به‌دست بیاوریم و مبنای برنامه‌ریزی‌ها و جهت‌گیری‌ها قرار دهیم. امید است سازمان میراث فرهنگی برای جذب بیش تر گردشگر، اطلاع‌رسانی ظرفیت‌های ناب گردشگری ایران را در برترین رسانه جمعی دنیا یعنی اینترنت، بیش از قبل گسترش دهد.

موزه فرش تعطیل شد

5 خبری که شامگاه جمعه هفته پیش روی خروجی برخی از خبرگزاری های کشور رفت، حاکی از تعطیل شدن موزه فرش ایران به‌عنوان یکی از برترین موزه های فرش جهان بود که به‌دلیل مرمت و به‌مدت نامعلومی تعطیل شده است. امیدواریم این موزه در اسرع وقت، روی مشتاقان صنایع دستی ایران بالاخص فرش ایران گشوده شود تا از تعطیلات آخر سال میلادی که می‌تواند رشد گردشگر خارجی به ایران را به‌دنبال داشته باشد، این فرصت از دست گردشگران خارجی بیرون نرود.

همایش ایران‌شناس مشهور سوئدی برگزار شد

6 اسون هد‌ن، ایران‌شناس شهیر سوئدی، اولین فردی محسوب می‌شود که از مناطق کویری ایران عکس‌برداری کرده‌است و کتاب کویر‌شناسی ایران، از کتاب‌های مرجع شناخته می‌شود. خبردار شدیم که هفته پیش، همایشی در بزرگ‌داشت این جهانگرد و ایران‌شناس سوئدی در مرکز فرهنگی شهر کتاب تهران برگزار شد. سیدعلی آل‌داود، دانشنامه‌نویس و پژوهشگر در معرفی هدن گفت: «این سیاح نامور سوئدی نخستین سفرش را به ایران در بیست‌وچند سالگی آغاز کرد و چند سال بعد در ۱۹۱۰ سفرنامه‌اش را در لایپزیک به چاپ رساند که این متن همان زمان مورد توجه کویرشناسان، بیابان‌نوردان و علاقه‌مندان آشنایی با سرزمین‌های دوردست قرار گرفت. هدن از منطقه‌ شمال‌غربی وارد ایران شد و از تبریز به تهران رسید. ورود او به تهران با آخرین سال‌های پادشاهی محمدعلی شاه مقارن بود. از تهران خود را بدون توقف به ورامین رساند و به حاشیه‌ کویر مرکزی ایران رفت. امیدواریم بزرگ‌داشت ایران‌شناسان شهیر همواره در رسانه ملی نیز بازتاب داشته باشد و چنین محافلی در رسانه‌های خارجی نیز بازتاب پیدا کند.

مرمت لباس‌های درباری را در کاخ سعدآباد ببینید

7 بازدیدکنندگان اگر از روز جمعه شاهد تماشای مجموعه تلویزیونی معمای شاه از شبکه اول سیما شدید، باید بدانید که بخش‌هایی از این مجموعه در کاخ سعدآباد تهران فیلم‌برداری شده است و کاخ‌موزه سعدآباد، این روزها مشغول مرمت لباس‌های سلطنتی خاندان پهلوی هست. روابط عمومی مجموعه سعدآباد اعلام کرد که در طبقه دوم موزه پوشاک سلطنتی که به نمایش لباس‌های سلطنتی پهلوی اول و دوم اختصاص‌یافته، بخشی به‌عنوان تجربه بازدیدکنندگان از موزه در نظر گرفته‌شده است. در قسمتی از این سالن، یکی از لباس‌های سلطنتی به نام تاکشی تا ( لباس سنتی زنان مراکش ) احتمالا اهدایی به فرح پهلوی هست، در حال مرمت و پاک‌سازی است.   مسئول واحد مرمت آثار سعدآباد افزود: جهت مرمت این لباس که دچار آسیب‌هایی مانند پارگی و آلودگی‌های سطحی است، کار مطالعاتی نظیر شناسایی الیاف، شناسایی آسیب‌ها و همچنین دلایل آسیب صورت پذیرفت و با توجه به شرایط لباس، پلان مرمتی مناسب تهیه شد. نعمتی گفت:این لباس که از جنس مخمل به رنگ بنفش و دارای تزیینات قیطان‌دوزی هست. تزیینات قیطان‌دوزی روی لباس، از الیاف ابریشمین باروکش فلز طلایی‌رنگ است. گفتنی است علاقه‌مندان و بازدیدکنندگان می‌توانند همه‌روزه از ساعت ۸ تا ۱۷ علاوه بر بازدید گنجینه نفیس لباس‌های سلطنتی، تجربه نابی از مراحل تخصصی مرمت یکی از لباس‌های درباری در موزه پوشاک سلطنتی سعدآباد داشته باشند. امیدواریم اطلاع‌رسانی کاخ سعدآباد در فضای مجازی سبب شود تا شمار بیشتری از شهروندان تهرانی و همچنین دیگر علاقه‌مندان ایرانی میراث فرهنگی و تاریخی کشورمان به بازدید از این مجموعه تاریخی، مشتاق شوند.

افزایش ۳ برابری شمار گردشگران در استان یزد

هفته پیش، معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشورمان اظهار داشت که شمار گردشگران خارجی مشتاق دیدار از آثار باستانی و تاریخی و گردشگری استان یزد در سال‌های اخیر به ۳ برابر افزایش یافته است. این در حالی هست که هنوز آثار تاریخی و گردشگری این قطب گردشگری ایران و خاورمیانه، نتوانسته به‌خوبی در فضای مجازی به اطلاع عاشقان سفر به ایران و شهر یزد قرار بگیرد. امیدواریم مسئولان گردشگری استان یزد، به این موضوع در راستای ارتقای سطح گردشگری استان توجه کنند.

تداوم حاشیه‌های نشست جنجالی

هفته پیش خبردار شدیم که نامه اعتراض‌آمیز تشکل‌های خصوصی گردشگری به رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری که همچنان بی‌جواب مانده است، با برگزاری محفل‌های غیررسمی معاونت گردشگری با مخالفان نامه مزبور، منجر به گسترش تفرقه میان فعالان خصوصی صنعت راهبردی گردشگری در کشورمان شده است. به گزارش ایسنا، حدود یک ماه از انتشار نامه اعتراض‌آمیز تشکل‌های خصوصی گردشگری به مسعود سلطانی فر می‌گذرد، نامه‌ای که سیاست‌های معاونت گردشگری را مغایر با خواسته‌های روسای قوا اعلام می‌کند. بااین‌حال رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری هنوز پاسخ یا واکنشی برای آن نداشته است. محمدحسن کرمانی، رئیس هیئت‌مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و هوایی ایران با انتقاد به عملکرد معاونت گردشگری در برگزاری جلسه‌ای غیررسمی با حضور تعدادی از فعالان گردشگری، بدون حضور رؤسای تشکل‌های خصوصی به خبرنگار ایسنا گفت: ما دنبال غوغاسالاری نیستیم، بلکه دنبال حل مشکل هستیم و نه اتلاف وقت. از سازمان میراث فرهنگی انتظار داریم تا همواره از طریق معاونت گردشگری و روابط عمومی زحمتکش این نهاد دولتی، پاسخگوی نیازهای اطلاعاتی، تعاملات صنفی و تخصصی با عموم فعالان این عرصه در سال تعامل دولت و ملت شوند تا شاهد بروز چنین مشکلاتی در عرصه گردشگری کشورمان نشویم. به‌هرحال دولت باید در اقتصادی که به‌سمت خصوصی‌سازی و کاهش وابستگی بودجه سالانه کشور به دلارهای نفتی هست، از هر روشی برای تقویت بدنه خصوصی به‌خصوص در عرصه گردشگری استفاده کند.

نمایش «آب، آینه و اثر پیگمالیون» به صحنه می‌رود

هفته پیش خبر دار شدیم که نمایش«آب، آینه و اثر پیگمالیون» نوشته و کار امیر احمد قزوینی در سالن ارغنون به صحنه می‌رود. به گزارش روابط عمومی گروه، این نمایش بر اساس اسطوره «پیگمالیون»نوشته شده است از ۱۶ آبان ماه در سالن ارغنون به صحنه می‌رود. آیدین بهاری، آذین نظری، پوریا بشری مقدم بازیگران این نمایش‌اند. همچنین علی کج‌باف (تهیه کننده)، امیر احمد قزوینی (طراح صحنه)، علی کوزه گر (طراح نور)، نیما محبی (مدیر تولید)، سینا عدلی (عکاس)، زهرا طباطبایی (پوستر)، عماد سالکی (گرافیک و مهرانگیز قهرمانی (مشاور امور رسانه) دیگر عوامل اجرایی این اثرند. این نمایش در شانزدهمین جشنواره تئاتر دانشگاهی نامزد دریافت بهترین کارگردانی و بازیگری زن شده و تقدیر نویسندگی و تندیس بهترین پوستر را از آن خود کرد بود. نمایش «آب، آینه و اثر پیگمالیون» نوشته و کار امیر احمد قزوینی ۱۶ آبان تا ششم آذرماه ساعت ۱۷ در سالن ارغنون واقع در خیابان حافظ، نوفل لوشاتو، بعد چهارراه رازی، نرسیده به خیابان ولیعصر، کوچه زیبا، پلاک ۱ اجرا می‌شود. علاقه‌مندان می‌توانند جهت رزرو بلیط الکترونیکی این نمایش به سایت تیوال مراجعه کنند.

عاشقان گالری‌گردی و تئاتر بخوانند!

اگر عاشق گالری‌گردی در پاییز زیبای تهران هستید و آبان‌ماه را فرصتی برای تجدید دیدار با اهالی هنر و فرهنگ می دانید، پس از دعوت شما به بازدید از موزه‌های شهر خود در روزهای تعطیل با خانواده، توجه شما را به برنامه گالری‌ها و تئاترهای تهران جلب می‌کنیم.

گالری سوره، آل سقوط را برگزار می‌کند

از امروز، گالری سوره میزبان برگزاری آثار برتر فراخوان کارتون و کاریکاتور فاجعه منا هست که با عنوان آل سقوط، در این گالری برگزار می‌شود. اگر نزدیک خیابان سیمه تهران هستید، از شما دعوت می‌کنیم به برنامه‌های پاییزی گالری سوره بپیوندید. از این کارتون‌ها عکس بگیرید و در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید.

گالری سهراب با فرزام پیلارام آمد

استاد فرامرز پیلارام این روزها مهمان گالری سهراب هست. مرحوم پیلارام، نقاش و خوشنویس برجسته کشورمان هست که از پیش‌گامان مکتب سقاخانه‌ای نیز محسوب می‌شود و در شهریور ۱۳۶۲ دار فانی را وداع گفت. نمایشگاه آثار این هنرمند از ۱۵ آبان ماه به‌مدت دو هفته از ساعت ۱۶ تا ۲۰ در گالری «سهراب» به نشانی خیابان خرمشهر، خیابان شهید عربعلی، کوچه سوم، ضلع جنوب غربی میدان سوم نیلوفر، پلاک ۵، واحد ۱ میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.

نگارخانه نقش جهان با نقاشی های نوجوان ۱۶ ساله

نگارخانه نقش جهان از ۱۵ تا ۲۲ آبان ماه از ساعت ۱۶ تا ۲۰ ، میزبان ۳۰ تابلوی نقاشی در اندازه‌های مختلف از زهرا دفنوک هست که نوجوانی نقاش و خلاق به شمار می‌رود که در آثارش از تکنیک‌های آکریلیک، رنگ‌روغن و مداد رنگی استفاده می‌کند. علاقه‌مندان به نگارخانه نقش ‌جهان در نیاوران، میدان یاسر مراجعه کنند. گالری راه ابریشم ۲ گالری راه ابریشم این روزها، میزبان عکس‌های ابراهیم نوروزی هست که در سال ۲۰۱۳ میلادی، برنده بخش پرتره استیج world press photo شده بود. دو سنت سوگواری زنانه و مردانه در لرستان و کردستان، موضوع تصاویر آقای نوروزی هست که از ۱۵ تا ۲۵ آبان سال جاری در گالری راه ابریشم ۲ به نشانی تهران، بلوار کشاورز، روبه‌روی پارک لاله، بین وصال و قدس، ساختمان تکنو آجر، شماره ۲۱۰ میزبان علاقه‌مندان به هنر هست.

پردیس ملت هم امن هست و هم محفل گالری‌ها

هفته پیش خبرساز شده بود که سازه پردیس ملت امن نیست که البته تکذیب شد. اگر برای تماشای فیلم‌های اکران پاییزی راهی پردیس ملت هستید به‌خصوص سه‌شنبه‌های نیم‌بها، توصیه می‌کنیم سری به مجموعه عکس‌های رسول صفی زاده در نمایشگاهی با عنوان تهران در شب بزنید. این نمایشگاه از ۱۳ تا ۲۲ آبان ماه در پردیس ملت در خیابان ولی‌عصر تهران به نمایش عموم درمی‌آید.

گالری اثر با ۷۲ تن

تابلوهای نقاشی علیرضا آدم مکان در نمایشگاه اسرا گالری اثر تهران به نمایش گذاشته شده است. در این نمایشگاه، آثاری با رویکرد اجتماعی که می‌کوشد حرفش را از دریچه هنر و رنگ‌ با مخاطب در میان بگذارد و هیچ‌گاه محتوا را فدای فرم نمی‌کند. تکنیک آکریلیک و مداد و پاستل گچی روی بوم در مجموعه ۷۲ تن در آثار این هنرمند مشاهده می‌شود. نمایشگاه «اَسَر» از ۸ آبان تا ۱۰ آذرماه، یکشنبه تا پنجشنبه از ساعت ۱۱ تا ۲۰ و جمعه‌ها ۱۶ تا ۲۰ در گالری «اثر» به نشانی خیابان ایرانشهر، خیابان برفروشان، روبه‌روی خانه هنرمندان، شماره ۱۶ میزبان علاقه‌مندان به هنر است.

گالری اعتماد

نمایشگاه «مروری بر آثار محسن وزیری ‌مقدم» برگزار می‌شود. این نمایشگاه مروری بر کارهای این هنرمند پیشکسوت از سال ۱۳۳۷ تا ۱۳۹۴ است. همچنین در این نمایشگاه، تعدادی از مجسمه‌های برجسته و پردیس‌های این نقاش و مجسمه‌ساز مدرنیست به نمایش درخواهد آمد. نمایشگاه ۱۵ آبان ماه ساعت ۱۵ تا ۲۰ با حضور وزیری‌مقدم افتتاح می‌شود و تا ۱۰ آذر در گالری «اعتماد» واقع در خیابان باهنر (نیاوران)، بین خیابان جماران و پمپ‌بنزین نیاوران، نبش کوچه دل‌شاد، پلاک ۱۶۱ ادامه دارد. این گالری دوشنبه‌ها تعطیل است.

گالری آب/انبار

رضا عابدینی نمایشگاهی از آثار طراحی خط خود را در گالری «آب/انبار» به نمایش گذاشته است. عابدینی سال‌ها به بحث تایپوگرافی فارسی پرداخته است. او در سال ۲۰۰۶ جایزه فرهنگی بنیاد هلندی پرنس کلاوس را که هرسال با هدف توسعه فرهنگ به هنرمندان، متفکران و بنیادهای فرهنگی اعطا می‌شود، دریافت کرد. علاقه‌مندان می‌توانند تا ۵ آذرماه هرروز (به‌جز شنبه‌ها) برای دیدن این نمایشگاه به آدرس خیابان انقلاب، دروازه دولت، خیابان خاقانی، کوچه روشن منش، شماره‌ی ۲ از ساعت ۳ تا ۹ شب مراجعه کنند.

گالری شکوه

نمایشگاهی با عنوان و موضوع «خروس» برپا می‌شود. در این رویداد ١٩ هنرمند از سه نسل مختلف «خروس» را روایت می‌کنند که ارائه آن‌ها کنار هم بسیار تماشایی است. نمایشگاه خروس با ارائه آثار ١٩ هنرمند از جمله نورالدین زرین کلک، بهرام دبیری، قباد شیوا، سیاوش مظلومی پور، عطاالله ذی‌نوری، بهمن نیکو، محمدعلی ترقی‌جاه، محمد طباطبایی، لیلا ویسمه، آناهیتا درگاهی، آیدین قشلاقی، هومن بیات، حمید اندرز، محمد ترقی‌جاه، فرشید شیوا، شمس‌الدین غازی، حمیدرضا جهانی، احد وطنی و بهنوش فروتن برگزار خواهد شد. این نمایشگاه ۱۵ آبان ماه در گالری «شکوه» به نشانی بلوار اندرزگو، خیابان سلیمی شمالی، کوچه امیر نوری، پلاک ١٩، افتتاح می‌شود.

گالری محسن

«ایران بی‌عنوان» نام نمایشگاهی از عکس‌های گوهر دشتی است که از هشتم آبان‌ماه برگزار شده است. این نمایشگاه شامل ۱۵ عکس از تازه‌ترین پروژه گوهر دشتی در اندازه ۸۰ در ۱۲۰ سانتی‌متر است. تم اصلی این نمایشگاه آن‌چنان که از نام پروژه برمی‌آید، مهاجرت است. نمایشگاه «ایران بدون عنوان» تا ۲۰ آبان از ساعت ۴ تا ۱۰ شب در سالن «منفی یک» گالری «محسن» واقع در خیابان ظفر شرقی، کوچه ناجی، خیابان فرزان، خیابان نوربخش، بلوار مینای شرقی، پلاک ۴۲، برای بازدید عموم آزاد برپاست.

گالری «ای.جی»

نمایشگاه آثار عباس کوثری با عنوان «قرمزها و سبزها» برپا شده است. این نمایشگاه چیدمانی ترکیبی از عکس و ویدیو است که به مراسم آیینی و سنتی تعزیه در ماه محرم می‌پردازد. علاقه‌مندان برای بازدید از این آثار می‌توانند از نهم آبان تا چهارم آذرماه به گالری «ای.جی» واقع در تهران، خیابان ولیعصر،خیابان پسیان، شماره ۳ مراجعه کنند. ساعت بازدید از نمایشگاه از ساعت ۱۲ تا ۲۰ و پنجشنبه‌ها و جمعه‌ها از ساعت ۱۶ تا ساعت ۲۰ خواهد بود.

گالری سیحون

رضا میلانی مجموعه‌ای از آثارش را با موضوع کابوس‌ها و رویاهای یک درخت بی‌ثمر به‌نمایش گذاشته است. نمایشگاه «پنجمین داستان» شامل هشت عکس ۱۰۰*۱۵۰ سانتی‌متری و یک عکس ۱۰۰*۱۰۰ سانتی‌متری است که در ژانر «مستند اجتماعی» هستند و به‌صورت صحنه‌پردازی‌شده عکاسی شده‌اند. این عکس‌ها داستان درخت بی‌ثمری را روایت می‌کنند که همواره به بی‌فایده بودن خود فکر می‌کند. عکس‌ها نمودی از رویاها و کابوس‌های این درخت هستند. نمایشگاه این هنرمند هفتم آبان‌ماه در گالری سیحون افتتاح می‌شود و تا ۲۰ آبان‌ماه ادامه خواهد داشت.

خانه کاریکاتور ایران

خانه کاریکاتور ایران ۴۰ کاریکاتور از بهترین آثار کامبیز درمبخش را به‌نمایش گذاشته است. در این نمایشگاه که با عنوان «۴۰ سال، ۴۰ کاریکاتور» برگزار می‌شود، ۴۰ کاریکاتور از بهترین آثار این هنرمند به انتخاب خانه کاریکاتور به‌نمایش درآمده است. نمایشگاه «۴۰ سال، ۴۰ کاریکاتور» از ۶ تا ۱۸ آبان‌ماه از ساعت ۱۷ تا ۲۰ در خانه کاریکاتور ایران به نشانی خیابان شریعتی، تقاطع همت، خیابان گل‌نبی غربی، بعد از میدان شهید احمدی روشن (کتابی)، شماره ۴۴ میزبان علاقه‌مندان است.

خانه هنرمندان ایران

چهارمین دوسالانه «سرو نقره‌ای» از ششم آبان‌ماه در خانه هنرمندان ایران افتتاح شده است. تمام گالری‌های خانه هنرمندان برای نمایش آثار هفت بخش «سرو نقره‌ای» در نظر گرفته شده‌اند. چهارمین دوسالانه «سرو نقره‌ای» در هفت بخش شامل سرو آزاد (بخش آزاد)، سرو طبری (بخش نشانه و هویت بصری)، سرو مرو (بخش پوستر)، سرو شیراز (بخش جلد و صفحه‌آرایی نشریات)، سرو زربین (بخش گرافیک تجاری و بسته‌بندی)، سرو فری (بخش گرافیک متحرک) و سرو کشمر (بخش طراحی حروف فارسی) به ارائه آثار طراحان گرافیک می‌پردازد. آثار چهارمین دوسالانه «سرو نقره‌ای» به‌مدت ۱۰ روز در خانه هنرمندان ایران واقع در خیابان ایرانشهر در معرض دید علاقه‌مندان قرار دارد.

کافه‌گالری نیاوران و ایرانشهر

نمایشگاهی شامل منتخبی از پوسترهای عاشورایی برگزیده‌شده در جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های پنج سال گذشته افتتاح شده است. در نمایشگاه «پوسترهای عاشورایی» ۲۰ اثر از ۱۰ طراح جوان که اغلب آن‌ها زیر ۳۰ سال سن دارند، به‌نمایش گذاشته شده است. امیر اصغرزاده، محمد افشار، رضا بختیارفرد، زهرا پاشایی، مهدی جوادی‌نسب، مهدی حسینی، بهاره خباز، سمیرا سیاوشانی، علیرضا عسکری‌فر، محمدحسین مجیدپور و حمید وصفی هنرمندان شرکت‌کننده در این نمایشگاه هستند. نمایشگاه «پوسترهای عاشورایی» از ۲۹ مهرماه تا ۲۶ آبان‌ماه در دو گالری «نیاوران» و «ایرانشهر» میزبان علاقه‌مندان است.

موزه گرافیک ایران

نمایشگاه «با چشم‌های کودکی» شامل مجموعه‌ای از آثار تصویرگری و طراحی گرافیک کتاب کودک در موزه گرافیک ایران برپاست. این نمایشگاه بازنمایی آثار برجسته‌ی تصویرگری و طراحی کتاب کودک در ١٠٠ سال گذشته و روایتگر سیر تحول و تطور طراحی کتاب کودک از ورود فناوری چاپ و عکاسی تا ظهور طراحی گرافیک در ایران است. علاقه‌مندان می‌توانند برای دیدن این نمایشگاه تا پایان دی‌ماه ۹۴ به موزه گرافیک ایران به نشانی بزرگراه شهید بابایی، خیابان استخر، بلوار استقلال، خیابان توحید شمالی، پارک پلیس مراجعه کنند.

موزه هنرهای زیبای سعدآباد

به‌مناسبت فرا رسیدن ایام سوگواری ماه محرم، نمایشگاهی از نقاشی‌های رنگ روغن با مضمون مذهبی و عاشورا از ۲۵ مهرماه در موزه‌ی هنرهای زیبا سعدآباد برپا شده است. در نمایشگاه «پرده‌های ماتم» ۱۹ پرده نقاشی قهوه‌خانه‌ای اثر نقاشان نامدار معاصر حسین قوللر آغاسی، محمد مدبر، امیرحسین قائم مقامی و میرزا مهدی نقاش شیرازی با تکنیک رنگ روغن روی بوم و با موضوع عاشورایی در طبقه‌ی همکف موزه‌ی هنرهای زیبا به‌نمایش گذاشته شده است. این نمایشگاه تا ۲۱ آذرماه برپاست و علاقه‌مندان به هنر نقاشی قهوه‌خانه‌ای می‌توانند در روزهای یادشده از ساعت ۹ تا ۱۷:۳۰ از این نمایشگاه در موزه‌ی هنرهای زیبا در مجموعه فرهنگی - تاریخی سعدآباد دیدن کنند.

نگارخانه لاله

نمایشگاهی گروهی از آثار عکاسان با عنوان «عین عاشورا» برگزار شده است. این نمایشگاه دربرگیرنده‌ی ۷۲ قطعه عکس از لحظه‌های ناب و روضه‌های تصویری است که با مشارکت بیش از ۶۰ عکاس از مضامین حماسی، عرفانی و عاطفی سوگواران حضرت امام حسین (ع) و یارانش در مناسبت‌هایی مانند تاسوعا، عاشورا و اربعین حسینی ثبت و ارائه شده‌اند. نمایشگاه گروهی عکس «عین عاشورا» از ۲۲ مهر تا ۲۰ آبان‌ماه، هرروز به‌جز ایام تعطیل از ساعت ۹ تا ۱۳ و ۱۵ تا ۱۹ در نگارخانه «لاله» به نشانی ضلع شمالی بوستان لاله در خیابان فاطمی میزبان علاقه‌مندان است. همچنین بخش دوم این نمایشگاه که منتخبی از آثار برتر عکاسان استان‌های کشور است، از ۲۵ مهرماه در نگارخانه «مریم» به نشانی خیابان کریمخان زند، خیابان استاد نجات‌اللهی شمالی، بوستان حضرت مریم(س) برپا شده است. مجموعه اخبار هفته‌نامه کجاروبه پایان رسید. هفته‌نامه از کلیه علاقه‌مندان به دنیای گردشگری ایران در تهران و سایر شهرها و روستاهای کشور می‌خواهد تا اخبار، تصاویر و گزارش‌ها خود را از رخدادهای گردشگری محل اقامت خود برای انتشار و اطلاع‌رسانی دراختیار پرتال کجارو قرار داده‌اند. هفته‌های خوشی را برای دنیای گردشگری ایران آرزو می‌کنیم. همواره ما را از نقطه نظرات و پیشنهادها خود آگاه کنید. تهیه شده در کجارو

مطالب مرتبط:

دیدگاه