۵ مسیر کوهنوردی خطرناک دنیا

هانیه احمدی
هانیه احمدی یکشنبه، ۲۶ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۲۱:۳۰
۵ مسیر کوهنوردی خطرناک دنیا
مناظر فراموش نشدنی، یخچال‌های طبیعی درخشان ، کولاک‌های شدید و ترشح آدرنالین!!! همه‌ی اینها چیزهایی هستند که شما را به یاد ورزش پر هیجان کوهنوردی و علل جذب کوهنوردان می‌اندازد، و  دلایلی که باعث میگردد گاهی اشتیاق و هوس انجام کارهایی را داشته باشند که خیلی دلایل عقلانی برای آن وجود ندارد. و سپس زندگیشان را به خطر بیاندازند تا به آن قله‌های رام نشدنی برسند. با توجه به آمار حوادث ، سایتی به نام Matador Trips، پنج قله‌ی مرگبار در دنیا را شناسایی کرده است که ما در این مقاله به شما معرفی خواهیم کرد .پس با کجارو همراه باشید:

کوه Eiger ، سوییس ۳۹۷۰ مترNorth_face

گذشته از اینکه بلندترین قله‌ی این کوه بیش از ۴ متر ارتفاع ندارد و تمامی ۴ رقیب آن قله‌هایی با ارتفاع دوبرابر هستند، اما این کوه خصوصیاتی دارد که باعث می‌شود در این لیست قرار بگیرد. دلیل این انتخاب قسمت شمالی این کوه است، که عملا تا پایین قائم و راست است. این سراشیبی تند از ۱۰۰ متر پایین‌تر از قله شروع می‌شود و در حدود دو کیلومتر است. برای مدت‌های مدیدی است که هیچ کس موفق به غلبه بر این بخش کوه نشده است. کم و بیش تلاش‌های جدی برای دستیابی به این مهم در سال ۱۹۳۵ انجام شد، اما اولین اقدام موفقیت آمیز در سال ۱۹۳۸ صورت گرفت. پیش از آن تمامی سفرهایی که به این نقطه صورت می‌گرفت با مرگ شرکت گنندگان خاتمه می‌یافت. نخستیم فاتحان این قله A. Chakmayera و L. Fierga آلمانی و F. Kasparecka و G. Harrera اتریشی بودند که جایزه‌ای را نیز از هیتلر دریافت کردند. در کنار این کوه یک خط راه آهن به نام Jungfrau ساخته شده است، که این خط از مرکز تفریحی اسکی Kleine-Scheideg g تا کوه Eiger و Mench در یونگفراویوخ ( Jungfraujoch ) ادامه دارد. قطعا هرچه دراین مسیر بالا و بالاتر بروید مناظر تحسین برانگیزتری را شاهد خواهید بود. اخرین ایستگاه این قطار در کوه Jungfraujoch با ارتفاع ۳۴۵۴ متر واقع شده است که بلندترین ایستگاه اروپا نیز محسوب می‌شود . نام این ایستگاه The roof of the world ( سقف جهان ) است.

کوه کانگچنجونگا (Kanchenjunga )، نپال، هند ۸۵۸۶ متر

سومین قله‌ی مرتفع جهانroutemap109

با اینکه آمار مرگ و میر در طی کوهنوردی در دنیا کاهش یافته است، اما این مسئله در مورد کوه Kanchenjunga صدق نمی‌کند. در طی چند سال گذشته درصد این مرگ‌های تراژیک ۲۲ درصد رشد داشته و هیچ نشانی از کاهش این آمار دیده نمی‌شود. این کوه دارای ۵ قله است، که به "پنج گنجینه‌ی برفی " شهرت دارند و بلندی تمام آنها از ۸ کیلومتر بیشتر است. مردم نپال ادعا می‌کنند که بالا رفتن از این کوه برای زنان مشکل‌تر است، زیرا کوه کانگچنجونگا(Kanchenjunga ) یک زن است که دوست دارد همه‌ی چیزهای اطراف خود را با زیباییش تحت تاثیر قرار دهد و تحمل هیچ رقیبی را در قلمرو خود ندارد. اولین کسانی که موفق به فتح قله‌ی این کوه شدند دو انگلیسی به نام‌های George Brand و Joe Brown بودند که در سال ۱۹۵۵ یعنی ۵۰ سال پس از اولین اقدام برای فتح این کوه (۱۹۰۵) به این مهم دست یافتند. مهمترین خطری که در طی کوهنوردی در این منطقه با آن مواجه می‌شوند بهمن‌های زیاد وشرایط آب و هوای نامطلوب است.

کوه نانگا پاربات( Nanga Parbat )، پاکستان ۸۱۲۶ متر

نهمین قله مرتفع جهانNanga_Parbat_18

اولین تلاش برای فتح قله‌ی کوه Nanga Parbat در سال ۱۸۹۵ صورت گرفت، اما کوهنوردان ۵۸ سال پس از این تاریخ موفق به دست یابی به قله شدند، و تنها یکی از کوهنوردان به این موفقیت دست یافت در حالی که دومین شرکت کننده از این هیئت اعزامی از ارتفاع ۷۳۰۰ متری بازگشت و دیگر ادامه نداد. این قله از لحاظ شرایط و پیچیدگی‌های بالارفتن از آن در رقابت با قله‌ی Chogori است که به عنوان سخت‌ترین قله در زمینه‌ی کوهنوردی از آن یاد می‌شود.پاربات دارای ۳ جبهه پهناور است که معروفترین آنها جبهه راپل ( Roupal ) نام دارد که با ۴.۵ کیلومتر ارتفاع ، مرتفعترین جبهه‌ی صخره ای در دنیا است. با توجه به دشواری‌هایی که برای بالا رفتن از دیوار Roupal وجود دارد و تعداد کسانی که جان خود را در این مکان از دست می‌دهند اینجا را با نام "آدم خوار" یا "کوهستان قاتل "صدا می‌زنند.

کوه (Chogori(K2، پاکستان /چین ۸۶۱۱ متر

دومین قله مرتفع جهانIMG_0240

این قله که پس از قله‌ی Jomolungma ، دومین قله‌ی بلند دنیا محسوب می‌شود، در زمینه کوهنوردی اولین قله‌ای است که بالا رفتن از آن بسیار مشکل است. این کوه در مرز چین قرار دارد و توسط قلل نسبتا بلند احاطه شده است که بالا رفتن از آنها به دلیل توده‌های یخ بسیار دشوار است. در کنار این عامل ، کوهنوردانی که قصد فتح آن را دارند در معرض خطر بهمن نیز قرار دارند. آمار مرگ و میر در اینجا بسیار بالاست: یک چهارم از کسانی برای فتح این قله اشتیاق دارند قبل از رسیدن به نتیجه‌ی دلخواهشان که در ارتفاع ۸۶۱۱ متری واقع شده است، فوت می‌کنند. در کل ۱۶۰ نفر موفق به فتح این کوه شده‌اند که ۵ نفر از آنها روسی هستند.

کوه آناپورنا(Annapurna )، نپال ۸۰۹۱ متر

دهمین قله مرتفع جهانannapurna-nepal

تنها ۱۳۰نفر موفق شده‌اند از این کوه خطرناک که به نام الهه‌ی باروری " goddess of fertility " شناخته می‌شود بالا بروند. آمار مرگ و میر در میان کوهنوردان در اینجا به ۴۰ درصد می‌رسد. این قله اولین قله‌ی ۸هزار متری در دنیا است که توسط انسان فتح شده است، و دو کوهنورد فرانسوی به نام‌های Moris Ertsog و Lui Lachenal در ۳ جون ۱۹۵۰ موفق به این امر شدند. مهمترین مشکل کوهنوردان دراین مکان بهمن‌های مکرر و شرایط آب و هوایی غیر قابل پیش بینی است. در سال ۱۹۹۷ بود که در این مکان کوهنورد مشهور آناتولی بوکریف(Anatoli Bukreev ) که ۱۱تا از ۱۴ قله‌ی ۸ هزار متری که درکره‌ی زمین یافت می شود را فتح کرده بود، فوت کرد. منبع:travelvivi  

مطالب مرتبط:

دیدگاه