۹ کار مهمی که در سفر به ایروان باید انجام دهید

حمید حسن‌زاده
حمید حسن‌زاده جمعه، ۱۸ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۰۰
۹ کار مهمی که در سفر به ایروان باید انجام دهید

ایروان، پایتخت زیبای ارمنستان، آن‌چنان مملو است از مراکز تاریخی، فرهنگی و مذهبی که برنامه‌‌‌ریزی برای سفری چند روزه را با دشواری‌هایی روبه‌رو می‌کند. 

کسل شدن برای گردشگران شهر ایروان، که پایتخت کشوری (ارمنستان) با فرهنگ غنی و تاریخی پر فراز و فرود است، غیرممکن به نظر می‌آید. فعالیت‌هایی که در این فضای کوچک جغرافیایی متمرکز شده آن‌چنان گوناگون است که برنامه ریختن برای روزهای اقامت کاملا گیج‌کننده می‌کند.

برای کمک به برنامه‌ریزی سفر به ارمنستان و ایروان، لیستی شامل ۹ دیدنی و فعالیت مهم (فرهنگی، تاریخی و مربوط به غذا) تهیه کرده‌ایم که تجربه‌اش برای گردشگران ایروان ضروری است.

سالن اپرا و تئاتر ایروان

سالن اپرا و تئاتر ایروان

از سال ۱۹۳۳ (زمان حکمرانی جماهیر شوروی) که درهای این سالن به روی بازدیدکنندگان گشوده شد، این مکان یکی از نمادهای اصلی فرهنگی ارمنستان محسوب می‌شود. برخی از بزرگ‌ترین اپراها، ارکسترها و باله‌های ارمنی و روسی (مانند دریاچه قو اثر چایکوفسکی و گایانه اثر خاچاتوریان) در این محل به روی صحنه رفته‌اند. «انوش» اثر آرمن تیگرانیان شاید یکی از مشهورترین اپراهایی باشد که در این سالن برای اولین بار اجرا شد.

  • آدرس: ارمنستان، ایروان، خیابان تومانیان، پلاک ۵۴
  • تلفن : ۵۳۳۹۱ ۱۰ ۳۴۷+

چیتزرناکابرد (Tsitsernakaberd): موزه‌ی نسل‌کشی ارامنه

چیتزرناکابرد: موزه‌ی نسل‌کشی ارامنه

دیدن این موزه که برای گرامیداشت قربانیان نسل‌کشی بنا شده، برای مسافران ایروان یک ضرورت است. در مرکز این یادبود آتشی جاودانه شعله می‌کشد که از زمان مراسم افتتاح موزه به بعد در حال سوختن است. بازدیدکنندگان برای ادای احترام به قربانیان حادثه معمولا شاخه گلی در پیرامون این شعله قرار می‌دهند.

چیتزرناکابرد نماد استقامت و پایداری مردم ارمنستان است و شور احساسی این محل هر گردشگری با هر پیش‌زمینه‌ی فرهنگی را فرا می‌گیرد.

به‌منظور مطلع شدن از جزئیات این نسل‌کشی توصیه می‌شود از موزه‌ دیدن کنید.

  • آدرس: ارمنستان، ایروان، مجموعه یادبود چیتزرناکابرد
  • تلفن: ۳۹۰۹۸۱ ۱۰ ۳۴۷+

فروشگاه Grand Candy Ponchikanots

شیرینی ارمنی پونچیک

علاقه‌مندان به شیرینی نباید از چشیدن طعم تاریخی پونچیک (Ponchik) که به دونات توپر شباهت دارد غافل شوند. در گذشته این مغازه تنها تحت عنوان «پونچیکانوتس» یا «خانه پونچیک» شناخته می‌شده، محلی که مشتریان به شوق شیرینی گرم همراه با شکلات داغ وارد آن می‌شدند.

پس از آن که گرند کندی مالکیت آنجا را کسب کرد و علاوه بر پونچیک، شکلات هم به محصولات افزوده شد.

  • آدرس: ارمنستان، ایروان، خیابان ماشتوتس، پلاک ۵۴
  • تلفن: ۵۶۵۶۸۶ ۱۰ ۳۷۴+

گورستان یرابلور (Yerablur)

گورستان یرابلور (Yerablur)

نبرد ارمنستان با آذربایجان در نواحی ناگورنو-کاراباخ و آرتساخ از زمان فروپاشی شوروی پیامدهای ناگواری به‌دنبال خود داشته است. گورستان یرابلور در حومه ایروان به‌صورت ویژه برای بزرگداشت قهرمانان جنگ و تلاش‌های دلیرانه‌ی آن‌ها بنا شده است.

در میان مدفون شدگان، اشخاصی مانند گارو کاهکجیان و وازگن سارکسیان آرمیده‌اند که جزو چهره‌های مهم وطن‌پرست ارمنستان به حساب می‌آیند.

روز یکشنبه در کلیسای محل می‌توانید سرویس ارتدکس ارمنی سنتی را از نزدیک مشاهده کنید.

  • آدرس: ارمنستان، ایروان، تا او گلوری

سردارآباد

سردار آباد ایروان

این بنای یادبود بیانگر بقای ملتی است که استقلالش در طی سالیان با تهدیدهای گوناگونی روبه‌رو شده است. این بنا برای گرامیداشت قهرمانان جنگ سردارآباد ساخته شده، جنگی که آخرین فرصت ارمنستان برای بازپس‌گیری خود مختاری خود از سلطه ترکیه در ماه می سال ۱۹۱۸ بود.

شرایط جنگی کاملا به ضرر ارمنستان بود: تعداد سربازان نسبت به دشمن بسیار کمتر بود و غالب آن‌ها هیچ آموزش نظامی ویژه‌ای ندیده بودند.

از این یادمان حتما دیدن کنید و شکوه بنا را به نظاره بنشینید، بنایی که با سنگ قرمز خاص ارمنستان ساخته شده است. برای اطلاعات بیشتر دراین‌باره می‌توانید گشتی در موزه بزنید.

  • آدرس: ارمنستان، آرماویر، روستای آراقس
  • تلفن: ۶۸۳۷۳ ۲۳۷+

بازار ورنیساژ (Vernissage)

بازار ورنیساژ

احتمال دارد در طول اقامتتان در ایروان بخواهید برای دوستانتان تحفه‌ای از شگفتی‌هایی را که دیده‌اید به یادگار ببرید. برای این هدف این بازار قطعا گزینه‌ای فوق‌العاده است.

دستفروشان در این بازار کالاهای دست‌سازی مانند فرش دست‌باف، کیف دست‌ساز، جواهرات، البسه، لوازم آشپزخانه و اسباب‌بازی را به مشتریان عرضه می‌کنند. مصنوعات باستانی و برخی محصولات فصلی نیز در این محل به فروش می‌رسند.

  • آدرس: ارمنستان، ایروان، خیابان آرام و خیابان هانراپتوتیان

مام ارمنستان

مادر ارمنستان

این مجسمه بر فراز ایروان افراشته شده و گویی مادری در حال مراقبت از فرزندش است. مام یا مادر ارمنستان که به سال ۱۹۶۷ ساخته شده است، در آن زمان با مجسمه استالین جایگزین شده و در پارک ویکتوری (Victory Park) قرار گرفته است.

اگر کمی دقیق‌تر بنگرید بقایای به جا مانده از حکومت شوروی مانند نماد داس و چکش را در پایه مجسمه مشاهده خواهید کرد. از موزه‌ی درون مجسمه در صورت امکان بازدید کنید تا درباره قهرمانان تاریخ ارمنستان اطلاعاتی کسب کنید، به‌ویژه درباره‌ی جنگاورانی که در نبرد ناگورنو-کاراباخ شرکت داشتند.

  • آدرس: ارمنستان، ایروان، کاناکار زیتون
  • تلفن: ۲۰۱۴۰۰ ۱۰ ۳۴۷+

راه‌پله و موزه‌ی کاسکاد

مجموعه کاسکاد

این راه‌پله عظیم مانند نگینی در میان شگفتی‌های ایروان می‌درخشد. کاسکاد مجموعه‌ای باشکوه از پله‌ها است که در مسیرش تراس‌های متعددی تعبیه شده است. این محل مملو است از مجسمه‌ها و یادبودهای هنرمندانه که در میان گل و بوته‌های سرسبز محاصره شده‌اند. تعدادی از بهترین کافه‌ها و رستوران‌های ایروان نیز در این محل آماده پذیرایی از مشتریان هستند.

برای دیدن منظره‌ی شهر و تماشای کوه آرارات از پله‌ها بالا بروید یا می‌توانید در عوض از مرکز‌ هنرهای کافسجین در داخل راه‌پله بازدید کنید. حضور همیشگی هنرمندان و مردم بومی فضایی پرجنب‌وجوش و زنده را ایجاد می‌کند.

  • آدرس: ارمنستان، ایروان، خیابان تامانیان، پلاک ۱۰
  • تلفن: ۶۲ ۷۲ ۵۶ ۱۰ ۳۴۷+

ماتناداران (Matenadaran)

ماتناداران ایروان

بازدید از این ساختمان -که همچنین تحت عنوان «موسسه نسخ خطی کهن مسروپ ماشتوتس» شناخته می‌شود- برای علاقه‌مندان ادبیات، هنر، فلسفه و تاریخ ضرورت دارد. بیرون ماتنداران مجسمه مسروپ ماشتوتس (Mesrop Mashtots)، مبدع الفبای ارمنی، بنا شده است.

در داخل ساختمان برخی از قدیمی‌ترین متون تاریخ در معرض بازدید گردشگران قرار گرفته است. مع‌هذا توصیه می‌شود که همراه با تور از محل دیدن کنید زیرا قسمت زیادی از آثار ممکن است برای افرادی که به‌خوبی با تاریخ باستان و قرون وسطی آشنا نیستند نیازمند توضیح باشد.

  •  آدرس: ارمنستان، ایروان، خیابان ماشتوتس – پلاک ۵۳
  • تلفن: ۵۶۲۵۷۸ ۱۰ ۳۴۷+

مطالب مرتبط:

دیدگاه