نکاتی که باید پیش از سفر به ایروان بدانیم

امیرعلی محمودی
امیرعلی محمودی یکشنبه، ۲۵ فروردین ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۰۰
نکاتی که باید پیش از سفر به ایروان بدانیم

ایروان، پایتخت ارمنستان و از جمله شهرهای دیدنی این کشور است. پیش از رفتن به هر شهر یا کشوری، بهتر است با نکات و قوانین آنجا آشنا باشیم تا تجربه‌ای بهتر از سفر خود داشته باشیم.

صنعت گردشگری ارمنستان با وجود بهبود خدمات گوناگون، وضعیت حمل‌ونقل بهتر، غذاهای لذیذ و رستوران‌های شیک، کمک شایانی به چرخه‌ی اقتصادی این کشور کرده است. آیا شما هم برای سفر به اولین کشور مسیحی جهان و پایتخت آن یعنی ایروان آماده هستید؟ 

ایروان پایتخت ارمنستان و نیز یکی از قدیمی‌ترین شهرهای دنیا است که قدمتش به ۷۸۲ سال پیش از میلاد مسیح باز‌می‌گردد. با این حال، ایروان به‌طور شگفت‌انگیزی با حفظ پیشینه‌ی باستانی خود، ظاهری بسیار متفاوت و مدرن دارد.

روادید

ایروان

اولین کاری که باید پیش از سفر به ایروان انجام دهید، اخذ روادید است. گرفتن روادید ارمنستان کار دشواری نیست؛ چراکه دولت این کشور تمامی امور مربوط تهیه‌ی آن را به حالت آنلاین و اینترنتی در آورده است. بعد از اینکه مدارک خود را تهیه کردید، باید به این فکر کنید که از کجا شروع کرده و در ایروان چه کار کنید. اهمیتی ندارد که تنها به ایروان می‌روید یا به‌صورت گروهی؛‌ آژانس‌های مسافرتی گوناگونی وجود دارند که می‌توانید از طریق آن‌ها، کارهای مسافرتی خود را مدیریت کنید.

حمل و نقل

ایروان

فرودگاه ایروان حدودا ۱۴ کیلومتر از مرکز شهر فاصله دارد و شما می‌توانید به‌سادگی تاکسی گرفته و به شهر برسید. اما به یاد داشته باشید که پیش از سوار شدن به تاکسی، حتما میزان کرایه‌ي آن را از راننده جویا شوید، زیرا در ایروان نیز مانند دیگر شهرهای جهان ممکن است سرتان کلاه بگذارند. کرایه‌ی تاکسی در این شهر گران نیست؛ کرایه‌ی هر یک کیلومتر، ۱۰۰ تا ۱۲۰ درام ارمنستان است.

با پرداخت ۱۰۰ درام می‌توانید با اتوبوس شهری به گشت‌وگذار بپردازید که بسیار مقرون به‌صرفه است. متروی ایروان نیز ارزان قیمت است اما نمی‌توانید با آن به تمامی نقاط شهر بروید. یکی دیگر از نکات جالب‌توجه اتوبوس‌های ایروان این است که تمامی آن‌ها از اینترنت وای‌فای برخوردار هستند. در واقع، ایروان نیاز امروزی به متصل بودن به شبکه‌های اجتماعی را به‌خوبی درک کرده است. نکته‌ای که بسیار تحسین‌برانگیز است، تعداد اتصالات اینترنت رایگان در سطح شهر است که تقریبا در بیشتر رستوران‌ها و کافه‌ها نیز وجود دارد.

فرهنگ

ایروان

جای تعجب دارد که کشوری مانند ارمنستان که محصور در کوه‌های قفقاز و کشورهای شرقی است، چگونه توانسته حال‌وهوا و فرهنگی اروپایی داشته باشد. پوشش ارمنستانی‌ها عمدتا معمولی و بسته است اما به‌طور کلی چیزی مابین شرق و غرب است. با این حال بهتر است پیش از بازدید از صومعه‌ها، کلیساها و اماکن مذهبی ایروان، لباس پوشیده‌تری داشته باشید تا حرمت آن‌ها حفظ شود. البته مردم ارمنستان عمدتا میهمان‌نواز هستند و مشکل خاصی در این مکان نخواهید داشت.

زبان

ایروان

اگر به کشوری دور از خانه سفر می‌کنید، همواره سعی کنید کمی درمورد زبان آن منطقه اطلاعات کسب کنید. اگر می‌خواهید پیش از رفتن به ارمنستان، زبان این کشور را کمی بالاتر از حد معمولی یاد بگیرید، بایستی برای تشکر کردن عبارت « shnorhakalutyun» را بگویید اما در غیر این صورت، «مرسی» نیز کفایت خواهد کرد. مردم این کشور تا حدود کمی با زبان انگلیسی آشنا هستند. بنابراین می‌توانید نیازهای ابتدایی خود را به‌سادگی رفع کنید. البته به‌دلیل بالا بودن تعداد گردشگران ایرانی در ایروان، مردم این شهر تا میزان کمی قادر به فارسی صحبت کردن نیز هستند.

خودروی لادا

ایروان

اگر به ایروان بیایید، اولین چیزی که نظرتان را جلب خواهد کرد، فراوانی خودروی لادا نیوای سفید رنگ است. این خودرو، وسیله‌ای نمادین برای ارمنی‌ها محسوب می‌شود که تقریبا هرروز در خیابان‌های ایروان رفت‌وآمد می‌کنند. از آنجایی که لادا نیوا، یک خودروی صحرایی یا به اصطلاح آفرود است، رانندگی با آن در حومه‌ی کوهستانی ایروان بسیار کارآمد و نیز لذت‌بخش است. عشق مردم ارمنستان به لادا در زمان شوروی شروع شد که در آن موقع، لادا اولین خودروی شاسی‌بلند کشور محسوب می‌شد. بنابراین اگر شما هم در ایروان قصد کرایه‌ی خودرو دارید، می‌توانید یک لادا انتخاب کنید که قیمت مناسبی نیز دارد.

اقامت

ایروان

با رشد صنعت گردشگری در ارمنستان به‌ویژه ایروان، هتل‌ها و اقامتگاه‌های جدیدی در این شهر احداث شده‌اند. قیمت این هتل‌ها بسته به محل آن و نیز فصول سال از ۶۰ تا ۵۰۰ دلار برای هر شب، متفاوت است. هتل‌های ۵ ستاره‌ای در ایروان وجود دارند که امکانات بسیار عالی و مدرنی در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهند. از جمله هتل‌های ۵ ستاره‌ی این شهر می‌توان به Golden Palace، Marriott Armenia، Golden Tulip، Royal Palace و Latar اشاره کرد. هتل‌های سه و چهار ستاره‌ی خوب و معروفی در ایروان وجود دارند که عبارت هستند از Tufenkyan، Ani Plaza، Ararat و Erebuni. اگر نمی‌خواهید هزینه‌ی زیادی برای هتل بپردازید، می‌توانید به یک مهمان‌سرا بروید. در مهمانسراهای ایروان، معمولا حمام‌ها و آشپزخانه‌ها به‌صورت اشتراکی هستند. هتل‌های ایروان در رتبه‌بندی‌های بین‌المللی از جایگاه بسیار خوبی برخوردار هستند. اما اگر می‌خواهید احساس خانه‌ی خود را داشته باشید، می‌توانید در ایروان یک آپارتمان اجاره کنید. این روزها، آژانس‌های مسافرتی تقریبا تمامی کارها را از هماهنگی سفر گرفته تا رزرو هتل و آپارتمان برای گردشگران انجام می‌دهند. اجاره‌ی خودروی شخصی در ایروان بسیار آسان است. برای این منظور بایستی حداقل ۲۱ سال سن، گواهینامه‌ی رانندگی بین‌المللی، گذرنامه و یک سال سابقه‌ی رانندگی داشته باشید. در ایروان همچنین می‌توانید با دوچرخه‌های کرایه‌ای که هتل‌ها در اختیارتان می‌گذارند نیز در شهر به گشت‌وگذار بروید.

مطالب مرتبط:

منبع triprules

دیدگاه