با بدترین کشورها برای کودکان کار آشنا شوید (قسمت اول)

امیرعلی محمودی
امیرعلی محمودی پنجشنبه، ۱۱ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۹:۳۰
با بدترین کشورها برای کودکان کار آشنا شوید (قسمت اول)

طبق اطلاعاتی که از سازمان مپل‌کرافت بریتانیا (Maplecroft) منتشر شده، کشورهایی را برایتان معرفی خواهیم کرد که کودکان کار، بدترین شرایط موجود را در آن‌ها سپری می‌کنند. در ادامه با کجارو همراه باشید.

علی‌رغم چندین قرن تلاش برای رهایی کودکان از محیط‌های کاری طاقت‌فرسا در بیشتر کشورهای توسعه یافته، متأسفانه هنوز هم شاهد این پدیده‌ی زشت و دردناک هستیم. در بسیاری از کشورهای کنونی، کودکان مجبور به کار در صنایع چوب‌بری، کار در معدن، بهره‌کشی از طریق تکدی‌گری، خدمتکاری در خانه‌ها و حتی سوء استفاده‌های جنسی می‌شوند.

به منظور این که با بدترین کشورها برای سوء استفاده و بهره‌کشی از کودکان آشنا شویم، سازمان مپل‌کرافت شاخصی دقیق از وضعیت کودکان کار در کشورهای مختلف جهان تهیه کرده است. همانطور که در ادامه مشاهده خواهید کرد، وحشتناک‌ترین کشورها برای کودکان کار در آفریقا و نیز نواحی جنوبی و غربی آسیا واقع شده‌اند.

نیجریه

کودکان کار

نیجریه، کشوری آفریقایی است که در خلیج گینه واقع شده است. از آنجایی که فقر سرتاسر نیجریه را فرا گرفته، موارد بسیار زیادی از کودکان کار را در این کشور مشاهده می‌کنیم. طبق اطلاعاتی که از «سازمان بین‌المللی کار» منتشر شده، بیش از ۱۵ میلیون کودک زیر ۱۴ سال در نیجریه جزو کودکان کار هستند.

در این کشور، دخترها زودتر از پسرها وارد عرصه‌ی کاری می‌شوند و معمولا به عنوان خدمتکار خانه مورد استفاده قرار می‌گیرند. هر دو گروه پسرها و دخترهای نیجریه‌ای در اموری نظیر کار در مزارع کشاورزی، گدایی و تکدی‌گری در خیابان، کار در معدن و ساختمان‌ها، کار در کفاشی، کار در کارواش‌ها و مراکز تعمیر خودرو و بسیاری دیگر از مشاغل که مناسب سن آن‌ها نیست، فعالیت می‌کنند.

در نیجریه، کودکان کار نقش به‌سزایی در کسب درآمد و نیز امرار معاش خانواده‌ی خود ایفا می‌کنند. بسیاری از این کودکان از مدرسه رفتن باز می‌مانند، برخی اخراج می‌شوند و بسیاری از آنان نیز در پی بهره‌کشی و سوء تغذیه، با مشکلات عدیده‌ی دیگری رو به‌رو می‌شوند.

بوروندی

کودکان کار

بوروندی، کشوری محصور در خشکی در شرق آفریقا است که ۶۸ درصد از جمعیت آن زیر خط فقر زندگی می‌کنند. این موضوع تأثیر زیادی بر افزایش تعداد کودکان کار در بوروندی داشته است. تقریبا از هر ۵ کودک اهل بوروندی، یک کودک در زمره‌ی کودکان کار قرار دارد. این کودکان عمدتا در کارهای خانه (خدمتکاری)، کار در مزارع کشاورزی خصوصی، نیروگاه‌های صنعتی و دیگر مشاغل مربوطه فعالیت می‌کنند.

علی‌رغم این که تحصیل تا سن ۱۲ سالگی در بوروندی رایگان است، اما تنها ۷۱ درصد از کودکان ساکن این کشور موفق به درس خواندن در مدارس می‌شوند. بوروندی همچنین درگیر منازعات و جنگ‌های داخلی است که کل کشور را فرا گرفته است. به همین دلیل، بسیاری از کودکان مجبور به شرکت در جنگ به عنوان سرباز می‌شوند که در صورت عدم پذیرش، بایستی به زندان بروند.

وقوع جنگ و نیز شیوع بیماری‌های مختلف در بوروندی، موجب شده تا بسیاری از کودکان این کشور یتیم شده و برای زنده ماندن، مجبور به کار در محیط‌های ناسالم و شرایط سخت شوند.

یمن

کودکان کار

طبق اطلاعاتی که در سال ۲۰۱۴ از «وزارت کار آمریکا» منتشر شد، حدودا ۸۳۴٫۸۶۶ کودک یمنی بین سنین ۵ الی ۱۴ سال جزو کودکان کار این کشور محسوب می‌شوند. تقریبا ۷۰ درصد از این کودکان، عمدتا در کارهایی مانند کشاورزی، دامداری، شکار و ماهیگیری مشغول به فعالیت هستند.

از دیگر مشاغلی که کودکان کار یمن در حال انجام آن هستند، می‌توان به تکدی‌گری در خیابان، دستفروشی، کار در رستوران، کار در صنایعی مانند معدن‌داری، ساخت و ساز و کارخانه‌های خودروسازی اشاره کرد.

کودکان یمنی همچنین به عنوان سربازان جنگی در درگیری‌های مسلحانه به کار گرفته شده و برخی از دختران نیز قربانی تجارت قاچاق انسان و سوء استفاده‌های جنسی می‌شوند.

زیمباوه

کودکان کار

به کارگیری کودکان در زیمباوه در بخش‌های گوناگونی مانند کار در مزارع کشاورزی، کار در صنایع مختلف و ارائه‌ی خدمات، بسیار گسترده و فراگیر است. تقریبا ۹۶ درصد از کودکان اهل زیمباوه، در مزارع کشت چای، نیشکر، پنبه و نیز صنایع چوب‌بری و ماهیگیری مشغول به کار هستند.

کار در معدن، دستفروشی، تکدی‌گری در خیابان و خدمتکاری در خانه‌ها نیز از جمله دیگر مشاغل مرتبط با کودکان کار زیمباوه است. تعداد بسیاری زیادی از کودکان یتیم این کشور برای ادامه‌ی بقا و زنده ماندن مجبور به کار کردن در شرایط سخت هستند. کودکانی که در زیمباوه متولند می‌شوند، عمدتا فاقد کارت شناسایی معتبر هستند که به دلیل عدم آگاهی والدین آن‌ها از نیاز به وجود چنین مدارکی است. کودکان مذکور به دلیل عدم بهره‌مندی از کارت شناسایی، معمولا نمی‌توانند وارد دبیرستان شوند که در نتیجه، بایستی برای تأمین مخارج زندگی خود وارد بازار کار شوند.

مطالب مرتبط:

منبع worldatlas

دیدگاه