آزمونی در کره جنوبی که همه مردم را درگیر می‌کند

نوشین زندی سوهانی
نوشین زندی سوهانی یکشنبه، ۱۱ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۲۲:۱۵
آزمونی در کره جنوبی که همه مردم را درگیر می‌کند

در کره جنوبی هر سال در ماه نوامبر آزمونی برگزار می گردد که از نظر اهمیت به آزمون کنکور در ایران بی شباهت نیست. رقابت زیاد برای ورود به برترین دانشگاه‌های کره، باعث ایجاد استرس فراوان در دانش‌آموزان و والدین می‌گردد. 

هر ساله در ماه نوامبر، بیش از نیم میلیون دانش‌آموز دبیرستانی در کره جنوبی در مهم‌ترین آزمون زندگی‌شان به نام Suneung یا آزمون توانایی تحصیل در کالج (CSAT) شرکت می‌کنند. هرساله در ماه نوامبر، بیش از یک میلیون دانش‌آموز کره‌ای در سراسر کره جنوبی برای امتحان زندگی‌شان ، suneung یا CSAT (تست استعداد تحصیلی کالج)، پشت صندلی‌ها می‌نشینند. این آزمون، یک جلسه خسته‌کننده ۸ ساعته شامل امتحان‌های پشت سر هم است و دانش‌آموزان در درس‌های زبان کره‌ای، انگلیسی، ریاضیات، مطالعات اجتماعی، تاریخ و علوم سنجیده می‌شوند.

این تنها امتحان مهمی است که دانش‌آموزان کره‌ای در طول عمرشان می‌دهند. چگونگی رفتار آن‌ها در آن روز تعیین می‌کند که به چه دانشگاهی بروند و در عوض موقعیت شغلی، درآمد، محل زندگی آن‌ها و حتی ازدواج‌شان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این آزمون به حدی برای دانش‌آموزان حیاتی است که مسئولان تلاش می‌کنند تا حد امکان تسهیلات لازم را در آن روز برای دانش‌آموزان فراهم کنند. برای یک روز، آزمون اولویت همه مردم می‌شود.

۱

در روز آزمون، ساعت کاری در کره با یک ساعت تاخیر آغاز می‌شود، در نتیجه ساعت شلوغی به تاخیر می‌افتد و جاده‌ها برای رسیدن دانش‌آموزان به محل آزمون خلوت می‌شوند. گاهی اوقات افسران پلیس دانش‌آموزان را تا محل آزمون‌ها بدرقه می‌کنند. مغازه‌ها، بانک‌ها و حتی بازار سهام دیرتر شروع به کار می‌کنند. هواپیماها در طول آزمون شنیداری پرواز نمی‌کنند تا دانش‌آموزان با صدای بلند شدن و فرود هواپیماها اذیت نشوند. سراسر کشور به حالت سکون درمی‌آید.

جمعیت مردم، اغلب دانش‌آموزان جوان‌تر، معلم‌ها و دوستان در خیابان‌های اطراف مراکز آزمون صف می‌کشند، سرود و آواز می‌خوانند و شکلات تعارف می‌کنند و برای آزمون دهندگان آرزوی موفقیت می‌کنند. والدین مضطرب در معبدها و کلیساها جمع می‌شوند، عکس‌های بچه‌هایشان را در دست می‌گیرند و برای موفقیت‌شان دعا می‌کنند. فشار برای برگزاری هرچه بهتر این آزمون باعث ایجاد مقدار زیادی استرس و افسردگی در دانش‌آموزان می‌شود. گاهی اوقات اخبار خودکشی دانش‌آموزان نیز شنیده می‌شود.

NEW

دانش‌آموزی ۱۹ ساله می‌گوید:

بیشتر دانش‌آموزان در آزمون بدتر از تمرین‌هایشان عمل می‌کنند، چرا که فشار زیادی وجود دارد. حتی دانش‌آموزانی که تست‌های تمرینی را عالی انجام داده‌اند، بخاطر فشارهای عصبی در آن روز بد عمل می‌کنند. به دلیل اینکه تعداد دانشگاه‌های برتر در کشور انگشت‌شمار است، رقابت بسیار سخت است. 

دانش‌آموزی به شوخی می‌گوید:

احتمال قبولی در یک دانشگاه عالی مثل احتمال اصابت رعدوبرق به شما است.

NEW2

از آنجایی که فشار اجتماعی زیادی برای قبولی در بهترین کالج‌ها وجود دارد، برخی دانش‌آموزان چندین بار در آزمون شرکت می‌کنند که همین دلیلی برای خجالت‌زدگی است که دانش‌آموز به اندازه کافی باهوش نیست. ناتوانی در برآورده کردن انتظارات خود دانش‌آموزان و گاهی انتظارات والدین اغلب دانش‌آموزان را به سمت خودکشی سوق می‌دهد. آماده شدن برای آزمون تلاشی برای هدر دادن زندگی است.

NEW3

دانش‌آموزی توضیح میدهد:

ما از ساعت ۶ تا ۱۰ شب کلاس‌های فوق‌العاده داریم. در این ساعات، چیزهایی که همان روز یاد گرفتیم را دوره می‌کنیم و برای درسی که فردا می‌خواهیم بخوانیم پیش‌خوانی می‌کنیم. در آخر هفته‌ها، بعضی از ما کلاس‌های نیمه خصوصی داریم که معمولا به مدت ۵ یا ۶ جلسه طول می‌کشد. دولت قانونی وضع کرده است که مراکز آموزشی باید ساعت ۱۰ شب بسته باشند، ولی بعضی از آن‌ها قانون را می‌شکنند و پس از این ساعت درها را قفل می‌کنند، اما تا ساعت ۲ نیمه شب کلاس‌های آمادگی برای دانشگاه برگزار می‌کنند.

NEW4

او با تاسف می‌گوید:

من احساس می‌کنم کره‌ای ها یک مشکل دارند، مشکل مشغولیت. دانش‌آموزان همه مدت مشغول درس خواندن هستند و هیچ زندگی جدای از درس‌ها ندارند. مدرسه‌ها به زندان تبدیل شده‌اند. من فکر می‌کنم این شخصیت یک کره‌ای است. این موضوع برای بزرگسالانی که کار می‌کنند نیز درست است.

مطالب مرتبط:

منبع amusingplanet

دیدگاه