گردشی مجازی در قتلگاه های لندن قرون وسطی

سودا سلیمی
سودا سلیمی جمعه، ۹ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۰۰
گردشی مجازی در قتلگاه های لندن قرون وسطی

نقشه‌ی مجازی قتلگاه‌های لندن قرون وسطی، اطلاعات آماری عجیبی در مورد شیوه‌ی قتل، آلت قتاله و ... را در اختیار همگان قرار می‌دهد.

در اواخر اکتبر سال ۱۳۲۳ میلادی و در آستانه‌ی جشن کشیش سایمون و در نزدیکی کلیسای سنت پاول لندن حادثه‌ای اتفاق افتاد. بر اساس گزارش‌ها، مردی فرانسوی به نام جان د شارترس (John de Chartres) همراه با دوستانش ویلیام وودفور (William (Woodford و همسرش جوانا (Johanna) در خیابان میلک (Milk Street) مشغول به خوردن شام بودند. سپس به خیابان برد (Bread Street) رفتند و وارد خانه‌ای که از قبل هدف‌گذاری کرده بودند، شدند. ناگهان ویلیام متوجه شد که جان از این برنامه پشیمان است، ولی ویلیام نمی‌خواست اصلا ریسک کند. ویلیام خیلی مودبانه از جان درخواست کرد که اجاق را در آشپزخانه روشن کند. بلافاصله بعد از اینکه جان آتش را روشن کرد، ویلیام با تبر به او حمله کرد و بعد از کشتن او، سعی کرد که جسد جان را در آتش بسوزاند.

این یکی از ۱۴۲ داستانی است که در قرون وسطی رخ داده و کسی تا به امروز خبر نداشته است. امروزه نقشه‌ای توسط دانشگاه کمبریج با نام نقشه‌ی گزارش مرکز خشونت تهیه شده که در اختیار همگان قرار گرفته است. این نقشه توسط مدیر این پژوهش به نام مانوئل ایسنر (Manuel Eisner) تهیه شده که محل‌هایی را که در قرن ۱۴ میلادی در آن‌ها قتلی اتفاق افتاده، نشان می‌دهد. این نقشه به شما اجازه می‌دهد که از فیلتر جنسیت مقتول، نوع صحنه‌ی جرم، سال، اسلحه، و محل قتل استفاده کنید. اطلاعات این نقشه‌ی هوشمند شامل سال‌های ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۰ میلادی است.

نقشه قتلگاه های لندن قرون وسطی

کلیک کردن روی این نقشه بسیار عجیب است؛ با هر کلیک به صحنه‌ی قتلی قدیمی و ترس و تاریکی آن دوران خواهید رفت. این قتل ممکن است یک انتقام خون‌آلود با سرنخ خون مقتول روی لیوان آب باشد یا مردی که توسط پرستار خود به قتل رسیده، باشد. تعدادی از این قتل‌ها هم مربوط به داستان‌ها عاشقانه است.

ایسنر بعضی بررسی‌های آماری هم در این مورد انجام داده است. او به این نتیجه رسیده که ۷۶٫۸ درصد قتل‌ها بین ساعت‌های ۵ تا ۱۰ عصر انجام شده، ۵۲٫۸ درصد قتل‌ها در اماکن عمومی رخ داده است، ۵۶٫۳ درصد قتل‌ها توسط چاقوهایی با اندازه‌های مختلف انجام شده و ۳۱ درصد آن‌ها در روز تعطیلی یکشنبه به وقوع پیوسته است.

این آمارگیری‌ها بسیار مفید هستند. برای مثال روز یکشنبه که روز تعطیلی است، مردم وقت بیشتری برای خوش‌گذرانی و فکر کردن دارند و این موارد باعث می‌شوند که آشفتگی ذهنی آن‌ها بالا رفته و سبب وقوع بیشتر قتل در روزهای یکشنبه شود.

اشاره به این نکته جالب است که تعداد شش قتل در مراکز خوش‌گذرانی و شش قتل هم در اماکن مذهبی رخ داده است.

بعد از این بررسی‌ها مشخص شد که تعداد قتل‌های رخ داده در لندن در آن دوران، ۱۵ الی ۲۰ برابر آمار مورد انتظار کارشناسان بوده است. آمار قتل‌های لندن به‌عنوان شهری شلوغ و پرازدحام در آن دوران از دیگر شهرهای بریتانیا بسیار بیشتر بوده است. این آمار بسیار جالب است، زیرا درست است که جمعیت در لندن بالا بوده، ولی در عین حال شلوغی و امکانات پزشکی هم وضعیت بهتری داشته، ولی  آمار قتل بالا بوده است.

مشخص است که بعضی از مکان‌های لندن بسیار مورد توجه قاتلان بوده است. با این نقشه می‌توان محلی را که مقتولان دفن شده و جسد آن‌ها بعد از مدت‌ها پیدا شده را نیز مشاهده کرد. بعد از نگاه کردن به این نقشه شاید ایستادن در بعضی نقاط لندن برای شما جالب نباشد.

مطالب مرتبط:

منبع atlasobscura

دیدگاه