از جشنواره های دیدنی عراق بیشتر بدانید

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی یکشنبه، ۲۲ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۰۰
از جشنواره های دیدنی عراق بیشتر بدانید

از جشنواره‌ها و رویدادهای دیدنی کشور عراق که اکثرا مذهبی هستند، می‌توان به عید قربان، عید فطر، عید نوروز، میلاد پیامبر (ص)، عاشورا و اربعین اشاره کرد.

تقویم عراق به‌شدت تحت‌تاثیر دین اسلام است و مثل تقویم مسیحی که بر اساس سال خورشیدی است، تقویم اسلامی طبق سال قمری تنظیم شده و ۱۲ ماه دارد که ۱۱ روز و چند ساعت کوتاه‌تر از تقویم مسیحی است. به همین دلیل جشنواره‌ها هر سال ۱۱ روز جلوتر برگزار می‌شوند و طی یک دوره ۳۰ ساله، یک دور کامل در تمام فصول می‌زنند. عراق کشوری اسلامی است و اغلب مراسم‌های مذهبی (چه اعیاد و چه مراسم‌های سوگواری) باشکوه خاصی برگزار می‌شود و می‌تواند یکی از عوامل مهم جذب گردشگر مذهبی به این کشور باشد.

عید قربان در عراق

جشنواره های عراق

مهم‌ترین جشنواره اسلام، عید بزرگ یا عید قربان است که در دهمین روز از ماه ذی‌الحجه جشن گرفته می‌شود. در طول این مراسم، روزی که حضرت ابراهیم به دستور خدا موظف به قربانی کردن یک گوسفند به‌جای فرزندش، اسماعیل می‌شود را گرامی می‌دارند. هم‌زمان با بالا آمدن آفتاب صبحگاهی در سراسر عراق، مردم نمازگزار در شهرهای مختلف مرکز و جنوب عراق با حضور در مساجد و امکان زیارتی نماز عید قربان را برگزار می‌کنند.

مهم‌ترین جشنواره اسلام، عید بزرگ یا عید قربان است

برگزار کردن مراسم قربانی و قربانی نمودن در این عید بر همه افرادی که بر اساس فقه اسلامی اعمال حج را به جا می‌آورند واجب و الزامی است و مسلمانان در سراسر جهان در عبادت حج، در این روز، گوسفند، گاو یا شتری را قربانی کرده و گوشت آن را بین همسایگان و مستمندان تقسیم می‌کنند.

عید رمضان در عراق

جشنواره های عراق

نماز عید فطر

در طول ماه رمضان، مسلمانان (به استثنای افراد مریض، زنان باردار و مسافران) از خوردن یا آشامیدن در فاصله طلوع تا غروب خورشید اجتناب می‌کنند. روزه گرفتن در طول تابستان بسیار دشوارتر است و مسلمانان بعد از اذان مغرب، افطار می‌کنند و تا اواخر شب را به خوردن و آشامیدن می‌پردازند. در انتهای ماه رمضان، عید رمضان (عید فطر) برگزار می‌شود که این روز را به‌عنوان پایان رمضان، جشن می‌گیرند و نماز عید را در صبح همان روز به جا می‌آورند.

جشن تولد پیامبر (ص) در عراق

جشنواره های عراق

در روز دوازدهم ماه ربیع‌الاول، تولد حضرت محمد (صلی‌الله علیه و آله و سلم) است که مردم عراق آن را جشن می‌گیرند. از اوایل دهه ۱۹۷۰، دولت عراق، مانند دیگر دولت‌های عربی، برای این مناسبت یک تمبر خاص صادر کرده است.

هم‌زمان با فرارسیدن ایام میلاد پیامبر عظیم‌الشان اسلام (ص) حرم‌های ائمه و بقاع مترکه در شهرهای مذهبی عراق از جمله نجف، کربلا، کاظمین و سامرا، مساجد، حسینه‌ها، خیابان‌ها و سردر مغازه‌ها و مراکز تجاری شاهد چراغانی و تزیینات ویژه این ایام است و کاملا چهره شهرها را تغییر می‌دهند. بسیاری از شهرهای عراق صحنه جشن و سرور و حضور مردم از مذاهب مختلف اسلامی، قشرها و طبقات گوناگون از جمله کودکان با لباس نو و تزیین خودرو و درب منازل و معابر، پخش انواع شیرینی و شکلات و اهدای گل به یکدیگر به مناسبت میلاد پیامبر رحمت و مهربانی است.

مردم عراق به مناسبت میلاد پیامبر اکرم (ص) یک هفته کامل از ۱۲ تا ۱۷ ربیع‌الاول (روایت‌های اهل سنت و شیعه از تاریخ میلاد) را جشن می‌گیرند و سال‌ها است که این هفته در عراق به‌عنوان هفته وحدت و مودت اسلامی نام‌گذاری شده است تا فرصتی برای تقویت برادری و اتحاد میان مذاهب مختلف اسلامی باشد.

عاشورا در عراق

جشنواره های عراق

عاشورا (در عربی به‌معنای دهم است)، روز دهم از ماه محرم است و مهم‌ترین روز در تقویم اسلامی به حساب می‌آید. در این روز امام حسین (ع) در نبرد کربلا به شهادت می‌رسند و شیعیان عراق در این روز به عزاداری می‌پردزاند. دسته‌های عزاداری با حرکت در خیابان‌ها و عزاداری، این روز و یاد و خاطره شهدای کربلا را گرامی می‌دارند. در روز چهلم یا اربعین نیز به یاد امام حسین (ع) و یاران باوفایش، عزاداری‌هایی برگزار می‌شود، در این روز ده‌ها هزار نفر از شیعیان از بخش‌های شیعه‌نشین عراق و سایر نقاط جهان خود را به کربلا می‌رسانند. بسیاری از زائران نیز از چند روز قبل، مسیر نجف به کربلا (حدود ۷۵ کیلومتر) را پیاده‌روی می‌کنند تا در روز اربعین به کربلا برسند. بعد از سقوط حکومت صدام حسین، پیاده‌روی اربعین با شور و حال بیشتری برگزار می‌شود.

کریسمس در عراق

جشنواره های عراق

۵ درصد از ۳۷ میلیون جمعیت عراق را مسیحیان تشکیل می‌دهند و جوامع مختلف مسیحی نظیر کاتولیک کلدانی، ارتودوکس سوری، کاتولیک سوری و... کریسمس را جشن می‌گیرند که با کریسمس در کشورهای غربی متفاوت است. در این روز آیین تشریفاتی خواندن داستان تولد مسیح از انجیل عربی برپا می‌شود و در طول این مراسم، خانواده‌ها با نگه‌داشتن شمع در دست، به این داستان گوش می‌دهند و بعد از اتمام آن، آتش بازی با استفاده از همین شمع‌ها و تلی از خس و خاشاک خشک درحیاط کلیسا برپا می‌شود. بعد از اینکه آتش خاموش شد و خاکستر باقی ماند، اعضای خانواده به سراغ این خاکسترها می‌روند و آرزو می‌کنند.

عید نوروز در عراق

جشنواره های عراق

در کتاب «سینوهه، پزشک فرعون» به سابقه تاریخی جشن‌های نوروز در سرزمین بین‌النهرین اشاره شده است که طی آن مردم بابل قدیم از اولین روز بهار به‌مدت ۱۲ روز از خانه های خود برای تفریح و شادی خارج می‌شدند و در روز سیزدهم به منازل خود برمی‌گشتند.

علاوه بر جشن‌های اسلامی، اکثریت کردها، عید نوروز را در ۲۱ مارس را جشن می‌گیرند. از قدیم الایام در بغداد رسم بوده است که کردهای فیلی در پایتخت، اول نوروز را به سلمان پاک (۲۵ کیلومتری جنوب بغداد) که دربرگیرنده مرقد سلمان فارسی و اثر تاریخی طاق کسری است، می‌رفتند.

شهروندان عرب و کردهای فیلی عراق همچنین در روز اول نوروز به زیارت حرم حضرت علی (ع) و سرکشی به قبور بستگان در وادی‌السلام نجف می‌روند. یکی از دیگر مراسم‌هایی که کردها در عید نوروز برپا می‌کنند، روشن کردن آتش و پریدن از روی آن است.

ورود زائران ایرانی به عراق و سفرهای نوروزی که زائران ایرانی هرساله در بین‌الحرمین در کربلای معلا و اطراف دیگر عتبات مقدس عراق پهن می‌کنند، باعث نوعی تبادل فرهنگی در موضوع نوروز بین دو ملت ایران و عراق شده است.

جشنواره فیلم کوتاه عراق

جشنواره های عراق

جشنواره فیلم کوتاه عراق (Iraq Short Film Festival)، در سال ۲۰۰۵ کار خود را آغاز کرد و فیلم‌های عراقی را به نمایش می‌گذارد. این رویداد از اول اوت تا ۳۰ سپتامبر برگزار می‌شود و مجموعه‌ای از فیلم‌های کوتاه به زبان عربی یا کردی در سراسر بغداد به نمایش درمی‌آید.

مطالب مرتبط:

منبع iexplore fanack irna

دیدگاه