جشنواره های قطر؛ اوقاتی مفرح برای درک سنت ها و تبادل فرهنگی

شقایق  وحیدی
شقایق وحیدی یکشنبه، ۹ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۱۴:۰۶
جشنواره های قطر؛ اوقاتی مفرح برای درک سنت ها و تبادل فرهنگی

قطر هر سال میزبان فستیوال‌های متعددی است و گردشگران بسیاری برای حضور در فستیوال‌های فرهنگی و هنری به این کشور سفر می‌کنند. 

فستیوال های قطر فرصت مناسبی برای درک بهتر سنت‌های این کشور از دریچه فیلم، موسیقی، رقص، نقالی، نمایش و هنرهای تجسمی است.این فستیوال ها، بستری را برای معرفی سبک زندگی مردم حاشیه دریا، مشاغل و صنایع دستی آن‌ها فراهم می‌کند. در کنار این رویدادها، جشنواره‌های هنری فرصتی برای تبادل فرهنگ و شناخت مردم کشور قطر از هنر و فرهنگ جهان مدرن است. با ما همراه باشید تا با مطرح‌ترین فستیوال‌های فرهنگی و هنری این کشور بیشتر آشنا شوید. 

فستیوال های قطر:

فستیوال بین‌المللی بادبادک (International Kite Festival)

  • زمان: ۲۴ اسفند تا ۲۷ اسفند ماه ۱۴۰۱ (۱۶ تا ۱۸ ماه مارس در سال ۲۰۲۳ میلادی)
  • مکان: پارک موزه هنر اسلامی دوحه (Museum of Islamic Art (MIA) Park)
  • وب‌سایت: vqikf.com

فستیوال سالانه بادبادک‌ها از سال ۲۰۱۷ میلادی هر سال در ماه مارس برگزار می‌شود. مکان برگزاری آن در طی سال‌های گذشته پارک اسپایر دوحه بود؛ اما در سال ۲۰۲۳ میلادی فستیوال بادبادک‌ها در پارک موزه هنر اسلامی دوحه (Museum of Islamic Art (MIA) Park) با پرواز حداقل ۴۰ بادبادک از کشورهای ترکیه، ایتالیا، فرانسه، هند، اندونزی، بریتانیا و آمریکا برگزار شد. 

فستیوال سالانه بادبادک‌ها که توسط بادبادک‌سازان حرفه‌ای از سراسر جهان اداره می‌‌شود، این شانس را برای شرکت‌کنندگان فراهم می‌کند تا با حضور در کارگاه‌های آموزشی، مهارت خود را در ساخت بادبادک ارتقا دهند. در طی این رویداد صد‌ها بادبادک‌ با طرح‌های سنتی و مدرن به پرواز در می‌آیند.

کودکان علاوه بر حضور در کارگاه‌های آموزش ساخت بادبادک می‌توانند در غرفه‌های نقاشی صورت نیز شرکت کنند. در طی سه روزی که فستیوال بادبادک‌ها برگزار می‌شود، نمایش‌های فرهنگی و رژه نیز تدارک دیده می‌شود. 

فستیوال بادبادک آرزو

منبع:thepeninsulaqatar، عکاس: نامشخص

در جشنواره بادبادک کودکان علاوه بر ساخت و تماشای بادبادک‌های رنگارنگ می‌توانند در مسابقات دانش‌آموزی نیز شرکت کنند. به‌طور معمول در این فستیوال‌ها، بادبادک‌ها در چهار گروه با هم به رقابت می‌پردازند و در پایان به بهترین طراحی و نوآوری، به بزرگ‌ترین و به طولانی‌ترین بادبادک‌ها و به بهترین پرچم ملی جوایزی اختصاص داده می‌شود. در این سلسله رقابت‌ها گروه‌هایی از سراسر جهان مشارکت می‌کنند. 

هم‌زمان با رویداد بادبادک، مسابقه عکاسی نیز برگزار و در پایان به بهترین عکس‌های ثبت شده از این رویداد جوایزی داده می‌شود. در کنار تمام این اتفاقات غرفه‌هایی نیز به‌جهت پذیرایی از گردشگران و علاقه‌مندان به غذا و نوشیدنی اختصاص پیدا می‌کنند.

فستیوال بین‌المللی هنر (Qatar International Art Festival)

  • زمان: ۲۹ آبان تا چهار آذر ماه ۱۴۰۲ (۲۰ تا ۲۵ نوامبر سال ۲۰۲۳ میلادی)
  • مکان: اکسپو (International Horticultural Exposition -www.dohaexpo2023.gov.qa/en) 
  • وب‌سایت: qiaf.net

فستیوال بین‌المللی هنر که با نام اختصاری QIAF نیز شناخته می‌شود از سال ۲۰۱۸ میلادی در ماه نوامبر (آبان ماه) و به‌طور معمول با حضور بیش از ۲۰۰ هنرمند از سراسر جهان برگزار می‌شود. این جشنواره فضایی خلاق برای تبادل هنر و اندیشه دارد و علاوه بر نمایشگاه، فضا و امکانی برای نمایش نقاشی زنده نیز در آن در نظر گرفته می‌شود. 

در سال ۲۰۲۳ در پنجمین فستیوال بین‌المللی هنر علاوه بر برپایی نمایشگاه‌های نقاشی و مجسمه، تور فرهنگی قطر، سمینار نقاشی زنده، نمایش مد هنری، کارگاه‌های آموزشی، مستر کلاس‌ها، میزگردها و گفت‌وگو‌هایی با همین موضوع تدارک دیده می‌شود. افراد می‌توانند برای شرکت در این جشنواره از پیش ثبت‌نام کنند؛ اما برای مشارکت در نشست نقاشی نیازی به ثبت‌نام نیست. 

فستیوال بین‌المللی هنر

منبع:dohanews.co، عکاس: نامشخص

فستیوال فیلم اجیال (Ajyal Film Festival)

  • زمان: ۱۷ تا ۲۵ آبان ماه ۱۴۰۲ (هشت تا ۱۶ نوامبر ۲۰۲۳ میلادی)
  • مکان: دهکده فرهنگی کاتارا

اولین فستیوال اجیال در سال ۲۰۱۲ میلادی برگزار شد و یازدهمین دوره آن در ماه نوامبر سال ۲۰۲۳ میلادی به‌مدت یک هفته برگزار می‌شود. اجیال در زمان عربی به‌معنای «تمام نسل‌ها» است و طرح‌ها و برنامه‌های این فستیوال نیز همه سنین را پوشش می‌دهد. این جشنواره برنامه‌های متنوعی دارد که در این میان می‌توان به نمایش فیلم و گفت‌وگو، بازی، اجرا موسیقی و مسابقات ویدیویی اشاره کرد. 

فستیوال فیلم آجیال

منبع: timeoutdoha،  عکاس: نامشخص

هر سال هنرمندان و موسیقی‌دانان بسیاری از سراسر جهان برای شرکت در این جشنواره عازم دهکده فرهنگی کاتارا می‌شوند. حضور در تمامی برنامه‌های این فستیوال برای علاقه‌مندان رایگان است. 

در جشنواره فیلم اجیال، فیلم‌های جهان عرب به نمایش گذاشته می‌شود و به‌همین‌جهت این رویداد از محبوبیت بالایی میان مردم محلی برخوردار است. فیلم‌های این جشنواره در سال ۲۰۲۳ میلادی در سینماهای شهر لوسیل و سینما VOX فستیوال سیتی دوحه اکران می‌شود.  

فستیوال قایق‌های سنتی کاتارا (Katara Traditional Dhow Festival)

  • زمان: ۲۳ آبان تا ۲۷ آبان ۱۴۰۲ (۱۴ تا ۱۸ نوامبر ۲۰۲۳)
  • مکان: ساحل کاتارا
  • هزینه: رایگان
  • وب‌سایت: www.katara.net

فستیوال جهازهای سنتی کاتارا یکی از جذاب‌ترین فستیوال‌هایی است که از سال ۲۰۱۰ میلادی در روستای کاتارای دوحه برگزار می‌شود و پیوندی تنگانگ با تاریخ کشور قطر دارد. در این جشنواره برنامه‌های متنوعی همچون انواع مسابقات، نمایش‌های دریایی و کارگاه‌هایی آموزشی در نظر گرفته می‌شود که همه انعکاسی از شکل زیست مردم شهرهای ساحلی و سنت‌های آن‌ها است.

در فستیوال سنتی کاتارا ملوانان با قایق‌های سنتی «جهاز» (Dhow)، گردشگران را به دریا می‌برند. «جهاز» نوعی شناور بادبانی چوبی است که به‌صورت سنتی از ایام قدیم در کشورهای حاشیه خلیج فارس ساخته می‌شده است. قایق‌های حاضر در این جشنواره با طرح‌ها و اندازه‌های مختلف، تداعی‌گر تاریخ دوران باستان هستند.

در فستیوال سنتی کاتارا علاوه بر مسابقات دریایی، کارگاه‌هایی به نمایش فرایند کشتی‌سازی و صنایع مرتبط با ماهی‌گیری، غواصی و صید مروارید می‌پردازند و برخی نیز صنایع دستی بومی همچون دست‌سازه‌هایی از ساقه درخت خرما، چوب و ابزار باستانی آهنی یا شیوه ریسندگی تور ماهی را به نمایش می‌گذارند.  

قایق‌های سنتی در فستیوال کاتارا

منبع:qatarliving، عکاس: نامشخص

یکی از بخش‌های جذاب فستیوال سنتی کاتارا برگزاری مسابقه موسیقی فولکلور قطر است که با نام «نهما» (Nahma) شناخته و در آن آوازهای سنتی دریایی خوانده می‌شود. در گذشته دریانوردان به هنگام صید ماهی و مروارید برای سرگرمی این آوازهای سنتی را می‌خواندند و امروز با هدف حفظ این گنجینه فرهنگی مسابقات نهما برگزار می‌شود. در کنار این مسابقه، رقابت‌های دیگری نیز در زمینه هنرهای زیبا، نقاشی و نقاشی پرتره برقرار است. 

فستیوال کاتارا فرصتی برای برپایی مسابقات قصه‌گویی و نمایش‌های صحنه‌ای سنتی است که تماشای آن‌ها نیز بخشی از جذابیت این جشنواره محسوب می‌شود. مسابقه ماهی‌گیری «حداق السیف» (The Haddaq Al-Saif) از دیگر رویدادهای فستیوال کاتارا است. 

در کنار تجربه دریانوردی با این قایق‌های باستانی می‌توانید از نمایشگاه‌های هنری بهره ببرید که به‌صورت هم‌زمان برقرار است. علاوه بر این کمی که آسمان رو به تاریکی برود، می‌توانید به تماشای نمایش آتش‌بازی در آسمان بنشینید.

فستیوال فرهنگی دوحه (Doha Cultural Festival)

  • زمان: اسفند (ماه مارس)
  • مکان: شهر دوحه
  • هزینه: رایگان

یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین فستیوال‌های دوحه، فستیوال فرهنگی است که از سال ۲۰۰۲ میلادی با برنامه‌های متعددی برگزار می‌شود تا شرکت‌کنندگان با فرهنگ و هنر این شهر بیشتر آشنا شوند. اجرای موسیقی، رقص، عکاسی و نمایشگاه‌های هنری بخشی از این تجربه فرهنگی است. 

بخشی از فستیوال فرهنگی دوحه به برپایی مراسم شب شعر شاعران عرب، موسیقی و نمایش اختصاص دارد

در فستیوال فرهنگی دوحه بخشی از مراسم‌ به شب شعر شاعران عرب و خلیج‌فارس، اپرا، موسیقی عربی و نمایش‌های مختلف اختصاص پیدا می‌کند که در میان شرکت‌کنندگان از محبوبیت بالایی برخوردار است. این اجراها بخشی از سنت، تاریخ و داستان‌های شفاهی دوحه را منعکس می‌کنند. این رویداد فرهنگی در بخش‌های مختلف شهر دوحه برگزار می‌شود تا جذابیت بیشتری ایجاد کند. 

در سال ۲۰۱۱ میلادی در جشنواره فرهنگی دوحه «ارکستر سمفونی فلارمونیک ساکو» (SAKO Philharmonic Symphony Orchestra) اجرایی منحصربه‌فرد داشت. رهبر این ارکستر که متشکل از ۶۰ نوازنده اروپایی است، «سالم عبدالکریم» (Salem Abdel Karim) بود. او یکی از بهترین نوازنده‌های عود عربی است. 

فستیوال فرهنگی دوحه

منبع: qatarvision، عکاس: نامشخص

فستیوال فرهنگی دوحه میزبان گروه‌های فولکلور و نمایش از کشورهای مختلف است که به‌طور معمول با پوشش سنتی خود حاضر می‌شوند. هدف این بخش از جشنواره تبادل فرهنگی میان کشورها است. 

در فستیوال فرهنگی دوحه رویدادها و فعالیت‌هایی برای کودکان طراحی شده است تا با تاریخ و فرهنگ کشوری که در آن زندگی می‌کنند، بیشتر آشنا شوند. گردشگران می‌توانند جنبه‌های فرهنگی مختلف این کشور را در کنار مردم محلی تجربه و جنبه‌های جدیدی از کشور قطر را کشف کنند. 

فستیوال بین‌المللی غذا (Qatar International Food Festival)

  • زمان: چهار تا ۱۵ بهمن ۱۴۰۲ (۲۴ ژانویه تا چهار فوریه ۲۰۲۴ میلادی)
  • مکان: در سال‌های گذشته در بلوار لوسیل، پارک مروارید و پارک اکسیژن دوحه (Qatar's Lusail Boulevard،The Pearl and Oxygen Park in Doha)
  • هزینه: رایگان

در فستیوال بین‌المللی غذای قطر که با نام اختصاری «QIFF» نیز شناخته می‌شود، می‌توانید طیف وسیعی از غذاهای شگفت‌انگیز برترین سرآشپزهای جهان را امتحان کنید. این جشنواره با همکاری دو شرکت «قطر ایرویز» (Qatar Airways) و «قطر توریسیم» (Qatar Tourism) تدارک دیده می‌شود.

در میان رویدادهای جشنواره غذا حضور در کارگاه‌‌های غذای سالم و تماشای آشپزی زنده توسط آشپزهای مطرح جهان می‌تواند تجربه‌ای جذاب باشد. علاوه بر این در میان غذاهای متنوع مکزیکی، فیلیپینی و اندونزیایی می‌توانید طیف وسیعی از غذاهای سالم گیاهی را امتحان کنید. 

منبع ویدیو: www.qf.org.qa

غرفه‌های محصولات کشاورزی که در فستیوال بین‌المللی قطر وجود دارد، امکان خرید مستقیم محصولات از کشاورز را فراهم می‌آورد. این جشنواره می‌تواند تجربه و فرصت خوبی برای سرآشپزها و کارآفرینان محلی باشد تا استعدادهای خود را به نمایش بگذارند.

در فستیوال بین‌المللی غذا با شرکت در مستر کلاس‌های آموزشی می‌توانید مهارت‌های آشپزی خود را در کنار بهترین آشپزهای جهان تقویت کنید. 

فستیوال بین‌المللی غذای قطر هر سال با یک موضوع برگزار می‌شود و اجراهای زنده و سرگرمی‌هایی نیز با همین زمینه تدارک دیده می‌شود. در طی این فستیوال برنامه‌های فرهنگی همچون کارگاه‌های آموزشی برای کودکان، تئاتر و موسیقی نیز برگزار می‌شود. در ساعت‌های پایانی جشنواره غذا می‌توانید به تماشای مراسم آتش‌بازی نیز بنشینید. 

فستیوال دریایی قطر (Qatar Marine Festival)

  • زمان: ماه مارس یا آوریل (زمان برگزاری در سال ۲۰۲۳ میلادی اعلام نشده است.)
  • مکان: دهکده فرهنگی کاتارا

قطر میراث دریانوردی بسیار غنی دارد و به‌همین‌جهت از سال ۲۰۱۰ میلادی، جشنواره‌ای با هدف معرفی و توسعه این بخش برگزار می‌شود. این فستیوال میزبان رویدادهای متنوعی است که از میان آن‌ها می‌توان برنامه‌های آموزشی در حوزه‌های فرهنگی، محیط‌زیستی، سرگرمی و ورزش اشاره کرد. فستیوال دریایی قطر در سال ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ به‌دلیل همه‌گیری ویروس کرونا برگزار نشد. 

یکی از جذاب‌ترین بخش‌هایی که توسط «کمیته برگزار کننده فستیوال دریایی قطر» (Qatar Marine Festival (Organising Committee (QMFOC) ، اجرای نمایشی است که با تکه بر تاریخ قطر داستان این کشور و دریا را بازگو می‌کند. این نمایش هر با حضور هنرمندانی از سراسر جهان و قطر آماده می‌شود. نمایش قطر و دریا در طی سال ۲۰۱۹ میلادی با حدود ۳۰۰ اجراگر با طراحی لباس و صحنه‌ای منحصربه‌فرد اجرا شد و در طی آن موسیقی‌دانان و هنرمندان ایتالیایی و قطری با بیش از ۱۶,۰۰۰ ساعت تمرین با یکدیگر همکاری داشتند.

موسیقی، تئاتر و پرفورمنس‌های هنری دیگری نیز توسط گروه‌های بین‌المللی در جشنواره دریایی قطر اجرا می‌شود.

فستیوال دریایی قطر، منبع: theplanners، عکاس: نامشخص

منبع: iloveqatar عکاس: نامشخص

افراد حاضر در جشنواره دریایی می‌توانند از این فرصت برای آشنایی با صید مروارید، شیوه ماهی‌گیری با تور و شیوه‌های ساخت قایق استفاده کنند. در این جشنواره کارگاه‌هایی با موضوع کاغذسازی، نقاشی، کار با سرامیک و سایر هنرها و صنایع دستی برای کودکان برپا می‌شود. برگزاری مسابقات ورزشی متعددی همچون شنا، قایق‌سواری و ماهی‌گیری از دیگر رویدادهای جشنواره دریایی قطر است. 

جذاب‌ترین بخش فستیوال دریایی، اجرای نمایشی است که داستان قطر و دریا را بازگو می‌کند

نمایش فک‌های سیبری و رقص باله در آب نیز از جمله برنامه‌های هیجان‌انگیز جشنواره دریایی قطر محسوب می‌شود. در طول جشنواره می‌توانید در غرفه‌های مخصوص انواع غذاهای محلی را امتحان کنید. 

در جشنواره دریایی خانواده‌های می‌توانند از دیدن مجسمه‌های شنی هنرمندان مشهور بین‌المللی لذت ببرند یا از فضای مینی گلف استفاده کنند.

فستیوال روز ملی قطر (Qatar National Day)

  • زمان: ۲۷ آذر (۱۸ دسامبر)
  • مکان: امتداد ساحل دوحه و دهکده فرهنگی کاتارا

روز ملی قطر یکی از مهم‌ترین روزهای سال برای مردم قطر محسوب می‌شود. در ۱۸ دسامبر سال ۱۸۷۸ میلادی، کشور قطر استقلال خود را به‌دست آورد و دیگر مستعمره انگلستان نبود. در روز ملی قطر بسیاری از مردم برای تماشای رژه ملی در امتداد ساحل دوحه جمع می‌شوند، میلیون‌ها نفر در این مراسم شرکت می‌کنند و نیروی هوایی و دریایی این کشور نیز نمایش‌ها و مانورهایی را به نمایش می‌گذارند.

در فستیوال روز ملی قطر اتومبیل‌هایی به نمایش گذاشته می‌شود که در گذشته به مقامات دولتی تعلق داشتند و امروز عتیقه و آثار تاریخی محسوب می‌شوند.

روز ملی قطر

منبع: ویکی‌پدیا، عکاس: Kumarancs

روز ملی قطر در دهکده فرهنگی کاتارا همراه با برنامه‌های فرهنگی و تفریحی مهیج دیگری است. شرکت‌کنندگان در این فستیوال می‌توانند به‌مدت یک هفته در کنار خانواده و دوستان خود از تماشای آتش‌بازی، پرش با چتر نجات و شرکت در برنامه‌های فرهنگی لذت ببرند. 

فستیوال کودکان گارانگائو (Garangao Children’s Festival)

  • زمان: چهاردهم ماه رمضان در تقویم قمری
  • مکان: سالن آمفی‌تئاتر دهکده فرهنگی کاتارا

گارانگائو یکی از جشن‌های آیینی و سنت‌های دوست داشتنی مردم حاشیه خلیج فارس و کشور قطر است. این جشن برای کودکان برنامه‌ریزی می‌شود. در روز چهاردهم ماه رمضان کودکان با پوشیدن لباس‌های سنتی در خیابان دور هم جمع می‌شوند و آوازهای سنتی می‌خوانند. به‌طور معمول دختران لباس‌هایی گلدوزی شده با حاشیه‌هایی طلایی و پسران نیز لباسی سفید می‌پوشند که حاشیه‌های آن با نخ‌های طلایی تزیین شده است. 

پذیرایی از کودکان با آجیل و شیرینی یکی از آیین‌های جشن گارانگائو است؛ به‌همین‌جهت در این روز بچه‌ها به خانه همسایه‌های خود می‌روند و در کیسه‌های نخی سنتی، خوراکی‌های متنوعی جمع می‌کنند. 

جشن کارانگائو، منبع:dohanews، عکاس:Chantelle D’mello

منبع:dohanews، عکاس:Chantelle D’mello

قدمت جشن گارانگائو به قبایل صحرانشین بازمی‌گردد. در آن زمان نیز از مهمانان با قهوه و شیرینی پذیرایی می‌شد. امروز نیز این جشن فرصت مناسبی برای تجربه قهوه عربی، شیر چایی شیرین و چای قرمز به‌همراه دونات‌های شکری توپی و خرماهای ممتاز است. 

در جشن گارانگائو کودکان می‌توانند با شرکت در کارگاه‌های آموزشی فانوسی‌های کاغذی رنگارنگ ویژه ماه رمضان را درست کنند و به رنگ‌آمیزی سفال بپردازند. علاوه بر این می‌توانند از استادی بادیه‌نشینی نحوه بافت دستبند «سادو» (Sadu) را بیاموزند. در جشن گارانگائو امکان طراحی نقاشی‌های زیبا با حنا روی دست‌های شما نیز وجود دارد.

اگرچه جشن گارانگائو بسیار محبوب است، منشا اصطلاح آن مشخص نیست. به باور برخی این کلمه، «نام‌آوا» (onomatopoeic) است و به صدای برخورد شکلات و آجیل در سبدهای قدیمی و سنتی اشاره دارد و برخی دیگر معتقدند صدایی ناشی از انعکاس صدای برخورد دو سنگ است. 

به گفته داستان‌سرای مشهوری به نام «ام خلف» (Um Khalaf) در گذشته جشن گارانگائو، برای تقدیر از پسران و دخترانی بوده است که ۱۵ سوره از قرآن را حفظ می‌کردند. 

فستیوال بهاره سوق واقف (Souq Waqif Spring Festival)

  • زمان: نیمه دوم دی ماه (دو هفته، از اواخر دسامبر تا اوایل ژانویه)
  • مکان: میدان الاحمد، محله سوق واقف و بازار الوکره (Al Ahmed Square ،Souq Waqif ،Souq Al Wakrah) 
  • هزینه: رایگان

یکی از فستیوال‌های باستانی و نمادین کشور قطر، فستیوال بهاره سوق واقف است. این جشن میزبان مناظر شگفت‌انگیز و برنامه‌های مهیجی برای همه گروه‌های سنی است؛ به‌همین‌جهت همه می‌توانند در کنار خانواده و دوستان خود از دیدن نمایش‌های جادویی خیابانی همچون حرکات آکروباتیک، نمایش سیرک و کارناوال‌ها لذت ببرند. اسب‌سواری و تماشای این کارناوال‌ها در میدان «الاحمد» از جمله سرگرمی‌های دوست‌داشتنی فستیوال سوق واقف است. 

فستیوال بهاره سوق واقف، منبع: banyantree، عکاس: نامشخص

منبع: banyantree، عکاس: نامشخص

هم‌زمان با جشن بهاره سوق واقف، نمایشگاه‌های هنری بسیاری نیز برپا می‌شود که فضای آن را برای هنرمندان جذاب می‌کند. شرکت در مسابقات ورزشی مانند والیبال و کایاک‌سواری (قایق‌های پارویی کوچک) از دیگر تفریحات دلچسب این فستیوال است. در سراسر جشن غرفه‌ها و گاری‌هایی برای فروش غذا و خوراکی، سوغاتی و محصولات دیگر  وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها خرید کنید. 

مسابقات شترسواری الشحانیه (Al-Shahaniya Camel Racing)

  • زمان: اولین مسابقات محلی ۱۱ شهریور ۱۴۰۲، هشتمین و آخرین مرحله ۱۳ فروردین ۱۴۰۳ (دو سپتامبر ۲۰۲۳ میلادی ـ یک آوریل ۲۰۲۴) 
  • مکان: الشحانیه، انتهای بزرگراه دوحه به دخان (Doha-Dukhan highway)

مسابقات شتردوانی در طی قرن‌های متوالی یکی از ورزش‌های رقابتی بسیار رایج در قطر بوده و امروز نیز از محبوبیت بالایی برخوردار است تا جایی که از طریق آن میلیون‌ها دلار درآمد کسب می‌شود. این مسابقات به‌طور حرفه‌ای از سال ۱۹۷۰ میلادی آغاز شدند و تا پیش از آن شترسواری به‌صورت آیینی سنتی در عروسی‌ها رخ می‌داد و جنبه سرگرمی داشت. 

تمام شرکت‌کنندگان در مسابقات شتردوانی باید زودتر از ۱۰ صبح در الشحانیه حاضر باشند تا آمادگی شترها برای حضور در مسابقه توسط کارشناسان تایید شود. الشحانیه حدود ۴۰ کیلومتر (۳۵ دقیقه) با دوحه فاصله دارد. 

مسابقات شترسواری الشحانیه، منبع: wgoqatar، عکاس: نامشخص

منبع: wgoqatar، عکاس: نامشخص

علاقه‌مندان به تماشای مسابقات الشحانیه نیز می‌توانند از پشت حصارها به تماشای شترها بپردازند و از جایگاه تماشاگران مسابقه را دنبال کنند. در عین حال می‌توانند از تماشای منظره صحراهای اطراف نیز لذت ببرند و عکاسی کنند. 

مسابقات شتردوانی الشحانیه در دوره‌های ۱۰ روزه از ۱۱ شهریور (دو سپتامبر ۲۰۲۳ میلادی) در هشت مرحله آغاز می‌شود. مسابقات نهایی و هشتمین مرحله این مسابقات در ۱۳ فروردین (یک آوریل ۲۰۲۴) به پایان می‌رسد و کسی که در این مسابقات مقام کسب می‌کند، علاوه بر کسب اعتبار ملی، برنده جایزه شمشیر طلایی نیز خواهد شد.

  •  زمان برگزاری مرحله اول مسابقات: ۱۱ تا ۲۳ شهریور ۱۴۰۲ (دو تا ۱۴ سپتامبر ۲۰۲۳ میلادی)
  •  زمان برگزاری مرحله دوم مسابقات: ۲۵ شهریور تا چهار مهر ماه ۱۴۰۲ (۱۶ تا ۲۶ سپتامبر ۲۰۲۳ میلادی)
  •  زمان برگزاری مرحله سوم مسابقات: هشت تا ۱۸ مهر ماه ۱۴۰۲ (۳۰ سپتامبر تا ۱۰ اکتبر ۲۰۲۳ میلادی)
  •  زمان برگزاری مرحله چهارم مسابقات: ۲۶ تا ۲۹ مهر ۱۴۰۲ در دو بخش صبح و عصر (۱۸ تا ۲۱ اکتبر ۲۰۲۳ میلادی)
  •  زمان برگزاری مرحله پنجم مسابقات: چهار تا ۶ آبان و ۱۰ تا ۱۳ آبان ۱۴۰۲ در دو بخش صبح و عصر (۲۶ تا ۲۸ اکتبر و یک تا چهار نوامبر ۲۰۲۳ میلادی۲۰۲۳ میلادی)
  • اولین جشنواره فصل شترهای اصیل عربی: چهار آذر تا ۱۵ آذر ۱۴۰۲ (۲۵ نوامبر تا ۶ دسامبر ۲۰۲۳ میلادی)
  •  زمان برگزاری مرحله ششم مسابقات: ۲۹ آذر تا سه دی ماه و ۹ تا ۱۱ دی در دو بخش صبح و عصر ۱۴۰۲ (۲۰ تا ۲۴ دسامبر و ۳۰ دسامبر تا یک ژانویه ۲۰۲۴ میلادی)
  • دومین جشنواره فصل شترهای اصیل عربی: ۲۳ تا ۲۹ دی ماه ۱۴۰۲ (۱۳ تا ۱۹ ژانویه)
  •  زمان برگزاری مرحله هفتم مسابقات: چهار تا هفت بهمن و ۱۸ تا ۲۱ بهمن ماه ۱۴۰۲ در دو بخش صبح و عصر (۲۴ تا ۲۷ ژانویه و هفت تا ۱۰ فوریه ۲۰۲۴ میلادی)
  •  جشنواره سالانه شترهای اصیل عربی: پنج اسفند تا ۱۷ اسفند ۱۴۰۲ (۲۴ فوریه تا هفت مارس)
  •  زمان برگزاری مرحله هشتم مسابقات: چهار تا ۱۳ فروردین ۱۴۰۳ (۲۳ مارس تا یک آوریل)

فستیوال حلال قطر (Halal Qatar Festival)

  • زمان: ۲۷ بهمن تا پنج اسفند ۱۴۰۱ (۱۶ تا ۲۴ فوریه سال ۲۰۲۳ میلادی)  
  • مکان: دهکده فرهنگی کاتارا

یازدهمین فستیوال حلال قطر  فوریه سال ۲۰۲۳ میلادی با هدف تقویت پیوند نسل‌های جوان با سبک‌های سنتی پرورش و مراقبت از دام برگزار شد. به‌طور معمول در این جشنواره کارگاه‌های آموزشی و نمایش‌های زنده‌ای برای آموزش به کودکان در مورد نگهداری و مراقب از حیوانات در نظر گرفته شده است. علاوه بر این مسابقاتی نیز با این موضوع از جمله زیبایی حیوانات برگزار می‌شود که در طی آن جوایز نقدی ارزشمندی به نفرات اول تعلق می‌گیرد.

فستیوال حلال

منبع:wgoqatar، عکاس: نامشخص

در زمان برگزاری فستیوال حلال، غرفه‌های متعددی به نمایش هنرهای سنتی و صنایع دستی اختصاص پیدا می‌کنند و برخی نیز به فروش غذاهای محلی می‌پردازند. 

نمایشگاه بین‌المللی کتاب دوحه (Doha International Book Fair)

  • زمان: ۲۲ خرداد تا ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ (۱۲ تا ۲۱ ژوئن ۲۰۲۳ میلادی)
  • مکان: مرکز نمایشگاه و همایش‌های دوحه
  • وب‌سایت: dohabookfair.qa/en

ماه دسامبر در کشور قطر به‌عنوان ماه کتاب‌خوانی شناخته و با برپایی نمایشگاه بین‌المللی در دوحه جشن گرفته می‌شود. در این نمایشگاه از ناشران مختلف از سراسر جهان دعوت به عمل می‌آید و از آخرین کتاب‌های منتشر شده نشر‌ها رونمایی می‌شود. 

نمایشگاه کتاب بین المللی قطر

منبع:dohanews، عکاس: نامشخص

نمایشگاه بین‌المللی دوحه میزبان رویدادهای فرهنگی دیگری همچون سخنرانی‌هایی با موضوع نشر، نویسندگی و کتاب‌خوانی است. علاوه بر این در طی این نمایشگاه کارگاه‌های نویسندگی و هنری نیز برگزار می‌شود و غرفه‌هایی به فروش آثار هنری و صنایع دستی اختصاص پیدا می‌کند. 

فستیوال فیلم ترایبکا (Doha Tribeca Film Festival)

  • زمان: ۲۰ تا ۲۵ اسفند ماه (۱۰ تا ۱۵ مارس)
  • وب‌سایت: dohatribecafilm.com

جشنواره فیلم ترایبکا یکی از رویدادهای فرهنگی مطرح کشور قطر محسوب می‌شود که در طی آن بهترین فیلم‌های مستند، کوتاه و بلند سینمای عربی و جهان اکران می‌شود. این جشنواره اهداف بلند مدتی همچون تامین مالی فیلم‌ها و دوره‌های تخصصی آموزشی در طول سال را دنبال می‌کند. 

فستیوال فیلم ترایبکا، منبع: sonyaandtravis ، عکاس: نامشخص

منبع: sonyaandtravis، عکاس: نامشخص

جشنواره فیلم ترایبکا رویدادی است که با هدف توانمندسازی فیلم‌نامه‌نویسان و توسعه صنعت فیلم از سال ۲۰۰۹ میلادی فعالیت خود را شروع کرد و در طی سال‌های گذشته به رقیبی جدی برای فستیوال‌های فیلم ابوظبی و دبی بدل شده است. این جشنواره با حمایت «جشنواره بین‌المللی ترابیکا» و بازیگر مطرح سینما «رابرت دنیرو» (Robert De Niro) پایه‌گذاری شد.

جشنواره ترایبکا علاوه بر توسعه صنعت سینما و ترویج هنر، تاثیر بسزایی بر صنعت گردشگری و شکل‌گیری کسب‌وکارهای کوچک در دوحه داشته و همچنین به بستری مناسب برای همکاری با مدارس و دانشگاه‌های محلی برای برگزاری دوره‌های آموزشی بدل شده است. 

عید قربان (Eid Al- Adha)

  • زمان: روز دهم ماه ذی الحجه در تقویم قمری

عید قربان یکی از جشن‌های مهم در تقویم مسلمانان محسوب می‌شود که معمولا از آن با نام «عید بزرگ» یا عید «گوسفندکشان» نیز یاد می‌شود. این جشن به داستان قربانی کردن حضرت ابراهیم بازمی‌گردد که در کتب مقدس نیز وجود دارد. در طی این داستان حضرت ابراهیم قصد دارد با قربانی کردن فرزند خویش آمادگی خود را برای اطاعت از خداوند نشان می‌دهد؛ اما در آخرین لحظات خداوند گوسفندی را برای او می‌فرستد تا به‌جای فرزند خود قربانی کند.

عید قربان از تعطیلات رسمی کشور قطر محسوب می‌شود. در اولین روز این عید مردم برای برپایی نماز دسته‌جمعی در استادیوم شهر آموزش (Education City Stadium) در شهر الریان جمع می‌شوند. بعد از برپایی نماز برنامه‌های تفریحی متعددی برای همه گروه‌های سنی در نظر گرفته شده است که از میان این رویدادها می‌توان به نقاشی چهره، هنر حنا، چرخاندن بادبادک‌ها، اسب‌سواری و بازی‌های دسته‌جمعی مثل فوتبال و مینی گلف اشاره کرد. 

عید فطر، منبع: regencyholidays، عکاس: نامشخص

منبع: regencyholidays، عکاس: نامشخص

سنت اصلی عید قربان پرداخت صدقه به‌شکل‌های مختلف از جمله پول نقد، غذا و دادن لباس به فقرا است؛ به همین جهت بسیاری از مردم گوسفند، گاو یا شتری را قربانی می‌کنند و گوشت آن را میان فقرا یا آشنایان خود تقسیم می‌کنند. در ایام عید قربان افراد خانواده بهترین لباس‌های خود را می‌پوشند و آماده پذیرایی از مهمانان می‌شوند یا به مهمانی می‌روند. 

عید فطر (Eid al-Fitr)

  • زمان: پایان ماه رمضان در تقویم قمری

ماه رمضان یکی از مقدس‌ترین ماه‌ها در میان مردم کشور قطر و خاورمیانه است. هر سال بر اساس تقویم میلادی، ماه رمضان حدود ۱۰ روز زودتر نسبت به سال قبل آغاز می‌شود؛ به‌همین‌جهت ماه این ماه در فصل‌های مختلفی در طول زندگی مردم قطر تکرار می‌شود. 

در کشور قطر نیز در ماه رمضان، خوراکی و غذاهای مخصوصی طبخ می‌شود که مردم در وعده سحری و افطار صرف می‌کنند و همچون ایران روزه‌داران میان این دو وعده، غذا و نوشیدنی نمی‌خورند. 

عید فطر، منبع:globaltimes ، عکاس: نامشخص

منبع:globaltimes ، عکاس: نامشخص

در قطر نیز همچون بسیاری از کشورهای مسلمانان پس از پایان ماه رمضان و یک ماه روزه‌داری و مناجات، جشن عید فطر برگزار می‌شود. این جشن در سه روز برپا می‌شود و تعطیل رسمی است. در طی این جشن سراسر شهر با چراغ‌ها، بنرهای رنگارنگ تزیین می‌شوند و بسیاری از رستوران‌ها و هتل‌های محلی با ارائه تخفیف‌ها و فعالیت‌های ویژه از مهمانان خود پذیرایی می‌کنند. علاوه بر این مردم در جشن عید فطر در رژه بالن‌های غول‌پیکر شرکت می‌کنند.

در جشن عید فطر هر شب مراسم آتش‌بازی برپا می‌شود و بسیاری از خانواده‌ها این روزها را در خانه جشن می‌گیرند و غذاهای مخصوص درست می‌کنند.

آوازخوانی سنتی در فستیوال کاتارا

منبع: ویکی‌پدیا، عکاس: Alex Sergeev

اگر درباره فستیوال های قطر اطلاعاتی دارید یا در آن‌ها شرکت کرده‌اید، نظرات و تجربیات خود را با ما و سایر کاربران کجارو به اشتراک بگذارید.

منبع عکس کاور: iloveqatar، عکاس: نامشخص

پرسش‌های متداول

مشهورترین فستیوال‌ های قطر کدامند؟

فستیوال بین‌المللی بادبادک‌ها، فستیوال بین‌المللی غذا، فستیوال فرهنگی دوحه، فستیوال بین‌المللی دریایی، عید فطر.

مطالب مرتبط:

دیدگاه