شب در مشهد کجا بریم؟

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی سه شنبه، ۱۲ دی ۱۴۰۲ ساعت ۱۸:۰۵
شب در مشهد کجا بریم؟

مشهد در کنار بارگاه ملکوتی امام رضا (ع)، جاذبه‌های متعددی برای شب‌گردی دارد که طیف وسیعی از مراکز خرید، شهربازی‌ها و پارک‌های آبی را شامل می‌شود.

نسخه اولیه این مقاله در تاریخ ۱۴۰۲/۱۰/۱۲ منتشر شده و در تاریخ ۱۴۰۳/۲/۲ به‌روزرسانی شده است.

در کنار زیارت و سبک‌کردن روحتان می‌توانید از جاذبه‌های متعدد مشهد نیز دیدن کنید و خاطره‌های خوشی را برای خود رقم بزنید. یکی از بهترین زمان‌ها برای گشت‌وگذار در مشهد، در طول شب است که با جمع خانواده یا دوستان راهی یکی از جاهای دیدنی مشهد شوید و فرصت با هم بودن و خوش‌گذرانی را از دست ندهید. برای آشنایی با جاهای دیدنی مشهد در شب با ما همراه شوید.

جاهای دیدنی مشهد در شب کدام است؟

حرم امام رضا (ع)

حرم امام رضا

عکاس: سید شهاب الدین واجدی

حرم امام رضا (ع) بزرگ‌ترین و مهم‌ترین جاذبه مذهبی ایران و شهر مشهد است که محبوبیت بسیاری نزد گردشگران داخلی و خارجی دارد. این مجموعه باشکوه با معماری منحصربه‌فردش در سال ۱۳۱۰ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. علاوه بر وجود بارگاه مبارک امام رضا (ع) در این محل، تعدادی از مشاهیر از جمله شیخ بهایی، شیخ طبرسی و... نیز در این حرم دفن شده‌اند.

حرم مطهر از نظر وسعت و ظرفیت، یکی از بزرگ‌ترین مساجد دنیا به شمار می‌رود که دارای چندین ورودی، صحن، مسجد، رواق، موزه، کتابخانه، ایوان طلا، نقاره‌خانه، سقاخانه و غیره است. پنجره فولاد که داستان‌های متعددی درباره آن شکل گرفته، یکی از شلوغ‌ترین نقاط حرم محسوب می‌شود. حرم امام رضا (ع) در شب حال‌وهوای معنوی خاصی پیدا می‌کند و وجود جمعیت زیادی که برای اقامه نماز مغرب و عشا خود را به حرم رسانده‌اند، در این امر بی‌تاثیر نیست؛ به‌خصوص زمانی که در صحن انقلاب و مقابل ایوان طلا به عبادت و رازونیاز مشغول می‌شوید.

محوطه ورودی حرم امام رضا (ع)

عکاس: سید روح الله  هاشمی

اتوبوس برقی، امانت ویلچر، کفش‌داری، پارکینگ عمومی، دفتر امانات، آبخوری، سرویس بهداشتی و وضوخانه، فروشگاه‌های رضوی، مراکز پاسخگویی به سوالات دینی و شرعی، دفتر نذورات و وجوهات، دفاتر اشیای پیداشده و... از جمله امکانات و خدمات حرم به شمار می‌روند.

منطقه نمونه گردشگری چالیدره

  • تلفن: ۰۵۱۳۱۴۲۴
  • آدرس:‌‫‏‫‫ طرقبه، کیلومتر دو جاده نقندر (نمایش روی نقشه)‬‬‬

چشم انداز چالیدر در شب

عکاس: کمال محمدی

منطقه گردشگری چالیدره حدود ۱۷ کیلومتر با مشهد فاصله دارد و امکانات موجود اعم از وسایل تفریحی و رستوران و کافی‌شاپ، آن را به یکی از انتخاب‌های اهالی مشهد برای گشت‌وگذار در شب تبدیل کرده‌اند. چالیدره، منطقه‌ای خوش‌آب‌وهوا است که در هر فصل زیبایی خاص خود را دارد؛ اما بهترین زمان برای بازدید از آن را می‌توان نیمه اول سال، به‌ویژه فصل تابستان دانست که خبری از گرمای طاقت‌فرسا نیست و می‌توانید از امکانات تفریحی آبی سد نهایت لذت را ببرید.

عکاس: بهراد موعودی، فاطمه مشایخی، Fadhil M Saleh، منبع عکس: سایت چالیدره

در کنار ماهیگیری، قایق‌سواری و استفاده از کشتی شناور، از سایر سرگرمی‌های چالیدره از قبیل تله‌سیژ، بانجی جامپینگ، برج گردان، زیپ‌ لاین، لنج تفریحی، ترن کوهستان، عینک واقعیت‌ مجازی، اسکله تفریحی، عکاسخانه سنتی، تفریح‌های ویژه کودکان و… استفاده کنید و ساعاتی خاطره‌انگیز را برای خود بسازید. در این میان بی‌شک قایق‌سواری روی سد زیبای چالیدره و استفاده از مرکز ماساژ ماهی تجربه‌ای متفاوت و لذت‌بخش برایتان خواهد بود. در نهایت نیز در رستوران چالی ۲، رستوران شب‌های کوهستان، کشتی پذیراییVIP یا کافی شاپ و رستوران گردان این مجموعه دلی از عزا درآورید.

طرقبه

آلاچیق های زمستانی در طرقبه

عکاس: ناشناس

طرقبه یکی از مقاصد معروف حومه مشهد برای شکم‌گردی؛ به‌خصوص برای چشیدن غذای مشهور و بسیار خوشمزه شیشلیک است؛ ضمن اینکه به‌دلیل آب‌وهوای خنک و ییلاقی که دارد، گزینه‌ای عالی برای گشت‌وگذار در فصل گرم محسوب می‌شود.

طرقبه یکی از مقاصد معروف حومه مشهد برای شکم‌گردی است

در واقع شب‌های زیبا و سرزنده این منطقه، به‌خصوص در انتهای جاده جاغرق باعث شده است که بسیاری از مردم بومی مشهد با تاریکی هوا از هیاهوی زندگی شهری به این طبیعت خوش‌آب‌وهوا پناه ببرند و برای چند ساعتی با اعضای خانواده و دوستان خود خوش بگذرانند. قطعا صرف غذایی سنتی همراه با دوغ، چای آتشی، ذرت کبابی، ترشیجات، باقالی و... در کنار صدای آب رودخانه و محیطی عالی از یک شب‌گذرانی خاطره‌انگیز حکایت دارند. آشکده‌های معروفی نیز در مسیر جاغرق به طرقبه فعالیت می‌کنند که برخی فقط برای خوردن آش به این منطقه می‌آیند.

باغ و مجموعه تفریحی ویلاشهر از مراکز رفاهی و تفریحی طرقبه است که می‌توانید تفریح‌هایی مانند قایق‌سواری در دریاچه، تله کابین، ترن کوهستانی، زیپ لاین، قایق‌سواری و بانجی جامپینگ را امتحان کنید و در فضای آلاچیق و رستوران‌های آن از دورهمی‌های خود لذت ببرید. تعداد زیادی مراکز خرید نیز در این منطقه وجود دارد که از آن جمله می‌توان به مجتمع تجاری ویلاژ توریست، مجتمع تجاری گیلاس و بازار بین‌المللی بعثت اشاره کرد.

شاندیز

محیط سرسبز رستورانی سنتی در شاندیز

عکاس: ناشناس

شانديز یکی دیگر از مناطق ییلاقی مشهد به حساب می‌آید که به‌واسطه داشتن آب‌وهوایی مطبوع و خنک در فصول گرم سال، بین مشهدی‌ها پرطرفدار است. در این منطقه کوهستانی شاهد جریان رودهای پرآب و درختان سربه‌فلک‌کشیده خواهید بود که روحتان را جلا می‌دهد و خستگی زندگی روزمره را از شما دور می‌کند. وجود رستوران‌های متعدد و مطرح در شاندیز نویدبخش صرف یک وعده غذای عالی و باکیفیت هستند که اغلب بخشی از برنامه گشت‌وگذار اهالی به این منطقه را تشکیل می‌دهد.

در کنار لذت‌بردن از این همه زیبایی می‌توانید به پدیده شاندیز، از مراکز خرید لوکس مشهد سر بزنید و علاوه بر خرید، از امکانات آن همچون شهربازی سرپوشیده، رستوران و فودکورت، سالن اسکیت پاتیناژ روی یخ و... استفاده کنید.

پارک جنگلی شاندیز یکی دیگر از جاهای دیدنی منطقه است که انتخابی معرکه برای شب‌گذرانی در شب‌های بلند تابستان به شمار می‌رود.

شهربازی سرزمین عجایب

  • تلفن: ۰۵۱۳۷۱۱۳۳۲۳
  • ساعت کاری: از ۱۰ تا ۲۲
  • آدرس: مجتمع تجاری الماس شرق، طبقه سوم و چهارم (نمایش روی نقشه)

وسایل بازی کودکان در سرزمین عجایب

عکاس: ناشناس

شهربازی سرزمین عجایب مشهد در دو طبقه آخر مجتمع تجاری بزرگ الماس شرق قرار دارد که در سال ۱۳۸۶ در شمال شهر مشهد آغاز به کار کرد. این شهربازی جزو استانداردترین شهربازی‌های کشور با ضریب ایمنی بالا به حساب می‌آید که در نزدیکی مراکز تجاری و خرید نظیر بازار بین‌المللی قرار دارد و ضمن داشتن طراحی منحصربه‌فرد و فوق‌العاده‌، مجهز به دستگاه‌هایی با استاندارد اروپا است. تونل باد صبا، پارک آبی ساحلی آفتاب و شهربازی الماس شهر از جاذبه‌های نزدیک به این محل هستند.

وسایل بازی سرزمین عجایب مشهد

عکاس: وهاب کوثر

در این محل می‌توانید از بازی‌ها و سرگرمی‌هایی نظیر دستگاه‌های شبیه‌ساز، شن بازی، مینی جت، کنسول‌های بازی رایانه‌ای، بولینگ، بیلیارد و دارت لذت ببرید. بوفه، سینما ۶ بعدی، اتاق عکاسی، اتاق گریم و کارگاه خلاقیت کودکان نیز در این شهربازی وجود دارد تا تفریح شما بی‌نقص و کامل باشد.

شهربازی الماس شهر

  • تلفن: ۰۵۱۳۷۵۲۸۷۰۴
  • ساعت کاری: از ساعت ۱۸ تا یک بامداد
  • آدرس: خیام شمالی، روبه‌روی بازار بین‌المللی سپاد (نمایش روی نقشه)

وسایل بازی کودکان در شهربازی الماس شهر مشهد

عکاس: Zaid Alwttar

شهربازی الماس شهر یکی از معروف‌ترین شهربازی های مشهد است که در سال ۱۳۸۳ با نام شهر خورشید آغاز به کار کرد و پس از تغییروتحولات عمده در سال ۱۳۹۶ با نام جدید الماس شهر به فعالیتش ادامه داد. در این شهربازی می‌توانید روزی پر از هیجان و شادی را تجربه کنید و با بزرگ‌ترین ترن هوایی خاورمیانه، انواع وسایل و تجهیزات بادی برای سرگرمی کودک و بازی‌های مهیج حسابی خوش بگذرانید.

در اینجا بیش از ۱۲۰ دستگاه بازی نظیر کشتی صبا، سرسره پرواز در آسمان، ماشین برقی، جایروسویینگ، یوفو، کروسل، چرخ و فلک، سالتو، اسکیت یو، ترامپولین، سورتمه و استخر توپ وجود دارد که برای رده‌های سنی مختلف مناسب هستند. ضمن تفریح و شادی می‌توانید از امکانات رفاهی آن نظیر رستوران، کافه، سالن آمفی‌تئاتر و پارکینگ اختصاصی استفاده کنید. وجود اتاق گریم کودک و امکان عکاسی با مار و آفتاب پرست نیز گزینه دیگر پیش روی شما است که قطعا برایتان جذاب خواهد بود.

شهربازی سرزمین بازی ها

  • تلفن: ۰۵۱۳۸۵۱۹۶۱۱
  • ساعت کاری: از ساعت ۱۵ تا ۲۲ و روزهای تعطیل از ساعت ۱۱ تا ۲۲
  • آدرس: انتهای خیابان امام رضا (ع)، طبقه زیرین پایانه امام رضا (ع) (نمایش روی نقشه)

وسایل بازی کودکان در سرزمین بازی ها

عکاس: سعید سرشار

شهربازی سرزمین بازی‌ها از بزرگ‌ترین شهربازی‌های سرپوشیده کشور است که به‌دلیل قرارگیری در پایانه مسافربری مشهد، به آن شهربازی ترمینال نیز گفته می‌شود؛ همچنین اهالی مشهد آن را با نام‌های دیگری از قبیل شهربازی سمگا و شهربازی ایستاپ می‌شناسند. این مجموعه سرپوشیده در سال ۱۳۸۹ آغاز به کار کرد و در حال حاضر مجهز به سالن بولینگ، باشگاه پینت بال، سالن لیزرتگ، کارتینگ، بیلیارد، اتاق فرار، سینمای ۶ بعدی، بسکتبال، تیراندازی، فوتبال‌دستی، ایر هاکی، سالن پاتیناژ، صخره‌نوردی، بازی‌های کامپیوتری و... است.

شهربازی هپی لند

  • تلفن: ۰۵۱۳۳۶۹۳۶۷۳
  • ساعت کاری: صبح‌ها از ۱۰ تا ۱۴ و عصرها از ۱۷ تا ۲۳
  • آدرس: ضلع شرقی حرم مطهر، بلوار طبرسی، مجتمع آرمیتاژ طبرسی (نمایش روی نقشه)

قطار بازی در هپی لند مشهد

عکاس: حسین گلشنی راد

شهربازی هپی لند (شهربازی آرمیتاژ) در اواخر سال ۱۳۹۲ در مجتمع آرمیتاژ افتتاح شد و به‌دلیل قرارگیری در بلوار طبرسی جنوبی و فاصله کم با حرم مطهر، محبوبیت بسیاری بین گردشگران و شهروندان مشهد دارد. در واقع اینجا نزدیک‌ترین شهربازی به حرم است که وسایل بازی و سرگرمی‌های متعددی برای کودکان و نوجوانان نظیر ماشین کوبنده، بازی‌های سیمولاتوری، هلی‌کوپتر کودکان، کاروس، دارت، دربی، سینما هفت بعدی، پلی‌استیشن، فوتبال‌دستی، بازی‌های رایانه‌ای و... دارد. در کنار بازی و تفریح می‌توانید از کافه و اتاق عکاسی استفاده کنید.

سرزمین موج‌های آبی

  • تلفن: ۰۵۱۳۶۰۰۸
  • ساعت کاری: شنبه تا سه‌شنبه از ساعت ۱۰ تا ۲۱، چهارشنبه تا جمعه از ساعت ۹ تا ۲۱
  • آدرس: بزرگراه امام علی (ع)، بلوار اندیشه، نبش اندیشه ۸۱ (نمایش روی نقشه)

کانال های بازی در موج های آبی مشهد

منبع عکس: سایت سرزمین موج‌های آبی (عکاس: ناشناس)

سرزمین موج‌های آبی یکی از بهترین مراکز تفریحی مشهد و جزو کامل‌ترین‌ترین پارک آبی های مشهد است که به افراد عاشق آب امکان می‌دهد تا روزی پر از هیجان را تجربه کنند. با توجه به اینکه دو پارک مجزا برای پذیرش هم‌زمان آقایان و بانوان در این محل در نظر گرفته شده است، تمام اعضای خانواده می‌توانند هم‌زمان از امکانات آن بهره‌مند شوند.

سرزمین موج های آبی

منبع عکس: سایت سرزمین موج‌های آبی (عکاس: ناشناس)

مجموعه سرزمین موج‌های آبی به‌دلیل داشتن انواع سرسره مثل سرسره‌ جت موج (طولانی‌ترین سرسره در ایران) و سرسره تورنادو، رودخانه خروشان، جکوزی سرد و گرم، سقوط آزاد، حمام سنتی و حمام ترکی، استخر بزرگسالان، چاله فضایی و بخش‌ها و بازی‌های گوناگون، حس نشاط و شادابی را برای شما به ارمغان می‌آورد.

سرسره سوپر لوپ را شاید بتوان یکی از بهترین بخش‌های پارک آبی دانست که با قرارگیری در کابینی زیبا و وهم انگیز، هیجانی وصف‌ناپذیر را نصیبتان می‌کند. رستوران و کافی‌شاپ، فروشگاه لوازم ورزشی، مهدکودک، واقعیت مجازی و سالن ماساژ از دیگر بخش‌های این شهربازی سرپوشیده هستند. پارک آبی مذکور در فاصله ۱۵ کیلومتری حرم مطهر امام رضا (ع) قرار دارد و دسترسی به آن آسان است.

پارک ساحلی آفتاب

  • تلفن: ۰۵۱۳۷۰۳۷
  • آدرس: انتهای بلوار خیام شمالی، ميدان بهارستان، جنب الماس شرق (نمایش روی نقشه)

سرسره پارک ساحلی آفتاب

عکاس: Hamed Neu

مجموعه فرهنگی ورزشی پارک ساحلی آفتاب در نيمه شعبان سال ۱۳۹۰ در مجاورت بازار بين‌المللی سپاد و مجتمع تجاری الماس شرق آغاز به کار کرد و امكان استفاده هم‌زمان كليه اعضای خانواده از امكانات مفرح این محل وجود دارد. این محل از بخش‌های مجزایی برای بانوان، آقايان، كودكان، پارک آبی و VIP تشکیل شده است.

وسایل بازی پارک ساحلی آفتاب

عکاس: حمید آریان منش

مجموعه بانوان شامل استخر، سونا، حمام سونای ماسه، استخر نمک دريايی، سرسره، حمام آفتاب، سالن ماساژ، اتاق نگهداری كودک، فست فود، كافی‌شاپ و غیره می‌شود. مجموعه آقایان علاوه بر استخر استاندارد وسونا، دارای امکاناتی مانند سرسره چاله فضايی، استخر موج، رودخانه خروشان، سرسره پيچ و دوقلو، چشمه جوشان، استخر مخصوص غواصی و غیره است.

سرزمین موج‌های خروشان

  • تلفن: ۰۵۱۳۵۱۴۴۰۰۶ 
  • آدرس: انتهای بلوار وکیل آباد، ابتدای جاده شاندیز (نمایش روی نقشه)

وسایل بازی در سرزمین موج های خروشان

منبع عکس: سایت سرزمین موج‌های خروشان

سرزمین موج‌های خروشان یکی دیگر از پارک‌های آبی سرپوشیده مشهد است که امکان استفاده‌ هم‌زمان بانوان و آقایان را در دو بخش‌ جداگانه‌ برای علاقه‌مندان فراهم کرده است.

سرزمین موج‌های خروشان از پارک‌های آبی سرپوشیده مشهد است

این پارک دارای چندین سرسره سقوط آزاد، سرسره سرعتی و رودخانه موج، دریاچه متلاطم، غار نمک، ترامپولین، جویس شاپ، پارک مخصوص کودکان و مهدکودک است که می‌تواند لحظه‌های ناب و بی‌نظیری را برای شما به وجود آورد.

این همه ماجرا نیست و امکانات و تفریح‌های فوق‌العاده‌ای در این پارک آبی در انتظار شما است. بی‌شک با وجود سونای خشک و بخار، جکوزی و حمام ترکی، سالن ماساژ پیشرفته، فیش اسپا (دکتر ماهی)، سالن ایروبیک و بازی‌هایی نظیر زیپ لاین بر فراز موج‌های خروشان و پینت بال لیزری نه‌تنها می‌توانید خستگی را از تن به در کنید، بلکه با انجام بازی‌های جالب، هیجان را چاشنی زندگی‌تان خواهید کرد. پارکینگ، مرکز خرید، کارواش، رستوران، کافی شاپ و… دیگر بخش‌های این مجموعه هستند.

یکی از امکانات جدید سرزمین موج‌های خروشان، مجهزترین سینما ماشین ایران با ظرفیت ۵۰۰ خودرو در محل پارکینگ این مجموعه است که در شهریور ۱۳۹۹ افتتاح شد و به‌لطف داشتن یک پرده سینمایی بزرگ، تجربه‌ متفاوتی را برای برایتان رقم خواهد زد.

پارک کوه سنگی

حوضچه پارک کوه سنگی در غروب خورشید

عکاس: Dietmar Hagen Horn

کوه سنگی یکی از معروف‌ترین و پرطرفدارترین جاذبه‌های مشهد است که در هر ساعت از شب می‌توانید به این پارک بزرگ بروید و با صعود به بالای کوه، به تماشای چشم‌انداز زیبا و جذاب اطراف بپردازید. کوهسنگی تقریبا در مرتفع‌ترین مکان شهر قرار دارد و از فراز قله آن امکان دیدن چراغ‌ منازل و معابر شهر وجود دارد، حتی مناظر حرم گنبد و گلدسته‌های مطهر رضوی نیز پیش روی شما قرار می‌گیرد که به این ترتیب لذت حضور در این محل برایتان مضاعف می‌شود.

جالب اینکه اگر در زمان غروب خورشید به پارک کوهسنگی بروید، یکی از زیباترین غروب‌های خورشید را از ارتفاعات کوهسنگی شاهد خواهید بود. جذابیت این محل به همین موضوع خلاصه نمی‌شود و نورپردازی‌های پارک نیز شبی خاطره‌انگیز را برایتان به وجود می‌آورند.

علاوه بر این، رستوران‌ها و اغذیه‌فروشی‌های مختلف کوه سنگی امکان صرف غذایی خوشمزه را در دل این طبیعت زیبا فراهم کرده‌اند، پس این موقعیت را از دست ندهید!

پارک جنگلی وکیل آباد

تخت های متعددی زیر سایه درختان در پارک وکیل آباد

عکاس: اصغر اصغری

پارک وکیل آباد یکی از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین پارک های مشهد است که به‌واسطه انبوه درختان کاج، چنار و سرو، قرارگیری در دره‌ای خوش‌آب‌وهوا و داشتن نهرهای متعدد، مکانی عالی برای شب‌گردی در مشهد، به‌خصوص در شب‌های بلند تابستان محسوب می‌شود. رودخانه‌ای دیدنی از وسط این پارک جنگلی عبور می‌کند که فضای آرام‌بخشی به آن بخشیده است و وقتی شکوه و آرامش طبیعت با صدای دلنواز جریان آب ادغام می‌شود، حسی دلپذیر پیدا خواهید کرد. با این اوصاف می‌توان گفت که پارک وکیل آباد انتخابی عالی برای گذران وقت با خانواده و دوستان، برپایی بساط پیک‌نیک و ثبت لحظه‌های ناب است.

این پارک در فاصله هفت كیلومتری مركز شهر قرار دارد و به‌دلیل تنوع امکانات نظیر رستوران، كافه، وسایل بازی کودکان و باغ‌وحش، یكی از پرطرفدارترین پارک‌های شهر مشهد به شمار می‌رود.

پارک هفت حوض

آلاچیق های پارک هفت حوض مشهد

عکاس: Saeed BMW

پارک هفت حوض در هفت کیلومتری جنوب شرقی مشهد در منطقه‌ای زیبا با طبیعت بكر واقع شده است و به‌خاطر قرارگیری در دامنه كوه خلج، از زیباترین پارک‌های شهر محسوب می‌شود. علت نام‌گذاری این پارک به هفت حوض، وجود حوضچه‌های طبیعی زیبایی بوده‌اند كه در مسیر آب‌های جاری از دل كوه به وجود آمده‌اند. به غیر از این هفت حوض طبیعی و زیبا، تک حوض‌های بزرگی نیز در پارک قرار دارد که بکر و دست‌نخورده هستند و از همین رو هنگام بازدید از آن‌ها تنها صدای جریان آب، گوشتان را نوازش می‌دهد و آرامش عجیب و وصف‌ناپذیری را برای شما به ارمغان می‌آورد.

جریان آب روی سنگهای پارک هفت حوض مشهد

عکاس: دانیال بم

این پارک از آب‌وهوای خنک و دلپذیری برخوردار است و از همین رو محل مناسبی برای پیک‌نیک‌های خانوادگی و دوستانه در آلاچیق‌های تابستانی و زمستانی و پاتوق خوبی برای عاشقان طبیعت و کوهنوردی به حساب می‌آید. همچنین امکانات رفاهی از قبیل رستوران سنتی، سوپرمارکت، سرویس بهداشتی و پارکینگ برای رفاه حال بازدیدکنندگان فراهم شده است.

پارک ارم

دریاچه وسط پارک ارم مشهد

عکاس: Ali Ka

پارک ارم به‌واسطه فاصله حدودا ۱۰ کیلومتری به حرم مطهر، گردشگران و مسافران بسیاری را جذب خود کرده و محل مناسبی برای تفریح كودكان و حتی بزرگسالان است. فضای مخصوص بازی کودکان، بخش جداگانه‌ای برای بانوان، زمین فوتبال، جایگاه کرایه دوچرخه، باشگاه ورزشی و پارکینگ از امکانات این پارک هستند.

پارک ارم که در سال ۱۳۸۶ افتتاح شد، با مناظر طبیعی بسیار زیبا، برکه و آب‌نما به یکی از محبوب‌ترین پارک‌های مشهد تبدیل شده است.

بام مشهد

  • آدرس: انتهای بلوار هاشمیه (وکیل آباد)، هاشمیه ۹۱، بام مشهد (پارک کوهستانی خورشید) (نمایش روی نقشه)

چشم انداز شهر مشهد از کوه سنگی

عکاس: Dietmar Hagen Horn

بام مشهد یا پارک کوهستانی خورشید یکی از جاهای دیدنی مشهد است که می‌توانید بدون دغدغه با خودروی شخصی وارد آن شوید. آلاچیق‌های زیبایی در این پارک وجود دارد که می‌تواند محیطی ایدئال برای پیک‌نیک و دورهمی‌های خانوادگی باشد. اگر به بالاترین نقطه پارک بروید، شاهد چشم‌انداز فوق‌العاده‌ای از شهر خواهید بود. زیبایی این پارک در شب دوچندان می‌شود؛ چراکه شهر مشهد با چراغ‌های روشن زیر پایتان خودنمایی می‌کند. علاوه بر این به‌لطف وجود درختکاری‌ها و گل‌کاری‌های زیاد در محوطه بام مشهد می‌توانید هوای پاک و تمیزی را استنشاق کنید.

از قسمت‌های جذاب پارک کوهستانی خورشید می‌توان به باغ کودک، پیست دوچرخه‌سواری، محوطه فوتبال ساحلی و والیبال ساحلی و... اشاره کرد. کافه‌های جذابی در حوالی بام مشهد واقع شده است که در فصل زمستان با ازدحام گردشگرانی مواجه می‌شوند؛ زیرا از سرمای هوا به این کافه‌ها پناه می‌آورند. ضمن اینکه دست‌فروش‌های حاشیه بام مشهد با بساط آش و عدسی و لبوی خود حسابی پرطرفدار هستند.

بازار رضا

  • ساعت کاری: از ساعت ۹ تا ۲۴
  • آدرس:‌ ضلع جنوب شرقی میدان بیت المقدس (فلکه آب) (نمایش روی نقشه)

بازار رضا مشهد

عکاس: ناشناس

بازار رضا در نزدیکی حرم رضوی در ضلع شرقی میدان بیت المقدس (فلکه آب) قرار دارد و یکی از مهم‌ترین و معروف‌ترین بازارهای شهر به حساب می‌آید که گردشگران برای خرید سوغات و صنایع دستی حتما سری به آن می‌زنند. این بازار قدیمی و نوستالژیک که اکثر گردشگران و اهالی مشهد با آن خاطره دارند، به فروش انواع کالاها از سجاده و مهر و تسبیح گرفته تا پوشاک، اسباب‌بازی، عطر، زعفران، زرشک، انگشتر فیروزه و عقیق، نبات و ادویه اختصاص دارد. بازار رضا دارای دو ورودی و خروجی اصلی است که به میدان ۱۷ شهریور و فلکه آب منتهی می‌شوند.

بازار فردوسی

  • تلفن: ۰۵۱۳۲۵۱۳۰۰۱
  • ساعت کاری: از ساعت ۹ تا ۲۳
  • آدرس: انتهای بلوار مفتح، نرسیده به میدان مفتح (نمایش روی نقشه)

پاساژ فردوسی مشهد

بازار فردوسی به‌دلیل تنوع کالا و قیمت‌های مناسب و اختصاص‌ هر طبقه به یک نوع محصول، بازدیدکننده‌ زیادی دارد و کمتر کسی پیدا می‌شود که دست خالی از آن بیرون بیاید. در این بازار چهار طبقه از سیسمونی نوزاد و لباس کودک تا پوشاک آقایان و خانم‌ها، مانتو و روسری، ساعت، بدلیجات، طلا و جواهر به فروش می‌رسد. از آنجا که دسترسی خوبی به این مجموعه وجود دارد و با وسایل حمل‌ونقل عمومی می‌توان به‌راحتی به این بازار رفت، مورد استقبال خریداران محلی و زائران و گردشگران است.

مجتمع تجاری گردشگری الماس شرق

  • تلفن: ۰۵۱۳۷۱۱۳۱۱۱
  • ساعت کاری: از ساعت ۱۰ تا ۲۱
  • آدرس: انتهای بلوار خیام شمالی (نمایش روی نقشه)

نمای هوایی پاساژ الماس شرق مشهد

منبع عکس: سایت مجتمع گردشگری الماس شرق

مجتمع تجاری گردشگری الماس شرق یکی دیگر از مراکز خرید مشهد محسوب می‌شود که به‌خاطر شکل الماس‌مانندی در بخش گنبدی این سازه، الماس شرق نام‌گذاری شده است.

در این مرکز انواع پوشاک زنانه، مردانه، لوازم بهداشتی آرایشی، کالای خواب، رایانه و تلفن همراه، ترمه، ساعت، صنایع دستی، خشکبار، نقره و بدلیجات، کیف و کفش و… فروخته می‌شود.

یکی از بخش‌های جذاب مجتمع، آب‌نمای منحصر‌به‌فرد آن موسوم به آب‌نمای جامپینگ است که حركت‌های ديدنی و جذابی را پديد می‌آورد. در کنار خرید می‌توانید عکاس‌خانه سنتی را امتحان کنید که با فضاسازی و دکوراسیون زیبا و بهره‌گیری از معماری سنتی ایرانی و البسه ایران قدیم، تجربه جالبی را برایتان رقم خواهد زد.

فضای داخلی مجتمع الماس شرق

منبع عکس: سایت الماس شرق (عکاس: ناشناس)

پارکینگ طبقاتی، رستوران، شهربازی سرزمین عجایب، آکواریوم شهر دریایی و سینما پنج بعدی از دیگر بخش‌های مجتمع الماس هستند. این مجتمع ۶ طبقه در حاشیه بزرگراه صد متری کمربندی شهر مشهد قرار دارد و از همین جهت دسترسی به آن آسان است.

مرکز خرید خورشید

  • آدرس: خیابان احمدآباد، بین بلوار ابوذر غفاری و بلوار رضا، روبه‌روی سه راه راهنمایی (نمایش روی نقشه)

آبنمای مرکز خرید خورشید

عکاس: مسعود استادی

مرکز خرید خورشید یکی از شیک‌ترین مراکز خرید مشهد از نظر معماری و ظاهر و همین طور اجناس فروشی است. این مرکز خرید ۹ طبقه در خیابان احمدآباد، از پررفت‌وآمدترین خیابان‌های شهر قرار گرفته است و در نتیجه به‌راحتی می‌توانید به آن دسترسی داشته باشید. اگر به‌دنبال کالاهای برند هستید، در اینجا برندهای معروفی برای پوشاک مردانه و زنانه، کیف، کفش و لوازم آرایشی پیدا خواهید کرد. پس از خرید نیز به کافی‌شاپ لوکس بیسکویت در طبقه دوم سری بزنید و از خود پذیرایی کنید.

مرکز خرید وصال

  • تلفن: ۰۵۱۳۷۱۱۵۵۵۵
  • آدرس: بلوار خیام شمالی، منطقه گردشگری سپاد، بلوار بهارستان، بهارستان ۶ (نمایش روی نقشه)

ساختمان بازار مبل وصال مشهد

عکاس: ناشناس

مجتمع تجاری گردشگری وصال، ۶ طبقه و ۴۰۰ واحد تجاری دارد و فروشگاه‌هایی با برندهای معتبر را در خود جای داده است. هایپر مارکت، آسانسور پانوراما، رستوران، آب‌نمای موزیکال، نمازخانه، پارکینگ طبقاتی، پارکینگ مجزا برای خودروهای سنگین و مجموعه علمی و تفریحی پرفسور بازیما، سایر بخش‌های این مرکز خرید را تشکیل می‌دهند.

مرکز خرید مبلمان وصال

عکاس: ناشناس

یکی از ویژگی‌های متمایز مرکز خرید وصال را می‌توان وجود نمایشگاه دائمی مبلمان در طبقه‌های اول تا چهارم آن دانست که انواع مختلف مبلمان مانند مبل‌های کلاسیک و مدرن، میزهای ناهارخوری و وسایل چوبی منزل را به فروش می‌رسانند. ضمن اینکه مرکز خرید وصال، گزینه‌ای عالی برای عروس و دامادها است تا اجناسی همچون لباس و پارچه، آینه و شمعدان، لوازم آرایشی، کیف و کفش و... را خریداری کنند.

مرکز خرید پروما

  • تلفن: ۰۵۱۳۷۶۳۷۴۰۱
  • ساعت کاری: شنبه تا پنجشنبه از ساعت ۹ تا ۲۴، جمعه از ساعت ۱۰:۳۰ تا ۲۴
  • آدرس: بلوار فردوسی، میدان جانباز (نمایش روی نقشه)

یکی از فروشگاه های مرکز خرید پروما مشهد

عکاس: ناشناس

مرکز خرید پروما یکی از بهترین مراکز خرید مشهد است که به‌دلیل وسعت زیاد و تنوع فروشگاه‌ها و اجناس، شما را دست خالی نمی‌گذارد و می‌توانید از انواع پوشاک، کیف و کفش با برندهای روز دنیا، زعفران و خشکبار دست به انتخاب بزنید. اگر به‌دنبال خرید اجناس برندهای مطرح هستید، این مرکز خرید نیاز شما را برطرف می‌کند؛ چراکه نمایندگی بسیاری از برندهای لوکس و درجه یک دنیا را در خود جای داده است و حراج‌های آخر فصل آن جذابیت ویژه‌ای دارد.

مرکز خریدی چند طبقه با فضایی مدرن

عکاس: آرش حاجی زاده

علاوه بر این، هایپرمارکت پروما در طبقه همکف به فروش خوراکی، میوه، نان و شیرین و مواد پروتئینی اختصاص دارد که بین شهروندان و گردشگران پرطرفدار است. در نهایت به طبقه آخر بروید تا از کافی‌شاپ و فست‌فود این محل استفاده ببرید. از امکانات مرکز خرید می‌توان به شهربازی، بولینگ و بیلیارد اشاره کرد که برای سرگرمی و تفریح بازدیدکنندگان فراهم شده است.

مرکز خرید آرمیتاژ

  • تلفن: ۰۵۱۳۱۹۰۵
  • ساعت کاری: روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۰ تا ۲۲ و پنجشنبه و جمعه و روزهای تعطیل از ساعت ۱۰ تا ۲۳
  • آدرس: نبش هفت تیر هشت، خیابان گلشن (نمایش روی نقشه)

فودکورت مرکز خرید آرمیتاژ

عکاس: امیر گیلان

مجتمع آرمیتاژ با معماری مدرن و جذابش، از مراکز خرید لوکس مشهد و یکی از بلندترین برج های ایران است که انواع برندهای داخلی و خارجی مانند پوشاک، عطر، ساعت، محصولات چرمی، طلا و لوازم‌خانگی را عرضه می‌کند. سایر طبقه‌های این برج به بخش‌های اداری، موزه‌ها و گالری‌ها و… اختصاص دارد.

فودکورت، کافی‌شاپ و رستوران‌ها از جمله بخش‌های خوشمزه مرکز خرید آرمیتاژ هستند که می‌توانید پس از گشت‌وگذار و خرید، خود را به یک وعده غذای لذیذ مهمان کنید. در این میان نباید رستوران بین‌المللی آرمیتاژ را از دست بدهید که با نمایی شگفت‌انگیز و سرویس‌دهی عالی، خاطره‌ای خوش برای شما می‌سازد. امکاناتی از قبیل سالن بولینگ، بیلیارد، استخر، سونا و جکوزی، پردیس سینمایی، سالن ماساژ، شهربازی، شهر مشاغل برای کودکان و غیره نیز در این محل وجود دارد که آن را از سایر مراکز خرید مشهد متمایز می‌کند.

هایپرمارکت، لوازم الکترونیک، وسایل آشپزخانه، کافی‌شاپ، کالای خواب، پوشاک، عطر، ساعت، عینک و جواهرات، بخش تخصصی مبلمان، دکوراسیون داخلی و تزیینات منزل، بخش کودک و نوجوان، اسباب‌بازی، کالای خواب و کافه کودک و... تنوع محصولات این مرکز خرید را نشان می‌دهند که هر شهروندی و گردشگری می‌تواند وسایل موردنیاز خود را خریداری کند.

یکی از فروشگاه های مرکز خرید آرمیتاژ

عکاس: امیر گیلان

در صورتی که تاکنون در مشهدگردی خود به مراکز خرید، شهربازی‌ها یا جاذبه‌های شهر سر زده‌اید، در پایین این مقاله از کجارو از تجربه خود برای ما بگویید؛ ضمن اینکه می‌توانید سایر نقاط دیدنی مشهد برای گشت‌وگذار در شب را به کجارویی‌ها معرفی کنید.

پرسش‌های متداول

شب در مشهد کجا بریم؟

حرم امام رضا (ع)، منطقه نمونه گردشگری چالیدره، طرقبه، شاندیز، شهربازی‌ها و پارک‌های آبی، پارک‌ها و مراکز خرید از بهترین جاهای دیدنی مشهد در شب هستند.

آیا امکان استفاده از سرزمین موج‌های آبی برای بانوان وجود دارد؟

بله

مشهورترین و نزدیک‌ترین بازار به حرم در مشهد کجاست؟

بازار رضا

علت جذابیت مجتمع الماس شرق چیست؟

 آب‌نمای جامپینگ

مطالب مرتبط:

دیدگاه