پارک های مشهد؛ از پارک های جنگلی تا پارک های نزدیک حرم

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی جمعه، ۲۱ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۰۵
پارک های مشهد؛ از پارک های جنگلی تا پارک های نزدیک حرم

پارک‌ها از یکی از جذاب‌ترین جاهای گردشگری مشهد هستند که از آن جمله می‌توان به پارک‌های جنگلی وکیل آباد و پردیس شاندیز، پارک هفت حوض، پارک کوه سنگی و... اشاره کرد.

مشهد از معروف‌ترین مقاصد گردشگری ایران محسوب می‌شود که در تمام روزهای سال پذیرای مسافران و زائران تور مشهد است. این شهر به‌دلیل وجود حرم امام رضا (ع) به‌عنوان پایتخت معنوی كشور شناخته می‌شود؛ با این حال، جاذبه‌های متعدد و متنوعی در این کلان‌شهر وجود دارد. از جمله جاهای دیدنی مشهد می‌توان به پارک‌های بی‌نظیری همچون پارک هفت حوض و پارک جنگلی وکیل آباد اشاره کرد که بازدید از آن‌ها در برنامه سفر اکثر گردشگران قرار دارد. برای آشنایی با سایر پارک‌های دیدنی مشهد، این مقاله را از دست ندهید.

هرآنچه باید درباره پارک های مشهد بدانید:

پارک های مشهد نزدیک حرم

پارک میرزا کوچک خان

پارک میرزا کوچک خان مشهد با سنگ مرمر و آبنما

عکاس: ناشناس

پارک میرزا کوچک خان یکی از پارک‌های نزدیک حرم رضوی است که بعد از زیارت می‌توانید در فضای سرسبز این محل قدری استراحت کنید. این پارک ۳۲ هکتاری پشت بازار رضا مشهد قرار دارد و به همین دلیل زائران زیادی با آن آشنا هستند. استخر، پارک بازی کودکان، سرویس بهداشتی، زمین فوتبال و بوفه سایر بخش‌های این پارک را تشکیل می‌دهند.

  • آدرس: مشهد، غرب میدان هفده شهریور، خیابان دانش شرقی، حد فاصل دانش ۱۲ و ۱۴، پارک میرزا کوچک خان (نمایش روی نقشه)

پارک وحدت

پارک سرسبز وحدت در مشهد

عکاس: محمد الوزنی

پارک وحدت از معروف‌ترین پارک‌های مشهد است که تقریبا در سه کیلومتری حرم امام رضا (ع) قرار دارد و شاید بتوان آن را نزدیک‌ترین پارک به مسجد گوهرشاد دانست. این پارک‌ بزرگ مجهز به دریاچه مصنوعی، آبشار و آب‌نما است که زیبایی آن را دوچندان کرده‌اند. مطمئنا حضور در فضای سرسبز پارک با جاذبه‌های آبی، تصویری تماشایی و باصفا را پیش رویتان می‌گذارد.

امکاناتی همچون کتابخانه، تئاتر، سینما، شهربازی، زمین ورزشی، زمین اسکیت و… نیز برای سرگرمی بیشتر بازدیدکنندگان و زائران در نظر گرفته شده است. این پارک از جمله مکان‌های مناسب برای مجاوران و زائران است تا به‌ویژه در ایام تابستان برای ساعاتی در آن به استراحت بپردازند و به همین دلیل از شلوغ‌ترین پارک‌های مشهد به حساب می‌آید.

فواره های مقابل فرهنگسرای زیارت مشهد

منبع عکس: mashhad.8

یکی از بخش‌های جذاب پارک، فرهنگسرای پارک موضوعی زیارت است که شامل ۱۹۸ نماد نظیر نماد نقاره‌خانه، سقاخانه، پنجره فولاد و برج ساعت حرم رضوی می‌شود. این پارک موضوعی به زائران کمک می‌کند تا درک بیشتری از القاب حضرت رضا (ع) داشته باشند و با نمادهای دیگری از آداب و فرهنگ زیارت آشنا شوند.

پارک جنگلی مشهد

پارک جنگلی وكیل آباد

دریاچه و فواره های پارک وکیل آباد مشهد

عکاس: سینا عطایی

پارک وكیل آباد كه در فاصله هفت كیلومتری از مركز شهر و در منطقه‌ای خوش‌آب‌وهوا قرار گرفته است، به‌خاطر درختان كهن نظیر کاج، چنار  و سرو، رستوران‌ها، كافه‌ها و باغ وحش، محلی عالی برای گشت‌وگذار محسوب می‌شود. این پارک ۷۰ هکتاری، یکی از تفرجگاه‌های ییلاقی مشهد است که مناظر طبیعی زیبایی را پیش روی شما می‌گذارد.

پارک جنگلی وکیل آباد از املاک وقفی حسین ملک است

پارک وکیل آباد یکی از املاک وقفی مرحوم حسین ملک است که در سال ۱۳۴۸ وقف شد و در اختیار شهرداری مشهد قرار گرفت. رودخانه‌ای در این پارک وجود دارد که آب آن از قنات وکیل آباد سرچشمه می‌گیرد و فضای باصفایی به آن بخشیده است.

محل بازی کودکان در پارک وکیل آباد مشهد

عکاس: مجید رضا

معابر سنگ‌فرش و فضای سرسبز جنگلی با درختان سربه‌فلک‌کشیده اغلب هر بازدیدکننده‌ای را وسوسه می‌کنند تا این تصاویر را برای همیشه ثبت و ضبط کرده و آن‌ها را سوژه عکاسی خود کنند. المان‌های جالبی نیز در این پارک ساخته شده است، مانند تنه‌ درختانی که به‌شکل چهره‌ تراش خورده‌اند یا مجسمه‌های زیبایی با ابعاد بزرگ که در گوشه‌وکنار پارک وکیل آباد به چشم می‌خورد.

  • آدرس: مشهد، میدان آزادی، بلوار وكیل آباد، پارک جنگلی وکیل آباد (نمایش روی نقشه)

پارک جنگلی طرق

پارک جنگلی طرق با انواع درخت و گیاه در مشهد

عکاس: محسن رضوی

پارک جنگلی طرق یکی از جاذبه‌های گردشگری و تفرجگاه‌های شهر زیارتی مشهد است که در حاشیه جنوب شرق این شهر قرار دارد. این پارک که با نام کمپ مسافرتی غدیر یا کمپ طرق نیز شناخته می‌شود، حدودا ۱۸۰ هکتار مساحت دارد. یکی از ویژگی‌های برتر آن را می‌توان وجود ۲۸۰ کلبه و امکان برپایی ۴۰۰۰ چادر دانست که برای استراحت و اسکان مسافران مناسب است. بخش بسیار بزرگی از پارک پوشیده از درختان سپیدار، اقاقیا، افرا، نارون، سرو و... است و در نتیجه محیط سرسبز و زیبایی برای وقت‌گذرانی دارد.

امکانات گوناگونی در پارک جنگلی طرق وجود دارد، همچون زمین بازی برای کودکان، پارکینگ، فروشگاه، سرویس بهداشتی و... که برای رفاه گردشگران و بازدیدکنندگان فراهم شده است.

  • آدرس: مشهد، جاده شهید کلانتری، حدفاصل شهرک سیدی و ابوذر، پارک طرق (نمایش روی نقشه)

پارک جنگلی پردیس شاندیز

جریان رودخانه در پارک جنگلی پردیس شاندیز

عکاس: ناشناس

پارک جنگلی پردیس شاندیز به‌لطف داشتن آب فراوان و درختان سربه‌فلک‌کشیده، از جاذبه های گردشگری اطراف مشهد است و محلی ایدئال برای طبیعت‌گردی به حساب می‌آید. با وجودی که طبیعت زیبای این پارک در هر فصلی دیدنی و جذاب است؛ در فصول گرم سال طرفداران بیشتری دارد؛ به‌طوری که تعداد زیادی از گردشگران و شهروندان مشهدی روانه این محل می‌شوند. وجود سرویس بهداشتی، پارکینگ، نمازخانه، چای‌خانه، فضای مناسب برای چادرزدن و استراحت، باربیکیو و آلاچیق باعث شده است که گردشگران با خیال راحت این محل را برای تفریح و گشت‌وگذار خود انتخاب کنند. محوطه‌سازی، احداث آب‌نما و پل معلق از جمله جاذبه‌های این پارک است.

بی‌شک حضور در پارکی مملو از درختان بلند و سرسبز و گوش‌سپردن به صدای رودخانه و پرندگان، برای هر کسی جذابیت دارد؛ به‌خصوص در روزهایی به‌غیر از روزهای تعطیل که می‌تواند آرامشی وصف‌ناپذیر را نصیبتان کند.

  • آدرس: مشهد، ۱۵ کیلومتری غرب مشهد، شهر شاندیز، پارک جنگلی پردیس شاندیز (نمایش روی نقشه)

سایر پارک های مشهد

پارک کوهستانی خورشید

رستوران پارک کوهستان خورشید مشرف به چشم انداز مشهد

عکاس: سعید رضایی

کوهستان پارک خورشید، بزرگ‌ترین پارک کوهستانی مشهد به حساب می‌آید که به‌خاطر قرارگیری در ارتفاعات هاشمیه، به بام مشهد یا بام هاشمیه نیز معروف است. این پارک که از سرسبزترین مناطق مشهد است، منظره‌ای بی‌بدیل از شهر را پیشکش شما می‌کند. ضمن اینکه وجود آلاچیق و امكانات رفاهی در این محل به شما امکان می‌دهد تا همراه با خانواده و دوستان اوقات خوشی را سپری کنید.

پارک کوهستانی مذکور در ارتفاعات قرار دارد و در نتیجه برای استفاده از آن بهتر است در ایام گرم سال به این منطقه سفر کنید تا در کنار تفریح، از طبیعت و مناظر اطراف آن نیز لذت ببرید.

بام مشهد در زمستان برفی

عکاس: حسین اکبری

ورود خودرو به داخل پارک را می‌توان یکی از مزایای آن دانست؛ به‌طوری حدود سه هزار خودرو امکان ورود به آن را دارند. زمین مخصوص بازی کودکان، زمین فوتبال و والیبال، فست فود و کافی شاپ، سرویس بهداشتی و آب آشامیدنی از دیگر امکانات این پارک هستند.

  • آدرس: مشهد، انتهای بلوار هاشمیه، هاشمیه نود و یک، کوهستان پارک خورشید (نمایش روی نقشه)

پارک هفت حوض مشهد

حوضچه های آب در پارک هفت حوض مشهد

عکاس: مهدی جهانی

پارک هفت حوض یکی از این مناطق توریستی مشهد در دامنه كوه‌های خلج است که با حدود ۵۷۰ هکتار، در جنوب مشهد قرار دارد و دسترسی به آن آسان است. این پارک با داشتن هفت حوض پرآب، آرامشی وصف‌ناپذیر را به شما هدیه می‌دهد؛ حوض‌هایی که بدون دخالت انسان شکل گرفته‌اند و دلیل اصلی جذابیت پارک هستند. جالب اینکه، در فصل بهار با رویش گل‌های شقایق، زیبایی این منطقه دوچندان می‌شود.

پیاده‌روی و کوه‌پیمایی در این محل و شنیدن صدای جریان آب و آواز پرندگان، در فضایی به دور از محیط شلوغ و آلوده شهری، تجربه متفاوتی برای هر گردشگری خواهد بود. وجود فضای سرسبز، سرویس بهداشتی، پارکینگ و آلاچیق‌های زیبا به شما فرصت می‌دهد که یک پیک‌نیک خانوادگی یا دوستانه را تجربه کنید.

آلاچیق های کوهستانی در پارک هفت حوض مشهد

عکاس: Saeed Bmw

جریان آب با ایجاد فرسایش در طول چندین قرن، حوضچه‌هایی ایجاد کرده که پس از پر‌شدن هر حوضچه، سرریز شده و حوضچه‌ای دیگر به وجود آورده است. هفت حوض در منطقه‌ای کوهستانی قرار دارد که به‌لطف وجود آب، دمای این محل چند درجه خنک‌تر از شهر است؛ پس ترجیحا بازدید از این منطقه را به ۶ ماه اول سال موکول کنید. از پارک تا محل هفت حوض حدود ۱۲۰۰ متر فاصله وجود دارد که پیمودن آن در هوای آفتابی و گرم، آزاردهنده است.

پارک ملت

دریاچه و درختان اطراف آن در هوای برفی زمستان

عکاس: ناشناس

پارک ملت از زیباترین و بزرگ‌ترین پارک مشهد است که با داشتن شهربازی، تاسیسات ورزشی و فضای سبز، بین شهروندان و زائران طرفدار زیادی دارد. شهربازی این پارک اولین دارنده گواهی استاندارد تجهیزات شهربازی در کشور است که به‌لحاظ تنوع بازی‌ها و کیفیت جزو برترین شهربازی های مشهد و ایران محسوب می‌شود و برای بازی و تفریح گروه‌های سنی مختلف مناسب است.

شهربازی پارک ملت مجهز به بزرگ‌ترین چرخ‌وفلک خاورمیانه است

شهربازی پارک ملت شامل پرواز در آسمان، اسکیت بورد، آکروجت فضایی، ترن هوایی، تاپ اسپین، سورتمه، کشتی دو قلو، صندلی فضایی، گردباد، ماشین برقی و بازی‌های مخصوص کودکان می‌شود. ضمن اینکه این مجموعه، بزرگ‌ترین چرخ‌وفلک خاورمیانه را در خود جای داده است و در طول شب می‌توانید شاهد چشم‌انداز زیبایی از شهر باشید.

عکاس: رضا عربی، Yasir Abdulameer، Zaid H، احمد عامر حسین 

وجود درختان بلند و انبوه، از ویژگی‌های جذاب پارک ملت است که به‌خصوص در فصل بهار و تابستان، فضای دلنشینی برای گذران لحظه‌هایی سراسر شادی و خوشی در کنار خانواده و دوستان ایجاد می‌کند.

  • آدرس: مشهد، میدان آزادی (فلکه پارک)، ابتدای بلوار وکیل آباد، پارک ملت (نمایش روی نقشه)

پارک کوه سنگی

دریاچه پارک کوه سنگی مشهد

عکاس: سید علی ابدالحسنی

پارک کوه سنگی از جمله جاهای دیدنی مشهد است که اکثر گردشگران از آن دیدن می‌کنند و از طبیعت آن لذت می‌برند. شاید جالب باشد که بدانید، اتفاقات تاریخی زیادی نظیر تاج‌گذاری شاه عباس اول در این منطقه رخ داده است.

پلکان صعود به کوه سنگی

عکاس: Qasim Al Khuzaie

از امکانات رفاهی و تفریحی این مجموعه می‌توان به سالن آمفی‌تئاتر، زمین‌های ورزشی، موزه، شهربازی و... اشاره کرد که برای رفاه حال گردشگران ایجاد شده‌اند. افراد بسیاری برای استفاده از طبیعت زیبای کوه سنگی، آخر هفته‌ها برای ورزش، پیاده‌روی و دویدن به این محل می‌آیند و مسیر کوهستانی پارک را بالا می‌روند. در گذشته صعود از کوه سنگی کار آسانی نبود؛ اما با ساخت پلکانی برای آن، کوهنوردی به ورزشی لذت‌بخش تبدیل شده است.

پس از گشت‌وگذار در پارک می‌توانید برای استراحت و صرف غذا یا نوشیدنی به یکی از رستوران‌ها و کافه‌های آن بروید و از فرصت حضور در پارک کوه سنگی نهایت استفاده را ببرید.

بالای کوه سنگی مشهد

عکاس: علی اصغر صفی‌زاده

کوه سنگی از جاهای دیدنی مشهد در شب نیز محسوب می‌شود و بازدید از این مجموعه در هر ساعت از شبانه‌روز امکان‌پذیر است؛ هرچند مراکز تفریحی از نظر ساعت کاری محدودیت دارند. ضمن اینکه بهترین زمان بازدید از پارک کوه سنگی، صبح یا بعد از غروب آفتاب است که از شدت تابش نور خورشید کاسته می‌شود و می‌توانید چشم‌انداز فوق‌العاده‌ای از شهر مشهد را به نظاره بنشینید.

باغ ملی

مجسمه بزرگان ایرانی در باغ ملی مشهد

عکاس: امین نیکرو

باغ ملی، روزگاری متعلق به حاج حسین ملک بود که آن را در سال ۱۳۴۵ به شهرداری مشهد واگذار کرد. این پارک قدیمی در مرکز شهر واقع‌ شده است و با اینکه خیلی بزرگ نیست و ویژگی خارق‌العاده‌ای ندارد؛ انتخاب خوبی به‌عنوان محلی برای استراحت یا تفریح محسوب می‌شود.

باغ ملی با آب‌نماهای قدیمی، مجسمه بزرگان ادب پارسی و گیاهان گوناگون تزیین شده و در محوطه پارک، مجموعه‌ای برای بازی کودکان نیز تعبیه شده است. یکی از بخش‌های جالب پارک، آب قنات رکن آباد است که از وسط آن می‌گذرد و فضای خاصی به آن داده است.

پارک ارم

پرچم ایران در پارک ارم مشهد

عکاس: هادی طاهری اصل

پارک ارم یکی دیگر از پارک‌های مشهد است که به‌واسطه داشتن دریاچه و آب‌نما زیبای، جذابیت زیادی برای بازدیدکنندگان دارد. این پارک در سال ۱۳۸۶ در فاصله حدودا ۱۰ کیلومتری به حرم مطهر ساخته شد و محل مناسبی برای تفریح كودكان و حتی بزرگسالان است. در واقع، فضای مخصوص بازی کودکان، بهترین بخش پارک ارم به حساب می‌آید.

پارک مینیاتوری مشهد

مدل مینیاتوری سی و سه پل در پارک مینیاتوری مشهد

عکاس: امیر صداقت

پارک مینیاتوری، آثار باستانی نقاط مختلف کشور را در مقیاس کوچک در یک‌جا به نمایش گذاشته است که شامل ۵۸ نماد فرهنگی، مذهبی و جاذبه‌های گردشگری می‌شود.

پارک مینیاتوری دارای آثار باستانی معروف کشور در مقیاس کوچک است

از جذاب‌ترین بخش‌های این پارک می‌توان به المان‌های تخت جمشید، آرامگاه فردوسی، پل خواجو، آرامگاه عطار نیشابوری، روستای کندوان و باغ شاهزاده ماهان کرمان اشاره کرد. در صورت تمایل می‌توانید سوار بر قطاری به طول ۹۲۰ متر شوید که در امتداد مسیر ماکت‌ها قرار دارد و تجربه‌ای جالب‌ و متفاوت داشته باشید.

مدل کوچک آرامگاهی فیروزه ای در پارک مینیاتوری مشهد

عکاس: ناشناس

دریاچه‌ای به وسعت ۲۰۰۰ متر مربع، پیست مسابقات ماشین کنترلی، زمین بازی کودکان، مسیر مخصوص پیاده‌روی، پارکینگ و سرویس بهداشتی سایر بخش‌های این پارک دیدنی را تشکیل می‌دهند.

  • آدرس: مشهد، بلوار الهیه، بولوار سجادیه، نبش سجادیه ۲۶، پارک مینیاتوری مشهد (نمایش روی نقشه)

پارک پردیس قائم

ورودی پارک پردیس قائم مشهد

منبع عکس: 360w.ir

پارک پردیس قائم از بهترین پارک‌های مشهد برای تفریح و خوش‌گذرانی به حساب می‌آید؛ به‌خصوص که با داشتن انواع درختان و گیاهانی نظیر صنوبر، چنار، سرو، زیتون، کاج، یوکا، راش و افرا، بسیار باصفا است.

پلی روی دریاچه پر پارک پردیس قائم مشهد

منبع عکس: 360w.ir

سکوهای آبخوری، سرویس بهداشتی، بازی‌های کامپیوتری، موزه اشیای قدیمی و تاریخی، فضای سبز و گلکاری، آلاچیق و بوفه از جمله امکانات این پارک هستند.

  • آدرس: مشهد، بلوار توس، تقاطع بزرگراه شهید چراغچی، پارک پردیس قائم (نمایش روی نقشه)

پارک امت

زمین سنگفرش و آسمان آبی در پارک سرسبز امت مشهد

عکاس: ناشناس

پارک امت از پارک‌های معروف مشهد است که بیش از ۳۰ هزار متر مربع وسعت دارد. فضاهای سبز و باغچه‌های گل آن از گذران لحظه‌هایی آرام‌بخش به دور از شلوغی شهر حکایت دارند.

  • آدرس: مشهد، تقاطع خیابان شهید مفتح و بلوار امت، پارک امت (نمایش روی نقشه)

باغ گلهای مشهد

فضای گلکاری و سنگفرش باغ گلهای مشهد

عکاس: مهدی جلالیان خشنود

باغ گلهای مشهد در مساحتی حدود سه هکتار احداث شده و ساختار آن به‌شکل گل بنفشه طراحی شده است که علاوه بر چشم‌انداز فوق‌العاده زیبا، عطرخوشایند گل‌ها و رایحه ملایم آن‌ها، روح و جانتان را آرام می‌کند. در هر فصلی که به این باغ بروید، شاهد گل‌های مختلفی خواهید بود که با توجه به آب‌وهوای آن فصل کاشته شده است.

آبنما و گلکاری باغ گلهای مشهد

عکاس: احمد کریمی

در زمان آغاز به کار این مجموعه، گونه‌های مختلف گل و گیاه در آن وجود داشت؛ اما به‌دلیل ناسازگاری با شرایط اقلیمی مشهد از بین رفتند و به همین دلیل فقط گیاهان سازگار با فصل در این محل کاشته می‌شود. هشت قسمت اصلی باغ گلهای مشهد شامل باغ رز، باغ گلهای فصلی، باغ گیاهان پیازی، باغ صخره‌ای، باغ گیاهان دارویی و معطر، محوطه بازی کودکان، آمفی‌تئاتر روباز و گل‌خانه آموزشی می‌شود.

باغ گیاه شناسی

گلدانهای رنگی در فضای سرسبز باغ گیاهشناسی

عکاس: Marisa S

باغ گیاه‌شناسی در سال ۱۳۹۲ افتتاح شد و چندین کلکسیون را در خود جای داده است که کلکسیون باغ صخره‌ای، باغ رز، باغ میو‌ه‌های بومی ایران، کلکسیون گیاهان دارویی و معطر، جشنواره دائمی گل‌های داوودی و... از آن جمله‌اند.

آبنمای باغ گیاهشناسی مشهد

عکاس: Fatemeh

در باغ گیاه‌شناسی، امکانات تفریحی و رفاهی مثل کافی‌شاپ، دمنوش‌سرا، رستوران، سالن همایش بوتانیک و دهکده اقوام گنجانده شده است تا بازدیدکنندگان اوقات خوشی را در کنار دوستان و خانواده سپری کنند. با وجودی که این باغ در همه فصول زیبا است؛ به‌لطف برپایی فستیوال‌های بهاری و شکوفایی اکثر گل‌ها، این فصل را می‌توان بهترین زمان بازدید از آن دانست. پاییز و زمستان نیز به‌دلیل شکوفایی بیشتر نژادهای گل داوودی، زمان خوبی برای بازدید از این باغ دیدنی محسوب می‌شود.

  • آدرس: مشهد، بلوار جمهوری، حدفاصل چهار راه مقدم و پل غدیر، باغ گیاه‌شناسی (نمایش روی نقشه)

باغ تمشک

فضای سرسبز و پلکانی پارک تمشک مشهد

عکاس: امیر نیکرو

باغ تمشک در منطقه ییلاقی طرقبه و در مسیر رودخانه طرقبه قرار دارد که با طراحی جذابش، از محبوب‌ترین جاهای دیدنی طرقبه به حساب می‌آید. زمین بازی کودکان، آلاچیق، باربیکیو، نمازخانه، سرویس بهداشتی و… از امکانات این پارک هستند که برای رفاه بیشتر گردشگران فراهم شده‌اند.

باغ پونه

باغ پونه مشهد در پاییز رنگارنگ

عکاس: نجمه موج

باغ پونه، از پارک‌های عمومی طرقبه است که محلی ایدئال برای تفریح و استراحت محسوب می‌شود. رودخانه‌ای که از کنار پارک پونه می‌گذرد، طراوت و شادابی خاصی به آن داده است. ضمن اینکه از رستوران و غذاخوری تا پمپ بنزین و فروشگاه‌های صنایع دستی و... در اطراف پارک وجود دارد و می‌توانید تا ساعت‌ها در این محل خوش بگذرانید. آلاچیق‌های متعددی در این پارک قرار دارد که برای استفاده از آن بهتر است صبح زود راهی باغ پونه شوید. آب‌نماهای زیبایی نیز در این محل تعبیه شده که در کنار انبوه درختان سبز و بلند، هوایی مطبوع و دلنشین ایجاد کرده است.

پارک چهل بازه

پارک چهل بازه در چراغانی شب

عکاس: ناشناس

پارک ملی چهل بازه در نزدیکی نمایشگاه بین‌المللی مشهد قرار دارد که رودخانه چهل بازه از میان آن عبور می‌کند؛ رودخانه‌ای که به یکی از بهترین و زیباترین المان‌های پارک چهل بازه تبدیل شده است. در واقع اکثر گردشگران در اطراف این رودخانه جمع می‌شوند و از هوای پاک و مناظر زیبای آن بهره می‌برند.

بازی کودکان در آب پارک چهل بازه مشهد

عکاس: ناشناس

طراحی مدرن در زمینه باغ‌سازی و وجود انواع درختان بلند و گل‌کاری‌های جذاب، از ویژگی‌های شاخص این محل هستند. علاوه بر دریاچه مصنوعی و امکان استقرار در کنار دریاچه که برای بسیاری از گردشگران و شهروندان مشهدی جذابیت دارد، امکاناتی برای اتراق، چندین رستوران و کافی شاپ، چای‌خانه، مجموعه آبی، پیست اسکی، پل‌های زیبا و زمین‌های ورزشی متعدد نیز در این مجموعه به چشم می‌خورد.

  • آدرس: مشهد، بلوار معلم، مجاور بزرگ‌راه امام علی (ع)، پارک چهل بازه (نمایش روی نقشه)

اگر تاکنون از هریک از پارک‌های مشهد دیدن کرده‌اید یا پارک بزرگ دیگری می‌شناسید که در اینجا نیامده است، در بخش نظرات این مقاله از کجارو می‌توانید نظر، تجربه و پیشنهاد خود را با مخاطبان ما در میان بگذارید.

پرسش‌های متداول

نزدیک‌ترین پارک‌ها به حرم امام رضا کدامند؟

دو پارک میرزا کوچک خان و پارک وحدت نزدیک‌ترین پارک‌ها به حرم هستند که دسترسی به آن‌ها به‌سهولت امکان‌پذیر است.

پارک‌های جنگلی مشهد کدامند؟

پارک جنگلی وکیل آباد، پارک جنگلی طرق و پارک پردیس شاندیز از جمله‌ پارک‌های جنگلی مشهد محسوب می‌شوند که خارج از منطقه شهری قرار دارند.

بزرگترین پارک مشهد کدام است؟

پارک ملت از زیباترین و بزرگ‌ترین پارک مشهد است که با داشتن شهربازی، تاسیسات ورزشی و فضای سبز، بین شهروندان و زائران طرفدار زیادی دارد.

عکس کاور: نجمه موج

مطالب مرتبط:

دیدگاه