نمایشگاه «ایران، مهد تمدن» در آلیکانته اسپانیا آغاز شد

آزاده یوسف نژاد
آزاده یوسف نژاد یکشنبه، ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۱۵
نمایشگاه «ایران، مهد تمدن» در آلیکانته اسپانیا آغاز شد

نمایشگاه «ایران، مهد تمدن» با نمایش ۱۹۶ اثراز مناطق مهم باستان‌شناسی ایران، در آلیکانته اسپانیا آغاز به کار کرد. این نمایشگاه در هلند برنده جایزه اسکار موزه‌ها شد.

نمایشگاه‌های فرهنگی پنجره‌ای برای روابط بین ملت‌ها و دولت‌هاست تا از نزدیک با فرهنگ و تمدن یکدیگر آشنا شوند. این نمایشگاه باشکوه از تمدن ایران نیز از این امر مستثنی نبوده بلکه نگاه عمیق‌تر جهان به تمدن ایران را نشان می‌دهد.

 مدیر موزه ملی ایران در نشست افتتاحیه این نمایشگاه، گفت:

«موزه های باستان‌شناسی جلوه ای از اسناد تمدن بشری محسوب می‌شوند، تبادل این گنجینه در صحنه بین‌المللی موجب درک ریشه‌های فرهنگی کشورها می‌شود.»

ایران و اسپانیا دو کشور دوست و دارای روابطی دیرینه هستند، در آینده‌‌ای نزدیک شاهد برگزاری نمایشگاهی از آثار تاریخی اسپانیا، در تهران خواهیم بود.

در این نمایشگاه، که ۱۹۶ اثر از بیش از ۶۰ منطقه باستان‌شناسی ایران به نمایش در می‌آید، نمایش مجموع آثار به‌گونه‌ای است که سطوح و وسعت جغرافیایی وسیع ایران را نمایش می‌دهد.

آثار این نمایشگاه از دوره پارینه‌سنگی تا دوران صفویه را در بر می‌گیرد.

برخی آثار از  مهم‌ترین سایت‌های ایران اعم از آثاری از شوش، تخت جمشید، شهر سوخته و تخت سلیمان هستند که همگی در سازمان میراث فرهنگی جهان به ثبت رسیده‌اند.

 نمایش این آثار در آستانه نوروز جشن باستانی ایران نویدی از صلح و آرامش از تمدن ایران به جهانیان بوده و نویدی برای گردشگران به ایران است.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در اسپانیا گفت:

 «ایران و اسپانیا ۴۰۰ سال است که رابطه دیپلماتیک دارند و تبادل سفیر دارند. هر چند نفر از شهروندان اسپانیا اگر بخواهند به ایران بیایند و آثار تاریخی بیشتری را از نزدیک ببینند می‌توانند بدون مراجعه به سفارت به‌راحتی بروند فرودگاه و ظرف یک دقیقه ویزای توریستی ایران را دریافت کنند.»

نمایشگاه «ایران مهد تمدن» با ۱۹۶ اثر تاریخی از ۶۰ محوطه باستان‌شناسی ایران, با افتتاح در موزه الیکانته واقع در والنسیای اسپانیا تا شهریور ماه برای بازدید علاقه‌مندان برپا است؛ آثار «ایران مهد تمدن» با قدمت بیش از ۲۰۰ هزار سال قبل (اثری از غاری در گیلان) تا دوران صفویه به نمایش گذاشته می‌شود.

مطالب مرتبط:

منبع chtn

دیدگاه