کره جنوبی چگونه مبتلایان کرونا را ردیابی می کند؟

احمدرضا فرهبد
احمدرضا فرهبد سه شنبه، ۶ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۰۰
کره جنوبی چگونه مبتلایان کرونا را ردیابی می کند؟

در کره جنوبی، وب‌سایت‌هایی راه‌اندازی شده است که با‌ استفاده از آن‌ها می‌توان فهمید مبتلایان کرونا در چه مکان‌هایی هستند و از آمار جدید تعداد افراد مبتلا، فوتی یا بهبودیافته مطلع شد.

با شیوع ویروس کرونا در کره جنوبی، توسعه‌دهندگان نرم‌افزار در بخش‌های خصوصی، وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌های جدیدی ایجاد کرده‌اند که مردم با استفاده‌ از آن‌ها می‌توانند حضور افراد مبتلا به ویروس کرونای جدید یا کووید-۱۹ (COVID--19) در مکان‌های مختلف را به‌صورت آنلاین ردیابی کنند. توسعه‌دهندگان امیدوارند با این روش بتوانند از شیوع گسترده‌ی این ویروس جلوگیری کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها با کجارو همراه باشید. 

شیوع ویروس کرونا در کره جنوبی

دولت کره‌ جنوبی که قبلا در مورد نحوه‌ی مدیریت جلوگیری از شیوع ویروس‌های قبلی مورد انتقاد شدید قرار گرفته بود، برای جلوگیری از شیوع گسترده‌ی ویروس کرونا و افزایش قربانیان آن، اطلاعاتی در مورد افراد مبتلا منتشر کرده است که شامل سن، جنسیت و مسیرهای تردد روزانه‌ی این افراد قبل از قرنطینه‌شدن آن‌ها می‌شود.

این اطلاعات بدون فاش‌شدن هویت افراد در اختیار توسعه‌دهندگان قرار داده شده است تا نقشه‌های ردیابی افراد مبتلا را با جزئیات کامل طراحی کنند.

یکی از مسئولان بهداشت و سلامت که به‌دلیل حساسیت موضوع تقاضا کرده است نامش فاش نشود، در گفت‌و‌گویی با رویتر درمورد این موضوع این‌چنین گفت:

پنج سال پیش در زمان شیوع ویروس کرونای خاورمیانه یا مِرس (MERS) و ابتلای تعداد زیادی از افراد به این ویروس، به‌‌دلیل انتشار اطلاعات مرتبط با مکان‌هایی که افراد مبتلا به آن‌ها رفت‌و‌آمد داشته‌اند، شدیدا مورد انتقاد قرار گرفتیم.

در یکی از وب‌سایت‌های ردیابی افراد مبتلا تحت‌عنوان Coronamap.live، دکمه‌ای با عبارت «See whether I am safe» (آیا در معرض خطر هستم یا خیر) وجود دارد که کاربران با کلیک‌کردن روی آن‌ها می‌توانند بفهمند که آیا افراد مبتلای تایید‌شده‌ای در نزدیکی محل زندگی آن‌ها حضور دارند یا خیر.

بسیاری از شهروندان کره‌ جنوبی عضو این سایت‌ها شده‌اند؛ اما در عین حال برخی از افراد معتقدند فکر اینکه شاید آن‌ها هم مبتلا و روی نقشه‌ی آنلاین نمایش داده شوند، تجربه‌‌ی بسیار بدی است و به همین دلیل بیرون نمی‌روند.

اطلاع‌رسانی آنلاین می‌تواند نقش مهمی برای جلوگیری از شیوع گسترده ایفا کند

به‌گفته‌ی رویترز، یک دانشجوی کره‌ای به نام سیو سو سانگ (Seo Su-sung)، وب‌سایت Coronamap.live را ابزار مفیدی برای مقابله‌ با ابتلای گسترده می‌داند و معتقد است هر چقدر اطلاعات این وب‌سایت افزایش یابد، بهتر می‌تواند به شهروندان کمک کند.

وی در مورد این سایت می‌گوید:

این وب‌سایت به‌سادگی به افراد کمک می‌کند تا در مواقع غیرضروری وارد مکان‌های آلوده نشوند. در‌ صورت استفاده‌نکردن از این وب‌سایت، نه‌تنها به خودمان آسیب می‌زنیم، بلکه افراد اطراف‌مان را نیز در معرض خطر قرار می‌دهیم.

رایان جان سیو هنگ (Ryan Jun-seo Hong)، مهندس کامپیوتر طراح این وب‌سایت، مدعی است، وب‌سایتش روزانه ۳۰۰ هزار بازدید‌کننده دارد؛ البته با توجه‌ به افزایش سریع تعداد مبتلایان از ۳۱ نفر به بیش از ۷۶۳ نفر و مرگ ۷ نفر در کمتر از یک هفته، به‌نظر می‌رسد که ادامه‌ی این روند و اطلاع‌رسانی به مردم غیرممکن باشد.

به‌تازگی بیش از ۶۰۰ مکان جدید به نقشه‌ی وب‌سایت افزوده شده است؛ این نقشه به‌صورت تعاملی و به سه زبان کره‌ای، چینی و انگلیسی در اختیار کاربران قرار دارد.

از آنجا که مسئولان بهداشت و درمان نمی‌توانند اطلاعات مربوط به مبتلایان جدید را به‌صورت دقیق ارائه دهند، در روزهای اخیر مجبور شده‌اند این اطلاعات را به‌صورت کلی و خلاصه و منطقه‌ای گزارش کنند.

البته دولت کره جنوبی هنوز هم اطلاعات و مباحث به‌روز و جدید را مرتب در جلسات توجیهی ارائه می‌کند و مهندس هنگ نیز برای تکمیل اطلاعات رسمی، از منابع اطلاعاتی گسترده‌ای نظیر منابع خبر‌رسان استفاده می‌کند. وی درباره‌ی این موضوع می‌گوید:

برای به‌روز‌رسانی اطلاعات، از منابع مختلف اطلاعاتی و همچنین واکنش‌ها و نظرهای کاربران استفاده می‌کنم.

تعداد افراد مبتلا به کرونا در حال افزایش است

کُن یانگ جه (Kwon Young-jae) با کمک همسرش جو یون جین (Ju Yeun-jin)، که هر دو توسعه‌دهنده هستند، وب‌‌سایت مشابهی تحت‌عنوان Wuhanvirus.kr راه‌اندازی کرده‌اند؛ اما رشد سریع ابتلا به کرونا، مانع ادامه‌ی کار آن‌ها شده است. در این‌ وب‌سایت، آمار آنی و لحظه‌ای افراد مبتلا، کشته‌شده و بهبودیافته در کره‌ جنوبی و سراسر جهان نمایش داده می‌شود.

اطلاع رسانی آنلاین درمورد کرونا

اطلاع‌رسانی آنلاین در مورد ویروس کرونا

کن یانگ جه می‌گوید، افزایش سریع تعداد مبتلایان باعث کم‌خوابی او و همسرش شده است؛ چراکه دائم در‌ حال پیگری اطلاعات هستند. به‌گفته او، تا ابتدای هفته‌ی پیش در به‌روزرسانی اطلاعات هیچ مشکلی نداشتند؛ اما متاسفانه اکنون تنها در عرض چند ساعت، ده‌ها نفر به آمار مبتلایان اضافه می‌شود.

مطالب مرتبط:

منبع reuters

دیدگاه