زندان سابق بارسلونا به روی بازدیدکنندگان باز شد

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی یکشنبه، ۴ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۱۵
زندان سابق بارسلونا به روی بازدیدکنندگان باز شد

زندان لا مدل بارسلونا پس از ۱۱۳ سال فعالیت، سال گذشته رسما به فعالیت خود پایان داد و الان به محلی برای بازدید عموم تبدیل شده است.

زندان معروف «لا مدل» (La Model prison) در بارسلونا پس از ۱۱۳ سال فعالیت،‌ در ژوئن سال ۲۰۱۷ برای همیشه تعطیل شد. امسال مجددا آغاز به کار کرد، ولی این‌بار تغییر کاربری داده است و بازدیدکنندگان می‌توانند از آن دیدن کنند.

بازدیدکنندگان می‌توانند در قالب تورهای رایگان از بخش‌های معروف و مطرح زندان نظیر حیاط ورزش، سلول‌ها، اتاق ملاقات،‌ کتابخانه‌ی کوچک و حتی دندانپزشکی بازدید داشته باشند. این زندان به‌صورت یک زندان نوآورانه و مدل ساخته شد (علت نام‌گذاری آن هم به همین دلیل است) و به شدت تحت تاثیر نظریه‌ی فیلسوف بریتانیایی،‌ جرمی بنتهام بود. طراحی این مجموعه را سالوادور وینیالس ساباته و خوزه دومنیک استپ برعهده داشتند. این ساختمان بزرگ و به شدت باشکوه شامل یک برج کنترل مرکزی با ۶ راهرو (که از وسط آن منشعب می‌شود) است که در زمان خود یک موسسه مدرن محسوب می‌شد و حتی تعدادی مغازه‌ و آرایشگاه‌ نیز داشت.

زندان بارسلونا

این زندان برای ۱۰۰۰ زندانی ساخته شد، اما در زمان جنگ داخلی اسپانیا، تعداد زندانی‌ها به ۱۳ هزار نفر رسید. این تور، بازدیدکنندگان را برای بازدید از داخل سلول‌های کوچک می‌برند که زندانی‌ها را به‌صورت خیلی فشرده و در وضعیتی به شدت کثیف در آن اسکان می‌دادند. بسیاری از این سلول‌ها با همان تخت‌های فلزی، دستشویی‌های کوچک و حتی نقاشی‌های روی دیوار (اثر به جا مانده از زندانی‌ها) دست‌نخورده باقی مانده‌‌اند.

بسیاری از زندانی‌های لامدل، به‌خصوص در دوران رژیم فرانکو، زندانی سیاسی بودند و در این مدت حدود ۱۰۰۰ زندانی اعدام شدند. بازدیدکنندگان در این تور می‌توانند حتی از اتاق‌ پست زندان هم دیدن کنند که اعدام‌ها در همین مکان انجام می‌شد. هرچند که الان فقط میدان بتنی کوچکی به چشم می‌خورد که یک چهارپایه اعدام در آن قرار دارد.

زندان بارسلونا

این زندان تا دهه ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ به محلی خوفناک و وحشتناک تبدیل شده بود و خشونت، قتل، خودکشی و مواد مخدر در زندان به اوج خود رسید. زندان مذکور تا قرن ۲۱ به وضعیت اسفناکی افتاد و بازسازی آن مستلزم هزینه‌ی زیادی بود.

برای آینده این زندان باید تصمیمات مهمی اتخاذ شود، هرچند در سال ۲۰۱۹ فضای یادبود جدیدی همراه با نمایشگاه‌هایی درباره تاریخ زندان و سرگذشت زندانی‌های آن ساخته خواهد شد.

تورهای رایگان بازدید از زندان لا مدرن، در حال حاضر روزهای جمعه از ساعت ۳ تا ۶ عصر و شنبه‌ها از ساعت ۱۰ صبح تا ۶ عصر برپا است. یک فضای نمایشگاهی نیز به چشم می‌خورد که به نمایشگاه‌های هنری موقت اختصاص دارد و در ساعات بازدید مردم و همچنین ساعت ۱۰ صبح تا ۱ ظهر یکشنبه باز است.

مطالب مرتبط:

منبع lonelyplanet

دیدگاه