عربستان سعودی ۳ میلیون فلسطینی را از حج محروم کرد

زینب موحدی
زینب موحدی سه شنبه، ۲۲ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۲۱:۱۵
عربستان سعودی ۳ میلیون فلسطینی را از حج محروم کرد

عربستان سعودی، فلسطینی‌های دارنده پاسپورت موقت را از ورود به این کشور بازداشت. این قانون، بیش از ۳ میلیون فلسطینی را از حج محروم می‌کند.

عربستان سعودی حدود ۱ و نیم میلیون نفر از ساکنان فلسطین اشغالی را که از پاسپورت موقت اردنی استفاده می‌کنند، از ورود به عربستان منع کرد؛ این ممنوعیت به معنی بازداشتن آن‌ها از حضور در فریضه‌ی حج است. 

این تصمیم، در ادامه‌ی سایر اقدامات اتخاذ شده توسط عربستان سعودی در راستای محدودکردن دسترسی حجاج فلسطینی به مقدس‌ترین سرزمین مسلمانان گرفته شده است. سپتامبر گذشته، صدور ویزا برای آوارگان فلسطینی ساکن در اردن و لبنان و نیز فلسطینی‌های ساکن قدس شرقی هم متوقف شد. برآورد می‌شود که تشدید محدودیت‌های مسافرتی، ۳ میلیون فلسطینی ساکن در این مناطق را که دسترسی به هیچ ابزار مسافرتی دیگری برای ورود به عربستان سعودی ندارند، تحت تاثیر قرار دهد.

کشور عربستان سعودی، مانند خیلی از کشورهای عربی دیگر، روابط دیپلماتیک رسمی با رژیم اشغالگر قدس ندارد؛ به‌همین‌خاطر، شهروندان این سرزمین‌های اشغال‌شده امکان مسافرت به عربستان سعودی را ندارند. اما، اردن در سال ۱۹۷۸ یک راه گریز برای ساکنان فلسطین اشغالی اندیشید تا آن‌ها با مسافرت به اردن و گرفتن پاسپورت موقت اردنی، تنها با هزینه‌ی ۷۰ دلار، این امکان را داشته باشند به عربستان سعودی سفر کنند. ۳۵۰ هزار فلسطینی ساکن در قدس شرقی و ۶۳۴ هزار فلسطینی ساکن در اردن، در حال حاضر، از همین پاسپورت موقتی برای مسافرت استفاده می‌کنند.

قانون جدید عربستان سعودی، میلیون‌ها فلسطینی ساکن در کرانه‌ی غربی اشغال شده و نوار غزه را که از پاسپورت‌های صادرشده توسط مقامات فلسطینی (PA) استفاده می‌کنند شامل نمی‌شود و این افراد می‌توانند همچنان با پاسپورت‌های خود به عربستان سعودی سفر کنند.

قدس اشغالی

۴۵۰ هزار آواره‌ی فلسطینی ساکن لبنان هم مشمول قانون جدید می‌شوند. «میدل ایست آی» گزارش می‌دهد که در پی اعلام تصمیم جدید وزارت امور خارجه‌ی عربستان سعودی در ریاض، مقامات کنسولگری سعودی در بیروت نیز به شرکت‌های گردشگری لبنان اطلاع دادند که هیچ گونه ویزای برای حج به فلسطینی‌هایی که دارای مدارک هویتی مهاجرتی هستند صادر نمی‌شود. مهاجران فلسطینی ساکن در لبنان که از نظر حقوق اساسی خود در این کشور با محدودیت‌هایی روبه‌رو هستند و از کار در ۲۰ حرفه منع می‌شوند، از اسناد مسافرتی مهاجرتی که توسط دولت لبنان صادر می‌شود استفاده می‌کنند و برای سفر به عربستان هیچ ابزار دیگری در اختیار ندارند.

قانون جدیدی که عربستان سعودی تصویب کرد، با توجه به شتاب‌ گرفتن روند عادی‌سازی روابط بین رژیم اشغالگر قدس، عربستان سعودی و سایر کشورهای حوزه‌ی خلیج فارس حائز اهمیت است. گزارش هفته‌ی گذشته‌ی واشنگتن پست ادعا کرد که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اشغالگر قدس، از کاخ سفید خواسته است که همچنان به حمایت‌های خود از بن سلمان، ولیعهد عربستان، در برابر فشارهای ناشی از قتل جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار عربستانی، ادامه بدهد. شاهزاده‌ی سعودی، محمد بن سلمان، در ابتدای سال گفته بود که اشغالگران قدس نسبت به سرزمین خود حق دارند و روابط رسمی بین این رژیم و عربستان می‌تواند به نفع دو طرف باشد.

اظهارات نرم این دو سیاستمدار نسبت به یکدیگر و مطرح شدن ادعاهایی مبنی بر این که جرارد کوشنر، مشاور ارشد و داماد ترامپ، در تلاش برای راه‌اندازی ائتلافی بین عربستان سعودی و رژیم اشغالگر قدس است، منتقدان را به این باور می‌رساند که سیاست سعودی‌ها در خصوص دارندگان پاسپورت‌های موقتی اردنی نیز بخشی از تلاش‌های عربستان و رژیم اشغالگر قدس برای محو هویت فلسطینی‌ها و پایمال حق بازگشت برای آواره‌ها است.

مطالب مرتبط:

دیدگاه