مستندسازی پرونده ثبت جهانی الموت با حضور هیات فرانسوی

فرناز رهبران رنجبر
فرناز رهبران رنجبر دوشنبه، ۲۳ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۱۵
مستندسازی پرونده ثبت جهانی الموت با حضور هیات فرانسوی

پرونده ثبت جهانی الموت با حضور تیم فرانسوی یک گام به جلو رفت.

الموت منطقه‌ای کوهستانی است که در شمال شرقی استان قزوین واقع شده و با استان‌های گیلان و مازندران همسایه است. از دیدنی‌های طبیعی و تاریخی منطقه می‌توان به قلاع حسن صباح، نویذرشاه، لمبسر، کاروانسرای سنگی شاه عباسی، درختان کهنسال، قلل مرتفع و دره های عمیق و چشم‌نواز و بافت تاریخی روستاها به‌همراه دریاچه اوان اشاره کرد.

تیم ۱۱ نفره فرانسوی که بر اساس قرارداد منعقد شده در گذشته و با هماهنگی دستگاه‌های ذی‌ربط و در راستای مستندسازی پرونده ثبت جهانی الموت در منطقه الموت حاضر شده و پرونده ثبت جهانی منظر تاریخی و طبیعی الموت را با عکس‌برداری سه‌بعدی یک گام جلو می‌برند. تصویربرداری هوایی و سه‌بعدی مناظر و آثار تاریخی منطقه را که جزو الزامات یونسکو برای ثبت آثار است توسط این تیم انجام می‌شود.

ثبت آثار تاریخی و طبیعی در یونسکو تابع ضوابط و الزاماتی است که باید رعایت و اجرا شوند، تصاویر تهیه شده سه‌بعدی توسط این هیئت بخشی از مستندات را برای ارسال به یونسکو تشکیل می‌دهند.

محمد علی حضرتی ها مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین گفت:

امیدواریم با حمایت مسئولان استانی و رفع موانع پیش رو، فرایندهای ثبت جهانی الموت هرچه زودتر انجام شود و بتوانیم سریع‌تر پرونده ثبت منظر تاریخی و طبیعی الموت را جهت تایید و تصویب به یونسکو ارسال کنیم.

وی با بیان اینکه قزوین شایستگی اینکه حداقل چهار مجموعه ثبتی در یونسکو را داشته باشد دارد، در پایان افزود:

متاسفانه با وجود برخورداری از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی فراوان و شاخص به‌دلایل گوناگون هنوز اثری از این استان در یونسکو به ثبت نرسیده و این موضوع به گردشگری قزوین آسیب وارد کرده است.

عکس کاور از کوروش نوزاد تهرانی

مطالب مرتبط:

منبع ایرنا

دیدگاه