بهترین شیرینی فروشی‌ های تهران ؛ طعم سنت در عصر مدرنیته

فاطمه حکمت شعار
فاطمه حکمت شعار سه شنبه، ۲ شهریور ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۰۷
بهترین شیرینی فروشی‌ های تهران ؛ طعم سنت در عصر مدرنیته

قنادی سنتی محله‌های قدیمی یا مکان‌های لوکسی که در پس نام‌های خاص فرنگی، محصولات جدید و خلاقانه‌ای برای عرضه دارند،‌ همه و همه می‌توانند یکی از بهترین‌ها باشند.

هرچند بسیاری از قنادی‌های تازه تاسیس و جوان پایتخت با ارائه هم‌زمان تنوع، کیفیت و زیبایی، علاقه‌مندان به شهد و شکر را به هیجان و تحسین وا می‌دارند، به یقین بزرگ‌ترهای این فن، همچنان در بالای فهرست بهترین‌ها قرار دارند. در این مقاله با تعدادی از برترین و معروف‌ترین قنادی‌های پایتخت بیشتر آشنا می‌شوید؛ ذکر این نکته ضروری به نظر می‌رسد که هیچ ترتیب خاصی در انتخاب و معرفی شیرینی فروشی‌های مذکور لحاظ نشده است.

لیست بهترین شیرینی فروشی های تهران

قنادی بی بی (عطر و طعم شکلاتی کیک‌های تولد)

  • شعبه یوسف آباد: يوسف آباد، میدان کلانتری، خیابان مهرام (مدبر)، نبش خیابان سی ام (مشاهده روی نقشه)
  • شعبه قیطریه: خیابان دکتر شريعتی، بالاتر از پل صدر، خیابان مهندس میرزاپور (سهیل)، خیابان شهيد محمدی (مشاهده روی نقشه)
  • شعبه شهرک غرب: شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بعد از بیمارستان آتیه، جنب پارک نيما (مشاهده روی نقشه)‌

قنادی بی بی یوسف آباد تهران

منبع عکس: پینترست

قنادی بی بی از قدیمی‌ترین شیرینی فروشی های تهران است که بیش از ۴۰ سال از عمرش می‌گذرد. سال ۱۳۵۹ خورشیدی در طبقه اول یک ساختمان دو طبقه در یکی از کوچه‌های فرعی محله یوسف‌آباد، قنادی افتتاح شد که نام «شیرینی سرا» را بر آن گذاشتند. آن روزها برای ورود به این قنادی باید از یک حیاط عبور کرده و محصول مورد نظرتان را از میان اندک تولیدات روزانه شیرینی سرا انتخاب می‌کردید.

قنادی بی بی که پیشتر «شیرینی سرا» نام داشت؛ مشهورترین قنادی منطقه یوسف آباد و از معروف‌ترین قنادی‌های تهران است

اوضاع اقتصادی و کمبود مواد اولیه این امکان را در اختیار قنادان این مکان قرار نمی‌داد که ویترین‌های مغازه را آن‌طور که باید و شاید، آماده ارائه به مشتری کنند و تنها تعداد محدودی کیک و شیرینی با توجه به نیاز روز تهیه می‌شد. با این وجود، کیفیت برتر و تازگی طعم محصولات متفاوت این قنادی که بعدها نامش را به «بی بی» تغییر داد، همواره مورد توجه بود و همچنان نیز به‌عنوان یکی از برترین‌ها معرفی می‌شود.

مشهورترین قنادی یوسف‌آباد که در ابتدا با شیرینی‌های خشک با کیفیت و خوشمزه‌اش به شهرت رسیده بود کم‌کم به سراغ کیک‌های شکلاتی با آلبالو، کیک ناپلئونی، تارت توت‌ فرنگی، چیزکیک‌ها، شیرینی‌های خشک دورنگ و شیرینی‌های تر با بهترین مواد اولیه رفت و خیلی زود به یکی از معروف‌ترین قنادی‌های پایتخت تبدیل شد.

حال کمتر کسی در تهران وجود دارد که حتی برای یک بار، طعم کیک شکلاتی خاص و معروف قنادی بی بی را نچشیده باشد. کیک‌های شکلاتی ساده، اما خوش‌طعم بی بی، با همان ظاهر همیشگی و یکنواخت که در طی این سال‌ها تغییر شکل و اندازه نیز نداده، ‌همچنان از پرطرفدارترین کیک‌هایی است که در دورهمی‌ها یا جشن تولد مردمان پایتخت،‌ مهمان مراسم‌شان می‌شود. بی بی نه‌تنها یکی از بهترین‌ قنادی‌های منطقه یوسف‌آباد، بلکه به یقین یکی از بهترین شیرینی فروشی‌های تهران به شمار می‌آید که از گذشته تا به امروز، علاوه بر قیمت مناسب، کیفیت کیک و شیرینی‌هایش زبانزد بوده و است.

کیک شکلاتی بی بی

منبع عکس: پینترست

کیک‌های شکلاتی بی بی روزانه به تعداد محدود تهیه می‌شود و اگر دیر به سراغ آن بروید، متاسفانه با دست خالی برمی‌شد. شهرت روز‌افزون کیک شکلاتی بی بی تا جایی است که بسیاری را بر آن داشت تا به جست‌و‌جوی دستور پخت‌های مشابه‌ و حتی روش تزیین‌اش در سایر قنادی‌ها و حتی پخت خانگی روی آورده‌اند.

کیک شکلاتی و باقلوای مخصوص بی بی، محبوب‌ترین محصولات این قنادی به شمار می‌آید

علاوه بر آن، باقلوای ویژه بی بی نیز از محصولات خاص و لذید این قنادی است که گران‌ترین شیرینی آن به حساب می‌آید و علاقه‌مندان به خوراکی‌های شیرین را به وسوسه می‌اندازد که سراغی از بی بی بگیرند.قنادی بی بی، اکنون به غیر از یوسف آباد،‌ دو شعبه دیگر نیز در تهران دایر کرده است؛ اما همچنان شعبه اصلی بی‌ بی را بهترین و موفق‌ترین شعبه آن می‌دانند که در همان قامت قدیمی خود،‌ مشتریان را جذب کیفیت محصولاتش می‌کند. 

کافه قنادی لرد ( طعم شیرین یک عاشقانه آرام)

  • آدرس: خیابان استاد نجات الهی (ویلا)، نرسیده به خیابان کریمخان زند، پلاک ۱۸۶ (مشاهده روی نقشه)

کافه قنادی لرد خیابان ویلا

منبع عکس: پینترست

عشق دنیای غریبی دارد؛ آغاز و انجامی متفاوت و مسیری پر فرازونشیب، گاه در نیمه راه می‌ماند و گاهی کامت را تلخ می‌کند و برای برخی نیز، آرام و شاد به پایان می‌رسد؛ اما قصه دلدادگی «لئون» و «آنیک»، با همه پستی و بلندی‌اش در دنیای شیرین شیرینی‌ها رقم خورد.

«لئون» و «آنیک» که در کافه قنادی فردوسی در خیابان استانبول تهران مشغول به کار بودند، به یکدیگر دل بسته و نامزد می‌کنند؛‌ اما صاحب قنادی بعد از این اتفاق،‌ تنها اجازه کار به یکی از آن‌ها را می‌دهد و آغاز راه، با تلخی جدایی برای این زوج عاشق رقم می‌خورد. در نهایت تصمیم بر این می‌شود که لئون در کافه ماندگار شده و دخترک قصه کارش را به‌عنوان فروشنده پیراشکی در خیابان خسروی و پس از آن در قنادی بامداد، از سر می‌گیرد.

زوج شیرینی فروش و عاشق پیشه، پس از سال‌ها کار و تلاش و پس‌انداز، در سال ۱۳۴۵ خورشیدی، ساختمانی در حال ساخت را در ابتدای خیابان ویلا خریداری و در تابستان سال بعد کافه قنادی شخصی خود را با نام «لرد» که در ارمنی به‌معنای «خدای بزرگ» است، افتتاح می‌کنند. شرایط مالی لئون و آنیک؛ اما پس از مدتی آن‌ها را به شراکت با زوج دیگری سوق داده و از آن پس، مردها در کارگاه زیرزمینی مغازه قنادی می‌کردند و همسرانشان در طبقه بالا،‌ با قهوه دست‌ساز به استقبال مشتریان می‌رفتند.

گاتای ارمنی کافه لرد

عکاس: ناشناس

تا قبل از اتمام ساخت کلیسای سرکیس مقدس، از کلیساهای معروف تهران، که امروزه به نمادی در خیابان ویلا تبدیل شده و کمتر از دو سال پس از افتتاح کافه قنادی، شیرینی‌های ترد و تازه و اصیل لرد در ازدحام و صف طولانی مشتریان تمام می‌شد.

قنادی لرد خیلی زود موفق شد با طعم تازه و دلچسب شیرینی‌های قدیمی و  سنتی ارامنه، جای خود را در میان عاشقان شیرینی باز کرده و مشتریان وفاداری برای خود پیدا کند؛ اما سال ۱۳۷۴ لئون تصمیم به مهاجرت به آمریکا گرفت و از پیش،‌ مدیریت قنادی را به پسرش «گارنیک» و شریک تازه‌شان «ژیریک» واگذار کرد. وی دو سال بعد از مهاجرت، شعبه‌ای از قنادی لرد با عنوان «Lord in Vila» را در لس‌ آنجلس افتتاح و سرانجام در ۱۳۷۷ خورشیدی، بدرود حیات می‌گوید.

گاتا و شیرینی پروک از شیرینی‌های مخصوص ارامنه، از جمله بهترین محصولات کافه لرد است

 بعد از گذشت بیش از نیم قرن،‌ این روزها دیگر بسیاری از مردم شهر، گاتای تازه و خوشمزه لرد را با عطر خوش دارچین و طعم دلپذیر گردو می‌شناسند و برای چشیدن شیرینی «پروک» لرد یا نان خامه‌ای و تارت‌های پرشده با مارمالاد زردآلو و آلبالو در کنار یک فنجان قهوه، خود را به خیابان ویلا می‌رسانند. شاید برخی از مشتریان این مکان نوستالژیک،‌ حتی از طعم عاشقانه آرامی که در شیرینی‌های مشهور لرد پنهان شده،‌ خبری نداشته باشند؛ اما خاطره لذت شیرین این تجربه خوشمزه را تا مدت‌ها به‌همراه خواهند داشت.

شیرینی دانمارکی ( تولد شیرین اولین دانمارکی تهران)

  • شعبه ویلا: خیابان استاد نجات‌اللهی (ویلا)، بالاتر از طالقانی (مشاهده روی نقشه)
  • شعبه پاسداران: خیابان پاسداران، پایین‌تر از نیستان چهارم، پلاک ۲۲۶ (مشاهده روی نقشه)

مغازه شیرینی  دانمارکی ویلا

منبع عکس: صفحه اینستاگرام شیرینی دانمارکی

خیابان ویلای تهران یکی از آن مکان‌هایی است که گردشگران این شهر را می‌تواند تا ساعت‌ها در آغوش خود نگه دارد. از معماری زیبا و گنبد لاجوردی کلیسای سرکیس مقدس تا مغازه‌های صنایع دستی که اجناسشان با هدف روایت تاریخ و هنر مردمان این سرزمین، به سوغات می‌روند. در میان همه دیدنی‌های ناب این خیابان،‌ قنادی‌های قدیمی و معروفی نیز وجود دارند که کام مهمانان را شیرین کرده و خاطره‌ای خوشمزه از سفر را برایشان به ارمغان بیاورند.

شیرینی دانمارکی ویلا، یکی از این مکان‌های جذاب و محبوب است که اولین شیرینی دانمارکی پایتخت در آن متولد شد. این قنادی با سابقه یکی از معروف‌ترین و بهترین شیرینی فروشی‌های تهران به حساب می‌آید که با دانمارکی داغ و شکری زبانزد خاص و عام شده و کیفیت بالا و قیمت ارزان شیرینی‌هایش نیز،‌ محبوبیت آن را همچنان حفظ کرده است.

دانمارکی و کروسان شیرینی دانمارکی ویلا

کروسان و دانمارکی شیرینی دانمارکی؛ منبع عکس: صفحه اینستاگرام شیرینی دانمارکی

شیرینی دانمارکی ویلا، در سال ۱۳۳۹ خورشیدی کارش را با پخت اولین شیرینی دانمارکی آغاز کرده و با همین اسم و رسم،‌ سال‌ها به گواه بسیاری،‌ بهترین دانمارکی تهران را عرضه می‌کند. عطر و بوی شیرینی داغ و تازه از فر درآمده‌ این قنادی قدیمی و معروف پایتخت، هوش از سر عابران می‌رباید و مشتریان را در دو نوبت صبح و عصر در صف‌های طولانی به انتظار نگاه می‌دارد.

اگر هوس یک دانمارکی داغ و لطیف با یک فنجان چای عصرانه،‌ آن هم از بهترین و تخصصی‌ ترین دانمارکی‌پز تهران دارید، باید در ساعات ۱۰ صبح یا چهار بعد از ظهر که شیرینی‌ها پخته و عرضه می‌شوند، خود را به خیابان نجات‌اللهی برسانید و تا قبل از خالی شدن ویترین،‌ سهم خرید خود را دریافت کنید. شیرینی شکری معروف دانمارکی را می‌توانید در دومین شعبه این قنادی مشهور نیز پیدا کنید؛ کافی است خود را به خیابان پاسداران برسانید. 

شکلات و شیرینی سرای مینیون (میراث ملی ۹۰ ساله پایتخت)

  • آدرس: خیابان سعدی شمالی، نبش خیابان قائدی، نبش چهارراه هدایت، رو‌به‌روی بیمارستان امیراعلم (مشاهده روی نقشه)

قنادی مینیون خیابان سعدی

منبع عکس: فیدیلیو

شیرینی فروشی مینیون، قدیمی‌ترین کافه قنادی پایتخت و به زعم برخی قدیمی‌ترین قنادی به سبک مدرن در تهران و البته معروف‌ترین شیرینی فروشی تهران قدیم است. قدمت این قنادی به حدود ۹۰ سال پیش برمی‌گردد و توسط یک مهاجر اوکراینی در تهران افتتاح شد و در ۱۹ خرداد ماه سال ۱۳۹۹ خورشیدی و به‌عنوان میراث معماری معاصر، در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. مکانی با مشتری‌های خاص و به اصطلاح آلامد که رفته رفته به‌واسطه شکلات‌های دست‌ساز منحصربه‌فردش، لقب سلطان شکلات را بر آن گذاشتند.

قنادی مینیون قدیمی‌ترین کافه قنادی پایتخت و معروف‌ترین شیرینی فروشی تهران قدیم است که در سال ۱۳۹۹ به ثبت ملی رسید

قصه تولد مینیون به زمان جنگ جهانی دوم برمی‌گردد؛ در میانه دهه ۳۰ میلادی (حوالی ‌سال  ۱۹۳۵ میلادی و مصادف با  سال ۱۳۰۸ خورشیدی) «اوسب ترپوگوسیان» به‌همراه خانواده‌اش با هدف فرار از کابوس جنگ و فشار بحران اقتصادی اروپا، به ایران مهاجرت کردند. پس از مدتی یک نانوایی در تهران باز کرده و با سهمیه آردی که آن روزها جیره‌بندی بود،‌ نان‌های متفاوتی پختند که شکلی آجر مانند داشت و به‌تدریج نان‌های دیگری به‌شکل ساعد دست نوزاد تولید شد که بعدها به نان ساندویچ (بولکا یا بولکی) شهرت پیدا کرد.

پس از پایان جنگ،‌ نانوایی خانواده اوکراینی به شیرینی پزی تغییر هویت داد و کم‌کم جای خود را در میان ایرانیان و به‌ویژه تهرانی‌ها به تثبیت رساند. آن‌ها اولین دستگاه شکلات‌سازی را از اروپا به ایران وارد و با شکلات‌های دست‌ساز ویژه و با کیفیت، مشتریان را شگفت‌زده کردند. نام این مغازه کوچک و خوشمزه را به پیشنهاد یکی از پسران خود «مینیون» گذاشتند که اسمی فرانسوی و به‌معنای «بامزه» است و معمولا به کودکان شیرین زبان اطلاق می‌شود.

شکلات های دست ساز قنادی مینیون

شکلات‌های دست‌ساز مینیون؛ منبع عکس: ایرنا؛ عکاس: داوود قهردار

شیرینی‌ها و شکلات‌های خاص و متنوع مینیون به‌تدریج در سراسر تهران به شهرت رسید و دهان ایرانیان را با ذائقه اروپایی پیوند داد. پاسكا (شيرينی مخصوص عيد پاک مسيحيان) را فقط در مینیون می‌شد پیدا کرد و رسپی شکلات‌هایش نیز تنها در انحصار خودش بود. رجال سیاسی شهر مشتری‌های ثابت این قنادی بودند و در ایام سال نوی مسیحی، کودکان شهر انتظار شکلات‌های خوشمزه مینیون را می‌کشیدند؛ شکلات‌هایی که لای زرورق‌هایی به طرح و رنگ درخت كاج و بابا نوئل پیچیده شده و طعم‌ پرتقال و فندق و مارسیپان و... می‌داد.

 در سال‌های اخیر «روبن ترپوگوسیان» آخرین بازمانده نسل اول مینیون به‌همراه همسرش،‌ مغازه را با همان شکل و شمایل قدیمی و با همان قهوه‌های تازه خوش عطر و شکلات‌های دست‌ساز خوش‌طعم پدر و مادرش اداره می‌کرد؛ اما در ۱۵ اردیبهشت ماه سال جاری، متاسفانه خبر از درگذشت روبن یا همان موسیوی مهربان و معروف مینیون دادند.

مرحوم روبن تربوغوسیان و همسرش

مرحوم روبن ترپوگوسیان و همسرش؛ منبع: برترین‌ها- عکاس: داوود قهردار

شیرینی فروشی نوستالژیک مینیون، برای بسیاری یادگار تهران قدیم و خاطرات فراموش شده آن است؛ یک قنادی کوچک که بوی قهوه تازه‌اش تمام کوچه را پر کرده و یخچال مخصوص شکلات‌های دست‌ساز و ویژه‌اش که با مواد طبیعی و کاملا متفاوت با شکلات‌های کارخانه‌ای تولید می‌شود، شکلات دوستان را به وسوسه می‌اندازد. البته شیرینی‌های دیگری نیز چون تارت میوه‌ای، اکلر شکلاتی، رولت و ناپلئونی در کنار یک فنجان قهوه فرانسه در کافه قنادی مینیون به صف ایستاده‌اند تا نگاه و دل مشتریان را یک‌جا بربایند.

قیمت محصولات مینیون بنا به کیفیتی که سعی در حفظ آن داشته و دارند، کمی گران‌تر از حد معمول است؛ اما در نوع خود بسیار منحصربه‌فرد بوده و همچنان مشتریان قدیمی را از آن سوی شهر جذب می‌کند. نوادگان این خانواده نیز، دو شعبه از مینیون را در آمریکا بازگشایی کرده و حرفه شیرین اجداد خود را ادامه می‌دهند.

شیرینی فروشی ناتلی (پیشرو قنادی مدرن در تهران)

  • شعبه مرکزی: خیابان سهروردی شمالی، بالاتر از خیابان خرمشهر (آپادانا)، نبش خیابان توپچی (مشاهده روی نقشه)
  • شعبه تهرانپارس: ضلع جنوب شرقی فلکه سوم تهرانپارس (دور فلکه)، نبش خیابان میرزا زاده ، پلاک ۹۲ (مشاهده روی نقشه)
  • شعبه نیاوران: نیاوران، - خیابان پور ابتهاج شرقی، نبش خیابان محمدی (مشاهده روی نقشه)
  • شعبه پاسداران: خیابان پاسداران، خیابان گیلان غربی - خیابان فرخی یزدی، نبش پنجم شرقی (مشاهده روی نقشه)
  • شعبه پونک: اتوبان اشرفی اصفهانی، بالاتر از پونک، نبش خیابان ۱۷ (مشاهده روی نقشه)
  • شعبه هروی: میدان هروی، نبش خیابان ضابطی (مشاهده روی نقشه)

قنادی ناتلی تهران

منبع عکس: قنادباشی

ناتلی یکی دیگر از قدیمی‌ترین و بهترین شیرینی فروشی‌های تهران است که از دهه ۴۰ خورشیدی،‌ کار خود را در پایتخت آغاز کرده و همچنان با محصولات خوب و بسیار متنوعش، محبوبیت زیادی نزد مردمان این شهر دارد؛‌ اما نسل اول این قنادی قدمتی ۸۰ ساله داشته و با اصالتی گرجی و با نام «ناتالی» در سال ۱۳۱۴ خورشیدی در تفلیس گرجستان تاسیس شد. انتقال قنادی ناتالی گرجی به ایران و بعد تهران، داستان بلند و جالبی دارد.

قنادی ناتلی اصالتی گرجی داشته و پس از مهاجرت به ایران، برای اولین بار در شهر تبریز و با نام «قنادی وطن» بازگشایی شد

در سال ۱۹۴۵ میلادی و هم‌زمان با جنگ جهانی دوم، موسس این قنادی به شهر تبریز مهاجرت کرد و «قنادی وطن» را در خیابان تربیت فعلی بنیان گذاشت. سپس برای گسترش فعالیت خود به تهران آمد و در سال ۱۳۴۳ خورشیدی، شعبه دیگری از این قنادی را در خیابان انقلاب نبش خیابان جمهوری افتتاح کرد و یک سال بعد شعبه دوم تهران را در خیابان انقلاب رو‌به‌روی لاله‌زار تاسیس و نام «قنادی ورسای» را بر آن نهاد. در سال ۱۳۴۹، هر دو شعبه وطن و ورسای را در هم ادغام و به خیابان سهروردی منتقل می‌کند و نام این قنادی را «ناتالی» می گذارد که همین شعبه فعلی قنادی ناتلی است.

در سال ۱۳۸۹ خورشیدی و با روی کار آمدن نسل سوم پایه‌گذار ناتالی، نام این قنادی نیز با تکیه بر نام‌های اصیل فارسی، به «ناتلی» که از شهرهای قدیم طبرستان بود، تغییر پیدا می‌کند. ناتلی در همه این سال‌ها توانسته با ظاهری شیک،‌ تولیدات جدید و مدرن و تنوع بالای محصولات خود، پذیرای مشتریان بسیاری باشد تا جایی که،‌ این قنادی قدیمی تهران را پیشرو در قنادی مدرن معرفی می‌کنند.

تارت شاتوت قنادی ناتلی

تارت شاتوت ناتلی؛ منبع عکس: سایت قنادی ناتلی

در میان دنیای بزرگ و متفاوتی از شیرینی‌های تر و خشک و کیک‌ها و دسرها و سایر تولیدات متنوعی که بیش از ۷۰ نوع را شامل می‌شود، یکی از معروف‌ترین محصولات خاص و با کیفیت ناتلی، تارت شاتوت این شیرینی فروشی است که حتی در میانه زمستان، با شاتوت‌های تازه تهیه می‌شود و در میان مشتریان آن از محبوبیت بالایی برخوردار است. شیرینی‌های تر و دسری نیز، از مهم‌ترین و معروف‌ترین تولیدات این قنادی با سابقه است که اکنون شعبات بسیاری در سراسر تهران و شهرهای بومهن و پردیس دارد و سفارش آنلاین مشتریان را نیز پذیرش و ارسال می‌کند.

شیرینی فروشی هانس (دری مخفی به باغ توت‌فرنگی‌‌ها)

درب ورودی قنادی هانس تهران

درب ورودی قنادی هانس؛ منبع عکس: foursquare

هانس یکی از قدیمی‌ترین قنادی‌های تهران است که با بیش از نیم قرن سابقه فعالیت، به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین و بهترین‌ شیرینی فروشی‌های شهر از آن یاد می‌کنند. تاریخ تاسیس این شیرینی‌فروشی معروف پایتخت،‌ به سال ۱۳۴۲ خورشیدی برمی‌گردد و با اصالتی ارمنی آلمانی، کمی سبک شیرینی‌پزی آلمانی را نیز دنبال می‌کند.

ورود به قنادی هانس، مانند گذشتن از درب مخفی باغ عجایب و کشف لذت‌های تازه است؛ اگر برای اولین بار وارد خیابان آبان جنوبی شوید،‌ هرگز به ذهن‌تان هم خطور نخواهد کرد که درب سبز رنگ کوچک و ساده‌ای که نیمه باز در انتهای کوچه‌ای بن‌بست در یک فرعی دنج قرار گرفته،‌ به بهشتی از طعم‌های لذیذ خواهد رسید.

اینجا خبری از ویترین پرزرق‌وبرق و وسوسه‌ کننده سایر قنادی‌ها نیست؛ حتی تابلوی بزرگی نیز وجود ندارد که اسم قنادی را فریاد زده و توجه عابران را به خود جلب کند. نام هانس را تنها با خط کوچکی در قاب و در  قسمت فوقانی درب ورودی مشاهده خواهید کرد و این خود گویای همه چیز است. بعد از گذشتن از درب و حیاط باصفای مجموعه، به اتاق کوچکی می‌ٰرسید که گاه انبوهی از مشتریان را خیره به دو یخچال کوچک، در خود جای داده است؛ مشتریانی که نگران تمام شدن شیرینی‌ها و کیک‌های هانس هستند و حتی برای جا نماندن در روز بعد، بیعانه پرداخت می‌کنند.

کیک توت فرنگی قنادی هانس

کیک توت‌فرنگی هانس؛ منبع عکس: وبلاگ اسنپ روم

بیشتر این مشتریان به طمع کیک توت ‌فرنگی مخصوص هانس آمده‌اند؛ کیکی که آوازه‌اش در تمام کشور پیچیده و توریست‌ها و مسافران خارجی را نیز به وسوسه امتحان کردن،‌ راهی هانس می‌کند. قنادی هانس به‌جز کیک توت‌فرنگی و شیرینی بادام عسلی معروفش، محصولات پرطرف‌دار دیگری نیز چون کیک‌های میوه‌ای، انواع تارت، کلوچه، شیرینی خامه‌ای و البته شیرینی‌های کره‌ای خوشمزه و معروفش را در فهرست خود دارد و مدعی متفاوت‌ترین منوی کیک و شیرینی است.

از جمله دلایل علاقه و ازدحام مشتریان در این قنادی کوچک قدیمی،‌ علاوه بر کیفیت و طعم خاص و خانگی شیرینی‌هایی که روزانه تهیه می‌شوند، حس نوستالژیک مجموعه و ساعات کاری محدود آن عنوان می‌شود. شیرینی فروشی هانس تنها از ۱۰ صبح تا پنج بعد از ظهر پذیرای مشتریان خود بوده و پس از اتمام ساعت کاری و همچنین در جمعه‌ها و روزهای تعطیل رسمی، با درب بسته روبه‌رو خواهید شد. قیمت تولیدات این شیرینی فروشی ۵۰ ساله پایتخت، به نسبت کمی بالا است که با توجه به کیفیت مواد اولیه مورد استفاده،‌ توجیه‌پذیر خواهد بود.

کافه قنادی اوریانت (به صرف قهوه، پروک و صندلی‌ لهستانی‌)

  • آدرس: خیابان شهید مفتح جنوبی، نرسیده به انقلاب، جنب زیرگذر دروازه دولت، پلاک ۱۶ (مشاهده روی نقشه)

کافه قنادی اوریانت

منبع عکس: نابرو

کافه قنادی اوریانت چنانچه از نامش بر می‌آید از دیگر قنادی‌های ارمنی و معروف پایتخت به حساب می‌آید که قدمتش به حدود ۸۰ سال می‌رسد و فضای نوستالژیک و صمیمی‌اش، همچنان در دهه ۳۰ شمسی باقی مانده است؛‌ اما فضایی سنتی و قدیمی دلچسب و دلنشین که قرارهای دو نفره بسیاری را در خاطر ثبت کرده و به‌تنهایی‌های فراوانی غرق در عطر قهوه و طعم شکلات‌های دست‌ساز، شهادت می‌دهد.

این قنادی در سال ۱۳۲۱ خورشیدی و توسط یک مهاجر اهل ارمنستان در شوروی سابق، حوالی دروازه دولت تهران افتتاح شد و بعدها یک خانواده ارمنی تبار ایرانی،‌ آن را خریداری کردند. کافه قنادی اوریانت در بدو تاسیس، صرفا نانوایی بود و بعدها با پخت بیسکوئیت به شهرت رسید. کم‌کم کافه‌ای دنج شد و سپس به کافه قنادی تغییر هویت داد و در محله‌ای که اکثر ساکنان آن ارامنه هستند، مشتریان ثابتی پیدا کرد.

ویترین قدیمی مغازه با چراغ های نئون قرمز و فضایی جذاب و خاطره‌انگیز، میزهای دو نفره چوبی و صندلی‌های لهستانی به سبک کافه‌های قدیم، پنجره‌های قدیمی زیبا با پرده‌های چهارخانه‌ای که با رومیزی‌ها هماهنگ شده، تابلوهایی به قدمت سالیان دراز و فنجان‌ها و قهوه جوش‌های دوران‌های دور،‌ همه و همه از اوریانت کافه قنادی متفاوت و دوست‌داشتنی ساخته است. قنادی که یخچال‌ها‌ی بزرگش را چون سایر رقبا با تنوع بالایی از شیرینی‌ها پر نکرده است؛ اما پذیرایی خاص و به‌یادماندنی با شیرینی‌های خوشمزه و نوستالژیک از مشتریان دارد.

پروک ارمنی قنادی اوریانت

پروک کافه اوریانت؛ منبع عکس: پینترست

در اوریانت برخلاف سایر قنادی‌ها لازم نیست حتما یک کیک بزرگ سفارش بدهید،‌ کیک‌های مختلف، انواع تارت، کیک کولیچ (کیک مخصوص عید پاک ارامنه) یا پروک (پای زردآلوی مخصوص ارامنه) را می‌توانید به‌صورت تکه‌ای خریداری یا حتی در همان محل با یک فنجان قهوه ترک ناب و اصیل میل کنید. شکلات‌های دست‌ساز و شکلات داغ شیرینی فروشی اوریانت نیز از دیگر محصولات ویژه و خوب این قنادی به شمار می‌آیند. محصولاتی که بیشتر آن‌ها با همان دستور پخت‌های اولیه تهیه می‌شود و دست به دست به گردانندگان امروزی اوریانت انتقال پیدا کرده و کیفیتش به مراتب بیشتر شده است.

رسپی شیرینی‌های خاص و شکلات‌های دست‌ساز اوریانت،‌ همان دستور پخت نسل‌های گذشته این قنادی است

این روزها اوریانت نه‌تنها به‌عنوان یكی از مشهورترین و قدیمی‌ترین قنادی‌های ارامنه در پایتخت معرفی می‌شود بلکه به‌عنوان یکی از خاص‌ترین و بهترین شیرینی‌فروشی‌های تهران نیز از آن یاد می‌کنند. کافه قنادی جذاب و متفاوتی که برخلاف سایر کافه‌های شهر، راس ساعت ۸:۳۰ دقیقه بعد از ظهر بسته می‌شود و تا قبل از این ساعت باید آن را ترک کنید.

شیرینی فروشی لادن (خالق ۹۰ ساله اولین زولبیا و بامیه در تهران)

  • شیرینی لادن امیریه: میدان منیریه، چهارراه امیر بهادر، نبش سینما فلور سابق (مشاهده روی نقشه)
  • شیرینی لادن تجریش: تجریش، ابتدای خیابان ولیعصر، پلاک ۳۱۲۵ (مشاهده روی نقشه)
  • شیرینی لادن ولنجک (تنها شعبه شیرینی لادن تجریش): ولنجک، بلوار دانشجو، بالاتر از دانشگاه شهید بهشتی، پلاک ۱۰ (مشاهده روی نقشه)
  • شیرینی لادن سعادت‌آباد: سعادت‌آباد، خیابان سرو غربی، نبش بلوار شهرداری (مشاهده روی نقشه)

کافه قنادی لادن منیریه

منبع عکس: پارسینه

در میان بهترین شیرینی فروشی‌های تهران، قنادی لادن یکی از سنتی‌ترین‌ و اصیل‌ترین‌ آن‌ها است؛ گفته می‌شود که قنادی لادن اولین شیرینی‌های زولبیا و بامیه را وارد بازار پایتخت کرد. «حاج‌احمد لادن‌ مقدم» که فرزند ارشد یک قناد ماهر بود،‌ با ادامه کسب و کار پدر و در حدود ۹۰ سال پیش از این، قنادی کوچکی را در جنوب شهر تهران، حوالی محله امیریه و چهارراه معزالسلطان تاسیس می‌کند.

سال‌ها بعد که «محمود» پسر دوم خانواده که از ۱۲ سالگی در کنار برادر بود، کمی بزرگ‌تر شد و راه و رسم این حرفه شیرین را آموخت،‌ حاج احمد اداره مغازه امیریه را به وی سپرده و خود زندگی را جمع و راهی شمیرانات می‌شود. شعبه تجریش لادن نیز در ۵۰ سال پیش،‌ با همین رویه افتتاح شد و سپس «حاج قاسم» پسر سوم و کوچک‌تر خانواده،‌ شعبه سعادت‌آباد لادن را با شریک خود راه‌اندازی کرد.

قنادی لادن امیریه به گواه بسیاری، یکی از بهترین‌های زولبیا و بامیه و کیک یزدی‌ معطر ایرانی را در تهران عرضه می‌کند

حال سال‌ها است که همه از لادن به خوشنامی یاد کرده و «حاج محمود و حاج قاسم لادن مقدم» را اولین قناد‌هایی می‌دانند که از همان مغازه کوچک خیابان ولی‌عصر فعلی، پرچمدار پخت اولین زولبیا و بامیه در تهران هستند. قنادی کوچک، اما زیبا و نام‌آشنای آن‌ها که عنوان «کافه قنادی لادن» بر تابلوی قدیمی آن هنوز وجود دارد، چند سالی می‌شود که به‌دلیل گذر تونل مترو از زیر مغازه و ریزش ساختمان، تخلیه شده و اهالی این نام آشنا و قدیمی را از کافه قنادی با معماری خاص، به اجبار راهی یک ساختمان کاملا معمولی در رو‌به‌روی مکان سابق کرده است.

شیرینی فروشی لادن تهران

منبع عکس: همشهری محله

 با این حال نام ۹۰ ساله لادن و کیفیت بسیار خوب شیرینی‌هایش،‌ آن‌قدر زبانزد خاص و عام شده که همچنان مشتری‌های ثابت خود را دارد و در دیگر شعباتش نیز،‌ از اقبال عمومی بالایی برخوردار است. هنوز و همچنان مردم برای چشیدن طعم ویژه زولبیا و بامیه،‌ تن به صف‌های طولانی لادن می‌دهند و از کیک یزدی‌های خوش‌طعم و معطرش تعریف می‌کنند. در شعبات دیگر لادن که شکل و شمایلی مدرن به خود گرفته نیز، مشتریان کیفیت محصولاتش را از انواع شیرینی تر و خشک،‌ کیک‌های تولد و مناسبتی،‌ بستنی و انواع آجیل و خشکبار تایید می‌کنند.

گستردگی و شهرت نام لادن تا جایی است که  گفته می‌شود در گوشه و کنار تهران، برخی از اسمی که حال به برندی مشهور در پایتخت تبدیل شده، برای رونق کسب و کارشان سوءاستفاده کرده و مردمان شهر را به اشتباه می‌اندازند. 

کافه قنادی فرانسه (اولین طعم شیرینی فرانسوی در ایران)

  • آدرس: خیابان انقلاب، رو‌به‌روی خیابان وصال، نبش خیابان ابوریحان، پلاک ۱۲۷۲ (مشاهده روی نقشه)

کافه قنادی فرانسه تهران

منبع عکس: دروازه تهران - عکاس: داوود قهردار

خیابان انقلاب تهران، یکی از نوستالژیک‌ترین مکان‌ها و خیابان‌ های معروف تهران برای بسیاری از جوانان دیروز و امروز بوده و خاطرات خوش دوران تحصیل را تداعی می‌کند؛ دانشگاه، کتاب‌فروشی‌ها و کافه‌‌های دنج و مشهوری که پاتوق بسیاری از عابران، دانشجویان،‌ کتاب‌فروش‌ها و اهالی کتاب است.

در این میان، شیرینی فرانسه قدیمی‌ترین، محبوب‌ترین و معروف‌ترین کافه قنادی این خیابان به شمار می‌آید که با وجود معماری مدرن و خاص و همسویی با تغییرات روز، فضای زیبا و دوست داشتنی‌اش در خاطر و بوی قهوه‌اش تا سال‌ها در مشام مشتریانش باقی خواهد ماند. گاه در قسمتی از نمای بیرونی این شیرینی‌ فروشی محبوب و قدیمی پایتخت که بخشی از تاریخ و حافظه شهر را به خود اختصاص داده، پوسترهایی را به شیشه نصب و توجه رهگذران را معطوف به خود و مشتریان عموما اهل فرهنگ و هنر و مطالعه این کافه قنادی می‌کنند.

شیرینی فرانسه نامش را از «ژیلبرت بارو» شیرینی‌پز فرانسوی سال‌های دور خود به یادگار دارد که بعد از انقلاب ۵۷ از ایران رفت

 قنادی فرانسه با بیش از نیم قرن سابقه فعالیت،‌ در ۱۳۴۴ خورشیدی و در طبقه همکف مجتمع مسکونی که با اسلوب معماری غربی «وارطان هوانسیان» ساخته شده بود، بازگشایی شد. این مکان نامش را وامدار شیرینی‌پز فرانسوی است که مدیر قنادی او را استخدام کرد؛ هرچند برخی بر این  اعتقادند که این فرد فرانسوی تبار، خود موسس یا مدیر کافه‌ای بود که نام فرانسه را بر آن نهاد. 

«ژیلبرت بارو» برای اولین بار در ایران و در این شیرینی‌ فروشی، شیرینی‌های فرانسوی را تهیه و در اختیار مشتریان قرار داد و ازاین‌رو،‌ نام مغازه را «شیرینی فرانسه» گذاشتند. بارو پس از انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ ایران را ترک کرده و به کشور خود باز‌می‌گردد؛ اما امضایش برای همیشه در کافه قنادی فرانسه خیابان انقلاب باقی می‌ماند.

شیرینی و قهوه شیرینی فرانسه انقلاب

منبع عکس: دروازه تهران - عکاس: داوود قهردار

شیرینی فرانسه با تنوع بالایی از شیرینی‌های تر و خشک و نوشیدنی‌های گرم و سرد،‌ امروزه جزء محبوب‌ترین و بهترین شیرینی فروشی‌های تهران محسوب می‌شود که با وجود کیفیت بالای محصولات روزانه‌اش،‌ قیمت منصفانه‌ای را نیز ارائه می‌دهد.

چیزکیک یا کیک پنیر ویژه شیرینی فرانسه محبوب‌ترین محصول این قنادی است که طرفداران بسیاری دارد؛ شیرینی‌های نوستالژیک معروفی نیز در این قنادی با سابقه و خاطره‌انگیز پایتخت عرضه می‌شوند که از پاپیونی، کشمشی، لطیفه و ناپلئونی آن، معمولا بیش از سایر محصولات تعریف می‌کنند. شیرینی‌هایی که می‌توانید از قنادی خریداری کرده و در روزهای سرد پاییز و زمستان کنار یک لیوان شیرکاکائوی داغ یا قهوه دلخواه در کافه کوچک فرانسه و حتی به‌صورت ایستاده میل کنید.

شیرینی فرانسه هرروز به غیر از روزهای جمعه و ایام سوگواری،‌ در دو وقت کاری ۹ صبح تا ۱۳:۳۰ دقیقه ظهر و  ۱۴:۳۰ بعدازظهر تا ۹ شب پذیرای مشتریان خود است. 

قنادی بهار (قدیمی‌ترین قنادی تهران و زادگاه شیرینی‌های سنتی ایران)

  • شعبه اصلی: بهارستان، پایین‌تر از چهارراه سرچشمه، جنب بانک کشاورزی، پلاک ۶۵۹ (مشاهده روی نقشه)
  • شیرینی بهار شریعتی: خیابان شریعتی، ورودی همت شرق (سه راه ضرابخانه) (مشاهده روی نقشه)
  • شعبه فشم شیرینی بهار سرچشمه: جاده لشگرک، فشم، ابتدای بلوار امام خمینی، رو‌به‌روی کتابخانه عمومی (مشاهده روی نقشه)

قنادی بهار سرچشمه تهران

منبع عکس: دروازه تهران - عکاس: داوود قهردار

قنادی بهار،‌ اولین، قدیمی‌ترین و اصیل‌ترین قنادی پایتخت است که در سال ۱۳۱۷ خورشیدی، در چهارراه سرچشمه تهران راه‌اندازی شد و از همان زمان تاکنون مشتریان وفادار و سرشناسی از اهالی فرهنگ، هنرمندان و رجال سیاسی شهر چون «دکتر محمد مصدق» و «پروین اعتصامی»  و «فریدون آدمیت» داشته و دارد.

موسس این شیرینی‌ فروشی «حاج علی اکبر ماها» ملقب به بهار و از خلیفه‌های مشهور و استادکاران ماهر آن روزگار بود که به‌همراه پسران خود (غلامرضا،‌ علی و حسین)،‌ یکی از ماندگارترین طعم‌های اصیل و سنتی شیرینی ایرانی را بنیان گذاشت و بسیاری بر این عقیده‌اند که اولین شیرینی‌های سنتی ایران در این قنادی و توسط علی اکبر بهار متولد شده است.

حاج اکبر پیش از این قنادی،‌ شیرینی فروشی اردیبهشت را به‌همراه شریکش اداره می‌کرد و پس از جدایی از او، نام بهار را برای قنادی شخصی خود می‌گذارد تا همان حال و هوای بهاری اردیبهشت را برای خود و مشتریان حفظ کند؛ نامی که فراتر از شناسنامه، برای او و خاندانش همچنان باقی مانده است.

تولد بهار را در ۱۳۱۷ می‌دانند؛ اما «حاج حسین بهار» فرزند مرحوم علی اکبرخان و صاحب قدیمی‌ترین قنادی تهران که روزهای کهنسالی را پشت سر می‌گذارد، از خرده روایت‌ها و عکس‌ها و اسنادی قدیمی که اخیرا در قنادی بهار به آن دست یافته،‌ اعتقاد دارد سال تاسیس این مکان به ۱۳۱۰ خورشیدی می‌رسد. مردی که بیش از ۹۰ سال از عمرش می‌گذرد و هنوز هفته‌ای یک بار به قنادی می‌آید تا با نظارت بر شیوه پخت،‌ طعم واقعی شیرینی‌هایی که پدر برای نخستین بار در تهران پخت را حفظ کند. شیرینی‌هایی که به گفته ایشان، معرف فرهنگ و اصالت ایران‌زمین بوده و با پرهیز از تقلب ماندگار شد و امروزه شهرتش،‌ فراتر از مرزهای ایران، به آمریکا و اروپا هم رسیده است.

شیرینی دیابتی قنادی بهار

شیرینی دیابتی بهار؛ منبع عکس : سایت قنادی بهار

مواد اولیه و طعم‌دهنده‌های طبیعی و مرغوبی چون عسل، روغن حیوانی، تخم‌مرغ رسمی، کره محلی، شیر محلی، زعفران، گلاب، هل و وانیلی که مرحوم بهار و فرزندانش در تهیه شیرینی‌های قنادی از آن استفاده می‌کردند، از شیرینی فروشی بهار اسم و رسمی دیرین ساخت که تا به امروز نیز با اقتدار نفس می‌کشد. اکنون قنادی بهار تهران را همگان به شیرینی‌های سنتی و خوش طعمش می‌شناسند؛ می‌گویند حاج اکبر بهار خالق اولین شیرینی پادرازی و شکری در قنادی‌های تهران بوده است.

حتی با وجودی‌که پادرازی را اهل مشهد می‌دانند،‌ پادرازی‌های با کیفیتی که در این شیرینی فروشی با طعم ویژه‌ای طبخ می‌شد و بعدها به سایر قنادی‌ها راه یافت،‌ هنوز هم بهترین معرفی می‌شود و در هیچ قنادی دیگری نمونه‌اش را نخواهید یافت. نخستین شیرینی کره‌ای به سبک شیرین‌های روسی نیز که طرفداران بسیاری دارد، در قنادی بهار برای نخستین بار و توسط یکی از ایرانیان مقیم باکو به نام «ابراهیم عسگری» بنیان گذاشته شد.

طعم زولبیا و بامیه قنادی بهار هم با گلاب و زعفران اعلای ایرانی، از آن تجربه‌های کم نظیری است که علاقه‌مندان را خصوصا در ماه رمضان،‌ به این نقطه از پایتخت هدایت می‌کند.

قنادی بهار قدیمی‌ترین قنادی تهران و اولین تولیدکننده شیرینی‌های بدون قند و رژیمی در ایران است؛ اولین شیرینی پادرازی و شکری نیز چون دیگر شیرینی‌های سنتی در این قنادی متولد شد

قنادی قدیمی و خوش‌نام بهار در سال‌های اخیر کار خود را گسترش داده و «مهرداد ماها (بهار)» نوه حاج اکبر برخلاف عقیده و نظر پدربزرگش که بر تک شعبه‌ای بودن تاکید داشت، دو شعبه دیگر این قنادی را در خیابان شریعتی تهران و محدوده فشم تاسیس کرد تا مشتریان، ساده‌تر به محصولات خوشمزه این شیرینی فروشی دست پیدا کنند.

از دیگر حرکات پیشرو قنادی بهار،‌ تولید شیرینی‌های بدون قند مخصوص دیابتی‌ها است. بهار به‌عنوان مبدع شیرینی رژیمی در ایران،‌ شکر سفید را از شیرینی‌ها حذف و ایزومالت را جایگزین آن کرد تا افراد دیابتی و کسانی که به سلامت خود اهمیت می‌دهند نیز،‌ بتوانند کام خود را با خیال راحت شیرین کنند.

قنادی سولدوش (خالق مدرن‌ترین و خاص‌ترین کیک‌های مناسبتی)

قنادی سولدوش پاسداران

منبع عکس: پینترست

قنادی سولدوش یا ساقدوش سابق، یکی از مدرن‌ترین قنادی‌های تهران است که پایتخت‌نشینان به کیک‌های بزرگ و چند طبقه آن را می‌شناسند. قنادی لوکسی که قیمت‌هایش با سایر شیرینی فروشی‌های این شهر تفاوت فاحشی داشته است؛ اما طعم و مزه برخی از تولیدات آن،‌ خصوصا کیک و دسر و شیرینی‌های فرانسوی‌اش،‌ خاص و تکرار نشدنی است. خلاقیت در تهیه شیرینی‌ها و کیک‌های بسیار بزرگ مناسبتی که سر از برنامه‌های پر بیننده تلویزیونی هم درآورده‌اند، سولدوش را در زمره یکی از معروف‌ترین شیرینی فروشی‌های تهران و یکی از بهترین‌های منطقه شمال شهر قرار داده است.

این مجموعه بزرگ کارش را از سال ۱۳۴۵ خورشیدی آغاز کرد و از سال ۱۳۶۵ با نام ساقدوش به فعالیت خود ادامه داد. از آنجایی که تمرکز این شیرینی فروشی بر تهیه کیک‌های عروسی و نامزدی بود،‌ نام ساقدوش را بر آن گذاشتند که به نفر سمت راست داماد اطلاق می‌شود. در سال ۱۳۸۰ این نام به سولدوش (شخصی که در سمت چپ داماد در مراسم عروسی می‌ایستد) تغییر یافت و فعالیت این قنادی با همان تمرکز پیشین بر کیک‌های خاص و مناسبتی،‌ تا به امروز ادامه پیدا کرد.

اکنون سولدوش رتبه اول تهران را در تهیه کیک‌های عروسی دارد و برای جشن های دیگری چون تولد نیز، با طرح‌های خاص و طعم‌های منحصربه‌فرد خود، مهمانان جشن را شگفت‌زده خواهد کرد.

در میان انواع شیرینی‌های سولدوش، تارت‌ها و دسرهای فرانسوی‌اش حرف اول را می‌زنند. این قنادی اخیرا کافه نان را نیز به مجموعه خود افزوده و علاوه بر شیرینی، انواع نان را نیز خود مستقیما به مشتری عرضه می‌کند. تهیه محصولات لبنی چون خامه قنادی نیز،‌ از دیگر اقدامات تازه مجموعه سولدوش به شمار می‌آید.‌

دکوراسیون داخلی قنادی سولدوش

منبع عکس: حاجی بادومی

در گوشه و کنار کلان‌شهر تهران، قنادی‌های قدیمی و جدید دیگری نیز وجود دارند که نام و تولیدات با کیفیت‌شان زبانزد مردمان شهر و به‌خصوص اهالی محل است. شیرینی فروشی‌هایی چون شهرزاد، وزرا، گاندی، مجلسی، کسری، کوک، الف، کوکی باکس، طلایی، اکلر و... نیز می‌توانستند در این فهرست وجود داشته باشند که به‌دلیل اطاله کلام از معرفی آن‌ها اجتناب شد. شما نیز می‌توانید عناوین دیگری را به این فهرست افزوده و نام و مکان بهترین قنادی که در تهران می‌شناسید را با ما و کاربران کجارو به اشتراک بگذارید.

منبع عکس کاور: گوگل مپ؛ عکاس: حمید املشی

پرسش‌های متداول

بهترین شیرینی فروشی های تهران کدامند؟

قنادی بی بی، کافه قنادی لرد، شیرینی دانمارکی خیابان ویلا، شیرینی فروشی ناتلی، شیرینی فروشی لادن و شیرینی فروشی بهار.

قدیمی ترین شیرینی فروشی تهران کجاست؟

قنادی بهار،‌ اولین، قدیمی‌ترین و اصیل‌ترین قنادی پایتخت است که در سال ۱۳۱۷ خورشیدی، در چهارراه سرچشمه تهران راه‌اندازی شد. شیرینی فروشی مینیون، نیز قدیمی‌ترین کافه قنادی پایتخت و به زعم برخی قدیمی‌ترین قنادی به سبک مدرن در تهران و البته معروف‌ترین شیرینی فروشی تهران قدیم است. 

بهترین شیرینی فروشی غرب تهران کجاست؟

قنادی بی بی شهرک غرب، شیرینی فروشی ناتلی پونک، شیرینی لادن سعادت‌آباد.

بهترین شیرینی فروشی شرق تهران کجاست؟

شیرینی فروشی دانمارکی پاسداران، شعبه تهرانپارس و پاسداران شیرینی فروشی ناتلی، قنادی سولدوش پاسداران.

مطالب مرتبط:

دیدگاه