شیرینی فرانسه ؛ کافه قنادی نوستالژیک خیابان انقلاب تهران

شقایق  وحیدی
شقایق وحیدی چهار شنبه، ۱ دی ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۰۶
شیرینی فرانسه ؛ کافه قنادی نوستالژیک خیابان انقلاب تهران

کافه قنادی فرانسه یکی از شیرینی فروشی‌های قدیمی تهران و پاتوق بسیاری از دوست‌داران هنر و دانشجویان است.

نام شیرینی فرانسه برای اکثر دانشجویان تهران و اهالی هنر خاطره‌انگیز است. کمتر کسی است که به پیاده‌روی‌های طولانی در خیابان انقلاب به‌سمت تئاتر شهر عادت داشته باشد و نام این کافه قنادی به گوشش نخورده باشد. بی‌شک، هیچ چیز به‌اندازه نوشیدن قهوه یا شیر کاکائو با شیرینی‌های تازه این کافه بعد از پرسه‌زنی و پیاده‌روی در لابه‌لای کتاب‌فروشی‌های انقلاب یا بعد از دیدن تئاتری زیبا در مجموعه تئاتر شهر، دلچسب نیست. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با این شیرینی فروشی، تاریخچه و منوی آن آشنا کنیم.

شیرینی فرانسه

منبع: صفحه اینستاگرام شیرینی فرانسه

همه آنچه که باید درباره شیرینی فرانسه بدانید:

شیرینی فرانسه کجاست؟

شیرینی فرانسه

منبع: صفحه اینستاگرام شیرینی فرانسه

شیرینی فرانسه در یکی از پرترددترین خیابان‌ های معروف تهران و در نزدیکی میدان‌ها و خیابان‌های مطرحی همچون انقلاب و ولیعصر قرار گرفته است. این کافه قنادی در چهارراه وصال، ابتدای خیابان ابوریحان و روبه‌روی سینمای سپیده قرار دارد. شیرینی فرانسه در فاصله ۵۵۰ متری (هشت دقیقه) مجموعه فرهنگی تئاتر شهر (پارک دانشجو) و در ۱٫۵ کیلومتری (۲۰ دقیقه) پارک لاله تهران با پای پیاده قرار دارد. این کافه قنادی در فاصله کمی نسبت به دو دانشگاه مطرح یعنی دانشگاه تهران (یک کیلومتری) و دانشگاه امیرکبیر (۱٫۵ کیلومتری) واقع شده است. همین نزدیکی و قرار گیری این کافه‌قنادی در مسیرهای پرتردد و مرکزی شهر، آن را به پاتوقی دوست‌داشتنی برای دانشجویان و اهل هنر بدل می‌کند. 

مسیرهای دسترسی به شیرینی فرانسه

شیرینی فرانسه در مرکز شهر واقع شده است و به همین جهت شما از نقاط مختلف شهر و به کمک وسایل نقلیه عمومی دسترسی راحتی به این کافه قنادی خواهید داشت. توجه داشته باشید که این کافه قنادی به‌دلیل نزدیکی به مرکز شهر در محدوده طرح ترافیک قرار دارد و اگر قصد دارید با ماشین شخصی خود به این قسمت از شهر بروید، حتما محدودیت‌های طرح ترافیک را بررسی کنید یا برای پارک کردن ماشین در یکی از  پارکینگ‌ها یا خیابان‌های اطراف خارج از این محدوده برنامه‌ریزی کنید.

شما می‌توانید با استفاده از تاکسی، خط چهار مترو تهران (ارم سبز به کلاهدوز) و خط یک اتوبوس BRT (میدان آزادی به تهران‌پارس) خود را به شیرینی فرانسه برسانید؛ اما بهترین راه مترو است که شما را از ترافیک سنگین اطراف مرکز شهر دور می‌کند. برای استفاده از مترو فقط کافی است که در ایستگاه تئاتر شهر از مترو و خروجی ۶ زیرگذر چهارراه ولیعصر خارج شوید و با کمی پیاده‌روی خود را به خیابان ابوریحان و این کافه قنادی برسانید.

با خط یک BRT نیز می‌توانید در ایستگاه چهارراه وصال دقیقا روبه‌روی شیرینی فرانسه پیاده شوید. در استفاده از اتوبوس‌های این مسیر هم با توجه به وجود مسیر ویژه کمتر در معرض ترافیک خواهید بود؛ اما شلوغی آن‌ها در ساعات پر تردد می‌تواند آزاردهنده باشد. علاوه بر این، شما می‌توانید با تاکسی از میدان انقلاب یا هر نقطه‌ای در خیابان انقلاب خود را به چهارراه وصال و شیرینی فرانسه برسانید.

  • آدرس کافه قنادی فرانسه (شیرینی فرانسه): تهران، خیابان انقلاب، رو‌به‌روی خیابان وصال، نبش خیابان ابوریحان، پلاک ۱۲۷۲ (مشاهده روی نقشه)

تاریخچه شیرینی فرانسه

کیک پنجاهمین سالگرد شیرینی فرانسه

منبع: صفحه اینستاگرام شیرینی فرانسه

شیرینی فرانسه در سال ۱۳۴۴ توسط شخصی به نام «علی ثابت‌قدم» در یکی از خاطره‌انگیزترین خیابان‌های تهران یعنی انقلاب (شاه‌رضا)، روبه‌روی سینما سپیده (سینما دیانا) تاسیس شد؛ خیابانی که به‌واسطه میزبانی کتاب‌فروشی‌ها و نزدیکی به دانشگاه، پاتوقی برای پرسه‌زنی اهالی فرهنگ بوده و است.

آقای ثابت‌قدم در آن سال‌ها تصمیم می‌گیرد قنادی متفاوتی در تهران تاسیس کند. او به فرانسه سفر می‌کند و از قنادان فرانسوی ماهر برای کار در قنادی خود دعوت می‌کند. در این میان، «ژیلبرت بارو» قناد سوییسی ساکن فرانسه دعوت او را می‌پذیرد و در همان سال به ایران می‌آید. او اولین کسی بود که در ایران شیرینی‌هایی به سبک فرانسوی پخت و در اختیار مشتریان قرار داد. این کافه هنوز با قدمتی بیش از ۵۰ سال با همین نام پابرجا است؛ هرچند که ژیلبرت بارو فرانسوی که نام شیرینی فرانسه هم از او وام گرفته شده است، در سال ۱۳۵۶ آن را ترک کرد و به کشور خود بازگشت.

علی ثابت قدم موسس شیرینی فرانسه

منبع: صفحه اینستاگرام شیرینی فرانسه

ژیلبرت بارو اولین سرقناد شیرینی فرانسه بود که در سال ۱۳۵۷ ایران را ترک کرد.

ژیلبرت بارو قنادی حساس بود و به هر کسی اجازه استفاده از وسایل کار خود را نمی‌داد. یکی از افرادی که از سال‌های دور در شیرینی فرانسه باقی‌مانده، «محمد حسن علی‌پور» است که در ۱۶ سالگی و در زمان حضور ژیلبرت بارو کارگر قنادی بود. این روزها حسن علی‌پور سرقناد شیرینی فرانسه است و همه او را با نام عمو حسن می‌شناسند.

در سال‌های حضور ژیلبرت بارو، توجه خوب عمو حسن به ابزار و مدل کار از چشم او پنهان باقی نمی‌ماند و کم‌کم بارو تجربه‌های خود و اصول کار قنادی را به وی منتقل کرد. در آغاز، مهارت عمو حسن در شیرینی‌های تر، کیک و دسری بود؛ اما با پشتکار کم‌کم در پخت شیرینی‌های خشک نیز تخصص پیدا کرد؛ تا جایی که ژیلبرت بارو در زمان ترک ایران، شیرینی فرانسه را به‌عنوان سرقناد به او می‌سپارد و می‌رود.

عمو حسن از همان سال یعنی ۱۳۵۶ تا به امروز سرقناد شیرینی فرانسه است. محمد حسن علی‌پور آدمی سخت‌کوش است که کمتر اتفاقی می‌تواند باعث خروج او از کارگاه قنادی شود. عمو حسن شیرینی فرانسه، همچون کتابی آشپزی است که دستور تمام نان‌ها، شیرینی‌های ایرانی و فرانسوی را در ذهن خود ثبت کرده است.

محمد حسن علی‌پور در کنار ژیلبرت بارو

محمد حسن علی‌پور در کنار ژیلبرت بارو فرانسوی، منبع: صفحه اینستاگرام شیرینی فرانسه

کافه قنادی فرانسه جزو اولین تولید کننده‌های نان صنعتی نیز بود؛ نان‌هایی که این روزها بسیار در دسترس هستند و فراگیر شده‌اند. نان‌های متنوعی همچون نان تست، باگت و نان‌های بی‌نمک رژیمی در همان زمان در شیرینی فرانسه پیدا می‌شدند؛ نان‌هایی که کمتر جایی پخت می‌شدند. این قنادی از ابتدا روند متفاوتی نسبت به شیرینی فروشی‌های اطراف خود در پیش گرفت؛ پخت نان فانتزی، انواع شیرینی‌های فرانسوی، تامین کردن بوفه‌های مدارس، تهیه نان‌های رژیمی برای بیمارستان‌ها، سرو انواع نوشیدنی‌های سرد و گرم برای دانشجوها و... این قنادی را بدل به یک چالش و رقیبی جدی برای تمام شیرینی‌فروشی‌های اطراف کرد.

این روزها شیرینی فرانسه تبدیل به بخشی از هویت خیابان انقلاب و حافظه مردم شهر شده است و کمتر کسی است که بتواند از برابر آن عبور و هوس نوشیدن قهوه و تماشای خیابان انقلاب را به‌راحتی از ذهن خود پاک کند.

تصویر از کارکنان شیرینی فرانسه در گذشته

تصویری از کارکنان شیرینی فرانسه در گذشته، منبع: صفحه اینستاگرام شیرینی فرانسه

شیرینی فرانسه جز اولین تولید کننده‌های نان صنعتی در ایران بود

شیرینی فرانسه شاهد خاطرات و اتفاقات زیادی در خیابان اتقلاب بوده است. عکس‌های معروفی در فضای مجازی وجود دارد که این کافه قنادی را همچون تماشاچی خاموشی شاهد بر حوادث تاریخی خیابان انقلاب نشان می‌دهد. شاید یکی از معروف‌ترین عکس‌ها از شیرینی فرانسه مربوط به زمانی باشد که نیل آرمسترانگ و سه فضانورد آمریکایی دیگر به ایران می‌آیند. آن‌ها که در تیر سال ۱۳۴۸ موفق شده بودند با آپولو ۱۱ به ماه سفر کنند بعد از گذشت سه ماه برای به اشتراک گذاشتن تجربه‌های خود به ۲۴ کشور دنیا از جمله ایران سفر می‌کنند. از جمله خیابان‌های معروفی که از آن عبور می‌کنند، خیابان انقلاب بوده است. این عکس معروف، مردم را در حالی نشان می‌دهد که در برابر شیرینی فرانسه منتظر عبور ماشین این فضانوردان هستند.

از دیگر اتفاقات تاریخی که خیابان انقلاب و شیرینی فرانسه شاهد آن بوده، عبور ریچارد نیکسون در خودرویی از این محدوده است. رئیس‌جمهوری آمریکا در دهه ۵۰ برای تنش‌زدایی و بهبود روابط با خاورمیانه چند سفر را برنامه‌ریزی می‌کند. او در تاریخ ۹ خرداد ۱۳۵۱ به ایران سفر می‌کند و این اتفاق از سمت رسانه‌ها پوشش خبری وسیعی داده می‌شود.

تیم استقبال با هدف به نمایش گذاشتن بخشی از زیبایی‌های پایتخت مسیری را از مهرآباد به کاخ سعدآباد انتخاب می‌کند که از میدان‌های مهمی مثل آزادی (میدان شهیاد) و چهارراه‌هایی همچون ولیعصر (چهارراه پهلوی) عبور کند و با گذر از خیابان ولیعصر، میدان ونک و تجریش به کاخ سعدآباد برسد. عکسی که این روزها در فضای مجازی دست‌به‌دست می‌شود از حضور مردم در برابر شیرینی فرانسه در زمان عبور ریچارد نیکسون و محمدرضا پهلوی خبر می‌دهد.

حضور نیل آرمسترانگ در تهران

عبور نیل آرمسترانگ از برابر کافه فرانسه، منبع: ایرنا

شیرینی فرانسه در نمای بیرونی خود نمایشگاهی دائمی از پوستر رویدادهای فرهنگی و هنری تهران دارد. شاید انتخاب این کافه قنادی از سمت اهالی هنر و فرهنگ بی‌تاثیر در این پنجره نبوده باشد. در هر صورت کمتر کسی است که برنامه‌‌ گالری‌ها، رونمایی‌های کتاب و سالن‌های تئاتر را دنبال کند و با عبور از برابر نمای بیرونی این کافه برای دیدن این پوسترها متوقف نشده باشد. علاوه بر آن نوشیدن قهوه صبحگاهی از پشت این پنجره شیرینی فرانسه و تماشای خیابان تاریخی انقلاب و رهگذران، برای کافه‌نشینان لذتی دیگر دارد.

بنای شیرینی فرانسه از اسلوب معماری غربی «وارطان هوانسیان» پیروی کرده و دارای ویژگی‌های متداول دوره آرت‌دکو است. فضای بیرونی این بنا که در طبقه همکف ساختمانی تجاری قرار دارد همچون آثار معمار مشهور وارطان هوانسیان، کاخ سعدآباد و هتل فردوسی است.

در معماری آرت دکو پیش‌آمدگی‌های بتنی هلالی و نبش نیم‌دایره‌ای مرسوم بود. به‌علاوه در این دوره استفاده از تیرآهن به ساخت بناهای چند طبقه کمک می‌کرد. در بناهایی همچون بنای شیرینی فرانسه هیچ نشانه‌ای از معماری ایرانی نیست. اصول معماری، نمای متقارن و ریتمیک این بناها همه بدون هیچ تغییری از غرب آمده بود. در نمای اصلی که رو به خیابان انقلاب است، اصل تقارن به جشم می‌خورد و در نمای داخل خیابان ابوریحان، بازی با حجم دیده می‌شود.

نمای پهلوی ساختمان به‌شکل گرد در آمده و با استفاده از المان‌های عمودی، همچون پنجره‌های کشیده، سعی شده است تا در ارتفاع واقعی بنا اغراق شود. استفاده از پنجره‌های کشیده از عناصر متعلق به معماری دوره پهلوی اول است.

منبع: صفحه اینستاگرام شیرینی فرانسه، اسمارتیز

چرا شیرینی فرانسه پلمپ شد؟

در ۳۰ مرداد ۱۴۰۰ کافه قنادی شیرینی فرانسه پلمپ شد؛ در همین بازه زمانی این شیرینی فروشی با خلاقیتی جدید، تصویری را برای جعبه‌های شیرینی خود طراحی کرده بود. این طرح شامل تصاویر از گذشته و المان‌های قدیمی همچون تصویر نخستین پیکان ساخته شده در ایران، ایران ناسیونال، تصاویر قدیمی خود فروشگاه، جشن هنر شیراز و آهنگ‌ تولدت مبارک انوشیروان روحانی می‌شد.

برخی علت پلمپ و برخورد با شیرینی فرانسه را این طراحی جدید دانستند و گمانه‌زنی‌های فراوانی هم در مورد آن در فضای مجازی رخ داد؛ اما رئیس اتحادیه‌داران قنادی، شیرینی‌فروشی و کافه قنادی تهران علت پلمپ شیرینی فرانسه را تخلف از شیوه‌نامه‌های تعطیلات کرونایی اعلام و باقی گمانه‌زنی‌ها را تکذیب کرد. این قنادی در تاریخ دو شهریور ۱۴۰۰ رفع پلمپ شد و به فعالیت خود ادامه داد؛ اما طرح جدید برای جعبه‌های قنادی مورد استفاده قرار نگرفت.

بهترین زمان رفتن به شیرینی فرانسه

شیرینی فرانسه هرروز به‌غیر از روزهای جمعه و ایام سوگواری از ساعت ۹ صبح تا ۱:۳۰ ظهر و ۲:۳۰ بعدازظهر تا ۹ شب آماده پذیرایی از مشتریان است. ازدحام در ساعات پر تردد و نزدیک به غروب با توجه به نزدیکی این کافه قنادی به مراکز فرهنگی همچون تئاتر شهر و کتاب فروشی‌های انقلاب زیاد است و با توجه به محدودیت فضا و نبود صندلی برای نشستن، بهتر است ساعت‌های دیگری را برای رفتن به این مکان انتخاب کنید. 

منو و قیمت‌های شیرینی فرانسه

شیرینی خشک قنادی فرانسه

منبع: صفحه اینستاگرام شیرینی فرانسه

شیرینی فرانسه تنوع وسیعی از کیک‌ها (کیک صبحانه، چیز کیک، کیک‌ها خامه‌ای)، تارت، کروسان و شیرینی‌های تر و خشک برای همه سلیقه‌ها دارد. بعضی از شیرینی‌های این قنادی دستور پخت‌های مخصوص و طرفداران خاص خود را دارند. البته منوی شیرینی فرانسه تنها محدود به این خوراکی‌ها نیست و نوشیدنی‌های متنوعی را نیز در کنار آن‌ها سرو می‌کند. کافه قنادی فرانسه، به کافه‌‌ای با قیمت‌های پایین‌تر نسبت به باقی کافه‌های شهر شهرت داشت که جای نشستن ندارد. در ادامه روی منوی و قیمت‌های شیرینی فرانسه مروری می‌کنیم.

شیرینی‌هاقیمت به‌ازای هر کیلوگرم به تومان (سال ۱۴۰۰)
شیرینی کشمشی۹۰,۰۰۰
نان خامه‌ای۷۸,۰۰۰
شیرینی آلمانی ۹۰,۰۰۰
شیرینی ساق عروس ۹۰,۰۰۰
شیرینی تر۷۸,۰۰۰
شیرینی تر ژله‌ای۶۰,۰۰۰
شیرینی تر میوه‌ای۱۰۰,۰۰۰
تارت سیب برشی۱۳۰,۰۰۰
اکلر با کرم فرانسوی۷۸,۰۰۰
شیرینی رولت۷۸,۰۰۰
نان خامه‌ای قهوه۷۸,۰۰۰
شیرینی مکزیکی۱۰۰,۰۰۰
شیرینی تیتابی شکلاتی۷۸,۰۰۰
مافین نارگیلی با خلال بادام ۱۳۰,۰۰۰
شیرینی فنجانی کرم فیل۱۲۰,۰۰۰
شیرنی فنجانی گردویی۱۲۰,۰۰۰
شیرینی گردویی۱۳۰,۰۰۰
پای سیب۹۰,۰۰۰
روتکا برشی۱۳۰,۰۰۰
شیرینی کره ای۵۰,۰۰۰
بیسکوییت شکری۸۰,۰۰۰
سنت اونوره (دانه‌ای)۱۵,۰۰۰
شیرینی مربایی۶۰,۰۰۰

منوی شیرینی‌های کافه فرانسه

«اکلر با کرم فرانسوی» شیرینی پرطرفداری است که قدمت پخت آن در شیرینی فرانسه به زمان حضور قناد فرانسوی برمی‌گردد. تاریخچه اکلر به قرن نوزدهم می‌رسد؛ هرچند که از سال ۱۸۶۰ به این نام شناخته شده است. این شیرینی در چشم به هم زدنی خورده می‌شود و برخی علت نام‌گذاری آن را همین می‌دانند. اکلر در زبان فرانسوی به‌معنای آذرخش است. به احتمال زیاد این شیرینی اولین بار توسط سرآشپز مشهوری به نام «ماری آنتوان کارم» در اوایل قرن نوزدهم درست شده است. نان اکلر با خمیر پفی  (مشابه نان استفاده شده در نان خامه‌ای) درست می‌شود و داخل آن را با خامه کاستارد یا خامه زده شده پر می‌کنند و روی آن با شکلات تزیین می‌شود. این شیرینی انتخاب خوبی برای کنار قهوه است. 

منوی شیرینی فرانسه

منبع: صفحه اینستاگرام شیرینی فرانسه

«سنت انوره» یکی دیگر از شیرینی‌های محبوب و کلاسیک فرانسوی کافه قنادی فرانسه است که داستان‌های زیادی در مورد آن وجود دارد. ابداع این شیرینی به دو قرن پیش برمی‌گردد. سنت اونوره برای اولین بار در شیرینی‌پزی به نام شیبوست در خیابان سنت اونوره تولید شد. اسم این شیرینی به احترام سنت اونوره یا «انوراتوس» اسقف قرن ششم در شمال فرانسه انتخاب شد. او روحانی بود که به‌واسطه معجزات در زمان حیات خود محبوبیت خاصی بین نانواها و شیرینی‌پزی‌های آن زمان داشت. شیرینی سنت اونوره از خمیر هزارلا، خمیر شو فرانسوی، کرم پاتیسیر، خامه قنادی و خمیر شو کاراملی درست می‌شود. 

نوشیدنی‌هاقیمت به تومان (سال ۱۴۰۰)
اسموتی تمشک و انبه ۴۵,۰۰۰
اسموتی سیب، ریحان و زنجبیل ۲۷,۰۰۰
اسموتی لیموناد، آناناس و زنجبیل ۲۷,۰۰۰
شیک بادام زمینی۳۵,۰۰۰
شیک شکلات۳۰,۰۰۰
شیک براونی۳۲,۰۰۰
شیک تمشک براونی۳۵,۰۰۰
شیک چیز کیک کارامل ۴۰,۰۰۰
کافه گلاسه۳۰,۰۰۰
آیس لاته شیر نارگیل ۳۰,۰۰۰
آیس موکا ۳۲,۰۰۰
کن هیلو ۲۵,۰۰۰
آیس آمریکانو۲۲,۰۰۰
آیس کارامل ماکیاتو۳۲,۰۰۰
قهوه ترک۲۰,۰۰۰
هات چاکلت۲۴,۰۰۰
ماسالا۲۷,۰۰۰
شیر عسل دارچین۲۰,۰۰۰
چای دمی ساده۸,۰۰۰
اسپرسو۲۵,۰۰۰
آمریکانو۲۲,۰۰۰
کارامل ماکیاتو۳۰,۰۰۰
لاته۳۰,۰۰۰
شیر کاکائو۱۷,۰۰۰

منوی نوشیدنی‌های کافه فرانسه

تارتقیمت به تومان (سال ۱۴۰۰)
تارت خامه ای آناناس و توت‌فرنگی ۴ نفره  ۹۰,۰۰۰
تارت خامه ای آناناس و توت‌فرنگی ۸ نفره۱۴۰,۰۰۰
تارت انجیر  یک نفره۲۵,۰۰۰
تارت تمشک یک نفره۲۵,۰۰۰
تارت گلابی یک کیلوگرم۱۰۰,۰۰۰
تارت سیب ۶ نفره ۱۳۰,۰۰۰
تارت خامه ای میوه یک کیلوگرم ۱۳۰,۰۰۰

منوی تارت‌های شیرینی فرانسه

شیرینی «پاریس برست» یکی از شیرینی‌های مخصوص قنادی فرانسه است که شاید اسم آن کمتر به گوش شما خورده باشد. تاریخچه این دسر فرانسوی به سال ۱۸۹۱ میلادی برمی‌گردد؛ سالی که «پیر گیفارد» فرانسوی در دل یک رویداد ورزشی برای بزرگداشت مسیر دوچرخه سواری پاریس به برست شیرینی مخصوصی را به قنادی فرانسوی اهل مزون لفیت، به اسم لوئیس دوراند سفارش داد. شکل ظاهری دایره‌ای این شیرینی یادآور چرخ‌های دوچرخه است.

«پاریس برست» شیرینی با ترکیب خمیر شو (خمیر پفی)، خامه قهوه و کرم کاراملی پرالین (پرالین بادامی است که روی آن سس کارامل ریخته باشند) است. در آن زمان این شیرینی به‌دلیل کالری بالا و نام جذاب بین دوچرخه‌سوارها محبوبیت زیادی پیدا کرد و در حال حاضر در سراسر فرانسه یافت می‌شود.

کروسان و کیک صبحانه قیمت به تومان به‌ازای هر عدد (سال ۱۴۰۰) 
کیک صبحانه ساده۲۵,۰۰۰
کیک صبحانه کشمشی۲۵,۰۰۰
کیک صبحانه شکلاتی۳۵,۰۰۰
کیک گلابی۴۰,۰۰۰
کیک سیب۴۰,۰۰۰
پاریس برست۲۵,۰۰۰
شیرینی برانیز۱۵,۰۰۰
کروسان با کرم پتیسیه دارچین (گیسو) ۲۰,۰۰۰
کروسان با مغز کرم کاکاپو فندوقی ۲۵,۰۰۰
کروسان لیمو۲۵,۰۰۰
کروسان پرتغالی و بادام۲۵,۰۰۰
کروسان  قیصی۲۵,۰۰۰

منوی کیک صبحانه و کروسان شیرینی فرانسه

کروسان یکی از صبحانه‌های موردعلاقه و پرطرفدار کشورهای اروپایی است. این شیرینی در گذشته‌های دور با نام «کیپ فریل» شناخته می‌شد و قدمت آن به قرن سیزدهم در اتریش بازمی‌گردد. این شیرینی محبوب هم ساده و هم با آجیل و مخلفات سرو می‌شود.

قدمت تولید کروسان از نسخه ساده و قدیمی آن به زمان تاسیس نانوایی وینی توسط افسر توپخانه اتریش در پاریس برمی‌گردد. این نانوایی که شیرینی‌های مخصوص وین را سرو می‌کرد خیلی سریع به شهرت رسید. از آن پس بسیاری از نانوایان فرانسوی به تقلید از آن نسخه فرانسوی آن را پخت می‌کردند و این شیرینی به‌واسطه شکل هلالی‌اش (crescent shape) در فرانسه به کروسان معروف شد. کروسان‌های شیرینی فرانسه با طعم‌های جذاب و متنوعی سرو می‌شوند و طرفداران خاص خود را دارند.

منبع: صفحه اینستاگرام شیرینی فرانسه

شیرینی فرانسه یکی از محبوب‌ترین شیرینی فروشی‌های تهران است که بسیاری از طرفداران آن علاوه بر منوی متنوع، طعم و کیفیت شیرینی‌ها به‌واسطه خاطرات و فضای نوستالژیک این کافه قنادی به آن رفت‌و‌آمد می‌کنند. 

جاهای دیدنی اطراف شیرینی فرانسه

پارک دانشجو و مجموعه تئاتر شهر 

در قلب شهر تهران در میان پارک زیبای دانشجو که از پاک‌های قدیمی تهران است، ساختمانی زیبا خودنمایی می‌کند. پارک دانشجو خود به‌واسطه احاطه شدن با مراکزی همچون تئاتر شهر و کتابخانه تخصصی و مرکز اسناد هنرهای نمایشی، تالار وحدت در خیابان استاد شهریار و پژوهشکده فرهنگ و هنر در خیابان انقلاب پاتوق علاقه‌مندان به هنر است. این پارک طرحی پست مدرن دارد که با الهام از باغ ایرانی و تلفیق آن با عناصری مدرن طراحی شده است. طراح این پارک بیژن صفاری است.

مکانی که امروز مجموعه  تئاتر شهر روی آن بنا شده است روزی با عنوان کافه شهرداری یا «مهمان‌خانه بلدیه» شناخته می‌شد. اینجا که محلی برای تفریح اهالی تهران بود گاهی میزبان گروه‌های نمایشی در فضای باز اطراف کافه بود. به‌تدریج با توسعه و گسترش گروه‌های نمایشی و حضور هنرمندان برجسته‌ای همچون آربی آوانسیان، بهرام بیضایی، اکبری رادی و غلامحسین ساعدی در این عرصه ضرورت شکل‌‌گیری سالنی برای نمایش احساس شد.

به‌واسطه همین ضرورت مجموعه تئاتر شهر در سال ۱۳۴۶ با طرح بیژن صفاری و نظارت علی سردار افخمی از شاگردان هوشنگ سیحون ساخته شد. سبک معماری این بنا متاثر معماری روم و یونان است و ستون‌های بنا از تخت جمشید الهام گرفته شده‌اند. مجموعه تئاتر شهر تا سال‌ها یکی از مدرن‌ترین مراکز نمایش ایران محسوب می‌شد. این بنا در سال ۱۳۵۱ افتتاح شد.

  • فاصله از شیرینی فرانسه با پای پیاده: ۵۵۰ متر (هشت دقیقه)
  • آدرس تئاتر شهر: تقاطع خیابان انقلاب و ولیعصر، پارک دانشجو، مجموعه تئاتر شهر (مشاهده روی نقشه)

مجموعه تئاتر شهر

منبع: ایلنا

پارک لاله

پارک لاله در فاصله ۱٫۵ کیلومتری شیرینی فرانسه قرار گرفته است و شما می‌توانید با پیاده‌روی کوتاهی در حدود ۲۰ دقیقه خود را به یکی از قدیمی‌ترین پارک‌های تهران برسانید. این پارک پتانسیل‌های گردشگری متفاوتی دارد و به‌واسطه وسعت و امکانات خود می‌تواند طیف‌های سنی مختلف مردم را به خود جذب کند. این پارک زیبا فضای خوبی برای ورزش دارد و افراد برای طیف متفاوتی از ورزش‌ها از پیاده‌روی، دو، اسکیت و شطرنج گرفته تا والیبال، بدمینتون، فوتبال و ورزش‌های جدید مانند اسلگ لاین پارک لاله را انتخاب می‌کنند. همچنین این پارک مجهز به سه زمین بازی کودکان است که در کنار فضای سبز و نیمکت‌های زیاد آن امکان خوبی برای پیک‌نیک‌های خانوادگی در تعطیلات آخر هفته دارد.

پارک لاله با کمک طراح معروف فرانسوی به نام «ژوفه» طراحی و ساخته شد

پارک لاله به‌واسطه نزدیکی به دانشگاه‌های تهران، دانشکده هنر و دانشگاه امیرکبیر پاتوق خوبی برای قرارهای دانشجویی است و معمولا گروه‌های دانشجویی زیادی به این پارک رفت‌و‌آمد می‌کنند. این پارک فضاهای اختصاصی برای شطرنج، اسکیت، فوتبال و مرکز فرهنگی هنری تئاتر کودک نیز دارد. در پارک لاله می‌توان تندیس‌هایی از جمله تندیس خیام و ابوریحان بیرونی را نیز دید. مجسمه ابوریحان توسط تندیس‌ساز برجسته کشور علی مددی  و مجسمه خیام توسط استاد صدیقی از بنیان‌گذران مجسمه‌سازی در ایران طراحی و ساخته شده است. ساخت مجسمه خیام در کشور ایتالیا صورت گرفته است.

در بخشی از پارک لاله آب‌نماهایی سنگی تعبیه شده است که به باغ ژاپنی نیز معروف است. پارک لاله تهران با وسعت ۳۵ هکتار و گونه‌های گیاهی همچون کاج، چنار و اقاقیا در سال ۱۳۴۵ احداث شد. این پارک با کمک طراح معروف فرانسوی به نام «ژوفه» طراحی و ساخته شد. پارک لاله به باغ جلالیه یا پارک فرح نیز شهرت داشت. 

  • آدرس پارک لاله: تهران، تقاطع خیابان کارگر و بلوار کشاورز، پارک لاله (مشاهده روی نقشه)

پارک لاله

منبع: nbpars.ir

موزه هنرهای معاصر 

در ضلع شمالی پارک لاله، یکی از معروف‌ترین موزه‌های ایران به نام موزه هنرهای معاصر قرار دارد. این موزه گنجینه‌ای از آثار هنر مدرن را در درون خود جای داده که در طول این سال‌ها به‌صورت مقطعی بخش‌هایی از آن به نمایش گذاشته شده است. این گنجینه شامل آثاری از هنرمندان مطرح جهان همچون پیکاسو، وارهول، پولاک، گوگن، رنوار و جاکومتی است. علاوه بر این موزه هنرهای معاصر مالک مجموعه بسیار گسترده‌ای از آثار هنرمندان معاصر و نوگرای ایران است.

ساختمان خود موزه هنرهای معاصر نیز معماری منحصر‌به‌فردی دارد که توام با تاثیر از معماری ایرانی و بادگیر کویرهای ایران در فرمی مدرن خودنمایی می‌کند. معمار موزه هنرهای معاصر کامران دیبا است. ساختمان این موزه از سنگ و بتن ساخته شده است. در فضای بیرونی موزه هنرهای معاصر نیز مجسمه‌هایی برنزی به چشم می‌خورند که از آثار تاثیرگذار مجسمه‌ساز معروف ایرانی پرویز تناولی هستند.

  • فاصله از شیرینی فرانسه با پای پیاده: ۱٫۸ کیلومتر (۲۶ دقیقه)
  • آدرس موزه هنرهای معاصر: تهران، خیابان کارگر شمالی، حد فاصل بلوار کشاورز تا خیابان فاطمی، جنب پارک لاله (مشاهده روی نقشه)

موزه هنرهای معاصر

منبع: aoapedia.ir

موزه فرش

موزه فرش ایران در مجاورت پارک لاله، در سال ۱۳۵۶ در مساحت ۱۲،۰۰۰ متر مربع تاسیس شد. معمار این بنا عبدالعزیز فرمانفرمائیان در زمانه‌ای پا به این عرصه گذاشت که اکثر پروژه‌های معماری در ایران به‌دست شرکت‌های خارجی صورت می‌گرفت؛ اما او از همان آغاز حضور در این عرصه کار خود را با طراحی مسجد دانشگاه تهران شروع کرد. او با اتمام تحصیلات خود در دانشگاه هنرهای زیبای پاریس در دهه ۱۳۳۰ به ایران آمد؛ اما در سال ۱۳۵۷ ایران را ترک کرد.

لیست بلندی از بناهای ساخته شده توسط او در طول همین زمان محدود اقامت در ایران وجود دارد که از میان آن‌ها می‌توان به استادیوم ۱۰۰ هزار نفری آزادی نیز اشاره کرد.

فرم بیرونی موزه فرش ایران با وجود فرم مدرن شبیه به دار قالی و سیاه چادرهای عشایری طراحی شده است. فضای داخلی موزه متشکل از دو تالار جهت نمایش انواع گلیم، قالی و فرش به‌صورت نمایشگاه دائمی و موقت است. موزه فرش ایران دارای گنجینه‌ای عظیم از انواع فرش‌ های ایرانی است که قدمت برخی از آن‌ها به قرن هجدهم می‌رسد.

  • فاصله از شیرینی فرانسه با پای پیاده: دو کیلومتر (۲۸ دقیقه)
  • آدرس موزه فرش: تهران، تقاطع خیابان فاطمی و کارگر، ضلع شمالی پارک لاله (مشاهده روی نقشه)

موزه فرش

منبع: aoapedia.ir

شما نیز تجربه‌های خود را از رفتن به شیرینی فرانسه و جاهای دیدنی اطراف آن با ما و دیگر کاربران کجارو به اشتراک بگذارید.

پرسش‌های متداول

شیرینی فرانسه کجاست؟

شیرینی فرانسه در چهارراه وصال، ابتدای خیابان ابوریحان و روبه‌روی سینمای سپیده واقع شده است.

مسیر دسترسی به شیرینی فرانسه چگونه است؟

شما می‌توانید با استفاده از تاکسی، خط چهار مترو تهران (ارم سبز به کلاهدوز) و خط یک اتوبوس BRT (میدان آزادی به تهران‌پارس) خود را به شیرینی فرانسه برسانید.

علت انتخاب نام شیرینی فرانسه چیست؟

 نام شیرینی فرانسه از  نام قناد سوییسی مقیم فرانسه آن ژیلبرت بارو فرانسوی او وام گرفته شده است.

کدام جاهای دیدنی در نزدیکی شیرینی فرانسه قرار دارند؟

موزه‌ هنرهای معاصر، موزه فرش، پارک لاله، مجموعه تئاتر شهر و پارک دانشجو.

مطالب مرتبط:

دیدگاه