عکس های دیدنی جنگل ها، جلوه باشکوه طبیعت

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی پنجشنبه، ۱۵ دی ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۰۱
عکس های دیدنی جنگل ها، جلوه باشکوه طبیعت

جنگل‌ها علاوه بر اینکه بزرگ‌ترین منبع تامین‌کننده غذا و آب هستند، نقش مهمی در تهیه دارو، کاغذ، انرژی‌های تجدیدپذیر، پاکیزگی هوا و... دارند.

جنگل‌ها معمولا در نقاطی از کره زمین هستند که بارندگی سالانه در آنجا به بیش از ۲۰۰ میلی‌متر می‌رسد. جنگل‌ها که حدود ۳۱ درصد از کل مساحت زمین را پوشش می‌دهند و بیش از نیمی از حیوانات و گونه‌های گیاهی جهان را در خود جای داده‌اند، به غنی‌سازی و حفاظت از تنوع زیستی کمک می‌کنند. درختان جنگل‌ها به «قنات‌های طبیعی» معروف هستند؛ چراکه ۹۵ درصد از آب جذبی را در مکان‌های مورد نیاز توزیع می‌کنند. همچنین درختان نه‌تنها آب را در خاک نگه می‌دارند و مانع از فرسایش آن می‌شوند، در خنکی هوا نیز موثر هستند. از دیگر مزایای جنگل‌ها باید به نقش اساسی آن‌ها در متعادل‌کردن چرخه کربن در جهان اشاره کرد که سالانه حدود یک میلیارد تن دی‌‌اکسید کربن را تصفیه و مقدار زیادی از اکسیژن زمین را تامین می‌کنند.

جنگل‌ها مانند یک سوپرمارکت طبیعی، منبع خوراکی‌های مغذی از قبیل مغز دانه‌ها، حشرات، میوه‌ها و غیره به حساب می‌آیند که سرشار از مواد معدنی و پروتئین هستند. این محصولات به‌طور طبیعی به میلیون‌ها انسان کمک می‌کنند تا بدن سالمی داشته باشند. جنگل‌هایی که با رویکرد توسعه پایدار به‌طور مستمر مدیریت می‌شوند، انواع مختلفی از مواد اولیه خام را در اختیار انسان‌ها می‌گذارند که امکان بازیافت آن‌ها به‌راحتی وجود دارد؛ در این صورت چوب درختان تقریبا ۴۰ درصد از انرژی تجدیدپذیر جهان را تامین می‌کند و سهم زیادی در تغذیه و امنیت غذایی دارد. حدود ۱٫۶ میلیارد نفر در سراسر جهان برای امرار معاش به جنگل‌ها وابسته هستند؛ هرچند از طریق قطع درختان و ایجاد فضای کافی برای مزارع و شهرها آسیب جدی به آن‌ها وارد کرده‌اند.

جهان مملو از جنگل‌های شگفت‌انگیزی است که مکانی آرام و دلپذیر برای پیاده‌روی، کمپینگ، تماشای پرندگان و طبیعت‌گردی محسوب می‌شوند. از زیباترین جنگل‌های دنیا باید به جنگل‌های بارانی دین‌تری در کوئينزلند استرالیا (Daintree Rainforest)، جنگل درختان خمیده لهستان (Crooked Forest)، ذخیره‌گاه جنگلی ابر مونته‌ورده در کاستاریکا (Monteverde Cloud Forest Biological Reserve)، پارک‌های ملی ردوود در کالیفرنیا (Redwood National Parks)، جنگل بامبو ساگانو در ژاپن (Sagano Bamboo Forest)، پارک ملی دره جیوژایگو در چین (Jiuzhaigou Valley National Park)، جنگل‌ های هیرکانی در ایران (Hyrcanian forests)، جنگل بارانی گریت بیر در کانادا (Great Bear Rainforest) و... اشاره کرد. جالب اینکه بیش از نیمی از جنگل‌های جهان فقط در پنج کشور برزیل، کانادا، چین، روسیه و آمریکا قرار دارند.

تنه درختی بزرگ در جنگل

جنگلی در کنار دریاچه در پاییز

 پلی چوبی در جنگل

انبوه درختان سرسبز در جنگل

غروب خورشید در جنگل

نیمکتی چوبی در وسط جنگل

مه غلیظ در جنگل

جنگلی بزرگ در منطقه ای کوهستانی

عکس از پایین از درختان سر به فلک کشیده

تابش نور خورشید از میان درختان جنگلی

جنگلی سرسبز و بزرگ

تنه درختان جنگلی

درختان بلند در جنگلی وسیع

جنگلی در اطراف دریاچه

جنگل مه گرفته

جریان آبشاری کوچک در دل جنگل

حضور در طبیعت زیبای جنگل‌ها، روح هر انسانی را جلا می‌دهد و باعث تجدید قوا و تمدد اعصاب می‌شود. در صورتی که به جنگل‌های معروف جهان سفر کرده‌اید یا خاطره‌ای فراموش‌نشدنی از حضور در جنگل دارید، می‌توانید آن را با کاربران کجارو به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه