سفره هفت سین کاخ موزه نیاوران با آثار موزه‌ای چیدمان شد

پوریا  محمدی پیوند
پوریا محمدی پیوند شنبه، ۶ فروردین ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۳۰
سفره هفت سین کاخ موزه نیاوران با آثار موزه‌ای چیدمان شد

هم‌زمان با فرارسیدن نوروز ۱۴۰۱، دو سفره هفت‌سین با استفاده از آثار موزه‌ای با هدف پیوند هنر ایرانی با مناسک نوروز، در مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران چیده شد.

کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر از چیدمان دو سفره هفت‌سین با استفاده از آثار موزه‌ای، با هدف پیوند هنر ایرانی با مناسک نوروز، در مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران هم‌زمان با نوروز ۱۴۰۱ خبر داد. نمایش دوره‌ای آثار موجود در مخازن این مجموعه با هدف معرفی هرچه بهتر داشته‌های فرهنگی از جمله اقداماتی است که در مناسبت‌های گوناگون انجام می‌شود.

به همین منظور هم‌زمان با فرارسیدن نوروز باستانی و با هدف نمایش سنت‌های مرسوم این آیین کهن ایرانی، تعدادی از آثار موجود در گنجینه کاخ‌موزه اختصاصی و کاخ‌موزه صاحبقرانیه با معرفی موضوعی سفره هفت‌سین رونمایی شد. این سفره هفت‌سین شامل قرآنی با جلد لاکی اهدایی از دانشگاه ملی ایران در سال ۱۳۵۴، مجموعه‌ای از ظروف نقره و مطلا، ظروف کریستال با حاشیه مطلا و همچنین رومیزی سوزن‌دوزی بلوچ از گنجینه این موزه است.

موزه کوشک احمدشاهی با استفاده از آثار نفیس موزه‌ای از دوره قاجار، اقدام به چیدن سفره هفت‌سین کرده است. سفره نمادین کوشک با آثار تاریخی موجود در گنجینه کاخ موزه صاحبقرانیه همچون ظروف کریستال دو پوسته ساخت کشور فرانسه تزیین شده است.

علاپه بر این در بخش دیگر، این مجموعه اقدام به چیدن سفره هفت‌سین در آب‌نماهای باغ تاریخی نیاوران کرده است. این سفره‌های هفت‌سین زیر آب با هدف معرفی فرشی از کاخ موزه صاحب‌قرانیه با طرح لچک ترنج و نقوش گل‌های شاه‌عباسی در آبنمای محوطه ضلع جنوبی کوشک احمدشاهی و ضلع غربی کاخ موزه اختصاصی نیاوران به اجرا درآمده است.

مطالب مرتبط:

دیدگاه