کتابخانه کاخ نیاوران پس از ۱۱ ماه تعطیلی بازگشایی شد

پوریا  محمدی پیوند
پوریا محمدی پیوند دوشنبه، ۲۳ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۱۴
کتابخانه کاخ نیاوران پس از ۱۱ ماه تعطیلی بازگشایی شد

روابط عمومی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران از بازگشایی کتابخانه کاخ نیاوران پس از ۱۱ ماه تعطیلی خبر داد.

روابط عمومی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران اعلام کرد که به‌خاطر اجرای پروژه بهسازی و حفاظت و مرمت آثار، بنا و تزیینات وابسته به معماری تعطیل شده بود، پس از ۱۱ ماه تعطیلی بازگشایی شد.  

راهبرد کلی مجموعه نیاوران برای ارتقای سطح حفاظت پیشگیرانه آثار تاریخی و فرهنگی در موزه‌ه، مبنای پروژه مرمت و بهسازی کتابخانه اختصاصی بود که در دو بخش کلی با عناوین «بهسازی فضای معماری و آرایه‌های معماری» و «ساماندهی حفاظتی ۳۵۷ تابلو نقاشی موجود در گنجینه این موزه» انجام شد. این پروسه بهسازی و تعمیر اجزا و تزیینات تالارهای نمایش و گنجینه موزه، تعمیر و بازپیرایی کفپوش‌های چوبی، پاکسازی و تعمیر روشنایی سقف موزه، بهسازی تأسیسات الکتریکی و روشنایی، رنگ‌آمیزی دیوارها، طراحی و اجرای حفاظ شیشه‌ای در طرفین مسیر بازدید بر مبنای عناصر دکوراتیو موجود، اصلاح نسبی تابلوهای معرفی آثار، درمان و مرمت حفاظتی کتاب‌های خطی و چاپ سنگی موزه و همچنین پاکسازی اصولی پرده‌های کرکره‌ای، گنجه‌های کتابخانه و کتاب‌های موجود، کفپوش موکتی، مبلمان و سایر آثار موجود در تالار نمایش را در برگرفت.

در همین راستا، «مرتضی ادیب‌زاده»، مدیرکل موزه‌های کشور در مراسم بازگشایی کتابخانه مجموعه نیاوران با اشاره به ظرفیت غنی دانش و تجربه در بدنه موزه‌داری کشور، اذعان داشت:

در این راستا سعی می‌کنیم واسطی باشیم بین موزه‌ها و بدنه کارشناسی وزارت میراث فرهنگی تا ارتباطی مؤثر شکل بگیرد و حفظ شود.

ادیب‌زاده به سیاست اداره‌کل موزه‌داری برای رفع مشکلات موزه‌های فعال فعلی به‌جای افتتاح موزه جدید اشاره کرد و از ساماندهی موزه‌های خصوصی برای رسیدن به سطح استاندارد خبر داد. وی افزود:

با ایجاد رقابت بین موزه‌ها، تعاملات بیشتر و برگزاری برنامه‌های فرهنگی مشترک باید شأن موزه‌ها را ارتقا دهیم.

از سوی دیگر، «مریم جلالی»، مدیر مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران علت هم‌زمانی بازگشایی موزه کتابخانه اختصاصی با روز بزرگداشت نظامی گنجوی را رونمایی از نسخ خطی این شاعر ایرانی در این موزه دانست و گفت:

اسفند ماه، دورخیزی است برای یک آغاز، چراکه احساس نو شدن باعث می‌شود انگیزه‌ها بیشتر شود و علت انتخاب ما برای برگزاری مراسم بازگشایی موزه کتابخانه در این زمان، همین نگاه بود.

جلالی  این میراث بزرگ فرهنگی را پیونددهنده نسل گذشته به آینده عنوان کرد و موزه را یکی از عناوین اصلی سبد فرهنگی خانوار دانست. وی ضمن قدردانی از تلاش‌های مستمر پرسنل این مجموعه در اجرای این پروژه ۱۱ ماهه، اظهار کرد:

در کارهای مدیریتی، ما مثلثی را دنبال می‌کنیم که سه ضلع آن مخاطب، سیاست‌گذار و کارشناسان است که نظر هر سه طیف باید در آن رعایت شود و حائز اهمیت است.

عکس‌ از وب‌سایت خبرگزاری ایسنا

همچنین «آتوسا مومنی»، عضو شورای راهبردی کاخ موزه نیاوران نیز در این مراسم با اشاره به اینکه بازگشایی موزه کتابخانه نیاوران وسعت مخاطب‌پذیری را افزایش می‌دهد، این بازگشایی را فرصتی دانست تا بازدیدکنندگان اطلاعات جدیدتری را در خصوص این مجموعه و گنجینه غنی آن کسب کنند. او درباره مخاطبان هدف این کتابخانه، اظهار کرد:

کتاب‌های این موزه بعضا خاص هستند و تنها نمونه و نسخه موجود در ایران است که در این موزه گردآوری شده است. همچنین گنجینه‌ای از کتاب‌هایی در این موزه وجود دارد که بخشی از داده‌های فرهنگی تاریخی کشور است و می‌تواند برای افراد اهل فن، نویسندگان و پژوهشگران، محلی برای رجوع باشد. از این‌رو دیجیتال‌سازی آن امری ضروری است.

عضو شورای راهبردی کاخ موزه نیاوران این مجموعه را ریشه‌ای از فرهنگ، تاریخ و معماری ایرانی و مدرن توضیف کرد که به‌علت‌ گذار از دوره‌ای به دوره‌ای دیگر، دارای شان ملی است که محتویات آن در صورتی که کاملا شناخته شود و بتواند میراث ناملموس جاری در آن‌ها احصاء شود، گامی بزرگ و رو به جلو خواهد بود. وی افزود:

اقشار مختلف جامعه در تعطیلات عید اگر علاقه‌مند به حوزه فرهنگی و تاریخی یا حتی به حوزه گردشگری و طبیعت هستند، بهترین فرصت را برای بازدید دارند.

شایان ذکر است که هم‌زمان با بازگشایی موزه کتابخانه اختصاصی نیاوران از دو نسخه خطی «خمسه» و «اسکندرنامه» از گنجینه این موزه نیز رونمایی شد. نسخه خطی خمسه در سده دهم هجری قمری توسط سید احمد الحسینی با خط خوش نستعلیق و عیار استادی در قطع وزیری کتابت شده و اسکندرنامه نیز فاقد رقم کاتب است و کتابت آن با خط خوش نستعلیق در قطع رحلی به سده سیزدهم هجری قمری باز می‌گردد.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه