بهترین پارک های جنگلی تهران | امکانات رفاهی، عکس و آدرس

معصومه صادقپور
معصومه صادقپور دوشنبه، ۹ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۰۶
بهترین پارک های جنگلی تهران | امکانات رفاهی، عکس و آدرس

پارک های جنگلی تهران در شرق، غرب، شمال و جنوب این شهر پر از دود به‌منظور کاهش آلودگی هوای تهران احداث شده‌اند و از مهم‌ترین جاهای دیدنی پایتخت به شمار می‌روند.

پارک‌ های جنگلی از جذاب‌ترین مناطق گردشگری در هر شهر محسوب می‌شوند و به شهروندان کمک می‌کنند تا در مدت زمان کوتاهی، بدون آنکه از شهر خارج شوند، خود را به دامان طبیعت برسانند. از گذشته تا امروز مجموعه‌ای از زیباترین پارک‌ های جنگلی تهران از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب، این شهر پر از دود را سرسبز کرده‌اند. پارک‌ های جنگلی که از دیدنی‌های تهران به شمار می‌روند، با هوایی پر از اکسیژن میزبان طبیعت‌دوستان پایتخت هستند. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با بهترین پارک های جنگلی تهران و امکانات تفریحی و رفاهی آن‌ها آشنا کنیم.

بهترین پارک های جنگلی تهران:

پارک جنگلی سرخه حصار

  • آدرس: انتهای خیابان دماوند، جنب ترمینال شرق (مشاهده روی نقشه)
  • ساعت فعالیت: ۹ تا ۲۴

پارک جنگلی سرخه حصار

منبع عکس: توریستگاه، عکاس: ناشناس

«پارک جنگلی سرخه حصار» یکی از قدیمی‌ترین پارک های جنگلی شرق تهران است که در منطقه ۱۳ شهرداری قرار دارد. برای دسترسی به این پارک از طریق خودروی شخصی باید اتوبان رسالت (بزرگراه قاسم سلیمانی) را تا انتها بروید؛ سپس وارد بزرگراه یاسینی شرق شوید؛ سرخه حصار در ابتدای این بزرگراه قرار دارد. نزدیک‌ترین و خوش‌مسیرترین ایستگاه مترو، ایستگاه فرهنگسرا در خط دو مترو تهران است. از این ایستگاه با تاکسی به پارک بروید. همچنین از ایستگاه اتوبوس چهارراه تهرانپارس در اتوبوس تندرو خط یک (پایانه آزادی- چهارراه تهرانپارس) دسترسی به سرخه حصار ممکن است.

پارک جنگلی سرخه حصار در گذشته شکارگاه شاهان قجری بوده و امروزه به‌عنوان یکی از پارک‌های ملی ایران تحت حفاظت سازمان محیط زیست در آمده است. قسمت وسیعی از این شکارگاه با نام پارک جنگلی سرخه حصار به یکی از جاذبه‌های تفریحی تهران تبدیل شده است. سرخه حصار مانند دیگر پارک‌ های جنگلی تهران از ریه‌های پایتخت است و با تولید اکسیژن فراوان به رفع آلودگی شهر کمک بسیاری می‌کند. رود جاجرود که از رودهای مهم اطراف تهران است، سهم بسزایی در سرسبزی این منطقه از شهر دارد. 

پارک جنگلی سرخه حصار زمین پینت‌بال

منبع عکس: توریستگاه، عکاس: ناشناس

پارک جنگلی سرخه حصار با گیاهان منطقه گرمسیری مانند خارشتر، اسپند، گز و گون همچنین گیاهان مناطق کوهپایه‌ای مانند آویشن، کاکوتی، بومادران، درمنه، چوبک و پونه کوهی پوشیده شده‌ است. درختانی چون زالزالک، گوجه وحشی و سرو کوهی نیز در این پارک به‌چشم می‌خورد. از جانوران این جنگل می‌توان به خرگوش، آهو، کفتار، روباه قرمز، شغال، سنجاب، گربه‌های وحشی، برخی از دوزیستان و خزندگان مانند لاک‌پشت، قورباغه، وزغ و انواع مار اشاره کرد. پرندگان بسیاری چون بوتیمار، عقاب طلایی، شاهین، قرقی و دال سیاه بر فراز جنگل سرسبز سرخه حصار پرواز می‌کند.

از امکانات پارک ملی سرخه حصار باید به پیست دوچرخه‌سواری، پارک آموزش ترافیک برای کودکان و نوجوانان، رستوران، بوفه، آلاچیق، منقل کباب‌پز، پارکینگ و سرویس بهداشتی اشاره کرد؛ همچنین دهکده تفریحی کاج این پارک شامل زمین‌های پینت بال، لیزر تگ، پینگ‌پنگ، بیلیارد و فوتبال‌دستی است. 

پارک جنگلی خجیر

  • آدرس: انتهای اتوبان بابایی، خیابان پارچین (مشاهده روی نقشه)
  • ساعت فعالیت: به‌صورت شبانه‌روزی باز است.

پارک جنگلی خجیر

منبع عکس: فانزی، عکاس: ناشناس

«پارک جنگلی خجیر» با وسعتی حدود ۹,۹۷۰ هکتار یکی دیگر از پارک‌ های جنگلی شرق تهران است که در نزدیکی پارک جنگلی سرخه حصار قرار دارد. برای دسترسی به این پارک که در ۴۲ کیلومتری تهران واقع شده است، باید با وسیله شخصی از اتوبان پاسداران به پارچین برسید و سپس وارد بخش انتهایی اتوبان بابایی شوید.

خجیر بخشی از منطقه حفاظت‌شده جاجرود است که از سال ۱۳۱۰ به‌عنوان شکارگاه سلطنتی قاجار تعیین و در سال ۱۳۶۱ با حدود مشخص به‌عنوان پارک ملی اعلام شده است. پارک جنگلی خجیر از کوهستان‌های بلند و تپه‌های‎‌ ماهور مرتفع و نیمه مرتفع تشکیل می‌شود و قله‌هایی مانند زیرک‌ چال، زلزله، سروکوه، بارجمالی، جنگل سوخته و دربندک را در خود جای داده است. به‌دلیل وجود منابع آب کافی مانند رودخانه جاجرود و چشمه‌های مهم اطراف، این پارک پوشش گیاهی متنوعی دارد و در نتیجه یک زیستگاه مناسب جانوری در منطقه جاجرود و البرز مرکزی به‌ شمار می‌آید.

پارک جنگلی خجیر

منبع عکس: جمهوریت، عکاس: ناشناس

پارک جنگلی خجیر زیستگاه پستاندارانی مانند خفاش‌، خرگوش، گرگ، شغال، روباه، سمور، کفتار، رودک، گربه وحشی، پلنگ، گراز، پازن، قوچ‌ وحشی و آهو است. ۱۱۵ گونه پرنده در این منطقه وجود دارد که ۲۲٫۶ درصد آن را پرندگان ایرانی تشکیل می‌دهد. همچنین به‌دلیل شرایط آب‌وهوایی مناسب، زیستگاه پرندگان مهاجری مانند عقاب، شاهین، قرقی، اردک وحشی، زردپره، کبک و هدهد شده است. گونه‌های مختلف خزندگان شامل مار، سوسمار و لاک‌پشت و گونه‌هایی از ماهیان و دوزیستان در این منطقه به‌چشم می‌خورد.

پارک جنگلی خجیر، یک پارک علمی مناسب برای علاقه‌مندان طبیعت، گیاه‌‌شناسی و جانور شناسی است

درختان پسته وحشی، بادام کوهی، تبریزی، داغداغان و سپیدار از درختان مهم پارک خجیر است. همچنین گیاهان دارویی پارک شامل شیرخشت، چنار، زرشک، کاج، روناس و... می‌شود. تعداد بالای شقایق‌های وحشی در اواسط بهار نیز چشم هر طبیعت‌گردی را خیره می‌کند.

در پارک ملی خجیر امکان برپایی پیک‌نیک وجود ندارد؛ چراکه منجر به آلوده شدن محیط زیست جانوران می‌شود. پیاده‌روی و تماشای مناظر و عکاسی از تفریحات این پارک جنگلی است. به‌دلیل بارندگی‌های شدید در فصل بهار و زمستان، زمان تولید مثل حیات وحش این منطقه و خطرات حضور انسان‌ها بهترین زمان بازدید از این پارک از اوایل تیرماه تا اوایل آبان است. 

پارک جنگلی یاس

  • آدرس: مجیدآباد، کنارگذر بزرگراه شهید بابایی (مشاهده روی نقشه)
  • ساعت فعالیت: هفت تا ۲۲

پارک جنگلی یاس

منبع عکس: یوتراوز، عکاس: ناشناس

«پارک جنگلی یاس فاطمی» از دیگر پارک های جنگلی شرق تهران است که در منطقه چهار شهرداری و در زمینی به وسعت ۱,۴۰۰ هکتار قرار دارد. دلیل نام‌گذاری این پارک جنگلی به نام یاس فاطمی، افتتاح این پارک در ۱۳ نوروز ۱۳۹۴ شمسی و مصادف شدن با ایام فاطمیه است. قبل از این نام‌گذاری، این منطقه به جنگل قوچک شهرت داشت. این پارک توسط اتوبان شهید بابایی به دو قسمت شمالی در منطقه یک تهران و قسمت جنوبی در منطقه چهار تهران تقسیم شده است. امکان دسترسی به پارک جنگلی یاس فاطمی از طریق بزرگراه‌های همت، بابایی و باقری ‌وجود دارد.

پوشش گیاهی پارک جنگلی یاس شامل درختان کاج، سرو نقره‌ای، اقاقیا، زبان گنجشک، داغداغان و انواع درختچه‌های تزیینی می‌شود. بیشتر جاهای این پارک دیوارکشی شده و از امنیت خوبی برخوردار است. پارک جنگلی یاس جنوبی وسعت کمتری نسبت به یاس شمالی دارد. در بخش جنوبی پارک، فوتبال‌دستی و میز تنیس برای بازی‌های گروهی وجود دارد. در نزدیکی بخش شمالی پارک یاس، باشگاه مهام (ساصد) قرار گرفته است که امکاناتی مانند پینت‌بال و تیراندازی ۱۰ متر به اهداف پروازی (تراپ) با اسلحه‌های واقعی و مسابقه دارد. 

پارک جنگلی یاس فاطمی

منبع عکس: توریستگاه، عکاس: ناشناس

از امکانات کلی پارک جنگلی یاس می‌توان به زمین‌های بازی کودکان، زمین ورزش، ۱۱۰ آلاچیق، ۲۰۰ باربیکیو یا کباب‌پز، ۲,۰۰۰ صندلی، ۵۰ سرویس بهداشتی، ۱۵ دستگاه آب آشامیدنی، بوفه، نمازخانه و ۱۴ پارکینگ با ظرفیت ۳,۰۰۰ خودرو اشاره کرد. اگر قصد دوچرخه‌سواری در این پارک را دارید باید دوچرخه شخصی خود را به‌همراه ببرید؛ زیرا امکان کرایه دوچرخه در این پارک جنگلی وجود ندارد. همچنین زغال برای استفاده از باربیکیو و آب آشامیدنی به‌همراه داشته باشید. 

پارک جنگلی لویزان 

  • آدرس: اتوبان شهید بابایی، خیابان هنگام (مشاهده روی نقشه)
  • ساعت فعالیت: ۶ تا ۲۳:۴۵

پارک جنگلی لویزان

منبع عکس: فانزی، عکاس: ناشناس

«پارک جنگلی لویزان» از پارک های جنگلی شرق تهران که در منطقه چهار شهرداری واقع شده است. این پارک زیبا با مساحتی حدود ۱,۰۰۰ هکتار در سال ۱۳۴۲ به‌منظور جلوگیری از گسترش بافت شهری و کاهش آلودگی به‌صورت جنگل مصنوعی احداث شد. این پارک از شمال به بزرگراه بابایی، از جنوب به شمس‌آباد، از شرق به بزرگراه باقری و از غرب به خیابان هنگام محدود می‌شود.

دسترسی به پارک جنگلی لویزان با خودروی شخصی و مترو امکان‌پذیر است؛ اما ورود خودروی شخصی به داخل پارک ممنوع است و باید باقی مسیر را با استفاده از کالسکه‌های پارک طی کنید. نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به پارک، ایستگاه نوبنیاد در خط سه مترو تهران است که پس از پیاده شدن از مترو باید خود را با تاکسی به پارک برسانید. 

 پارک جنگلی لویزان باغ پرندگان

منبع عکس: ویکی پدیا، عکاس: ناشناس

پارک جنگلی لویزان را که به‌عنوان یکی از پارک های باربیکیو تهران می‌شناسند، درختانی مانند کاج، سرو، چنار، زبان گنجشک، اقاقیا، توت و مو پوشش می‌دهد. از دیدنی‌های این پارک باید از باغ پرندگان نام برد که در قسمت شرقی پارک واقع شده است. این باغ با مساحت ۱۷ هکتار با بیش از ۱۶۸ گونه متفاوت پرنده، سرگرمی مناسبی برای گردشگران پارک، خانواده‌ها و به‌ویژه کودکان ایجاد می‌کند. پرندگان در دوبخش دشتچر و آبچر در این باغ وجود دارد. بخش دشتچر شامل پرندگان داخل قفس است یا پرندگانی که قابلیت پرواز ندارند. بخش آبچر متعلق پرندگانی است که توان پرواز دارند و در این بخش با تور بزرگی در ارتفاع بالا محافظت می‌شوند.

بزرگ‌ترین سازه مسقف کابلی دنیا بر آسمان باغ پرندگان پارک لویزان  ساخته شده است

همچنین پارک اختصاصی بانوان بنام مرضیه حدیدچی دباغ در پارک جنگلی لویزان احداث شده است. از امکانات عمومی این پارک می‌توان به آلاچیق، کباب‌پز، نیمکت، سطل‌ زباله، سرویس بهداشتی، زمین بازی کودکان، میز پینگ‌پنگ، مسیر دوچرخه‌سواری، بوفه، کافی‌شاپ، رستوران سنتی هزار و یک‌ شب و رستوران ملل اشاره کرد. پارک جنگلی لویزان از سمت شرق به پارک جنگلی یاس فاطمی و از سمت غرب به پارک جنگلی شیان منتهی می‌شود.

پارک جنگلی شیان

  • آدرس: بزرگراه امام علی، خروجی اتوبان زین‌الدین (مشاهده روی نقشه)
  • ساعت فعالیت: ۶ تا ۲۳:۴۵

پارک جنگلی شیان

منبع عکس: دوباره سفر، عکاس: ناشناس

«پارک جنگلی شیان» در شرق تهران و در منطقه چهار شهرداری واقع شده است. امکان دسترسی به  این پارک جنگلی با خودروی شخصی و مترو وجود دارد؛ اما ورود خودروی شخصی به آن ممنوع است و باید از کالسکه‌های داخل پارک استفاده کنید. برای دسترسی با مترو، در ایستگاه نوبنیاد در خط سه مترو تهران پیاده شوید و با تاکسی خود را به پارک برسانید.

پارک جنگلی شیان در گذشته بخشی از پارک جنگلی لویزان به شمار می‌رفت؛ ولی امروزه این دو پارک توسط خیابان هنگام از یکدیگر جدا شده‌اند. همچنین امکانات گسترده‌ای که در سال‌های اخیر به پارک شیان افزوده شده، این پارک را مستقل از لویزان و به‌ نام پارک جنگلی شیان معروف کرده است. 

پارک جنگلی شیان هتل شیان

منبع عکس: mapio، عکاس: ناشناس

پوشش گیاهی پارک جنگلی شیان را درختانی مانند کاج، سرو، اقاقیا، چنار، زبان گنجشک، توت و مو تشکیل می‌دهد. از آنجا که پارک در ارتفاعات قرار گرفته است، چشم‌انداز زیبایی به تهران دارد. از امکانات عمومی این پارک می‌توان به آلاچیق، کباب‌پز، بوفه، زمین بازی کودکان، مسجد، میز پینگ‌پنگ، مسیر دوچرخه‌سواری، سطل زباله و سرویس بهداشتی اشاره کرد.

هتل شیان از بناهای مهم ساخته شده در پارک جنگلی شیان است که شامل ۳۴ سوئیت (وی‌آی‌پی، درجه یک، درجه دو، درجه سه)، لابی، استخر، کافی‌شاپ، تالار همایش و رستوران می‌شود. این هتل مناسب اقامت‌های  چندروزه است. تالار پذیرایی شیان نیز با ظرفیت ۱,۵۰۰ نفر و سرو انواع غذاها و کباب‌های ایرانی از میهمانان خود پذیرایی می‌کند. همچنین از مجموعه‌های تفریحی و ورزشی این پارک باید از مجموعه بولینگ شیان نام برد که شامل بولینگ، میز بیلیارد، فوتبال‌دستی، دارت، اسنوکر و سالن بازی اختصاصی بانوان است.

پارک جنگلی غزال (تلو)

پارک جنگلی غزال (تلو)

منبع عکس: یوتراوز، عکاس: ناشناس

«پارک جنگلی غزال» یا «پارک جنگلی تلو» در شمال شرق تهران قرار دارد که از نظر وسعت، چهارمین پارک در میان پارک های جنگلی تهران است. مراحل جنگل‌کاری این محدوده که وسعتی حدود ۹۷۵ هکتار دارد، از اوایل دهه ۸۰ شمسی آغاز شد. این پارک با احداث مراکز خدماتی، تفریحی و ورزشی به یکی از جاهای دیدنی تهران تبدیل شده است. برای دسترسی به پارک غزال با خودروی شخصی وارد بزرگراه شهید بابایی شوید و بعد از رسیدن به خروجی جاده دماوند و دوربرگردان، جاده تلو را ادامه دهید؛ در کیلومتر پنج جاده تلو این پارک را مشاهده خواهید کرد.

پوشش گیاهی پارک جنگلی غزال، شامل درختان سوزنی (سرو نقره‌ای، سرو خمره‌ای، کاج) و درختان پهن‌برگ (بادام کوهی، زبان گنجشک، پسته وحشی، عرعر، ارغوان، سنجد، داغداغان، چنار، نارون) است. منابع آبی این جنگل زیبا از سد لتیان تامین می‌شود و آبیاری این گیاهان به روش قطره‌ای صورت می‌گیرد. همچنین این پارک، منطقه مناسبی برای زندگی جانورانی مانند روباه، خرگوش، کبک و شغال است و در ارتفاعات پارک نیز پرندگانی مانند شاهین، عقاب و قرقی به چشم می‌خورد.

پارک جنگلی تلو (غزال)

منبع عکس: تاپ تراول، عکاس: ناشناس

از امکانات رفاهی پارک جنگلی غزال یا تلو می‌توان به آلاچیق‌، منقل کباب‌پز، زمین بازی کودکان، نیمکت‌های متعدد، فوتبال‌دستی، تنیس روی میز، نمازخانه و سرویس بهداشتی اشاره کرد. جاذبه اصلی این پارک چشم‌انداز زیبای سد لتیان و نزدیکی به کوه‌های البرز است. این پارک که از دیگر پارک‌ های جنگلی کمتر شناخته‌شده است، با فضای سرسبز و به‌دور از هیاهوی شهر، می‌تواند اوقات خوشی برای خانواده‌ها رقم بزند.

از دیگر امکانات پارک جنگلی غزال می‌توان امکانات ورزشی مانند شطرنج، والیبال ساحلی، فوتبال ساحلی، پینت‌بال، سورتمه‌سواری، دوچرخه‌سواری کوهستان و... را نام برد؛ همچنین یکی از بهترین پاراگلایدرهای تهران در این مجموعه قرار دارد. در نوروز به‌ویژه روز طبیعت وسایل ورزشی در این پارک مستقر می‌شود. در هنگام مراجعه به پارک جنگلی تلو حتما آب آشامیدنی و خوراکی به‌همراه داشته باشید؛ چراکه در اطراف پارک بوفه‌ای وجود ندارد. 

پارک جنگلی چیتگر

  • آدرس: اتوبان تهران- کرج، بعد از خروجی شهرک راه آهن (مشاهده روی نقشه)
  • ساعت فعالیت: ۶ تا ۲۲

پارک جنگلی چیتگر

منبع عکس: ایرنا، عکاس: ناشناس

«پارک جنگلی چیتگر»، از پارک‌ های جنگلی غرب تهران، از بهترین تفرجگاه‌های پایتخت است که در مسیر آزادراه تهران-کرج قرار دارد. این پارک دارای ورودی‌های متعدد و به‌وسیله خودروی شخصی یا مترو قابل دسترسی است. نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به پارک، ایستگاه چیتگر در خط پنج متروی تهران است. پارک جنگلی چیتگر از شمال به اتوبان حکیم، از جنوب به آزادراه کرج، از شرق به خرگوش دره و از غرب به آزادشهر و پیکان‌شهر محدود می‌شود.

پارک چیتگر در سال ۱۳۴۲ هم‌زمان با پارک جنگلی سرخه‌حصار و پارک جنگلی لویزان توسط سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور احداث شد و شهرداری منطقه ۲۲ تهران مدیریت آن را به عهده دارد. این پارک به‌دلیل وسعت زیاد و وجود درختان بی‌شمار در رفع آلودگی هوای شهر تهران نقش مهمی را ایفا می‌کند و حکم ریه‌های این شهر را دارد. پارک چنگلی چیتگر با حدود ۹۵۰ هکتار وسعت با عبور مسیل چیتگر، به دو بخش شرقی با مساحت حدودی ۲۵۳ هکتار و بخش غربی با مساحت حدودی ۶۵۸ هکتار تقسیم شده است و پستی و بلندی‌های عمده آن را تپه ماهور تشکیل می‌دهد. 

پارک جنگلی چیتگر و دریاچه چیتگر

منبع عکس: تاپ توریست، عکاس: ناشناس

پارک چیتگر دارای پوشش انبوه گیاهی با مساحتی حدود ۷۳۴ هکتار است. ۵۳ درصد این گیاهان را گونه‌های سوزنی شکل مانند کاج الداریکا، سرو خمره‌ای و سرو نقره‌ای و ۴۷ درصد درختان را گونه پهن‌برگ مانند اقاقیا، نارون چتری، افرای زینتی، ارغوان، زبان گنجشک، درخت عرعر و انواع بلوط تشکیل می‌دهد. پارک جنگلی چیتگر دارای گونه‌های جانوری مختلفی است که از این‌گونه‌ها می‌توان به پرندگانی مانند طوطی، مرغ مینا، کلاغ، گنجشک و همچنین روباه و سنجاب اشاره کرد. 

 امکانات پارک چیتگر شامل فضاهای مناسب پیک‌نیک، وجود منقل، رستوران‌ها، غرفه تغذیه و تنقلات است. همچنین امکانات رفاهی و عمومی مانند نمازخانه، سرویس بهداشتی و پارک بازی کودکان وجود دارد. از امکانات ورزشی و تفریحی این پارک باید به بوستان بانوان ریحانه از پارک های بانوان تهران، پیست‌های دوچرخه‌سواری، غرفه کرایه دوچرخه و پینت‌بال اشاره کرد. باشگاه‌های سوارکاری چیتگر، از معروف‌ترین باشگاه های اسب‌ سواری تهران، نیز جزو امکانات پارک هستند.

در ضلع غربی پارک جنگلی چیتگر باغ راز هستی قرار دارد که مجموعه‌ای از گیاهان دارویی و زینتی مانند مریم‌گلی، آویشن، به‌لیمو، بومادران و زرشک در این باغ پرورش یافته است. پارک جنگلی چیتگر هزینه ورودی ندارد؛ ولی برای استفاده از هرکدام از بخش‌های تفریحی باید هزینه جداگانه‌ای پرداخت کنید. 

پارک جنگلی خرگوش دره

  • آدرس: اتوبان تهران- کرج، بعد از بلوار غربی استادیوم آزادی (مشاهده روی نقشه)
  • ساعت فعالیت: به‌صورت شبانه‌روزی باز است.

پارک جنگلی خرگوش دره

منبع عکس: ره بال آسمان، عکاس: ناشناس

«پارک جنگلی خرگوش دره»، از پارک‌ های جنگلی غرب تهران، در منطقه ۲۲ شهرداری واقع شده است. این پارک جنگلی با مساحت ۶۵ هکتار در هشت کیلومتری پارک جنگلی چیتگر قرار دارد. برای دسترسی به پارک جنگلی خرگوش دره می‌توانید از خودروی شخصی، اتوبوس و مترو استفاده کنید. نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به این پارک، ایستگاه متروی چیتگر است. سوار خط پنج مترو شوید و بعد از پیاده شدن در ایستگاه چیتگر از تاکسی یا اتوبوس استفاده کنید؛ توجه کنید که مترو تندرو در ایستگاه چیتگر توقف ندارد. برای دسترسی به پارک به‌وسیله اتوبوس نیز باید در ایستگاه درب غربی استادیوم آزادی پیاده شوید.

کاشت نهال‌های پارک خرگوش دره از دهه ۴۰ آغاز شده است تا امروز این پارک جنگلی را به یکی از ریه‌های تنفسی غرب تهران تبدیل کند. در سال ۱۳۸۶ متاسفانه حدود ۵۰۰ اصله از این درختان، برای اتصال دو بزرگراه اصلی همت و آزادگان به‌منظور دسترسی بهتر مناطق شهری قطع شد. پوشش گیاهی پارک جنگلی خرگوش دره شامل درختان سرو، کاج، زبان گنجشک و اقاقیا می‌شود.

پارک خرگوش دره محل استراحت مسافران غیر تهرانی و تماشاچیان فوتبال استادیوم آزادی است

از امکانات اصلی پارک جنگلی خرگوش دره باید از پارک مسافران نام برد. خرگوش دره در غربی‌ترین نقطه شهر و رو‌به‌روی درب اصلی استادیوم آزادی قرار دارد؛ از این‌رو، این پارک برای استراحت و اقامت موقت مسافران شهر تهران و تماشاچیان فوتبال که از شهرهای دیگر آمده‌اند، محل مناسبی است.

آلاچیق‌های زیبا، سکو، محل برپایی چادر مسافرتی، زمین بازی کودکان، زمین ورزشی و سرویس بهداشتی از دیگر امکانات رفاهی پارک خرگوش دره به شمار می‌رود. در خرگوش دره برای پارک خودروی شخصی مشکلی وجود ندارد.

پارک جنگلی وردآورد

پارک جنگلی ورد‌آورد

منبع عکس: فانزی، عکاس: ناشناس

«پارک جنگلی وردآورد» یکی از پارک‌ های جنگلی غرب تهران است که در نزدیکی کوه‌های وردآورد و در منطقه ۲۲ شهرداری تهران قرار دارد. این پارک که در سال ۱۳۷۰ احداث شده، از نظر بزرگی رتبه دوم پارک‌ های جنگلی تهران را دارا است. پارک جنگلی وردآورد مانند دیگر پارک های جنگلی با پوشش گیاهی غنی تاثیر بسزایی در اکسیژن‌‌رسانی شهر تهران دارد.

در پارک جنگلی وردآورد گیاهان و درختان مختلفی مانند پسته، بادام کوهی، داغداغان، سنجد، گز، سماق و سیاه دلیک به‌چشم می‌خورد. این پارک امکانات خوبی برای رفاه حال طبیعت‌دوستان فراهم کرده است که از آن‌ها باید به پیست دوچرخه‌سواری، زمین ورزشی (والیبال، فوتبال، تنیس)، زمین بازی، آلاچیق‌ها، سکوهای سیمانی، چمن مصنوعی، مبلمان پارکی، سرویس بهداشتی، سیستم روشنایی، بوفه، رستوران و... اشاره کرد.

پارک جنگلی وردآورد با قرار گرفتن در کنار کوه‌های وردآورد از آب‌و‌هوای بسیار سالم و تمیزی برخوردار است؛ ازاین‌رو، در تمام ایام به‌خصوص روزهای آخر هفته و تابستان‌ها به یکی از تفرجگاه‌های شلوغ شهر تهران تبدیل می‌شود. در اطراف این پارک، جاذبه‌های دیدنی مانند باغ گیاه‌شناسی ملی ایران، بوستان قوری چای و شهرک سینمایی غزالی قرار گرفته است که دیدن آن‌ها نیز خالی از لطف نیست.

پارک جنگلی لتمال 

  • آدرس: بزرگراه همت شرق به غرب، بعد از بزرگراه آزادگان، بلوار کاشان (مشاهده روی نقشه)
  • ساعت فعالیت: شبانه‌روزی باز است.

پارک جنگلی لتمال کن

منبع عکس: تالاب، عکاس: ناشناس

«پارک جنگلی لتمال کن» از پارک‌‌ های جنگلی غرب تهران است که بیش از ۱۰۰ هکتار مساحت دارد و از سال ۱۳۷۲ به‌طور رسمی در فهرست کمربند سبز منطقه ۲۲ تهران قرار گرفته است. از آنجا که پارک جنگلی لتمال در ارتفاع ۱,۸۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد، از آب‌وهوای بسیار خنکی برخوردار است. برای دسترسی به این پارک با خودروی شخصی وارد بزرگراه همت شرق به غرب شوید، مسیر را تا بعد از خروجی آزادگان ادامه دهید، سپس وارد بلوار کاشان شوید و ادامه دهید تا به پارک جنگلی لتمال برسید.

پارک جنگلی لتمال کن تاریخ پیچیده‌ای را در طول سال‌ها سپری کرده است؛ به‌طور مثال مالکیت‌های غیرمنصفانه‌ای در مورد اهالی این منطقه صورت گرفته است. درختکاری وسیع پارک جنگلی لتمال، آن را به یکی از بزرگ‌ترین پارک‌ های جنگلی منطقه تبدیل کرده است. پوشش گیاهی این پارک شامل درختان زیبای توت، کاج، ارغوان، بربیس و زبان گنجشک می‌شود. لتمال کن محیطی آرام و به‌دور از هیاهوی شهر است؛ اما در فصل توت چینی جمعیت زیادی به‌سوی این پارک جنگلی هجوم می‌آورند.

ازدحام جمعیت پارک جنگلی لتمال کن در فصل توت‌چینی بسیار دیدنی است

از امکانات پارک جنگلی لتمال باید به سیستم روشنایی مناسب در اکثر مناطق پارک، مسیرهای پیاده‌روی و کوهنوردی، شیب‌های کوهستانی مناسب برای فعالیت دوچرخه‌سواری کوهستان و فضای مناسب برای چادر زدن اشاره کرد. سرویس بهداشتی به تعداد محدود در این پارک تعبیه شده است. در ضمن محلی برای خرید خوراکی و مایحتاج وجود ندارد و بهتر است از قبل وسایل مورد نیاز خود را تهیه کنید. از جاذبه‌های اطراف پارک جنگلی لتمال می‌توان از بوستان آبشار تهران و دریاچه چیتگر نام برد.

پارک جنگلی کوهسار

  • آدرس: بزرگراه آبشناسان، شهران شمالی، کوهسار (مشاهده روی نقشه)
  • ساعت فعالیت: ۶ تا ۲۴

پارک جنگلی کوهسار

منبع عکس: فانزی، عکاس: ناشناس

«پارک جنگلی کوهسار» از پارک‌ های جنگلی شمال تهران است. این پارک در منطقه پنج شهرداری، در شمال منطقه کن و در دامنه رشته‌کوه البرز واقع شده است. کوهسار وسعتی برابر ۵,۷۰۰ هکتار دارد، عمده بافت آن کوهستان است و تنها بخش‌هایی از آن جنگل‌کاری شده است. این پارک از شمال به ارتفاعات توچال، از جنوب به بلوار حصارک، از غرب به رودخانه کن و از شرق به رودخانه فرحزاد منتهی می‌شود و دسترسی به آن از طریق بلوار شهران امکان‌پذیر است.

پارک جنگلی کوهسار به‌دلیل قرار گرفتن در ارتفاعات، مرکز بسیاری از تفریحات هوایی تهران است که از میان آن‌ها می‌توان به تله کابین، کایت‌سواری، گلایدر، چتر نجات و پرتاب بومرنگ اشاره کرد؛ همچنین در این پارک به‌طور تخصصی آموزش ساخت بالن و بومرنگ داده می‌شود. از دیگر امکانات تفریحی خانوادگی این پارک می‌توان پیست دوچرخه‌سواری، آلاچیق، باربیکیو، بوفه، رستوران، نمازخانه، سرویس‌های بهداشتی، زمین بازی کودکان، مسیرهای مناسب پیاده‌روی و دویدن و دستگاه‌های ورزشی را نام برد.

پارک جنگلی کوهسار

منبع عکس: فانزی، عکاس: ناشناس

پارک جنگلی کوهسار بهترین مرکز تفریحات هوایی در شهر تهران است

علاوه بر این، امکانات استخر، سونا، زمین‌های بدمینتون، میزهای پینگ‌پنگ، پیست موتور کراس و باشگاه سوارکاری در پارک کوهسار برای تفریح طبیعت‌گردان احداث شده است. از دیگر مزایای این پارک وجود جاده آسفالتی ماشین‌رو است که شما را تا ارتفاعات این منطقه بالا می‌برد تا نمای ۳۶۰ درجه از شهر تهران را ببینید.

هر سال حدود ۱۰۰ هکتار به بخش جنگل‌کاری پارک کوهسار اضافه می‌شود. افزودن امکانات تفریحی بسیار به این پارک قدیمی باعث شده است که روز‌به‌روز تعداد بیشتری از شهروندان را به سوی خود جذب کند.

پارک جنگلی پردیسان

  • آدرس: ضلع شمال بزرگراه حکیم، بین شیخ فضل‌الله و یادگار امام (ره) (مشاهده روی نقشه)

پارک جنگلی پردیسان

منبع عکس: گردشگری ایران، عکاس: ناشناس

«پارک جنگلی پردیسان»، از پاک‌های جنگلی شمال تهران، در منطقه دو شهرداری واقع شده است و از شمال به بزرگراه همت، از جنوب به بزرگراه حکیم، از شرق به بزرگراه شیخ فضل‌الله نوری محدود می‌شود. بزرگراه یادگار امام نیز از میان این پارک می‌گذرد و پارک را به دو قسمت تقسیم کرده است که ارتباط این دوقسمت از طریق دو پل صورت می‌گیرد. به‌دلیل وجود این بزرگراه‌ها دسترسی به این پارک آسان است. نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به پارک جنگلی پردیسان، ایستگاه میدان صنعت است. از این میدان با تاکسی به پارک می‌رسید.

پارک جنگلی پردیسان، پارک حیات وحش و سرزمین بادبادک‌های رنگی   بر افراشته است

پارک جنگلی پردیسان با مساحت حدود ۳۰۰ هکتار در سال ۱۳۹۳ به‌عنوان پارک بدون دخانیات شناخته شد. این پارک که از دیدنی های تهران در شب به شمار می‌رود، جاذبه‌های بسیاری مانند مرکز بازپروری حیات‌وحش، موزه ملی آب و موزه تنوع زیستی دارد. در مرکز بازپروری حیات وحش، حیواناتی که به هر طریقی  آسیب‌دیده‌اند، نگهداری و پس از درمان در کلینیک تخصصی در دامن طبیعت رها می‌شوند. در پارک پردیسان حیات وحش زیبا، حیوانات و پرندگانی مانند گرگ، خرس، طاووس، جغد و... نگهداری می‌شوند و مورد بازدید قرار می‌گیرند. در موزه تنوع زیستی با وسعت ۱,۸۰۰ متر، انواع حیوانات و حشرات به‌صورت تاکسیدرمی نمایش داده می‌شوند.

پارک جنگلی پردیسان پارک بادبادک ها

منبع عکس: فانزی، عکاس: ناشناس

از دیگر امکانات آموزشی پارک جنگلی پردیسان  می‌توان به سینمای محیط زیستی با فیلم‌های مربوط به حیات وحش، مدرسه طبیعت برای آشنایی با مراحل کاشت گیاهان برای کودکان چهار تا ۱۲ ساله اشاره کرد. این پارک دارای امکانات ورزشی و تفریحی بسیاری مانند رینگ هفت کیلومتری برای پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری، زمین بادبادک، زمین والیبال، بدمینتون، سالن همایش، سالن اجتماعات سبز، اسکیت، بوفه، پارکینگ و سرویس بهداشتی است. پردیسان در گذشته مملو از درختان پسته و بادام وحشی بوده است و امروزه حدود ۳۲۰ گونه گیاهی در آن وجود دارد.

پارک جنگلی سوهانک

  • آدرس: بزرگراه ارتش، ضلع شمالی جاده لشکرک، محله سوهانک (مشاهده روی نقشه)
  • ساعت فعالیت: به‌صورت شبانه‌روزی باز است.

پارک جنگلی سوهانک

منبع عکس: iranmavaa، عکاس: ناشناس

«پارک جنگلی سوهانک»، واقع در شمال شرق تهران و در منطقه یک شهرداری، با مساحتی حدود ۴۰۰ هکتار یکی از بزرگ‌ترین پارک‌ های جنگلی تهران است. این پارک که در ارتفاع ۱,۷۵۰ متری از سطح دریا قرار دارد، در محله سوهانک تهران واقع شده است. پارک سوهانک با احداث امکانات مختلف از سال ۱۳۶۱ مورد استفاده قرار گرفت. دسترسی به پارک جنگلی سوهانک با خودروی شخصی از طریق بزرگراه ارتش و جاده لشکرک امکان‌پذیر است. همچنین می‌توانید در ایستگاه مترو نوبنیاد در خط سه مترو تهران پیاده شوید و سپس با اتوبوس‌های خط سوهانک خود را به پارک برسانید.

پوشش گیاهی پارک سوهانک بسیار متنوع است. درختان کاج، ارغوان، زبان گنجشک، بادام، توت، اقاقیا، سرو نقره‌ای، سرو خمره‌ای، سنجد، عرعر، کاج سیاه و سماق در این پارک وجود دارد. در پارک جنگلی سوهانک جانوران گوناگونی مانند خرگوش، روباه و کبک و در مناطق مرتفع، پرندگان مهاجر مانند اردک و غازهای وحشی به‌چشم می‌خورد. 

پارک جنگلی سوهانک، پارکی مناسب برای ورزش آفرود، موتورسواری و دوچرخه‌سواری کوهستان  است

پستی و بلندی‌های پارک جنگلی سوهانک گزینه مناسبی برای علاقه‌مندان به ورزش موتورسواری و آفرود و دوچرخه‌سواری کوهستان است. دراین پارک مسیرهای امنی برای پیاده‌روی وجود دارد. موقعیت جغرافیایی و وسعت سوهانک به‌گونه‌ای است که طرح احداث مجموعه آبی، پارک بانوان، سالن ورزشی و... در آینده به اجرا در خواهد آمد. در این پارک به‌علت وسعت زیاد و خلوت بودن، بوفه یا رستوران وجود ندارد.

پارک جنگلی طالقانی

  • آدرس: منطقه سه، بزرگراه حقانی، بعد از پل بزرگراه مدرس (مشاهده روی نقشه)
  • ساعت فعالیت: به‌صورت شبانه‌روزی باز است.

پارک جنگلی طالقانی

منبع عکس: گردشگری ایران، عکاس: ناشناس

«پارک جنگلی طالقانی» تهران که با نام‌های پارک جهان کودک، پارک جنگلی عباس‌آباد و تپه‌های داوودیه شناخته می‌شود، در محدوده تپه‌های عباس‌آباد واقع شده است و ۳۱۰,۰۰۰ متر مربع مساحت دارد. پل طبیعت راه ارتباطی این پارک و بوستان آب و آتش است. برای دسترسی به این پارک از خودروی شخصی یا وسایل نقلیه عمومی می‌توان استفاده کرد. بهترین راه رسیدن به پارک طالقانی استفاده از مترو است که با پیاده‌شدن در ایستگاه حقانی یا ایستگاه مترو همت به پارک می‌رسید. اتوبوس‌های خط میدان صنعت-پایانه حقانی نیز شما را به پارک می‌رساند.

گونه‌های کمیاب بلوط ایتالیایی و بلوط سبز همچنین درختچه‌های یاس زرد و درختانی مانند سپیدار، افرا، ارغوان و اقاقیا پوشش گیاهی متنوعی در پارک جنگلی طالقانی ایجاد کرده است. در بدو ورود به پارک یک حوضچه سنگی وجود دارد؛ این حوض پس از نوروز پر از ماهی‌های کوچک قرمز رنگی می‌شود که مردم در این حوض رها می‌کنند. از بخش‌های جذاب دیگر این پارک، پل چوبی است که در سراسر پارک مشاهده می‌شود و سوژه مناسبی برای عکاسی است.

پارک جنگلی طالقانی پل چوبی

منبع عکس: رهی نو، عکاس: ناشناس

از امکانات پارک جنگلی طالقانی  باید به مسیرهای پیاده‌روی، دستگاه‌های ورزشی، زمین‌های ورزشی (بسکتبال، والیبال، گل کوچک، ورزش زورخانه‌ای)، میز پینگ‌پنگ، شطرنج، دو زمین بازی مخصوص کودکان، آلاچیق، باربیکیو، نیمکت، بوفه، کافه، سرویس بهداشتی، پارکینگ و نگهبانی اشاره کرد. در گوشه و کنار پارک نیز بساط لبو، باقالی، آش و بلال به‌سادگی یافت می‌شود. مرتفع‌ترین پرچم ایران در این پارک قرار گرفته است. این پرچم عظیم‌الجثه توسط برجی در پایین آن کنترل می‌شود. طول پارچه این پرچم ۱,۰۰۰ متر در ارتفاع ۱۵۰ متر است و از نظر ارتفاع میله پرچم، سومین پرچم مرتفع جهان به شمار می‌آید.

پارک جنگلی توسکا

  • آدرس: بزرگراه آزادگان، کیانشهر جنوبی (مشاهده روی نقشه)
  • ساعت فعالیت: به‌صورت شبانه‌روزی باز است.

پارک جنگلی توسکا

منبع عکس: گردشگری 724، عکاس: ناشناس

«پارک جنگلی توسکا» از پارک های جنگلی جنوب تهران است که در منطقه ۱۵ شهرداری قرار دارد. این پارک که در سال ۱۳۶۰ احداث شده است با مساحت ۱۰۰ هکتار، دهمین پارک جنگلی بزرگ تهران به شمار می‌رود. پارک توسکا در محدوده‌ای قرار دارد که اطراف آن اتوبان است و شرایط آب‌و‌‌هوایی مناسبی ندارد؛ ازاین‌رو، وجود این پارک در بهبود هوای این محدوده تاثیر بسزایی دارد.

برای دسترسی به پارک جنگلی توسکا با خودروی شخصی ابتدا وارد بزرگراه آزادگان شرق شوید؛ قبل از تقاطع این بزرگراه با اتوبان امام علی، به توسکا می‌رسید. ایستگاه‌های علی‌ آباد و جوانمرد قصاب در خط یک مترو، نزدیک‌ترین ایستگاه‌ها به پارک به شمار ‌می‌روند. همچنین درون پارک جنگلی توسکا ایستگاه اتوبوس خطی وجود دارد که بهترین راه دسترسی به پارک است. 

پارک جنگلی توسکا

منبع عکس: یوتراوز، عکاس: ناشناس

پوشش گیاهی پارک جنگلی توسکا شامل درختان کاج، زبان گنجشک، چنار و صنوبر است. این پارک امکانات تفریحی خوبی دارد که از ‌آن‌ها می‌توان به آلاچیق، نیمکت و صندلی‌های متعدد، فضای مناسب برای چادرزدن، مسیرهای پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری آسفالت‌شده، وسایل ورزشی عمومی با رنگ‌آمیزی زیبا، مجموعه ورزشی شامل سالن فوتبال، والیبال، فوتبال‌دستی و استخر اشاره کرد.

از دیگر امکانات پارک جنگلی توسکا باید از رستوران، کافه، باغ تالار عروسی، جایگاه گاز، آبخوری، نمازخانه، سرویس بهداشتی و فضای مناسب پارک خودرو در داخل پارک نام برد. این پارک در شب امکانات زیادی برای ماندن ندارد. از جاذبه‌های اطراف توسکا باید بوستان آزادگان و پارک بانوان پردیس را معرفی کرد.

پارک جنگلی افرا

  • آدرس: میدان جهاد، خیابان عزتی (مشاهده روی نقشه)
  • ساعت فعالیت: به‌صورت شبانه‌روزی باز است.

«پارک جنگلی افرا»، از پارک‌ های جنگلی جنوب تهران، در منطقه ۱۹ شهرداری قرار دارد. این پارک در کنار آزادراه خلیج‌فارس و بزرگراه آزادگان در ضلع جنوب غربی شهرک رسالت واقع شده است. پارک افرا با مساحت ۶۶ هکتار در سال ۱۳۸۵ با حضور شهردار وقت افتتاح شد. برای دسترسی به این پارک بهتر است از وسیله شخصی استفاده کنید. نزدیک‌ترین ایستگاه مترو ایستگاه عبدل آباد است که در فاصله سه کیلومتری پارک قرار دارد. ایستگاه اتوبوس شهرک رسالت نیز در نزدیکی پارک واقع شده است.

پارک جنگلی افرا محل اقامت موقت  زائران شهر ری، قم و جمکران است

 پارک جنگلی افرا از سه کیلومتر باغ‌راه، زمین فوتبال، زمین چندمنظوره، زمین بازی کودکان و ۶,۰۰۰ متر باغچه تشکیل می‌شود. این پارک علاوه بر  اهالی شهرک رسالت و صالح آباد، میزبان جمعیت زیادی از دیگر محله‌های منطقه ۱۹ و مناطق تهران است. پارک افرا که در خروجی جاده تهران-قم قرار دارد، محل مناسبی برای استراحت زائران و مسافران این مسیر است.

از امکانات دیگر پارک جنگلی افرا باید از مجموعه فرهنگی و ورزشی شهدای رسالت واقع در جنوب این پارک نام برد که اغلب ورزش‌های سالنی مانند فوتبال، والیبال، بدمینتون و... را شامل می‌شود. یک زمین فوتبال چمن نیز در بخش شمالی پارک احداث شده است. سرویس بهداشتی نیز در چهار جهت جغرافیایی پارک وجود دارد.

پارک جنگلی افرا

منبع عکس: تاپ تراول، عکاس: ناشناس

اگر شما نیز از پارک های جنگلی تهران دیدن کرده‌اید، نظر خود را با ما و دیگر کاربران کجارو به اشتراک بگذارید.

پرسش‌های متداول

بهترین پارک‌ جنگلی تهران کدام است؟

پارک جنگلی سرخه حصار، پارک جنگلی خجیر، پارک جنگلی شیان، پارک جنگلی لویزان، پارک جنگلی چیتگر، پارک جنگلی خرگوش دره، پارک جنگلی کوهسار، پارک جنگلی سوهانک، پارک جنگلی پردیسان، پارک جنگلی طالقانی و پارک جنگلی توسکا از بهترین پارک های جنگلی تهران هستند.

بهترین پارک جنگلی غرب تهران کجاست؟

پارک‌ جنگلی چیتگر، پارک‌ جنگلی خرگوش دره، پارک‌ جنگلی وردآورد و پارک‌ جنگلی لتمال کن از بهترین پارک های جنگلی غرب تهران هستند.

پارک‌های جنگلی شمال تهران کدامند؟

 پارک‌ جنگلی کوهسار، پارک‌ جنگلی پردیسان، پارک‌ جنگلی سوهانک، پارک‌ جنگلی طالقانی

پارک‌های جنگلی جنوب تهران کدامند؟

پارک جنگلی توسکا، پارک جنگلی افرا

منبع عکس کاور: آزاد موبایل، عکاس: ناشناس

مطالب مرتبط:

دیدگاه