تصاویر دیدنی آبشارها، سرسره آبی طبیعت

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی یکشنبه، ۱۱ دی ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۰۱
تصاویر دیدنی آبشارها، سرسره آبی طبیعت

آبشارها یکی از زیباترین پدیده‌های طبیعی در کشورهای مختلف جهان هستند که از معروف‌ترین آن‌ها می‌توان به آبشار انجل، آبشار ویکتوریا، آبشار نیاگارا و آبشار ایگواسو اشاره کرد.

آبشار، رودخانه یا شکل دیگری از جریان آب است که از فراز یک صخره به پایین سرازیر شده و در مسیر خود باعث ایجاد فرسایش می‌شود. علاوه بر این، آبشارها رسوب‌هایی را حمل می‌کنند که شامل گل‌ولای، سنگ‌ریزه یا حتی تخته‌سنگ هستند و در فرسایش بستر جریان آبشار تاثیر دارند؛ بستری که اغلب از سنگ‌های نرم مانند ماسه سنگ یا سنگ آهک تشکیل شده‌ است. در نهایت آب تاحدی در بستر آبشار نفوذ می‌کند که فقط سنگ سختی مانند گرانیت باقی می‌ماند. سرعت جریان آب در نزدیکی آبشار افزایش می‌یابد و طبیعتا فرسایش بیشتری اتفاق می‌افتد. در واقع، این فرسایش‌ها هستند که به‌شکل‌گیری آبشار کمک می‌کنند. همچنین زلزله، رانش زمین، آتشفشان‌ها و یخچال‌های طبیعی می‌توانند جریان آب‌های سطحی را دستخوش تغییر کنند و در تشکیل آبشار نقش داشته باشند.

دانشمندان آبشارها را بر اساس معیارهای مختلفی نظیر ارتفاع، عرض و حجم آب طبقه‌بندی می‌کنند. یکی از روش‌های دسته‌بندی آبشارها طبق نوع ریزش آن‌ها است که شامل آبشار شیرجه‌ای، دم اسبی، چندجریانی، چندمرحله‌ای، سرسره‌ای، بادبزنی و... می‌شود. همین تنوع آبشارها، آن‌ها به یکی از پدیده‌های طبیعی و شگفت‌انگیز جهان هستی تبدیل کرده است. جذابیت این آبشارها وقتی دوچندان می‌شود که یخ می‌زنند و قندیل‌های عظیم یخ شکل می‌گیرد؛ البته این موضوع برای همه آبشارها رخ نمی‌دهد و گاهی اوقات ترکیب آب و یخ در یک آبشار، منظره فوق‌العاده دیدنی به وجود می‌آورد.

از میان معروف‌ترین آبشارهای جهان باید به «آبشار انجل» در ونزوئلا اشاره کرد که با ۹۷۹ متر بلندترین آبشار بدون وقفه جهان به حساب می‌آید. آبشار ویکتوریا در مرز زامبیا و زیمباوه یکی از جاذبه‌های گردشگری آفریقای جنوبی است که در ردیف بلندترین یا عریض‌ترین آبشارهای جهان قرار نمی‌گیرند؛ اما با محاسبه عرض و ارتفاع آن در کنار هم، به‌ترتیب با ۱۷۰۸ و ۱۰۸ متر، ‌عنوان بزرگ‌ترین آبشار جهان را از آن خود کرده است. یکی دیگر از آبشارهای شگفت‌انگیز را باید آبشار نیاگارا دانست که شامل مجموعه‌ای از سه آبشار در مرز کانادا و آمریکا می‌شود و نه‌تنها زیبایی وصف‌ناپذیری دارد، بلکه منبع مهمی برای تامین برق‌ به حساب می‌آید. این آبشار با حدود ۳۰ میلیون بازدیدکننده در طول سال جزو پربازدیدترین آبشارها در دنیا است. بسیاری از گردشگران آبشار ایگواسو در مرز آرژانتین و برزیل را به‌عنوان یکی از زیباترین آبشارهای این کره خاکی می‌دانند. این آبشار از ۲۷۵ آبشار در امتداد رودخانه ایگواسو تشکیل شده است که درمجموع ۲٫۷ کیلومتر طول دارند و بی‌دلیل نیست که در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. نمی‌توان از آبشارهای معروف صحبت کرد و از آبشار «کاسکاتا دله مارموره» در نزدیکی شهر ترنی ایتالیا حرفی نزد که ساخته دست رومی‌های باستان در ۲۷۱ سال پیش از میلاد است و با ارتفاع ۱۶۵ متر، بلندترین آبشار مصنوعی دنیا شناخته می‌شود.

آبشاری بسیار بزرگ در زمان غروب خورشید

آبشاری کوتاه با حوضچه آب

آبشاری کوتاه و پرآب

جریان خروشان آب آبشار

پلی در میان صخره ها و روبه‌روی آبشاری مرتفع

آبشاری پرآب در میان صخره ها

تشکیل رنگین کمان در محل جریان آبشاری پرآب

آبشاری مرتفع در منطقه ای جنگلی

آبشاری کوتاه و حوضچه آب آن در میان صخره های خزه دار

چندین آبشار در حال ریزش به رودخانه ای بزرگ

آبشاری کوتاه در حال جریان از میان صخره ها

آبشاری عریض و پرآب

آبشاری عریض و کوتاه در زمان غروب

آبشاری بزرگ و پرآب

آبشاری عریض و حوضچه پرآب آن

جریان آبشاری کوتاه در میان جنگل

آبشارها جزو پدیده‌های طبیعی شگفت‌انگیز، مهیج و جذابی هستند که اغلب در فهرست بازدید گردشگران قرار دارند. اگر شما نیز جزو این دسته از افراد هستید و تجربه خاطره‌انگیزی از حضور در کنار معروف‌ترین آبشارهای جهان دارید، می‌توانید آن را با کاربران کجارو در میان بگذارید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه