ثبت راه آهن سراسری ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو

پوریا  محمدی پیوند
پوریا محمدی پیوند یکشنبه، ۳ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۷:۴۳
ثبت راه آهن سراسری ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو

راه‌آهن سراسری ایران به‌عنوان بیست‌وپنجمین میراث جهانی ایران در فهرست آثار جهانی یونسکو ثبت شد.

در اجلاس روز یکشنبه سوم مردادماه ۱۴۰۰ کمیته یونسکو که به‌صورت مجازی در شهر «فوجو» واقع در کشور چین در حال برگزاری است، راه‌آهن سراسری ایران به‌عنوان بیست و پنجمین اثر جهانی ایران به ثبت رسید. راه آهن سراسری همراه با هورامان در کمیته میراث جهانی یونسکو شرکت کرده بودند. 

ثبت جهانی راه آهن سراسری در حالی صورت گرفت که برخی از کارشناسان ایکوموس (شورای بین‌المللی بناها و محوطه‌ها) که بازوی مشورتی و تخصصی یونسکو در ثبت و محافظت از میراث جهانی هستند، ایراداتی به این اثر وارد کرده بودند. در همین راستا نماینده ایکوموس با تمجید از ارزش‌های فرهنگی و تاریخی راه آهن سراسری پیشنهاد داد که این پرونده برای ارائه اطلاعات بیشتر «دیفر» شود؛ به این معنی که پرونده پس از اصلاحات، قابل طرح مجدد در اجلاس دو سال بعد باشد.

با این حال و به‌رغم شانس کم این اثر برای ثبت جهانی، نمایندگان کشورهای نروژ، استرالیا، اتیوپی، عمان، برزیل، روسیه، اسپانیا، آفریقای جنوبی، اوگاندا، تایلند و مجارستان در عین تایید نظر ایکوموس برای اصلاح این پرونده، خط راه آهن سراسری را شگفتی مهندسی توصیف کردند و بر اهمیت تاریخی این خط آهن در تبادل اقتصادی و بین‌المللی و پیوند میان دریای خزر و خلیج فارس تاکید و از ثبت آن در فهرست میراث جهانی یونسکو حمایت کردند.

شایان ذکر است که پرونده «هورامان» (اورامانات) نیز در روزهای آینده در اجلاس یونسکو بررسی می‌شود. این در حالی است که مسئولان میراث فرهنگی بر اساس نظر کارشناسان یونسکو این اثر را برای ورود به فهرست آثار جهانی دارای شانس بالایی ارزیابی کرده‌اند..

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه