اجرای طرح سالم سازی دریا از هفته دوم تیر ماه در استان مازندران

پوریا  محمدی پیوند
پوریا محمدی پیوند سه شنبه، ۱ تیر ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۵۲
اجرای طرح سالم سازی دریا از هفته دوم تیر ماه در استان مازندران

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مازندران از فعال‌سازی طرح دریا از هفته دوم تیر ماه با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی در سواحل شمال کشور خبر داد.

علی رجبی وندچالی، مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مازندران در حاشیه جلسه ستاد طرح سالم‌سازی دریا با اشاره به تداوم ممنوعیت شنا در دریا با توجه شیوع ویروس کرونا، بر ضرورت فعال‌سازی طرح‌های دریا با توجه به حضور مسافران، گردشگران و شهروندان مازندرانی در سواحل تاکید کرد. وی در این رابطه اذعان داشت:

مقرر شد با هماهنگی فرمانداران، از امروز به‌مدت یک هفته شهرداران و متقاضیان بخش خصوصی طرح‌هایشان را در سواحل استان فعال کنند.

رجبی وندچالی با اشاره به توجه استاندار نسبت به خطر شیوع کرونا و غرق شدن شهروندان در آب‌های ساحلی مازندران، گزارش‌ها را حاکی از حضور شهروندان بومی، مسافران و گردشگران در سواحل و حتی شنا در دریای خزر دانست و بر فعال‌سازی طرح‌های دریا با توجه به گرمای هوا و لزوم ایجاد ایمنی در سواحل تاکید کرد. وی همچنین افزود:

پیش از این استانداری با هماهنگی نیروی انتظامی ، هلال احمر و هیئت نجات غریق استان، ۶۰۰ ناجی را با هدف جلوگیری از ورود شهروندان به آب دریا و شنا در سواحل مستقر کرده بود و با راه‌اندازی طرح‌ها تعداد ناجیان افزایش می‌یابد. امیدواریم تا هفته آینده همه شرایط برای حضور شهروندان طبق پروتکل‌های بهداشتی در طرح‌های سالم‌سازی سواحل دریای خزر در استان مازندران مهیا شود؛ اگرچه به تمامی شهروندان اعم از گردشگران و مسافران و بومیان تاکید می‌شود که با توجه به وضعیت کرونایی کشور، هرگز برای شنا وارد دریا نشوند.

شایان ذکر است که طرح ساماندهی دریای خزر به‌دنبال افزایش آمار مرگ‌ومیر ناشی از غرق شدن در آب‌های ساحلی مازندران در سال ۹۱ به‌صورت آزمایشی آغاز شد و در سال ۹۲ حضور ناجیان غریق و مدیریت جمعیت هلال احمر استان همراه با نظارت استانداری و دستگاه‌هایی چون نیروی انتظامی، تربیت بدنی و اورژانس ۱۱۵، به این طرح شکل رسمی داد؛ تا جایی که از اوایل خرداد سال گذشته، حدود ۱۰۰ نقطه از سواحل مازندران شاهد اجرای طرح سالم‌سازی دریا بودند؛ گرچه اجرای این در سال گذشته تحت شعاع شیوع ویروس کرونا و حضور حداقلی شهروندان و مسافران نیز بود. 

گزارش‌های هیئت نجات غریق استان مازندران حاکی از این است که تنها در نیمه دوم خرداد ماه امسال، بیش از ۱۰ نفر بر اثر غرق شدگی در دریا جان باختند و جان حدود ۲۰۰ نفر هم توسط ناجیان نجات یافت. علت مرگ جان‌باختگان، شنا در مناطق ممنوعه عنوان شده است. 

استان مازندران برخورداری از حدود ۳۴۰ کیلومتر از ساحل دریای خزر، ۳۷۰ نقطه حادثه‌خیز شناسایی‌شده دارد که برای حفظ ایمنی شهروندان، با تابلوی «‌شنا ممنوع‌» مشخص شده‌اند. سال‌های گذشته با استقرار ماموران از شنا در این مناطق جلوگیری به‌عمل می‌آمد؛ اما امسال و سال گذشته این مناطق به به محلی برای شنای مسافران و شهروندان تبدیل شده‌اند.

مطالب مرتبط:

منبع ایرنا

دیدگاه