افتتاح مرکز فرهنگی سعدی با حضور وزیر میراث فرهنگی

پوریا  محمدی پیوند
پوریا محمدی پیوند دوشنبه، ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۶:۲۹
افتتاح مرکز فرهنگی سعدی با حضور وزیر میراث فرهنگی

مرکز فرهنگی سعدی در شیراز پس از ۱۲ سال با حضور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فعالیت خود را آغاز کرد.

روابط عمومی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از برگزاری مراسم افتتاحیه مرکز فرهنگی سعدی در شیراز با حضور علی‌اصغر مونسان خبر داد. این مرکز فرهنگی پس از ۱۲، فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در این مراسم با اشاره به تلاش‌‌های دولت در سه حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، از سرمایه‌گذاری ۱۶۰ هزار میلیاردی در حوزه گردشگری خبر داد که از میان، ۲۲ هزار میلیارد به بهره‌برداری رسیده است. وی با اشاره به افزایش سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه هتل‌سازی کشور، اذعان داشت:

شاهد هستیم که ۶۷۰ هتل در کشور در حال ساخت است و ۱۷۵ هتل از این آمار دارای چهار ستاره و بیشتر هستند، همچنین در دولت دوازدهم بالغ بر ۴۰۰ هتل در کشور ساخته شده است. در این دولت بالغ بر ۲۲۰۰ واحد اقامتی بوم‌گردی نیز به بهره‌برداری رسیده که مجموع تخت‌های اقامتی در کشور از ۲۵۰ هزار تخت به ۴۶۰ هزار تخت افزایش یافته است.

مونسان با اشاره به افزایش تنوع محصولات گردشگری در حوزه‌های تاریخی، فرهنگی، طبیعی و کشاورزی به‌عنوان یکی از دستاوردهای حوزه گردشگری، اظهار کرد:

نسبت به واگذاری حق بهره‌برداری از برخی از واحدهای تاریخی به بخش خصوصی اقدام شد تا با جذب اعتبار این طرح‌ها نسبت به بهره‌برداری و احیای ۵۰۰ باب خانه تاریخی در کشور اقدام شود.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به کسر بودجه وزارت‌خانه برای مرمت و نگهداری بناهای تاریخی، سرانه نگهداری از هر اثر را پنج میلیون تومان دانست. وی با اشاره به افزایش کاربردی دسته‌بندی صنایع دستی کشور، از عدم رشد منفی این حوزه در دوران کرونا خبر داد و در خصوص تسهیلات اختصاص یافته به فعالان حوزه گردشگری نیز یادآور شد:

۱۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به فعالان این حوزه ارائه شده و نزدیک به ۷۰۰ میلیارد تومان تسهیلات نیز توسط بانک‌ها به فعالان در آینده پرداخت می‌شود.

عنایت‌الله رفیعی، استاندار فارس نیز در این مراسم با اشاره به برنامه افتتاح مجتمع‌های فرهنگی سعدی، مجموعه ورودی میراث جهانی بیشاپور، موزه تاریخی نورآباد ممسنی، سایت موزه دروازه پردیس پارسه (تخت جمشید) در جریان سفر وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به این استان، گردشگری را یکی از مهم‌ترین و کلیدی‌ترین بخش‌ها برای اقتصاد کشورهای مختلف توصیف کرد. وی با اشاره به ظرفیت‌های بالای استان فارس، افزود:

بناهای تاریخی موجود در استان فارس بخشی از داشته‌های ارزشمند استان فارس در حوزه گردشگری است و در بعد فرهنگی نیز وجود مشاهیر مختلفی در استان فارس بخشی از افتخارات فارس در حوزه فرهنگ است تا بتوان نسبت به جذب گردشگران مختلف اقدام کرد.

وی با اشاره به توجه ویژه‌ای که به صنعت گردشگری در دوران کرونا روا داشته شده است، از لزوم بهره‌برداری از ظرفیت‌های گردشگری شیراز در حوزه‌های گردشگری سلامت، گردشگری تاریخی و گردشگری طبیعی خبر داد و گفت:

با توجه به اقدامات زیرساختی امید است در آیندگان بتوانند از آثار تاریخی گذشته بهره‌برداری و استفاده کنند.

همچنین جمشید معینی، سرپرست اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس گفت با اشاره به احیا، مرمت و بازسازی ۲۸ خانه تاریخی در شیراز با اعتباری بالغ بر ۹۰ میلیارد تومان، خاطرنشان کرد:

فارس دارای سه هزار اثر ثبت شده و چهار اثر جهانی است و یکی از اصلی‌ترین مقاصد گردشگری است و باید برنامه‌ریزی کلانی برای جذب گردشگری در استان فارس داشته باشیم.

معینی با اشاره به رشد ۶۹ درصدی ساخت هتل و اقامتگاه بوم‌گردی در استان فارس، تاکید کرد:

جذب سرمایه‌گذاران یکی از اهدافی است که در استان فارس در حوزه گردشگری توجه ویژه‌ای به آن وجود دارد؛ البته لازم به ذکر است که تسهیلات مختلفی نیز در راستای حمایت از سرمایه‌گذاران در حوزه گردشگری در نظر گرفته شده است.

شایان ذکر است که مرکز فرهنگی سعدی، در شمال آرامگاه سعدی در شهر شیراز واقع شده است و مجموعه‌ای از کتابخانه و مرکز اسناد، سالن آمفی‌تئاتر، نمایشگاه موقت و فضای اداری و خدماتی را در بر می‌گیرد. اجرای طرح این مرکز فرهنگی از سال ۱۳۸۸ با اعتبار دولتی ۵۷٫۵ میلیارد ریال و اعتبار بخش خصوصی ۱۰۰ میلیارد ریال کلید خورد. این مجموعه با زیربنایی در حدود ۲۷۰۰ مترمربع، زمینه اشتغال برای ۱۵ نفر را فراهم خواهد کرد.

مطالب مرتبط:

دیدگاه