اطراف ارومیه کجا بریم؟

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی پنجشنبه، ۷ دی ۱۴۰۲ ساعت ۱۴:۰۶
اطراف ارومیه کجا بریم؟

دیدنیهای بسیاری نظیر آبشار سوله دوکل، دریاچه ارومیه، دره قاسملو و... در اطراف ارومیه وجود دارد که به‌راحتی می‌توانید اوقات خوشی را در آن‌ها سپری کنید.

نسخه اولیه این مقاله در تاریخ ۱۴۰۲/۱۰/۷ منتشر شده و در تاریخ ۱۴۰۲/۱۲/۱۸ به‌روزرسانی شده است.

ارومیه از شهرهای استان آذربایجان غربی است که نه‌تنها جاذبه‌های منحصربه‌فردی را در خود جای داده است، بلکه دیدنیهای متعددی در حوالی آن وجود دارد که لذت سفر به این منطقه را دوچندان می‌کنند. سالانه گردشگران بسیاری از نقاط مختلف کشور راهی این شهر می‌شوند تا ضمن استفاده از آب‌وهوای مطبوع و معاشرت با مردم خون‌گرم آن، به جاهای دیدنی ارومیه سر بزنند.

پس اگر ساکن این شهر زیبا هستید یا به آنجا مسافرت کرده‌اید، بازدید از مناطق گردشگری حومه ارومیه، از دریاچه معروف ارومیه گرفته تا چشمه آب‌گرم هفت آباد، دریاچه سیلوانا، دره قاسملو و پیست اسکی خوشاکو را در برنامه خود بگنجانید. برای اینکه سفری پربار به ارومیه داشته باشید و پاسخ پرسش اطراف ارومیه کجا بریم را پیدا کنید، با این مقاله همراه شوید.

اطراف ارومیه کجا بریم:

دریاچه ارومیه

  • فاصله: ۲۰ کیلومتر- ۳۰ دقیقه
  • آدرس: مرز استان آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی (نمایش روی نقشه)
  • بهترین زمان سفر:‌ بهار

دریاچه ارومیه

منبع عکس: باشگاه خبرنگاران جوان (عکاس: بردیا سعادت)

دریاچه ارومیه که روزگاری عنوان ششمین دریاچه آب شور جهان و بزرگ‌ترین دریاچه آب شور خاورمیانه را از آن خود کرده بود، متاسفانه در چند سال گذشته با خشکسالی دست‌وپنجه نرم می‌کند. جاذبه‌های متعددی از سواحل ماسه‌ای و صخره‌ای تا جزایر منحصربه‌فرد و طبیعت دیدنی باعث شده‌اند که این پارک ملی موردتوجه گردشگران بسیاری قرار گیرد.

منبع عکس: باشگاه خبرنگاران جوان (عکاس: بردیا سعادت)

یکی از ویژگی‌های جالب دریاچه زمانی است که آب آن به رنگ سرخ و نارنجی درمی‌آید و علت این موضوع به فعالیت موجودات میکروسکوپی برمی‌گردد. در واقع با کاهش آب دریاچه، غلظت نمک و در نتیجه تعداد این موجودات افزایش می‌یابد. در کنار تماشای این مناظر زیبا می‌توانید لحظاتی را به دور از هیاهوی زندگی شهری سپری کنید، از چشم‌انداز غروب خورشید نهایت لذت را ببرید و از صحنه‌های جالب و دیدنی عکاسی کنید.

در گذشته امکان قایق‌سواری و تماشای جزایر دریاچه وجود داشت که خشک‌سالی این تفریح‌های جذاب را از مردم گرفت. با این حال، گل‌ولای کف دریاچه برای درمان انواع بیماری‌های پوستی، روماتیسمی، بیماری‌های تنفسی و... مناسب است و به همین بهانه می‌توانید گل‌بازی در کنار دریاچه را تجربه کنید یا تنی به آب بزنید و با شناورماندن روی آب، به آرامش برسید. در فصل مهاجرت پرندگان نیز امکان مشاهده انواع پرنده‌ از فلامینگو تا پلیکان، لک‌لک و مرغ نوروزی برایتان مهیا است.

از آنجا که با فرارسیدن پاییز و زمستان، هوا بسیار سرد می‌شود؛ فصل بهار و تابستان را می‌توان بهترین زمان بازدید از دریاچه ارومیه دانست. دریاچه ارومیه از زیباترین دیدنیهای اطراف ارومیه در بهار است.

چشمه آب‌گرم هفت آباد

  • فاصله از مرکز شهر: ۵۰ کیلومتر- یک ساعت و ۱۰ دقیقه
  • آدرس: آذربایجان غربی، ارومیه، شهر سیلوانا (سیلوانه)، روستای هفت آباد، چشمه آب‌گرم هفت آباد (نمایش روی نقشه)
  • بهترین زمان سفر:‌ بهار

گردشگران در حال پریدن در چشمه

عکاس: بارزان یوسف نژاد

چشمه آب‌گرم هفت آباد یکی دیگر از دیدنیهای حومه ارومیه به حساب می‌آید که در مجاورت روستایی با همین نام واقع شده است. این چشمه در میان زمین‌های کشاورزی یکی از اهالی روستا قرار دارد و با توجه به اینکه آب آن به‌طور دائم از دل زمین می‌جوشد، استخری روی آن ساخته شده است و گردشگران می‌توانند لذت شنا در این استخر را تجربه کنند.

چشمه آبگرم

عکاس: نامشخص

چشمه آب‌گرم هفت آباد دارای سه چشمه مجرا است که در مجاورت رودخانه باراندوز چایی خودنمایی می‌کنند. دمای آب چشمه به ۳۲ تا ۳۴ درجه سانتی‌گراد می‌رسد و گفته می‌شود که برای درمان بیماری‌های استخوانی مفید است. خواص درمانی چشمه باعث شده است که همواره مورد توجه گردشگران قرار گیرد. چشمه‌های کوچک‌تری با آب کمتر نیز در نزدیکی چشمه‌های اصلی وجود دارند که بازدید از آن‌ها خالی از لطف نخواهد بود؛ به‌خصوص که برخی از آن‌ها در بستر رودخانه هستند و در اثر جوشش این چشمه‌های معدنی، رسوب‌هایی ایجاد شده است که اشکال جالبی دارند.

دریاچه سیلوانا

  • فاصله از مرکز شهر: ۴۰ کیلومتر- ۵۵ دقیقه
  • آدرس: ارومیه، شهر سیلوانا، دریاچه سیلوانا (نمایش روی نقشه)
  • بهترین زمان سفر:‌ بهار

دریاچه سیلوانا در کنار کوههای مملو از برف

عکاس: کیهان مقصودی

دریاچه سیلوانا ‌پشت سد شهرچای قرار دارد که آب آن از کوه‌های سیلوانا تامین می‌شود. این جاذبه گردشگری از سال ۱۳۸۴ تاکنون پذیرای گردشگران بسیاری، به‌خصوص در فصل بهار و تابستان بوده است. با این وجود، بهترین فصل سفر به این دریاچه‌، بهار است؛ درست زمانی که درختان و گیاهان اطراف دریاچه در زیباترین حالت خود قرار دارند. صدای امواج آب و سکوت و آرامشی که در روزهای غیرتعطیل بر این منطقه حاکم است، بهترین فرصت برای زدودن خستگی و گرفتن انرژی از طبیعت محسوب می‌شود. کوه‌های اطراف دریاچه که عموما مملو از برف هستند، زیبایی منطقه را دوچندان کرده‌اند. جاده منتهی به دریاچه کاملا آسفالت است و از این نظر هیچ مشکلی نخواهید داشت.

طبیعت بکر و کوه‌های بلند سیلوانا باعث شده‌اند که طی چند سال گذشته مسابقات پاراگلایدر در کنار دریاچه برگزار شود.

آبشار سوله دوکل

  • فاصله از مرکز شهر: ۶۰ کیلومتر- حدود ۷۰ دقیقه
  • آدرس: غرب ارومیه، شهر سیلوانا، آبشار سوله دوکل (نمایش روی نقشه)
  • بهترین زمان سفر:‌ بهار

آبشاری پر آب در میان صخره ها

عکاس: بهزاد الهامیان

آبشار سوله دوکل، مرتفع‌ترین آبشار استان آذربایجان غربی محسوب می‌شود. این آبشار در غرب ارومیه و در ارتفاعات مرزی شمال غرب ایران با ترکیه قرار دارد و گزینه‌ خوبی برای طبیعت‌گردی در فصل بهار به شمار می‌رود؛ به‌ویژه در بهار و تابستان که گیاهان و گل‌های رنگارنگ، زیبایی منحصربه‌فردی به آن می‌بخشند. ضمن اینکه حجم آب آبشار در فصل بهار به بیشترین حد خود می‌رسد و لذتی وصف‌ناپذیر را نصیبتان می‌کند. علاوه بر این، در روزهای بلند تابستان که دمای هوا در نقاط مختلف کشور افزایش می‌یابد، این منطقه ییلاقی به‌لطف آب‌وهوای خنک و مطبوعش، برای سفرهای فردی، خانوادگی و تورهای گردشگری مناسب می‌شود.

دسترسی به این آبشار زیبا مستلزم عبور از مسیری پرپیچ‌وخم است که جاده مناسبی ندارد؛ با این حال، طبیعت بکر و بسیار زیبای آن ارزش این زحمت را دارد. سوله دوکل در زبان کردی به‌معنای «آبشار دود» است و شاید برخورد شدید آب به صخره‌های آبشار و ایجاد هاله‌ای از دود، علت این نام‌گذاری باشد.

آبشار شملکان

  • فاصله از مرکز شهر: ۱۶ کیلومتر- ۳۵ دقیقه
  • آدرس: استان آذربایجان غربی، ارومیه، روستای شملکان، آبشار شملکان (نمایش روی نقشه)
  • بهترین زمان سفر:‌ بهار

آبشار مرتفع در منطقه ای کوهستانی

عکاس: نامشخص

آبشار شملکان یکی از محبوب‌ترین دیدنیهای اطراف ارومیه است که در نزدیکی روستای کردنشین شملکان قرار دارد. یکی از راه‌های دسترسی به این آبشار از طریق جاده بند است که جزو تفرجگاه‌های پرطرفدار بین جوانان شهر ارومیه محسوب می‌شود؛ مخصوصا که انواع کافه و رستوران در این مسیر فعالیت می‌کنند.

آبشار شملکان از صخره‌ای مرتفع به پایین می‌ریزد و سپس در قالب رودخانه‌ای پرآب، به‌ مسیر خود در دامنه‌ها و دره‌ها ادامه می‌دهد. با فرارسیدن بهار، آب آبشار افزایش می‌یابد و بی‌شک بهترین زمان برای بازدید از آن به شمار می‌رود. ضمن اینکه در این فصل، نوعی سبزی کوهی به نام «شنگ» در دامنه آبشار می‌روید که سرسبزی و طراوت خاصی به این منطقه می‌دهد. آب‌وهوای مطبوع، مناظر سرسبز، صدای دلنشین آبشار، این موهبت خدادای و طبیعی را به محلی برای تفریح و استراحت گردشگران تبدیل کرده‌اند.

این آبشار از دو آبشار تشکیل شده است که اولین آبشار حدود ۶ متر طول دارد و آبشار اصلی تقریبا یک ساعت بعد از آبشار اولیه خودنمایی می‌کند که مسیر دسترسی به آن سخت و با شیب زیاد است.

در صورتی که به بالای آبشار و کوه آن بروید، شاهد بقایای قلعه‌ای تاریخی خواهید بود که در مسیر روستای سیر واقع شده است.

غار سهولان

  • فاصله از مرکز شهر: ۱۵۶ کیلومتر- دو ساعت و ۱۵ دقیقه
  • آدرس: استان آذربایجان غربی، مهاباد، جاده بوکان - مهاباد، غار سهولان (نمایش روی نقشه)
  • بهترین زمان سفر:‌ بهار

غار آبی سهولان

منبع عکس: سایت urmiatabligh

غار سهولان از جذاب‌ترین غارهای آبی کشور واقع در ۴۳ کیلومتری جنوب شرق شهر مهاباد است که روزانه گردشگر بسیاری از سراسر کشور از آن دیدن می‌کنند. طبق پژوهش‌ کارشناسان، این غار حدود ۷۰ میلیون سال قبل، یعنی در اواخر دوره کرتاسه به وجود آمده است.

سهولان به زبان کردی به‌معنای یخبندان است که شاید علت این نام‌گذاری، اختلاف دمای ۱۰ تا ۱۵ درجه‌ای غار با محیط بیرون باشد. جالب اینکه مردم بومی به‌واسطه وجود تعداد بسیاری کبوتر در این غار، به آن غار لونه کوتر (لانه کبوتر) نیز می‌گویند.

منبع عکس: سایت urmiatabligh

عمق آب غار به ۵۰ متر می‌رسد، گرچه میانگین عمقش حدود ۲۰ متر است؛ همچنین ارتفاع دریاچه داخل غار از سطح دریا ۱,۷۵۰ متر است. در اینجا نیز مشابه غار علیصدر می‌توانید شاهد قندیل‌های زیبا باشید و با قایق پارویی به گشت‌وگذار روی دریاچه بپردازید. دیدن کل غار سه ساعت زمان می‌برد که مستلزم عبور از سه حوضچه، چند تونل و دالانی باریک است. بازدید از غار سهولان در همه فصول امکان‌پذیر است؛ هرچند با توجه به سرمای هوا در فصول سرد سال و همین طور اختلاف دمای ۱۵ درجه‌ای غار نسبت به محیط بیرون که آن را سردتر نیز می‌کند، بهار و تابستان را می‌توان بهترین زمان بازدید از غار سهولان دانست.

دره قاسملو

  • فاصله از مرکز شهر: ۳۷ کیلومتر - ۴۷ دقیقه
  • آدرس: استان آذربایجان غربی، جاده ارومیه به اشنویه، ۳۷ کیلومتری ارومیه، دره قاسملو (نمایش روی نقشه)
  • بهترین زمان سفر:‌ تابستان

جریان رودخانه در کنار جنگل

عکاس: حسین محمودی

دره قاسملو یا خان دره سی، از دیدنیهای اطراف ارومیه در تابستان، که به آن دره شهدا نیز گفته می‌شود، در جاده ارومیه - اشنویه در استان آذربایجان غربی قرار دارد. این دره به‌لطف وجود تعداد بسیاری باغ سیب و گیلاس، چشم‌اندازهای طبیعی بی‌نظیر، انواع گیاهان دارویی نظیر بارهنگ، چنار، گزنه آبی، ترشک، خاکشیر طبی، شاه‌پسند، زردینه و… گزینه‌ای عالی برای بیرون‌زدن از شهر و سفری یک‌روزه به دل طبیعت به شمار می‌رود. برای لذت‌بردن از این همه نعمت و زیبایی، فصل بهار و تابستان را برای بازدید از دره قاسملو انتخاب کنید.

رودخانه‌ای با آب زلال و خنک در ابتدای دره وجود دارد که آب آن از برف کوهستان‌های اطراف تامین می‌شود. اگر مسیر کنار رودخانه را ادامه دهید، تقریبا پس از سه ساعت پیاده‌روی، به آبشاری زیبا و جذاب به ارتفاع ۱۵ متر خواهید رسید. بنابراین، این مسیر را می‌توان یکی از بهترین مسیرهای طبیعت گردی ایران دانست.

دریاچه مارمیشو

  • فاصله از مرکز شهر: ۷۵ کیلومتر- یک ساعت و ۲۵ دقیقه
  • آدرس: استان آذربایجان غربی، غرب ارومیه، روستای مارمیشو، دریاچه مارمیشو (نمایش روی نقشه)
  • بهترین زمان سفر:‌ تابستان

دریاچه ای زیبا در وسط کوهستان

عکاس: Amin Ko

دریاچه مارمیشو دارای مناظر بکر و زیبا و آب‌وهوای بسیار خنکی است و از همین رو انتخاب خوبی برای گذراندن یک روز گرم تابستانی به حساب می‌آید. این دریاچه که یکی از دیدنیهای اطراف ارومیه محسوب می‌شود، آب خود را از چشمه‌های طبیعی، رود نازلوچای و برف و باران تامین می‌کند و بهشت انواع گونه‌های گیاهی و جانوری به شمار می‌رود. جالب اینکه دریاچه مارمیشو در اثر زلزله و ریزش کوه تشکیل شده و سدی طبیعی به وجود آورده است. درباره نام این دریاچه نیز باید بدانید که از روی نام مارشیمون بنیامین، رهبر مسیحیان آشوری ارومیه، گرفته شده است.

دریاچه مارمیشو

عکاس: داود سلطانی

در طول سفر به این منطقه، جاده‌ کوهستانی زیبایی را پیش رو خواهید داشت که می‌توانید در طول راه از زنبورداران، عسل‌ طبیعی با طعمی بی‌نظیر بخرید؛ گفتگویی با عشایر منطقه داشته باشید که در این محل چادر می‌زنند و با سبک زندگی‌شان آشنا شوید. به زیارت پیر خراسانی در روستای مارمیشو بروید و از قلعه حسن آقا و کلیسای مارتوما روستا دیدن کنید. پس از رسیدن به دریاچه، دوربین عکاسی خود را بردارید و مناظر زیبای آن را ثبت کنید تا همیشه همراهتان باشد. علاوه بر این، می‌توانید در کنار دریاچه چادر بزنید و برای چند ساعات در طبیعت بکر آن استراحت کنید. با این حال، امکان شب‌مانی در اطراف دریاچه وجود ندارد.

از آنجا که شنا در دریاچه مارمیشو خطرناک و مرگ‌بار است، از شنا در دریاچه خودداری کنید! اگر گذرتان به دریاچه افتاد، بازدیدی از آبشار مارمیشو داشته باشید که در همان نزدیکی قرار دارد؛ فقط یادتان باشد که این آبشار فصلی است و در اثر بارندگی جریان می‌یابد.

روستای بند

  • فاصله از مرکز شهر: ۱۰ کیلومتر - ۲۰ دقیقه
  • آدرس: استان آذربایجان غربی، ارومیه، امتداد خیابان دانشکده، روستای بند (نمایش روی نقشه)
  • بهترین زمان سفر:‌ تابستان

روستای بند

عکاس: مهدی نظری

روستای گردشگری بند از مقاصد محبوب گردشگری و جاهای دیدنی حومه ارومیه محسوب می‌شود. این روستا آب‌وهوای معتدل و دلپذیری در فصول بهار و تابستان دارد و در سال‌های اخیر فضایی شبیه به تفرجگاه پیدا کرده است و تعداد بسیاری از اهالی آن به ارائه خدمات به گردشگران مشغول هستند. علاوه بر رودخانه شهرچای که در نزدیکی روستا جریان دارد و دریاچه پشت سد شهرچای که انجام ورزش‌های آبی از جمله قایقرانی در آن امکان‌پذیر است، باغ‌های اطراف روستا، چشم‌انداز کوهستان و تفرجگاه زمستانی بند، هر کسی را برای بازدید از این محل ترغیب می‌کنند.

اگر در روزهایی مثل عید نوروز، شب یلدا و چهارشنبه سوری گذرتان به روستای بند بیفتد، می‌توانید از نزدیک شاهد برگزاری جشن‌های ملی و آداب‌ورسوم خاص مردم بومی باشید.

این روستا در فصل پاییز و برگ‌ریزان نیز حسابی دیدنی است؛ چراکه درختان باغ‌های زردآلو، سیب، بید، آلبالو و… مثل رنگ‌های مداد رنگی جلوه‌گری می‌کنند و به این ترتیب، قدم‌زدن در کوچه‌پس‌کوچه‌های آن برایتان خاطره‌انگیز خواهد شد.

روستای بند مملو از کافه‌ها و رستوران‌های سنتی و مدرنی است که اغلب فضای دلنشینی دارند. بعضی از کافه‌‌ها در باغ‌های شخصی و کنار رودخانه واقع شده‌اند و هنگام صرف غذا می‌توانید از صدای دلنواز آب نهایت لذت را ببرید.

دریاچه دالامپر

  • فاصله از مرکز شهر: ۷۰ کیلومتر - یک ساعت و ۳۰ دقیقه
  • آدرس: استان آذربایجان غربی، جنوب غرب شهر ارومیه، جاده ارومیه - اشنویه، روستای سوله‌دوکل، دامنه کوه دالامپر، دریاچه دالامپر (نمایش روی نقشه)
  • بهترین زمان سفر:‌ تابستان

دریاچه دالامپر

عکاس: نامشخص

دالامپر، دریاچه‌ای زیبا روی کوهی بلند است که افراد علاقه‌مند به طبیعت‌گردی و کوهنوردی برای استفاده از آب‌وهوای مفرح کوهستانی و چشم‌انداز زیبای آن در فصل بهار و تابستان، راهی این منطقه می‌شوند. این دریاچه که در ارتفاع ۲,۷۲۰ متری از سطح دریا قرار دارد، بین محلی‌ها به‌عنوان دریاچه مام شیخ نیز معروف است.

دریاچه دالامپر بین طبیعت‌گردها و کوهنوردها محبوبیت بسیاری دارد

دریاچه دالامپر در دامنه کوه دالامپر هچون نگینی می‌درخشد، کوهی که در مرز بین ایران، ترکیه و عرق واقع شده و چندین یخچال طبیعی و دریاچه را در خود جای داده است.

مسیر منتهی به دریاچه پوشیده از سبزه و جویبار است؛ ضمن اینکه روی کوه‌ها رد برف دیده می‌شود و در روزهای مشخصی از سال با دشتی از گل‌های رنگارنگ مواجه خواهید شد. آسمان آبی و پاک و تنفس اکسیژن خالص و بوی گیاهان و گل‌های تازه، طراوت خاصی به شما می‌بخشد.

دریاچه ای زیبا در وسط کوهستان

عکاس: نامشخص

با توجه به مسیر کوهستانی و خاکی دریاچه، دسترسی به آن با خودروی آفرود امکان‌پذیر است. برای کوهنوردی تا دریاچه، کار دشواری پیش رو ندارید و بدون اینکه یک کوهنورد حرفه‌ای باشید، با کمی پیاده‌روی می‌توانید به مقصد برسید و از این طبیعت زیبا لذت ببرید.

کلیسای مارسرگیز

  • فاصله از مرکز شهر: ۱۱ کیلومتر- ۲۳ دقیقه
  • آدرس: استان آذربایجان غربی، شهرستان ارومیه، روستای سیر، دامنه کوه سیر، کلیسای مارسرگیز (نمایش روی نقشه)
  • بهترین زمان سفر:‌ تابستان

تابلوی معرفی کلیسای مارسرگیز

عکاس: نامشخص

کلیسای مارسرگیز یا کلیسای سیر که به دوره ساسانیان تعلق دارد، در سال ۱۳۵۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید. این کلیسا، در دامنه کوه «سر داغی» واقع شده و موردتوجه گردشگران، به‌ویژه مسیحیان و ارامنه آذربایجان غربی است. طبق نوشته سردر ورودی، این کلیسا برای ۱۸ قرن پابرجا مانده است.

ساختمان کلیسای قدیمی

عکاس: Soroush Angabini

ورودی کوتاه این کلیسا باعث می‌شود که افراد هنگام ورود تعظیم کنند و به‌نوعی به کلیسا و دو قدیس مدفون در آن به نام‌های مارسرگیز و ماربرگوس احترام بگذارند. طبق مدارک تاریخی، مارسرگیز (حضرت سرگیس) و ماربرگوس (حضرت برگوس) پس از گرویدن به دین مسیحیت و تبلیغ آن، از سوی پادشاه روم به ایران تبعید می‌شوند. پادشاه به فرمانده منطقه دستور می‌دهد که این دو نفر را پس از رسیدن به مکان کنونی کلیسا اعدام کند و به این ترتیب، آن‌ها به‌طرز فجیعی یه قتل می‌رسند. سه قرن بعد، دستور ساخت کلیسای مارسرگیز در جوار آرامگاه این شهدای راه مسیحیت داده می‌شود که امروزه یکی از زیارتگاه‌های مسیحیان سراسر جهان به شمار می‌رود. جالب اینکه در گرما و سرما، مراسم عبادی باشکوهی در روزهای یکشنبه در آن برگزار می‌شود.

مجتمع تفریحی توریستی چی چست

  • فاصله از مرکز شهر: ۱۸ کیلومتر- ۲۷ دقیقه
  • آدرس: استان آذربایجان غربی، ارومیه، جاده چی چست، مجاور بندر گلمانخانه، مجتمع تفریحی توریستی چی چست ‌(نمایش روی نقشه)
  • بهترین زمان سفر:‌ تابستان

مجتمع تفریحی چی چست

عکاس: ساسان داوودی فر

دهکده ساحلی چی چست یکی از تفرجگاه‌های ارومیه، برای گذراندن اوقات فراغت در کنار خانواده و دوستان در فصل تابستان به شمار می‌رود. این دهکده در سال ۱۳۷۸ با مساحتی بالغ بر ۲۰ هکتار احیا شد و دارای امکانات فرهنگی، تفریحی و رفاهی گوناگونی است که از آن جمله می‌توان به محل بازی کودکان، قطار شادی، آیس هاکی، کارتینگ اتومبیل‌‌رانی، فوتبال‌دستی، اسکوتر و موتور سیکلت‌سواری، رستوران، هتل، سوئیت، کافی شاپ، آمفی‌تئاتر و... اشاره کرد.

پیست اتومبیل رانی در مجتمع چی چست

عکاس: حسین صمدی

وجود فضاهای سبز و گل‌کاری، آبشارهای صخره‌ای مصنوعی، باغ‌های توت، زیبایی این دهکده را دوچندان کرده‌اند. جالب اینکه اگر اواخر تابستان به دهکده ساحلی چی چست بروید، احتمالا شاهد جشنواره انگور، یکی از سنت‌‌های اصیل آذری زبان‌ها خواهید بود که همه ساله در این محل برگزار می‌شود. علاوه بر این، دهکده مذکور در طول سال میزبانی از جشنواره‌های متعددی نظیر جشنواره گل را بر عهده دارد.

بازارچه مرزی سرو

  • فاصله از مرکز شهر: ۵۰ کیلومتر- ۵۵ دقیقه
  • آدرس: آذربایجان غربی، ارومیه، ۵۵ کیلومتر به طرف گمرک سرو، بازارچه مرزی سرو (نمایش روی نقشه)
  • بهترین زمان سفر:‌ پاییز

بازارچه مرزی سرو

عکاس: نامشخص

بازارچه مرزی سرو، از دیدنیهای اطراف ارومیه در پاییز، با مساحتی بالغ بر هشت هزار متر مربع، در تابستان ۱۳۷۰ تاسیس شد و اکنون بیش از ۴۰ غرفه و امکانات رفاهی و خدماتی دارد. این بازارچه در فاصله یک کیلومتری گمرک قرار گرفته است و روزانه بازدیدکنندگان بسیاری برای خرید کالاهای موردنیاز خود به آن سر می‌زنند.

عمده محصولات بازارچه شامل پوشاک ترک، کیف و کفش، محصولات آرایشی-بهداشتی است که مستقیم از کشور ترکیه وارد می‌شود. محصولات کشاورزی، مصنوعات صنعتی از قبیل ظروف پلاستیکی، پتو و صنایع دستی نیز در این بازارچه به فروش می‌رسد. پارکی به نام سیران در نزدیکی بازارچه قرار دارد که محل مناسبی برای استراحت به حساب می‌آید.

آب گرم ایستی سو

  • فاصله از مرکز شهر: ۹۱ کیلومتر - یک ساعت و ۱۸ دقیقه
  • آدرس: آذربایجان غربی، ۶۹ کیلومتری جاده ارومیه - سلماس، روستای آب‌گرم، آب‌گرم ایستی سو (نمایش روی نقشه)
  • بهترین زمان سفر:‌ پاییز

حوض بزرگ آبگرم

عکاس: نامشخص

چشمه آب‌گرم ایستی سو در روستای ایستی سو یا آبگرم قرار دارد که از روستاهای نمونه گردشگری شهرستان سلماس محسوب می‌شود و طبیعتی زیبا و چشم‌نواز با آب‌وهوای مساعد دارد. این چشمه آب‌گرم با دمای حدود ۱۷ درجه سانتی‌گراد، دارای املاح معدنی نظیر گوگرد است و از همین رو برای درمان بیماری‌های پوستی مناسب به نظر می‌رسد.

گوی تپه

  • فاصله از مرکز شهر: هشت کیلومتر - ۱۳ دقیقه
  • آدرس: ارومیه، بخش بلکشوچای، روستای گوی تپه (نمایش روی نقشه)
  • بهترین زمان سفر:‌ پاییز

محوطه تاریخی گوی تپه

عکاس: نامشخص

گوی تپه یا گوگ تپه یکی از آثار ملی ایران است که در سال ۱۳۴۷ به ثبت رسید. این محل تاریخی که قدمتش به دوران پیش از تاریخ ایران باستان برمی‌گردد، با آثاری همچون ابزارهای مسی، خانه‌های گلی و ظروف سفالی با نقوش انسانی، عصر مفرغ در فلات ایران را به نمایش می‌گذارد. این تپه باستانی ۲۴ متر ارتفاع و هفت طبقه دارد و قدیمی‌ترین طبقه آن متعلق به ۶۰۰۰ سال قبل است.

طبقه اول شامل ظروف سفالی با دسته‌هایی به‌شکل حیوانات مختلف، طبقه دوم دارای سفال‌های بدون نقش مربوط به سال‌های ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ قبل از میلاد، طبقه سوم حاوی قبر انسان‌های اولیه، طبقه چهارم دارای سفال‌های صیقلی بدون نقش، طبقه پنجم شامل سفال‌های خاکستری و عموما صیقلی و طبقه ششم حاوی آثاری متعلق به هزاره سوم قبل ازمیلاد تا اوایل هزاره اول قبل از میلاد است.

بنابراین اگر از علاقه‌مندان به تاریخ و تمدن هستید، می‌توانید در اواخر تابستان یا اوایل پاییز سری به این مجموعه بزنید و گشت‌وگذاری در تاریخ این مرزوبوم داشته باشید.

سنگ‌نگاره خان تختی

  • فاصله از مرکز شهر: ۷۴ کیلومتر- یک ساعت و پنج دقیقه
  • آدرس: استان آذربایجان غربی، شهر سلماس، کیلومتر ۱۵ جاده سلماس - ارومیه، روستای خان تختی، سنگ‌نگاره خان تختی (نمایش روی نقشه)
  • بهترین زمان سفر:‌ پاییز

تابلوی معرفی نقش برجسته خان تختی

عکاس: نامشخص

سنگ‌نگاره خان تختی در نزدیکی روستایی به همین نام از توابع شهر سلماس قرار دارد و تنها سنگ‌نگاره حکومت ساسانیان در شمال‌غرب ایران محسوب می‌شود. این سنگ‌نگاره که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است، تصویر چهار مرد را نشان می‌دهد که دو نفر پیاده و دو نفر سواره هستند و این طور به نظر می‌رسد، چیزی را ردوبدل می‌کنند.

نقش برجسته قدیمی

عکاس: نامشخص

سلماس در دوره اشکانیان، شهری مرزی بین امپراتوری ایران و رم بود و جنگ‌های بسیاری را به خود دیده است. باستان‌شناسان معتقدند که افراد سواره، اردشیر بابکان (موسس سلسله ساسانیان) و شاهپور اول (فرزند اردشیر و ولیعهد) هستند و هدف از خلق این نقش‌برجسته، نمایش شکوه و قدرت پادشاه ساسانی و تفویض قدرت اردشیر و پسرش به دشمن بوده است.

مسجد جامع عجب شیر

  • فاصله از مرکز شهر: ۱۶۰ کیلومتر- دو ساعت و ۱۰ دقیقه
  • آدرس: استان آذربایجان شرقی، عجب شیر، میدان نماز، مسجد جامع عجب شیر (نمایش روی نقشه)
  • بهترین زمان سفر:‌ پاییز

مسجد ستوندار عجب شیر

عکاس: کاوه تقی زاده

مسجد جامع عجب شیر (شیرلو) یکی از آثار ملی ایران است که به دوره صفوی تعلق دارد. این مسجد به‌خاطر ستون‌های چوبی‌اش معروف است؛ گرچه سرستون‌های مقرنس‌کاری‌ و سقف چوبی منقوش آن نیز مظهر زیبایی از ترکیب هنر و مذهب را به نمایش می‌گذارند. علاوه بر این، محراب بسیار زیبایی در مسجد وجود دارد که مزین به تزیینات گچ‌بری از آیات قرآن است.

این مسجد در سال‌های اخیر مورد مرمت قرار گرفت که با هدف تثبیت و مرمت نقاشی‌های روی چوب، مرمت ستون‌ها، بزرک‌کاری در و پنجره‌های چوبی بوده است.

پیست اسکی خوشاکو

  • فاصله از مرکز شهر: ۴۵ کیلومتر- حدود یک ساعت
  • آدرس: استان آذربایجان غربی، غرب ارومیه، راژان، روستای خوشاکو، پیست اسکی خوشاکو (نمایش روی نقشه)
  • بهترین زمان سفر:‌ زمستان

پیست اسکی

عکاس: بهرنگ غلام زاده

پیست اسکی خوشاکو از دیدنیهای اطراف ارومیه در زمستان و تنها پیست اسکی استان آذربایجان غربی است که به‌لطف مناظر خیره‌کننده و امکانات مناسب، علاقه‌مندان ورزش‌های زمستانی را به خود جذب می‌کند.

پیست اسکی خوشاکو تنها پیست اسکی استان آذربایجان غربی است

این پیست ۵۰ هزار متر مربعی، در ارتفاع ۲,۸۰۰ متری از سطح دریا واقع شده و دارای سه تله‌سیژ و یک تله آموزشی است. ضمن اینکه امکان کرایه وسایل اسکی نیز وجود دارد. تیوب‌سواری، ساخت آدم‌برفی، ورزش‌هایی نظیر پاراگلایدر از دیگر تفریح‌های رایج در پیست اسکی به شمار می‌آید.

با توجه به اینکه در روزهای برفی، جاده‌های منتهی به پیست مملو از برف می‌شود، حتما زنجیر چرخ و تجهیزات زمستانی به‌همراه داشته باشید.

آبشار یخی سولی

  • فاصله: ۹۰ کیلومتر- یک ساعت و ۴۵ دقیقه
  • آدرس: استان آذربایجان غربی، ۳۳ کیلومتری جنوب شهرستان سلماس، در جوار روستای سولی، آبشار یخی سولی (نمایش روی نقشه)
  • بهترین زمان سفر:‌ زمستان

یخ نوردی در آبشار یخی

منبع عکس: ایسنا (عکاس: سهیل فرجی)

آبشار یخی سولی با طبیعت زیبا و بکری که دارد، از جمله مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری زمستانی استان آذربایجان غربی محسوب می‌شود. این آبشار در جنوب شهرستان سلماس قرار گرفته و یکی از زیباترین آبشارهای یخی کشور است.

آبشار یخی یادشده در فصل زمستان میزبان طبیعت‌گردان و کوهنوردان بسیاری از اقصانقاط ایران است که برای یخ‌نوردی به این آبشار می‌روند.

منبع عکس: ایسنا (عکاس: سهیل فرجی)

گردشگاه سلطان یعقوب

  • فاصله از مرکز شهر: ۸۸ کیلومتر- یک ساعت و ۲۰ دقیقه
  • آدرس: استان آذربایجان غربی، سه کیلومتری جنوب غرب شهر نقده، گردشگاه سلطان یعقوب (نمایش روی نقشه)
  • بهترین زمان سفر:‌ زمستان

گردشگاهی سرسبز

عکاس: محمد پاشاپور

گردشگاه سلطان یعقوب نقده که با نام‌های هفت چشمه یا یئدی گوز نیز معروف است، در پایین کوه سلطان یعقوب و در کنار روستای بالقچی قرار دارد.

علت نام‌گذاری این گردشگاه به هفت چشمه به‌خاطر وجود چشمه‌ای بسیار زیبا در کنار کوه است که آب هفت نقطه از کوه به آن جاری می‌شود. پوشش گیاهی متنوعی در این محل به چشم می‌خورد و اکثر درختان آن را سرو و چنار تشکیل می‌دهند.

در صورتی که به گردشگاه سلطان یعقوب بروید، می‌توانید از امکاناتی همچون آب آشامیدنی، فضای سبز، امکانات رفاهی، ورزشی، شهربازی، رستوران، پارکینگ و... نهایت استفاده را ببرید.

عکاس: محمد پاشاپور، خلیل اسکندری

این محل تفریحی در همه فصول سال بازدیدکننده دارد و علاوه بر بهار و تابستان که برای گردش و کوهنوردی مناسب است، با رسیدن فصل سرما و ریزش برف، امکان تیوب‌سواری و اسکی در آن وجود دارد. مردم بومی اغلب در روزهای تعطیل یا موقع غروب خورشید راهی تفرجگاه می‌شوند؛ به‌ویژه که در طول شب نمای بسیار زیبایی پیدا می‌کند.

تالاب سولدوز نقده

  • فاصله از مرکز شهر: ۱۲۶ کیلومتر- یک ساعت و ۴۰ دقیقه
  • آدرس: استان آذربایجان غربی، نقده، جاده ارومیه به نقده، ضلع جنوبی دریاچه ارومیه، تالاب سولدوز (نمایش روی نقشه)
  • بهترین زمان سفر:‌ زمستان

تالاب سولدوز

عکاس: Abed Suldozian

تالاب سولدوز، از جاهای دیدنی نقده است که گردشگران داخلی و خارجی بسیاری در طول سال، به‌خصوص ایام تعطیل از آن دیدن می‌کنند. این تالاب ۴۰۰ هکتاری علاوه بر داشتن انواع گیاهان نظیر نی، جگن، گز، زیستگاه گونه‌های جانوری متعددی همچون فلامینگو، پلیکان سفید، چوب‌پا، تنجه، آنقوت و مرغابی‌ و... است.

با این اوصاف می‌توان گفت که تالاب سولدوز به‌خاطر پوشش گیاهی متنوع و وجود سایت پرنده‌نگری، محل ایدئالی برای اکورتوریست در اواخر زمستان، بهار و تابستان به شمار می‌رود. جالب اینکه درست در ۶ ماهه نخست سال، تعداد پرندگان مهاجر تالاب به ۵۰۰۰ قطعه می‌رسد. در واقع این تالاب زیبا در مسیر مهاجرت پرندگانی قرار دارد که این محل را برای لانه‌گذاری و جوجه‌آوری انتخاب می‌کنند؛ بنابراین، به‌عنوانی یکی از مقاصد پرنده‌ نگری ایران، ارزش بازدید دارد.

تالاب سولدوز در زمستان

عکاس: نامشخص

اگر تاکنون از هریک از دیدنیهای اطراف ارومیه دیدن کرده‌اید، در پایین این مقاله از کجارو، ما را در جریان نظر و تجربه خود قرار دهید.

 عکس کاور: حسین غفوری

پرسش‌های متداول

اطراف ارومیه کجا بریم؟

اگر برای شما سوال است که «اطراف ارومیه کجا بریم؟»، باید بدانید که دریاچه ارومیه، چشمه آب‌گرم هفت آباد، دریاچه سیلوانا، آبشار سوله دوکل، غار سهولان، دره قاسملو، دریاچه مارمیشو، روستای بند، ٰمجتمع تفریحی توریستی چی چست و گوی تپه از جاهای دیدنی اطراف ارومیه هستند.

زیباترین جاهای دیدنی اطراف ارومیه کدامند؟

دریاچه ارومیه، چشمه آب‌گرم هفت آباد، دریاچه سیلوانا، آبشار سوله دوکل، غار سهولان، دره قاسملو، دریاچه مارمیشو، روستای بند، ٰمجتمع تفریحی توریستی چی چست و گوی تپه از جاهای دیدنی اطراف ارومیه هستند.

وجه تسمیه نام دریاچه مارمیشو چیست؟

نام این دریاچه از روی نام مارشیمون بنیامین، رهبر مسیحیان آشوری ارومیه، گرفته شده است.

محبوب‌ترین مقصد گردشگری ارومیه کجاست؟

روستای گردشگری بند از مقاصد محبوب گردشگری و جاهای دیدنی حومه ارومیه محسوب می‌شود.

مطالب مرتبط:

دیدگاه