با طرز تهیه انواع غذا با تخم مرغ در آمریکای شمالی، آمریکای لاتین و اقیانوسیه آشنا شوید

نگین توکلی
نگین توکلی دوشنبه، ۶ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۰۶
با طرز تهیه انواع غذا با تخم مرغ در آمریکای شمالی، آمریکای لاتین و اقیانوسیه آشنا شوید

تخم‌مرغ و انواع املت‌ها، یکی از لذیذترین اجزای میز صبحانه یا برانچ هستند و در هر کشوری با طرز تهیه‌های مختلفی طبخ می‌شوند.

تخم‌مرغ‌ یک ماده غذایی مقوی و لذیذ است و یکی از اصلی‌ترین مواد غذایی داخل یخچال ما به شمار می‌آید؛ زیرا در پخت غذاهای بسیاری به کار می‌رود. فرقی نمی‌کند تخم‌مرغ‌ها را به چه صورتی درست کنید، چه آن‌ها را در ماهیتابه سرخ کنید، چه در فر بپزید، چه آب‌پز کنید و چه هم بزنید، تخم‌مرغ‌ها، بخشی جدانشدنی و مهم در طرز تهیه صدها غذا در سراسر دنیا هستند.

تخم‌مرغ‌ها به‌طور کلی به‌عنوان یک منبع غنی از پروتئین و غذایی ارزان شناخته می‌شوند و می‌توان آن‌ها را به سرعت و به‌سادگی در آشپزخانه طبخ کرد. خوردن تخم‌مرغ در اولین وعده روز در صبحگاه به‌عنوان یک ماده غذایی مغذی و سیرکننده در بیشتر نقاط دنیا، رایج است.

چه در استرالیا باشید، چه در آمریکا و چه در خاورمیانه، شما می‌توانید تخم‌مرغ را به‌شکل‌های مختلف و در غذاهای متنوع و بی‌نهایت لذیذ پیدا کنید. تخم‌مرغ، یکی از محبوب‌ترین غذاها در سراسر دنیا است و هر کشوری، طرز تهیه مخصوص تخم‌مرغ خودش را دارد.

آماده سفر به نقطه نقطه آمریکای لاتین، آمریکای شمالی و اقیانوسیه با انواع لذیذ و وسوسه‌کننده تخم‌مرغ هستید؟ با کجارو همراه شوید تا شما را با انواع غذاهایی که می‌توان با تخم‌مرغ درست کرد، آشنا کند. مزه کردن غذاهای یک کشور، به شما کمک می‌کنند تا با فرهنگ و مردم آن نقطه از دنیا بیشنر آشنا شوید. در ادامه، انواع غذاهای تخم‌مرغی را به شما معرفی خواهیم کرد تا با ایده گرفتن از آن‌ها، یک میز صبحانه خارق‌العاده و منحصربه‌فرد برای خود و عزیزانتان بچینید.

انواع  غذا با تخم‌مرغ:

آمریکای لاتین

۱. تخم‌مرغ «آرِپا» (Arepa de huevo)؛ کلمبیا

تخم‌مرغ «آرِپا»

تخم‌مرغ «آرِپا» یا کیک‌های ذرتی پرشده با تخم‌مرغ، یکی از محبوب‌ترین غذاهای کلمبیایی است که می‌توان آن را در هر دکه غذای خیابانی در سراسر این کشور پیدا کرد. آرپا در کلمبیا به‌عنوان صبحانه یا پیش‌غذا سرو می‌شود. آرپا از آرد ذرت، روغن مایع، تخم‌مرغ، نمک، شکر، آب و کره تشکیل می‌شود.

۲. «هو ووس رانچروس» (Huevos rancheros)؛ مکزیک

«هو ووس رانچروس»، یک غذای لذیذ مکزیکی است که به‌عنوان برانچ خورده می‌شود. برای طبخ این غذا، تخم‌مرغ‌های سرخ شده را روی ترتیلاهای ذرت داغ قرار می‌دهند و با سس سالسا (متشکل از گوجه‌فرنگی، فلفل چیلی، پیاز و گشنیز)، لوبیا، برنج، سس گوآکاموله یا تکه‌هایی از آووکادو و پنیر، آن را پر می‌کنند.

هو ووس رانچروس

برخی افراد، «هو ووس رانچروس» را با نان ترتیلای گندم درست می‌کنند و به‌جای سس سالسا، پوره فلفل چیلی روی آن می‌ریزند. کاهو و خامه ترش نیز در برخی از طرز تهیه‌های این غذا دیده می‌شوند.

برای طبخ لوبیاها، کمی روغن را در ماهیتابه بریزید و پیازها را تفت دهید تا نرم شوند. سپس زیره و لوبیاهای خیس کرده را به آن بیفزایید. پس از نرم شدن لوبیاها، آن‌ها را له کنید و کمی نمک، فلفل سیاه و آب‌لیمو به آن‌ها بیفزایید. نان ترتیلا را در یک ماهیتابه گرم کنید و مقداری از لوبیاها را در آن بریزید. برای آماده‌سازی سس «هو ووس رانچروس»، نیز کافی است گوجه‌فرنگی، آب لیمو، گشنیز، نمک دریایی و پیاز را هم بزنید.

تخم‌مرغ‌ها را به‌صورت جداگانه سرخ کنید و همراه با سس، روی لوبیاها بریزید. شما می‌توانید «هو ووس رانچروس» را با آووکادو یا پنیر تزئین کرده و به‌صورت داغ سرو کنید.

۳. «پریکو ونزولانو» (Perico Venezolano)؛ ونزوئلا

پریکو ونزولانو

تخم‌مرغ هم‌زده، رایج‌ترین نوع طبخ تخم‌مرغ در جهان به شمار می‌آید و تقریبا هر کشوری، نسخه تخم‌مرغ هم‌زده مخصوص به خودش را دارد

جالب است بدانید که تخم‌مرغ هم‌زده، رایج‌ترین نوع طبخ تخم‌مرغ در جهان به شمار می‌آید و تقریبا هر کشوری، نسخه تخم‌مرغ هم‌زده مخصوص به خودش را دارد.

«پریکو ونزولانو» در زبان اسپانیایی به‌معنای طوطی دم‌دراز ونزوئلایی است. این غذا در واقع، نسخه ونزوئلایی تخم‌مرغ هم‌زده است که شامل تخم‌مرغ، گوجه‌فرنگی، فلفل دلمه‌ای و طعم‌دهنده‌هایی چون گشنیز و فلفل سیاه می‌شود. دلیل نام‌گذاری این غذا، این است که «پریکو ونزولانو»، مملو از رنگ‌های سرزنده و شادی است که بیننده را به یاد طوطی می‌اندازند.

«پریکو ونزولانو» در کلمبیا نیز از محبوبیت زیادی برخوردار است؛ البته در کلمبیا به‌جای پیاز، از پیازچه برای طبخ این غذا استفاده می‌کنند. این غذای تخم‌مرغی در ونزوئلا به‌عنوان برانچ یا صبحانه به‌همراه نان‌های سنتی ذرت، پنیر و لوبیا خورده می‌شود.

طبخ بیشتر تخم‌مرغ‌های هم‌زده، ساده است و مواد لازم برای طبخ آن‌ها، تخم‌مرغ، کره، نمک و فلفل هستند. تفاوت تخم‌مرغ‌های هم‌زده در تکنیک پخت آن‌ها است که منجر به بافت، غلظت و طعمی متنوع می‌شود.

برای طبخ نسخه تخم‌مرغ هم‌زده ونزوئلایی، باید فلفل دلمه و پیازها را در یک ماهیتابه تفت دهید تا کمی نرم شوند. سپس گوجه‌ها را به آن‌ها بیفزایید. تخم‌مرغ‌ها را در ظرفی جداگانه بشکنید و با کمی آب مخلوط کنید و همراه با نمک و فلفل در ماهیتابه بریزید تا بپزند.

۴. «هو ووس آهوگادوس» (Huevos ahogados)؛ مکزیک

هو ووس آهوگادوس

«هو ووس آهوگادوس» در زبان اسپانیایی به‌معنای «تخم‌مرغ‌های غرق‌شده» است. این غذای لذیذ از تخم‌مرغ‌هایی تشکیل می‌شود که در سسی از گوجه‌فرنگی، پیاز، سیر و انواع فلفل چیلی، آب‌پز می‌شوند.

برای تهیه «هو ووس آهوگادوس»، سیر و پیاز را در روغن تفت می‌دهند تا طلایی شوند. سپس گوجه‌فرنگی‌ها و انواع فلفل چیلی مانند فلفل هالوپینو، فلفل چیلی زرد و فلفل سرانو را در آب جوش به‌مدت نیم ساعت می‌پزند. در ادامه مخلوط فلفل‌های پخته را با نمک، فلفل سیاه، پیاز و سیر سرخ شده و مقداری آب فلفل‌ها در غذاساز می‌ریزند و مخلوط می‌کنند تا یک ترکیب یکدست به دست بیاید. این مخلوط را در یک ماهیتابه می‌ریزند و تخم‌مرغ‌ها را به‌آرامی در آن می‌شکنند. سپس در قابلمه را می‌بندند تا سفیده‌ها سفت شوند و زرده‌ها کمی شل باقی بمانند.

۵. «تخم‌مرغ هم‌زده گراماجو» (Revuelto de Gramajo)؛ آرژانتین

تخم‌مرغ هم‌زده گراماجو

«تخم‌مرغ هم‌زده گراماجو»، یک غذای چرب و خوشمزه آرژانتینی و اوروگوئه‌ای است که با تخم‌مرغ‌های هم‌زده، سیب‌زمینی‌های سرخ کرده طلایی، سبزیجات، پنیر و تکه‌های نازک گوشت درست می‌شود. این غذا در آرژانتین معمولا به‌عنوان صبحانه همراه با سس سرد «سالسا گلف» (salsa golf) سرو می‌شود.

تخم‌مرغ هم‌زده گراماجو، توسط یک سرآشپز برای سیر کردن سربازان در میدان جنگ ابداع شد و در آن زمان شامل، تخم‌مرغ هم‌زده، ژامبون، سیب‌زمینی سرخ کرده و نخود بود. نام این غذا از روی نام سرهنگ «آرتمیو گراماجو» (Artemio Gramajo) برداشته شده است که رییس دولت سابق بوینس آیرس بود. وی در سال ۱۸۳۸ متولد شد و در سال ۱۹۱۴ درگذشت.

تخم‌مرغ هم‌زده گراماجو، شامل مقادیر قابل توجهی از پروتئین، مواد مغذی و کربوهیدرات است. برای طبخ این غذا، در ابتدا سیب‌زمینی‌ها را سرخ می‌کنند. سپس فلفل دلمه، پیاز، سیر، بیکن و پنیر را تفت می‌دهند تا بیکن، کمی سرخ شود. در ظرفی جداگانه، تخم‌مرغ را همراه با خامه پرچرب، نمک و فلفل هم می‌زنند و به مخلوط سیر و فلفل دلمه می‌افزایند. در ادامه سیب‌زمینی‌ها و پنیر را به تخم‌مرغ‌ها اضافه می‌کنند و اجازه می‌دهند تا تخم‌مرغ‌ها کاملا بپزند.

۶. «آروز کُن هوئوو» (Arroz con huevo)؛ چند کشور آمریکای لاتین

آروز کُن هوئوو

«آروز کُن هوئوو» در زبان اسپانیایی به‌معنای «برنج و تخم‌مرغ» است و یکی از محبوب‌ترین برانچ‌های آمریکای لاتین به شمار می‌آید. این غذای لذیذ از برنج، تخم‌مرغ سرخ شده و سبزجات سرخ شده یا آووکادوی خردشده تشکیل می‌شود و با طعم و مزه خود، شما را متحیر خواهد کرد.

برای طبخ این غذای لذیذ آمریکای لاتین، باید برنج از قبل خیس کرده را با نمک و کمی روغن بپزید و سپس آبکش کنید. برنج‌های پخته را در کمی روغن تفت دهید و تخم‌مرغ‌های هم‌زده را به آن اضافه کنید. شما می‌توانید کمی سیر هم در این غذا بریزد تا طعم لذیذتری به خود بگیرد. این غذا به‌صورت داغ سرو می‌شود و برخی افراد آن را با کمی مرغ کبابی یا سس گوجه‌فرنگی سرو می‌کنند.

۷. «هو ووس موتولنوس» (Huevos motuleños)؛ مکزیک

هو ووس موتولنوس

«هو ووس موتولنوس»، یک صبحانه مکزیکی است که اصلیت آن به شهر «موتول» در ایالت یوکاتان برمی‌گردد. این غذا از تخم‌مرغ، نان ترتیلا، لوبیای سیاه و پنیر تشکیل می‌شود و معمولا آن را با مواد غذایی دیگری چون ژامبون، نخود، سبزیجات، سس سالسا «پیکانته» (salsa picante)، آووکادو، گشنیز و پنیر سفید سرو می‌کنند. «هو ووس موتولنوس» در کوبا و کاستاریکا نیز، بسیار محبوب است.

آمریکای شمالی

۱. بندیکت تخم‌مرغ؛ ایالات متحده آمریکا

بندیکت تخم‌مرغ

بندیکت تخم‌مرغ، یک ترکیب منحصربه‌فرد و بسیار لذیذ از یک نصفه نان همبرگری انگلیسی تخم‌مرغ آب‌پز نرم، سس هلندی و بیکن گوشت برشته کانادایی است. این صبحانه کلاسیک، قرن‌ها است که محبوبیت خود را در سراسر جهان حفظ کرده است.

بندیکت تخم‌مرغ در آمریکا به‌عنوان صبحانه و برانچ سرو می‌شود و در واقع یک ساندویچ باز است. اظهارات مختلفی درباره خاستگاه اصلی این صبحانه لذیذ وجود دارد. به‌طور مثال، رستوران «دلمونیکوز» (Delmonico's) در منهتن ادعا می‌کند که بندیکت تخم‌مرغ، اولین بار در سال ۱۸۶۰ در فر آن‌ها پخته شده است. یکی از سرآشپزهای مشهور این رستوران نیز، دستور پخت این غذا را در سال ۱۸۹۴ در یک کتاب منتشر کرده است.

۲. «پوتین صبحانه» (Breakfast poutine)؛ کانادا

پوتین صبحانه

کافی است پوتین را با سس هلندی، بیکن، پنیر دلمه شده، آب گوشت و یک تخم‌مرغ سرخ کرده مخلوط کنید تا یک صبحانه وسوسه‌کننده و لذیذ به دست بیاید

پوتین، یکی از معروف‌ترین غذاهای کانادایی با طرز تهیه‌ای آسان است. این غذای خیابانی و لذیذ، در سال ۱۹۵۰ در کبک ابداع شد و در واقع غذایی فرانسوی کانادایی به حساب می‌آید. سیب‌زمینی سرخ‌شده به‌همراه پنیر و سس عصاره گوشت از مواد تشکیل‌دهنده اصلی این غذا هستند.

یک پوتین کلاسیک، معمولا از سس بسته‌ای «سنت هوبرت»  (St Hubert) و ورقه‌های پنیر تازه چدار تشکیل می‌شود که در سوپرمارکت‌های کبک در دسترس هستند. شما همچنین می‌توانید از سس آماده آب مرغ و پنیر موتزارلای رنده‌شده نیز برای طبخ پوتین استفاده کنید.

پوتین، غذای اصلی در مجتمع‌های اسکی، غذاخوری‌های غیررسمی و دکه‌های چیپس‌فروشی و همچنین برگرفروشی‌ها و رستوران‌های فست‌فود کانادا است و گاهی همراه با ماهی سرخ‌شده نیز سرو می‌شود.

پوتین، تنها یک میان‌وعده مخصوص نیمه شب نیست؛ کافی است این غذا را با سس هلندی، بیکن، پنیر دلمه شده، آب گوشت و یک تخم‌مرغ سرخ کرده مخلوط کنید تا یک صبحانه وسوسه‌کننده و لذیذ به دست بیاید.

شما می‌توانید دستور پخت پوتین را در مجموعه آشپزی ملل کجارو پیدا کنید.

۳. بوریتو (Breakfast burrito)؛ ایالات متحده آمریکا

بوریتو

بوریتو به انواع ساندویچ‌هایی گفته می‌شود که می‌توان آن را با مواد مختلفی چون تخم‌مرغ، آووکادو، سس سالسا و سبزیجات سرخ شده پر کرد. بوریتو در واقع نوعی غذای مکزیکی است که با تورتیلای گندمی درست شده و با مواد مختلفی پر می‌شود.

بوریتو معمولا به‌عنوان صبحانه خورده می‌شود و برای پخت، نان تورتیلای قیف‌شده به دور مواد را سرخ یا بخارپز می‌کنند. انواع مختلف بوریتو با گوشت مرغ، گوساله، برنج، لوبیای پخته و سبزیجاتی چون کاهو، گوجه، پنیر و سس‌های تند و خوش‌طعم طبخ می‌شوند.

شما می‌توانید دستور پخت بوریتو را در مجموعه آشپزی ملل کجارو پیدا کنید.

۳. «لوکو موکو» (Loco moco)؛ ایالات متحده آمریکا

لوکو موکو

«لوکو موکو» از برنج چسبناک، یک عدد همبرگر گرد، سس آب گوشت و یک عدد تخم‌مرغ تشکیل می‌شود. لوکو موکو، یک غذای مدرن هاوائیایی به شمار می‌آید و در طبخ آن از انواع ژامبون، پنیر توفو، سوسیس پرتغالی، گوشت گاو، ماهی، صدف، میگو و دیگر انواع گوشت نیز استفاده می‌کنند.

لوکو موکو در سال ۱۹۴۹ در رستوران‌های زنجیره‌ای «لینکولن گریل» (Lincoln Grill) در هیلو در هاوائی ابداع شد. طبخ این غذا بسیار ساده است و کافی است کمی برنج کته و کمی چسبناک را در بشقاب بریزید، سپس روی آن یک عدد همبرگر قرار دهید و روی آن را یک عدد تخم‌مرغ سرخ کرده و سس گوشت تزئین کنید.

۴. «تخم‌مرغ‌های بورگارد» (Eggs Beauregard)؛ ایالات متحده آمریکا

تخم‌مرغ‌های بورگارد

«تخم‌مرغ‌های بورگارد» از بیسکویت، سوسیس، یک عدد تخم‌مرغ سرخ کرده و سس قهوه‌ای سوسیس تشکیل می‌شود و شباهت زیادی به بندیکت تخم‌مرغ دارد.

نسخه قدیمی این غذا در قرن نوزدهم و بیستم با تخم‌مرغ پخته و سس خامه درست می‌شد. سس «تخم‌مرغ‌های بورگارد» نیز متشکل از کره، آرد، شیر و سفیده تخم‌مرغ بود. بعدها در عصر مدرن، دستور پخت این غذا تغییر پیدا کرد و با نام بندیکت تخم‌مرغ جنوبی مشهور شد. برخی افراد به‌جای سوسیس از بیکن برای طبخ این غذا استفاده می‌کنند.

اقیانوسیه

۱. پای بیکن و تخم‌مرغ؛ نیوزیلند

پای بیکن و تخم‌مرغ

پای بیکن و تخم‌مرغ، یک صبحانه لذیذ و مقوی است که با تخم‌مرغ کامل، تکه‌های بیکن شور و لایه‌هایی از یک نان کره‌ای، لایه لایه و برشته درست می‌شود.

برای طبخ این صبحانه مخصوص نیوزیلندی کافی است یک لایه خمیر یوفکا را در یک ظرف مخصوص فر قرار دهید و لبه‌های آن را با آب خیس کنید. سپس بیکن گوشت را روی آن بریزید. در ظرفی جداگانه، تخم‌مرغ را با نمک و فلفل سیاه هم بزنید و سپس روی خمیر بریزید. یک لایه خمیر یوفکای دیگر روی آن قرار دهید و دور آن را محکم کنید تا مواد داخل به بیرون نریزند. روی خمیر را به شیر یا زرده تخم‌مرغ هم‌زده آغشته کنید و آن را به‌مدت نیم ساعت در فر قرار دهید.

شما می‌توانید از انواع سبزیجات، پیاز و ترشی انبه تند نیز در پای بیکن و تخم‌مرغ استفاده کنید تا غذایی پر ملات و سیرکننده داشته باشید.

۲. «پاولوا» (Pavlova)؛ استرالیا و نیوزیلند

پاولوا

پاولوا از ترکیب سفیده تخم‌مرغ، شکر، نشاسته ذرت، آب لیمو و عصاره وانیل درست می‌شود. این دسر لذیذ تابستانی استرالیایی به‌قدری پخته می‌شود تا یک بافت برشته، نرم، جویدنی و وسوسه‌کننده به دست بیاید. پاولوا را در نهایت با خامه تازه زده شده، پوست لیموی رنده شده و میوه‌های تازه به‌خصوص انواع توت سرو می‌کنند. پاولوا از آن دسته دسرهای باشکوه و مجللی است که با مزه و ظاهر خود، شما را شگفت‌زده خواهد کرد.

مطالب مرتبط:

منبع tourradar

دیدگاه