ساحل مکسر کجاست؟

زیبا وکیلی
زیبا وکیلی جمعه، ۱۸ فروردین ۱۴۰۲ ساعت ۱۴:۰۶
ساحل مکسر کجاست؟

ساحل مکسر از سواحل زیبا و صخره‌ای خلیج فارس و استان هرمزگان به شمار می‌رود و با ظاهری متفاوت و محیطی بکر میزبان گردشگران بسیاری است.

ساحل زیبای مکسر در کرانه ساحلی خلیج فارس و استان هرمزگان قرار دارد. این جاذبه در ۱۰ کیلومتری غرب بندر مقام واقع شده است و از جاهای دیدنی هرمزگان به شمار می‌رود. ساحل مکسر منطقه طبیعی و زیبا با ظاهری منحصربه‌فرد و محیطی بکر است که گردشگران بسیاری را به سوی خود جذب می‌کند.

سواحل زیبا و گسترده‌ خلیج فارس مقصد سفرهای بسیاری از علاقه‌مندان به طبیعت و گردشگران هستند. در نقطه‌نقطه سواحل جنوب ایران با اکوسیستم، مناظر و گونه‌های گیاهی و جانوری متفاوتی روبه‌رو می‌شویم و همین موضوع جذابیت این منطقه را دو چندان می‌کند. 

ساحل صخره ای مکسر

منبع عکس: en.irna

آنچه باید درباره ساحل مکسر بندر مقام بدانید:

ساحل مکسر کجاست؟

  • آدرس: استان هرمزگان، شهرستان بندر لنگه، بخش شبیکوه، ۱۰ کیلومتری غرب بندر مقام (مشاهده روی نقشه)

ساحل مکسر مقام

منبع عکس: en.irna

استان هرمزگان در شمال منطقه حساس و استراتژیک تنگه هرمز قرار گرفته است و حدود ۹۰۰ کیلومتر خط ساحلی در خلیج فارس و دریای عمان دارد. جاذبه‌های طبیعی متعدد همچون جنگل‌ های حرا، جزایر زیبا، پناهگاه‌های حیات‌وحش و سواحل متنوع در مجارت کوه، دریا و دشت این استان را به یکی از مقاصد عالی برای سفر و گردشگری تبدیل کرده است. آثار تاریخی به‌جامانده از ادوار گذشته، فرهنگ، پوشش و آداب و رسوم ساکنان این خطه و بازارهای متعدد و متنوع جنبه دیگری از جذابیت هرمزگان برای سفر هستند.

ساحل مکسر در غربی‌ترین قسمت شهرستان بندرلنگه قرار دارد و از جاذبه‌های بکر و زیبای استان هرمزگان به شمار می‌رود. شهرستان پارسیان در غرب این ساحل و در فاصله ۴۰ کیلومتری آن قرار دارد. بندر مقام در ۱۰ کیلومتری شرق ساحل مکسر قرار گرفته است. این منطقه با نام‌های ساحل مکسر هرمزگان، ساحل مکسر بندر عباس، ساحل مکسر عسلویه، ساحل مکسر بندر مقام و ساحل مکسر پارسیان شناخته می‌شود و به عقیده بسیاری از گردشگران یکی از زیباترین و بکرترین سواحل ایران است.

ساحل مکسر ۳۷۰ کیلومتر (حدود چهار ساعت و ۳۰ دقیقه رانندگی) با بندرعباس (مرکز استان هرمزگان) فاصله دارد و در حد فاصل شهر پارسیان هرمزگان و شهر بندر مقام جای گرفته است.

دسترسی مناسب از فرودگاه عسلویه باعث شده است تا برخی این منطقه را «ساحل مکسر عسلویه» بنامند. این فرودگاه تا ساحل حدود ۱۱۳ کیلومتر (یک ساعت و ۴۰ دقیقه رانندگی) فاصله دارد.

مسیر دسترسی به ساحل مکسر

ساحل مکسر بندر مقام

منبع عکس: ویکی لاک / عکاس: بیات / ورودی غربی ساحل مکسر

برای دسترسی به ساحل مکسر از غرب بندرعباس وارد بزرگراه شهید رجایی شوید. در «دوگردان» جاده ۹۴ را پیش بگیرید و قبل از رسیدن به «گری شیخ» دور بزنید. در دوراهی مسیر دست راست را در پیش بگیرید تا وارد جاده ۹۶ شوید. از شمال بندر خمیر، بندر حمیران و بندر معلم بگذرید. این جاده از میان شهر «بندر کنگ» می‌گذرد. در جاده ۹۶ به مسیر خود ادامه دهید تا به «رستاق» برسید. بعد از پمپ بنزین رستاق دور بزنید و در دوراهی مسیر سمت راست (جاده بندر مقام) در پیش بگیرید. با رسیدن به بندر مقام از غرب شهر وارد جاده ساحلی «مقام به بستانو» شوید تا بعد از حدود ۱۰ کیلومتر به محدوده ساحل مکسر یا ساحل صخره‌ای مقام برسید. 

برای دسترسی به ساحل مکسر از فرودگاه عسلویه وارد بلوار سیراف شوید. در میدان فناوری از خروجی دوم مسیر خیابان صنعت نفت را در پیش بگیرید تا به میدان ملل برسید. وارد بلوار خلیج فارس شوید و مسیر را تا جاده ۹۶ یا «عسلویه - پارسیان» ادامه دهید. با رسیدن به شهر پارسیان وارد خیابان امام شوید و تا میدان جمهوری اسلامی پیش بروید. در خروجی سوم (بلوار صیادان) به مسیر خود ادامه دهید. این بلوار به جاده «پارسیان - بندر بستانو» می‌رسد و تا بستانو ادامه دارد. با رسیدن به میدان ورودی شهر بندر بستانو از خروجی دوم وارد جاده ساحلی مقام - بستانو شوید. با ور,د به این جاده بعد از حدود ۴۰ کیلومتر به ساحل مکسر عسلویه می‌رسید.

منبع عکس‌ها: ویکی لاک / عکاس: محمد هادی سیف

ساحل مکسر فاصله چندانی با جاده ندارد و یافتن آن بدون راهنما نیز سخت نیست. به‌دلیل صخره‌ای بودن ساحل درجه سختی دسترسی به آن «دو از ۶» است. با رسیدن به محدوده مکسر خودرو خود را در محیط امن کنار جاده یا پارکینگ پارک کنید و از میان صخره‌ها بگذرید تا به ساحل برسید. در ایام تعطیل از مسافران برای پارک خودرو ورودی دریافت می‌شود. ساحل صخره‌ای مکسر حدود یک کیلومتر طول دارد. 

وجه تسمیه ساحل مکسر

ساحل مکسر هرمزگان

منبع عکس: ثریا نیوز

عواملی چون رسوب‌گذاری، جزرومد دریا، باد و امواج در شکل‌گیری ظاهر سواحل نقش دارند. در ساحل مکسر کوهستان و دریا با هم تلاقی پیدا می‌کنند و عوامل طبیعی (طی میلیون‌ها سال) دست به دست هم داده‌اند تا به دل سنگ‌ها و منافذ آن‌ها نفوذ کنند، اشکالی فرسایشی (آبساب و بادساب) پدید آورند و اثری هنرمندانه بیافرینند. امروزه منظره باشکوه صخره‌های صیقل خورده کوچک و بزرگ ساحل مکسر در قاب عکاسان بسیاری جای گرفته است. این صخره‌های زیبا به تندیس‌های طبیعی شباهت دارند و در کنار نواری از شن‌های نرم (در کنار هم) ظاهری متفاوت و جذاب به ساحل مکسر مقام بخشیده‌اند. 

بیشتر ساکنان روستای بندر مقام عرب هستند و نام‌های منطقه نیز از زبان عربی گرفته شده‌اند. واژه‌های عربی «ام اکسر» یا «مکسر» در زبان فارسی شکسته، تکه‌تکه‌شده و خرد‌شده معنی می‌دهند؛ شکستگی‌های بی‌شمار و ردآب‌های زیبا در دل صخره‌ها دلیل نام‌گذاری ساحل مکسر هستند. 

پوشش گیاهی و جانوری ساحل مکسر

جلبک دریای جنوب

منبع عکس: خبرگزاری موج

در ساحل مکسر پوشش گیاهی خاصی دیده نمی‌شوند و تنها مقدار محدودی خزه‌ روی برخی از تخته‌سنگ‌ها را پوشانده‌ است. این صخره‌ها معمولا مرطوب، لیز و لزج هستند و برای عبور و مرور و پیمایش پیشنهاد نمی‌شوند. در آب‌های نزدیک ساحل تجمع فیتوپلانکتون‌ها ظاهری سبز رنگ به آب بخشیده است.  

ساحل مکسر یکی از زیستگاه‌های لاک‌پشت‌ پوزه‌عقابی است. این‌گونه رو به انقراض و شگفت‌انگیز در فصل تخم‌ریزی به سواحل لاوان و شیدرو می‌رود. حضور این لاک‌پشت‌ها ضرورت و نیاز حفظ حریم و پاک نگاه‌داشتن ساحل را دو چندان می‌کند.

سفره ماهی دریای جنوب

منبع عکس: وب‌سایت جزیره سفید آرامش

پرندگان زیبایی همچون مرغ‌های ماهی‌خوار در آسمان مکسر پرواز می‌کنند و تماشای آن‌ها با دوربین شکاری خالی از لطف نیست. اگر آب خلیج آرام و صاف باشد می‌توان ماهی‌های ریز، عروس دریایی و سفره‌ماهی‌ها را در بخش‌های کم‌عمق ساحل به نظاره نشست. صدف‌ و گوش‌ماهی در میان شن‌های ساحل یافت می‌شود.

تفریحات ساحل مکسر

ساحل شکسته جنوب ایران یا ساحل مکسر جذابیت‌ها و تفریحات متعددی در دل خود دارد و دیدنی‌های متعدد اطراف، آن را به مقصدی مطلوب در سفر به جنوب و هرمزگان تبدیل کرده است.

  • عکاسی: عکاسی مهم‌ترین تفریح بازدیدکنندگان از جاذبه طبیعی ساحل مکسر است. برای ثبت تصاویر زیبا از این ساحل به مهارت چندانی نیاز نیست و از هر زاویه و قابی می‌توان عکس‌های هنری و جذاب گرفت. 
سکوت، آرامش و چشم‌اندازهای زیبای طبیعی ساحل مکسر هرمزگان را جذاب‌تر کرده‌اند
  • تماشای مناظر: ساحل مکسر یکی از خلوت‌ترین سواحل گردشگری جنوب ایران است. محیط آرام و دنج این ساحل انسان را به گذراندن وقت و گوش‌سپردن به ندای دریا فرا می‌خواند؛ پس در هنگام بازدید از مکسر روی صخره‌ای بنشینید و از تماشای چشم‌انداز خاص آن (به‌ویژه در زمان طلوع و غروب خورشید) لذت ببرید. ناگفته نماند که آسمان صاف و پرستاره شب‌های مکسر شکوه ساحل و زیبایی‌های آن را دوچندان می‌کند.
  • پیاده‌روی: قدم زدن روی شن‌های نرم و طلایی و تماشای مناظر زیبای خلیج فارس در یک سو و صخره‌های باشکوه در سوی دیگر، تفریحی به‌یادماندنی در بازدید از ساحل مکسر است. شن‌های ساحل زیر نور آفتاب درخششی چشم‌نواز دارند و گرمای آن‌ها حس خوشایندی به انسان منتقل می‌کند.

منبع عکس‌ها: ویکی لاک / عکاس: شهریار انصاری

  • شنا و غواصی: اگر شناگر ماهری هستید و تجربه شنا و غواصی در دریا را دارید، حاشیه کم‌عمق ساحل مکسر گزینه‌ای عالی برای این تفریح است؛ پس تجهیزات لازم را به‌همراه ببرید، به آب بزنید و از تماشای مناظر زیبای زیر آب لذت ببرید؛ البته پیش از هر چیز از آرام بودن دریا  و امنیت محیط اطمینان حاصل کنید. 

بهترین زمان سفر به ساحل مکسر

ساحل مکسر بندر مقام

منبع عکس: ویکی لاک / عکاس: رامین کوچاکی

جنوب کشور و سواحل خلیج فارس و دریای عمان مقصدی عالی برای سفر در نیمه دوم سال هستند؛ پس اگر قصد بازدید از ساحل مکسر را دارید از اواسط پاییز تا اوایل بهار به این منطقه سفر کنید. تا جای ممکن یک شب را در منطقه بمانید و ضمن کمپ در ساحل، از تماشای آسمان پرستاره و منظره طلوع و غروب خورشید بهره‌مند شوید. 

پدیده جزرومد در طول شبانه‌روز رخ می‌دهد و چشم‌انداز و ظاهر سواحل را دگرگون می‌کند. بهترین زمان بازدید از ساحل مکسر زمانی است که آب دریا در پایین‌ترین حد خود قرار دارد یا در واقع مد اتفاق افتاده است. 

اقامت در مکسر

کمپ در ساحل مکسر

منبع عکس: ویکی لاک / عکاس: محمد هادی سیف

بسیاری از گردشگران با هدف کمپ در فضای بکر و زیبای ساحل مکسر راهی این منطقه می‌شوند. چادر زدن در محیط امن ساحل گزینه‌ای عالی برای اقامت در این سفر است. در ایام تعطیل دکه‌ای کوچک در پارکینگ ساحل سمبوسه و غذای خانگی می‌فروشد. نبود امکانات به بکر بودن و آرامش ساحل مکسر کمک کرده است. به‌همراه داشتن آب کافی، خوراکی، دوربین عکاسی، کلاه آفتابگیر، لوازم شنا و امکانات کمپینگ همچون چادر مسافرتی، چراغ قوه، کیسه خواب و لوازم پخت‌وپز در سفر به ساحل مکسر پیشنهاد می‌شود. 

بندر مقام در ۱۰ کیلومتری شرق ساحل مکسر از امکانات رفاهی و اقامتی مطلوبی برای گردشگران برخوردار است. فروشگاه‌ها و سوپرمارکت‌های متعدد، چندین رستوران، بیمارستان، درمانگاه و پارک از امکانات رفاهی بندر مقام هستند. اقامتگاه‌های مقامی، بندر مقام، الوند جنوب، حاجی روگا، محمد و دریا کنار گزینه‌های مناسبی برای اقامت در سفر چندروزه به این منطقه محسوب می‌شوند. 

دیدنی‌ های اطراف مکسر

ساحل گنج مانی

  • آدرس: شهرستان پارسیان، غرب بندر مقام و ساحل مکسر (مشاهده روی نقشه)
  • فاصله از ساحل مکسر: حدود ۱٫۵ کیلومتر (یک دقیقه با ماشین؛ ۱۷ دقیقه پیاده)

ساحل جنوب

منبع عکس: ویکی لاک / عکاس: فاطیما مسعودی

ساحل گنج مانی در فاصله کمی از غرب ساحل مکسر قرار دارد. این منطقه وسیع به داشتن گوش‌ماهی‌ها و صدف‌های فراوان شهرت دارد. گنج مانی وسیع و شنی است و امکان بردن خودرو تا لب ساحل وجود دارد. این منطقه با منظره‌ای زیبا محلی مناسب برای کمپ و شب‌مانی است.

گردنه عشاق

  • آدرس: شهرستان پارسیان، غرب بندر مقام و ساحل مکسر (مشاهده روی نقشه)
  • فاصله از ساحل مکسر: حدود ۹ کیلومتر (۱۰ دقیقه با ماشین)

گردنه عشاق

منبع عکس: گوگل مپ / عکاس: مسعود اسوادی

گردنه عشاق نقطه‌ای ساحلی و خوش منظره در غرب مکسر است. اگر بعد از ساحل مکسر در جاده «بندر مقام به بستانو» به مسیر خود ادامه دهید به نقطه‌ای می‌رسید که جاده ارتفاع می‌گیرد و تقریبا با دریا مماس می‌شود. این منطقه به «گردنه عشاق» معروف است. ساحل در این بخش بافت فسیلی و مرجانی دارد. تجمع فیتوپلانکتون‌ها در آب‌های ساحلی گردنه عشاق سبب ایجاد چشم‌اندازی بی‌نظیر در شب می‌شود. این موجودات همچون چراغ‌هایی سبز رنگ در آب می‌درخشند و جلوه‌گری می‌کنند.

شهر بندر مقام

  • آدرس: شهرستان بندر لنگه، بخش شبیکوه، دهستان مقام، شرق ساحل مکسر (مشاهده روی نقشه)
  • فاصله از ساحل مکسر: حدود ۱۰ کیلومتر (۱۰ دقیقه با ماشین)

بندر مقام نزدیک‌ترین منطقه مسکونی به ساحل مکسر است. ساکنان خون‌گرم و مهمان‌نواز این بندر بیشتر به شغل صیادی (ماهی و مروارید) مشغول هستند. در جاده منتهی به بندر مقام، کوه به دریا متصل می‌شود و یکی از زیباترین مسیرهای ساحلی کشور را می‌سازد. درخت انجیر معابد، اسکله بندر مقام، پارک ساحلی زیبا و گورستانی قدیمی از دیدنی‌های این شهر هستند.

جزیره لاوان

  • آدرس: خلیج فارس، جنوب ساحل مکسر (مشاهده روی نقشه)
  • فاصله از ساحل مکسر: حدود ۲۰ کیلومتر

جزیره لاوان

منبع عکس: وب‌سایت آوا سیر

جزیره لاوان حدود ۸۱ کیلومتر مربع وسعت دارد و سومین جزیره وسیع استان هرمزگان (بعد از کیش و قشم) است. این جزیره با طبیعت منحصر‌به‌فرد خود به یکی از جاذبه‌های گردشگری جنوب کشور تبدیل شده است. لاوان قطب اقتصاد نفتی ایران نیز به شمار می‌رود. برای دسترسی به جزیره لاوان باید در بندر مقام سوار قایق‌های صیادی یا گردشگری شوید. بعد از حدود ۴۵ دقیقه قایق‌سواری به لاوان می‌رسید. 

جزیره شیدور

  • آدرس: خلیج فارس، جنوب ساحل مکسر، شرق لاوان (مشاهده روی نقشه)
  • فاصله از ساحل مکسر: حدود ۲۱ کیلومتر

جزیره شیدور

منبع عکس: ویکی لاک / عکاس: سجاد شیخی / جزیره شیدور یا مارو

جزیره کوچک شیدور در شرق جزیره لاوان و با فاصله کمی از آن قرار دارد. این بستر صخره‌ای و مرجانی زیستگاه مارهای فراوان است و به همین جهت به جزیره «مارو» نیز شهرت دارد. جزیره شیدور در فصول پرباران با بالا آمدن آب دریا به زیر آب می‌رود و به همین جهت غیرمسکونی و خالی از سکنه است. همه‌روزه قایق‌هایی از بندر مقام به سوی جزیره شیدور حرکت می‌کنند. 

جزیره شیدور مقصدی عالی و زیبا برای گردشگرانی است که به‌دنبال حضور در مکان‌های بکر هستند. ساحل شنی و سفید رنگ شیدور محلی مناسب برای کمپ و شب‌مانی است. غارهای دریایی متعدد و فانوس دریایی از جاذبه‌های این منطقه بکر و بی‌نظیر هستند. 

شهر پارسیان

  • آدرس: غرب استان هرمزگان، شهرستان پارسیان، بخش مرکزی (مشاهده روی نقشه)
  • فاصله از ساحل مکسر: حدود ۵۳ کیلومتر (۵۰ دقیقه رانندگی)

منطقه گردشگری پارسیان غربی‌ترین نقطه استان هرمزگان و از دیدنی‌های مهم اطراف ساحل مکسر است. سواحل زیبا همچون دستبر و نیرم، آبشار و چشمه روستای بوچیر، بنادر متعدد همچون تبن و بدو و قلعه‌های جنگی شهر دشتی (متعلق به دوران پیش از اسلام) از دیدنی‌های پارسیان هرمزگان محسوب می‌شوند.

روستای چهواز

  • آدرس: شهرستان پارسیان، دهستان مهرگان (مشاهده روی نقشه)
  • فاصله از ساحل مکسر: حدود ۹۲ کیلومتر (۸۰ دقیقه با ماشین)

روستای چهواز در شمال ساحل مکسر واقع شده است؛ اما جاده‌ای مستقیم بین این دو منطقه وجود ندارد. برای دسترسی به روستا از ساحل مکسر باید در جاده مقام به بستانو به مسیر خود ادامه دهید تا به شهر بندری بستانو و سپس پارسیان برسید. از شرق پارسیان وارد جاده ۹۶ شوید و تا روستای چهواز پیش بروید. «برکه ملا عبدالله»، «برکه چک کرم»، «دره عجایب» و «آستون داربست» در جنوب روستای چهواز قرار دارند و از دیدنی‌های اطراف ساحل مکسر به شمار می‌روند.

ساحل مکسر هرمزگان

منبع عکس: tasteiran.net

اگر ساکنان خون‌گرم و مهمان‌نواز استان هرمزگان و بندر مقام هستید یا از ساحل زیبای مکسر دیدن کرده‌اید، لطفا تجربه و نظر خود را با مخاطبان کجارو به اشتراک بگذارید.

پرسش‌های متداول

ساحل مکسر کجاست؟

استان هرمزگان، حدفاصل بندر مقام و پارسیان

دلیل محبوبیت ساحل مکسر در بین گردشگران چیست؟

صخره‌های زیبا و شگفت‌انگیز که به تندیس‌های طبیعی شباهت دارند و موقعیت‌هایی عالی برای عکاسی و فیلم‌برداری ساخته‌اند.

آیا امکان شب‌مانی و کمپ در ساحل مکسر وجود دارد؟

بله؛ این ساحل مقصدی عالی برای کمپینگ است.

تفریحات ساحل مکسر چیست؟

عکاسی، شنا و غواصی، قدم زدن روی شن‌های ساحل، تماشای آسمان شب و منظره طلوع و غروب خورشید

منبع عکس کاور: ویکی لاک  / عکاس:بیات  / ورودی شرقی ساحل مکسر هرمزگان

مطالب مرتبط:

دیدگاه