بهترین جاذبه های دیدنی در محله قاضی کوی، استانبول

عاطفه کماسی
عاطفه کماسی یکشنبه، ۱۵ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۰۰
بهترین جاذبه های دیدنی در محله قاضی کوی، استانبول

قاضی‌کوی نام محله‌ای در استانبول، ترکیه است. اینجا محله‌ای با مغازه‌های مختلف، زیبایی‌ها و زندگی‌های شبانه هیجان‌انگیز است. آیا دیدنی‌های این محله را می‌شناسید؟

استانبول با کافه‌ها، گالری‌ها، مغازه‌ها و رستوران‌های زیبا و هنری‌اش به یکی‌ از زنده‌ترین نقاط آسیا و مهم‌ترین مقاصد در ترکیه تبدیل شده است. این شهر جادویی در تمام طول سال میزبان گردشگران کنجکاوی می‌شود که برای کشف دیدنی های تمام‌نشدنی استانبول راهی آن می‌شوند. مرکز ناحیه قاضی‌کوی (Kadikoy) قطب بازارها، خیابان‌های آرامش‌بخش با کلی درخت و دیوارهایی با نقاشی‌های چشمگیر است. این بار کجارو به شما نشان می‌دهد که چطور استانبول را از جنبه دیگری سیاحت کنید.

۱. بازار قاضی‌کوی (Kadikoy Pazary)

بازار قاضی‌کوی

بازار قاضی‌کوی با میوه و سبزیجات تازه، فلفل‌های رنگی خشک‌شده و بادنجان‌های پوست‌کنده‌ای که از غرفه‌ها آویزان هستند و ماهی‌فروشانی که صید روزشان را فریاد می‌زنند، ضیافتی برای تمام سلیقه‌ها و احساسات است. راه خود را با مزه کردن زیتون، میوه‌های خشک، ترشی و عسل‌های تازه ادامه دهید یا می‌توانید برای خستگی درکردن، گوشه‌ای بنشینید و گذر جمعیتی را نگاه کنید که از کنار رستوران Ciya Sofrasi (که به خاطر غذاهای ترکی‌اش معروف است) و رستوران Borsam Tasfirin عبور می‌کنند.

۲. موزه باریش مانچو

۲. موزه باریش مانچو

باریش مانچو، خواننده و ترانه‌سرای محبوب ترکیه‌ای، یکی از رهبران موسیقی راک است که آلات موسیقی سنتی را با صداهای دیوانه‌کننده‌ی دهه ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ ترکیب کرد. حتی گذرگاهی را به نام او نام‌گذاری کرده‌اند. موسیقی او را از خانه قبلی او در بخش سرسبز Moda در کوی‌قاضی می‌توان شنید که امروزه به موزه‌ای پر از مجموعه عکس‌های خانوادگی‌اش، موسیقی‌های ضبط‌شده، نقاشی‌ها، هدایای طرفداران خارجی و لباس‌های پرزرق و برق روی صحنه‌اش تبدیل شده است.

۳. کافی‌شاپ مونتاگ (Montag Coffee Roasters)

۳. کافی‌شاپ مونتاگ (Montag Coffee Roasters)

شاید پله‌های قدیمی و فرسوده‌ی کنار مغازه لوازم جانبی موبایل خیلی جذاب به نظر نرسند؛ اما همان طور که پیام‌های روی آن‌ها نوید می‌دهند، آن‌ها شما را به یک کافی‌شاپ عالی هدایت می‌کنند. کافه رستوران مونتاگ، یکی از کافی‌شاپ‌های «موج سومی» معروف منطقه، قهوه‌، کاپوچینو و اسپرسوهای خوشمزه‌ای سرو می‌کند و البته قهوه‌های ترک سنتی هم در منو وجود دارد. طبقه دنج بالا به محوطه شلوغ کوی‌قاضی با آن مجسمه معروفش، مشرف است.

۴. مرکز هنری ArtHere

۴. مرکز هنری ArtHere

مرکز هنری آرت‌هیر با میزهای کار بلند، نقاشی‌های روی دیوار و کتاب‌ها و مجله‌هایی که همه جا پخش‌وپلا هستند، بیشتر شبیه کافه‌های معمولی است؛ اما این فضای هنرمندپسند خیلی بیشتر از این‌ها است. این مکان را یک عکاس سوریه‌ای تاسیس کرد و از آن به‌عنوان گالری، استودیو، مرکز اجتماعات و حتی مکانی موقت برای به نمایش گذاشتن آثار هنری هنرمندان سوری و همتایان ترکی خود استفاده می‌شود. آرت‌هیر حداقل ماهی یک‌ بار میزبان فیلم، اجراهای موزیکال، صحبت‌های هنرمندانه یا کارگاه‌هایی برای مخاطبان عمومی است.

۵. فست فود باستا (Basta)

۵. فست فود باستا (Basta)

دو آشپز جوان فست‌فود باستا، وقتی در رستوران‌های فرانسه کار می‌کردند، همدیگر را ملاقات کردند. سپس آموزه‌های آشپزی خود را برای درست کردن دوروم (durum یک نوع ساندویچ ترکی است) به کار گرفتند. اما حالا دوروم یک ساندویچ معمولی با گوشت گریل‌شده پیچیده در نان نیست. در عوض مجموعه‌ای خلاقانه از سوسیس‌های خانگی (چوریزو با گوشت بره) با حمص است. همچنین سالاد سالم و مقوی‌ای دارند که بسیار متفاوت از سالاد تکراری گوجه و خیار و پیاز است (این سالاد برای ما ایرانی‌ها هیچ‌وقت تکراری نیست).

۶. عتیقه‌فروشی سوکاگی (Antikacilar Sokagi)

۶. عتیقه‌فروشی سوکاگی (Antikacilar Sokagi)

خیابان سنگفروش Tellalzade Sokak یا خیابان عتیقه‌فروشان نزدیک بازار کوی‌قاضی، از دو طرف دارای مغازه‌های عتیقه‌فروشی است که وسایلی قدیمی از مبلمان‌های و چراغ‌خواب‌های پرزرق‌وبرق گرفته تا مجله‌ها، صداهای ضبط‌شده، ظروف شیشه‌ای و جواهرات پخش‌وپلا را می‌فروشند. تنها با چند ساعت گشتن می‌توانید عکس‌هایی قدیمی از استانبول یا تصاویری قدیمی از آتاتورک برای سوغات پیدا کنید.

۷. پروژه هنری هالکا و ناداس (Halka Art Project and NADAS)

شاید پروژه هنری هالکا و ناداس میزبان هنرمندان معروف نباشد و مجموعه‌های گران‌قیمت را به نمایش نگذارد؛ اما این پروژه مستقل هنری و فرهنگی چیز دیگری برای ارائه دارد: شانس آشنا شدن با هنرمندان محلی، خریدن آثار با قیمت مناسب و ملحق شدن به فعالیت‌ها. ناداس منزلگاه کلاس‌های یوگاه و نقاشی به زبان انگلیسی است؛ اما هنرمندان میزبان در هالکا در برنامه‌های خود که شامل غذاهای دوست‌دار طبیعت و کارگاه‌های باغبانی است، با شرکت‌کننده‌های بین‌المللی صحبت می‌کنند.

۸. باغ چای مودا (Moda Cay Bahcesi)

۸. باغ چای مودا (Moda Cay Bahcesi)

باغ چای مودا یک مجموعه عرضه‌کننده چای، قهوه و میان‌وعده‌های سبک است که سراسر یک دماغه‌ی مشرف بر دریای مرمره پراکنده شده‌اند. اینجا یک مغازه ساده با میز و صندلی‌های پلاستیکی است؛ اما فضای آن میان درختان بزرگی که طاق چترمانندی از برگ‌ها روی سر ایجاد می‌کنند و منظره مسحورکننده آب‌های درخشان را به نمایش می‌گذارند، باعث می‌شوند هیچ جای دیگری آرامش‌بخش‌تر از قاضی‌کوی در تمام استانبول نباشد.

بستنی فروشی اوستا علی

فواره‌ای که در پایین قرار دارد برای قدم زدن عالی است؛ به‌خصوص اینکه یک بستنی‌فروشی معروف به اسم بستنی‌فروشی اوستا علی (Meshur Dondurmaci Ali Usta) نیز در همان محل وجود دارد.

۹. خانه‌ اپرای سوریا (Sureyya Opera House)

۹. خانه‌ اپرای سوریا (Sureyya Opera House)

خانه بزرگ اپرای سوریا که الهام‌گرفته از تئاترهای باشکوه اروپایی است، در سال ۱۹۲۷ ساخته و در سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۷ تعمیر شد. این مکان علاوه بر اجراهای سنتی کمپانی اپرا و باله‌ی ترکیه، میزبان کنسرت‌های موسیقی‌های کلاسیک و دیگر رویدادها است.

بیشتر طرفدار فیلم هستید؟ سینمایی به نام سینما رکس در نزدیکی خانه اپرا قرار دارد که فیلم‌های روز را پخش می‌کند و اکثرا میزبان فستیوال‌ها است (در این سینما معمولا فیلم‌های ترکی با زیرنویس انگلیسی پخش می‌شود).

مطالب مرتبط:

منبع lonelyplanet

دیدگاه